Volvo 850 Discussieforum

Off-topic => Webdagboek (BLOG) => Topic gestart door: tuuur op 02-10-2019 14:23:58

Titel: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: tuuur op 02-10-2019 14:23:58
Bij deze ook een topic over HP-XB-14, mijn 855 GLE 2.5 10v Aut uit 1994.
Gekocht voor €450 met 298.686 km op de teller. De verkoper gaf me €50 korting op mijn bod ;)
Ik ben de derde eigenaar, de verkoper heeft hem een jaar gehad. Tussen 2009 en 2018 is er in totaal maar 44.000 km mee gereden.  ???

Ook ik houd een lijstje bij met wat er aan onderhoud gedaan is:
DatumKm standBetreft
02-09-2009244.656Distributieriem vervangen.
27-01-2018---.---Bosch oliefilter
06-02-2018---.---2 remschijven, remblokkenset
21-03-2018---.---2 remschijven, remblokkenset
26-03-2018---.---remschoenset
??-02-2019288.000Distributieriem vervangen.
03-05-2019---.---Richtingaanwijzer schakelaar
03-05-2019---.---Flametrap kit
08-10-2019299.500Action ruitenwissers
23-10-2019299.850Draagarmrubbers en R ashoes vervangen, olievuldop vervangen, koelvloeistof voorzien van dichtingsspul
27-10-2019300.300richtingaanwijzerschakelaar vervangen, koplamp vervangen. H1, boekje zegt dat er H4 in hoort.
02-11-2019300.650Gasveren achterklep vervangen, veiligheidsgordel r. Achter vastgezet, nieuwe nummerplaat voor.
26-11-2019302.000Ashoes links vervangen, remleidingen zaten links voor en achter verkeerd om gemonteerd. Apk gekeurd
01-02-2020304.950Oliefilter vervangen en olie ververst

To do lijstje:
- ABS lampje brandt nu en dan (APK afkeur?).
- Achter ruitenwisser en sproeier werken niet
- Achterklep reageert soms niet op openen via centrale deurvergrendeling
- bovenkap stuurkolom wil niet meer vastgezet worden. Was al stuk, bij een vorige reparatie met andere schroeven vastgezet
- Her en der krasjes en deukjes en roestplekjes en afgebroken plastic.
- Na afkoppeling accu min pool en weer aankoppelen loopt de motor soms kort onder de 500 tpm, ruwer ook. Koplampen branden dan eerst minder; dat duurt ca 1 seconde, daarna weer in orde. Stationair achteruitrijden wil dan haast niet, moet gas bij

850blues heeft me per pb al wat tips gestuurd, waarvoor dank!

Eerst maar eens fotos:

(https://i.postimg.cc/J4mNHtFH/9-F1-BD517-1978-4-F36-A4-AA-44-BCC5852-BCD.jpg)

(https://i.postimg.cc/fRb2rfDb/44-B6931-F-6-A2-F-4-CC9-9-B88-F8-F51206-DAB1.jpg)

(https://i.postimg.cc/fTCqCr4F/A1-FE8-C72-0-B9-E-4815-A395-533113-A9372-B.jpg)

Het eerste probleem is hier al zichtbaar: het stuur staat scheef...

(https://i.postimg.cc/dQXzdXY9/7236-A237-B4-F0-4135-958-D-B6-BD874-EF397.jpg)
Titel: Re: Mijn 855 GLE uit 1994: pogingen om hem op de weg te houden :)
Bericht door: tuuur op 02-10-2019 14:34:43
Vandaag maar eens iets beter naar de voorbanden gekeken.
Volgens mij zijn die onregelmatig afgesleten; de buitenkanten zien er gladder uit dan de binnenzijdes.

(https://i.postimg.cc/2j9Ph7Mr/4287-C1-AB-3-AD1-4-FF8-81-B6-B64-B2272-C038.jpg)

(https://i.postimg.cc/KvZR3F6d/52-B3110-B-27-E7-4-C0-A-9373-BEC4-BF68-E3-A9.jpg)
Titel: Re: Mijn 855 GLE uit 1994: pogingen om hem op de weg te houden :)
Bericht door: Stefan op 02-10-2019 14:51:39
Leuke auto Tuuur, met een bijzonder dashboard.....ik heb nog nooit een toerenteller in een 850 gezien die tot 8000 rpm gaat  ???
Titel: Re: Mijn 855 GLE uit 1994: pogingen om hem op de weg te houden :)
Bericht door: volvobug op 02-10-2019 15:25:38
Leuke auto Tuuur, met een bijzonder dashboard.....ik heb nog nooit een toerenteller in een 850 gezien die tot 8000 rpm gaat  ???

Verhip, nu je het zegt. lijken wel x70 tellerplaten?
Titel: Re: Mijn 855 GLE uit 1994: pogingen om hem op de weg te houden :)
Bericht door: V70R^2 op 02-10-2019 15:28:07
Die is voor de 850 10V's, die zijn anders, hebben ook geen boordcomputer. Nadeel van die versie is dat je de tandwieltjes niet kan vervangen als ze stuk gaan..

Ik vind de bandenslijtage overigens gewoon normaal eruit zien.
Titel: Re: Mijn 855 GLE uit 1994: pogingen om hem op de weg te houden :)
Bericht door: KIM op 02-10-2019 15:50:19
Ja deze bandenslijtage is wel typisch voor Volvo's met stuurbekrachtiging.
Stuur scheef en trekken is wel een teken dat er iets niet klopt. Zoals eerder aangegeven door anderen kun je het uitlijnen beter overlaten aan specialisten op dat gebied. Helaas zijn er niet zoveel die het vak echt meester zijn.
Wanneer ze aangeven dat een bepaalde verstelling niet mogelijk is, dan trek ik hun vakmanschap al in twijfel. In principe is namelijk alles te verstellen, soms krijg je het alleen niet binnen de toleranties of moet je met plaatjes en dergelijke werken.
Titel: Re: Mijn 855 GLE uit 1994: pogingen om hem op de weg te houden :)
Bericht door: tuuur op 02-10-2019 16:54:13
Thanks!

Zoekend op eerdere ervaringen hier kwam ik uit bij Kluinhaar in Hengelo. Afspraak gemaakt voor uitlijnen, volgende week woensdag. Ben benieuwd, er zou zomaar meer uit kunnen komen inderdaad. Over scheef trekken zei de persoon aan de telefoon dat dat een motorsteun zou kunnen zijn (?)

Aan de motor valt me op dat hier wat vloeistof staat, onder het harmonikaslangetje...

(https://i.postimg.cc/28NtgFJd/45-CC24-C9-C256-4883-95-D2-F6-C8-E5-EF785-E.jpg)

Verder zweet ie wat bij het kleppendeksel

(https://i.postimg.cc/BvnkMSzd/6-F0-F3-D81-33-FD-40-F2-9-E43-C80120-BFBAF5.jpg)

Onderkant van de motor is ook nat zo te zien.

(https://i.postimg.cc/KvDD8dcz/2-D2-DE9-CC-0-F39-4-FD7-8324-E6671270-BC19.jpg)
Titel: Re: Mijn 855 GLE uit 1994: pogingen om hem op de weg te houden :)
Bericht door: tuuur op 02-10-2019 17:24:00
850blues wees me erop dat ik het probleem met het ABS lampje zelf zou kunnen uitlezen:
https://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=15927.0

Dus handleiding gevolgd, werkt prima.
Codes 1-4-1 en 1-4-2.

Even opzoeken in de ABS storingcodes:
Storing in pedaalsensor, kortgesloten naar massa of voeding
Storing in remlichtschakelaar, circuit open of kortgesloten

Geen idee nog hoe ik dat kan verhelpen maar het is alvast minder erg dan een storing in de pomp!  8)
Titel: Re: Mijn 855 GLE uit 1994: pogingen om hem op de weg te houden :)
Bericht door: tuuur op 02-10-2019 17:40:55
Leuke auto Tuuur, met een bijzonder dashboard.....ik heb nog nooit een toerenteller in een 850 gezien die tot 8000 rpm gaat  ???

Inderdaad bijzonder... ik kan me niet voorstellen dat ik hem ooit zo hoog in de toeren ga jagen!  ;D
Maximaal heb ik rond de 3500 gezien, ik ben niet van het racen of hard rijden maar meer van comfortabel cruisen.
Titel: Re: Mijn 855 GLE uit 1994: pogingen om hem op de weg te houden :)
Bericht door: 850blues op 02-10-2019 18:28:36
Hey leuk, je bent gelijk een Blog begonnen  :eusa_clap:

Wbt richtingaanwijzer:  zie dit filmpje (en natuurlijk al die andere  ;)) van de AW- barrelbrigade met ook een 850 van €500 (zo rond 7:30 m) https://youtu.be/rULAww21a-8
Als ie is afgebroken, ff op de sloop kijken, een PB naar Arjen850 sturen of een oproep in het advertentieboard plaatsen.   

Wbt bandenslijtage, valt idd nog wel mee.
Ten 1e gaat het om de buitenzijde voorbanden, het gewicht (automaat) speelt ook mee, mogelijk i.c.m. het vlot nemen van rotonden.
Ten 2e, je hebt allseasonbanden (Quatrac 3 kan ik net ontwaren). De buitenzijde lijkt mij het zomerdeel te zijn, met minder diepe groeven:  KLIK  (https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/10/vredestein-quatrac-3-beste-vierseizoenenband-10113457?vakmedianet-approve-cookies=1)

 8)

< edit >

Wbt gasveren achterklep vervangen: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,18050.0.html


 
Titel: Re: Mijn 855 GLE uit 1994: pogingen om hem op de weg te houden :)
Bericht door: tuuur op 02-10-2019 19:42:19
Thanks!

Wat betreft banden: ik heb ze op 2.5 rondom staan, ze stonden op 2.4 of zoiets.
Ik las elders op het forum dat voor 2.8, achter 2.7 bv geen vreemde waardes zouden zijn.
Misschien dat dat ook iets bij zou kunnen dragen aan stabiliteit.
Titel: Re: Mijn 855 GLE uit 1994: pogingen om hem op de weg te houden :)
Bericht door: 850blues op 02-10-2019 20:58:27
Bandenspanning is ff proberen en mede afh. van merk, type en maat v/d banden en ook wel persoonlijk.
2.8/2.7 lijkt mij meer iets voor 17 of 18 inch banden.
Zelf heb ik 16 inch (zomerbanden) en heb ze nu op 2.5/2.4 staan (voor .1 hoger ivm gewicht automaat).
En ja, kan uitmaken voor stabiliteit. Bij m'n laatste apk de monteur gevraagd om ze - na afloop - weer op die spanning te zetten. Bleek dat het net andersom was (2.4/2.5) en dat reed echt anders. 'k Merkte het gelijk toen ik daar wegreed.
Titel: Re: Mijn 855 GLE uit 1994: pogingen om hem op de weg te houden :)
Bericht door: Wouter1973 op 02-10-2019 21:50:09
Ik zou eerst de voorste draagarmen maar eens (laten) checken op speling in de rubbers / fusee. Stuur scheef, slijtage , zwabber rijgedrag en scheef trekken bij remmen klinkt mij in de oren alsof draagarmen en/of stuurkogel overmatig veel speling hebben. Naar een uitlijner gaan zonder die zaken gecheckt te hebben heeft niet zoveel zin. Eventueel voorkant opkrikken en met voorwielen los voelen of er speling zit.
Titel: Re: Mijn 855 GLE uit 1994: pogingen om hem op de weg te houden :)
Bericht door: tuuur op 03-10-2019 04:21:31
Ik zou eerst de voorste draagarmen maar eens (laten) checken op speling in de rubbers / fusee. Stuur scheef, slijtage , zwabber rijgedrag en scheef trekken bij remmen klinkt mij in de oren alsof draagarmen en/of stuurkogel overmatig veel speling hebben. Naar een uitlijner gaan zonder die zaken gecheckt te hebben heeft niet zoveel zin. Eventueel voorkant opkrikken en met voorwielen los voelen of er speling zit.

Dank, klinkt zinnig en zal ik doen. Gewoon wat wrikken aan het wiel en als ie rammelt is er speling?

Even ingelezen en ik denk dat dit de fuseekogel is, linksvoor. Zo te zien heb ik nog het type met afzonderlijke kogels.

(https://i.postimg.cc/4NwQ5L8m/2-FFB0-B5-A-ACCB-46-EF-9622-0-C155-ED226-D2.jpg)
Titel: Re: Mijn 855 GLE uit 1994: pogingen om hem op de weg te houden :)
Bericht door: volvobug op 03-10-2019 11:04:36
...
Even ingelezen en ik denk dat dit de fuseekogel is, linksvoor. Zo te zien heb ik nog het type met afzonderlijke kogels.
...

Ja en ja. Controleer vooral ook de twee rubbers aan de andere kant van de draagarm.
Titel: Re: Mijn 855 GLE uit 1994: pogingen om hem op de weg te houden :)
Bericht door: cornelis-b op 03-10-2019 15:54:16
Mooi zitten nog aluminium draagarmen onder, waar je de rubbers en de kogels los van kan vervangen, zijn ook best gewilde draagarmen ook.
Titel: Re: Mijn 855 GLE uit 1994: pogingen om hem op de weg te houden :)
Bericht door: tuuur op 03-10-2019 21:17:34
Vandaag met de V70 rijdende buurman de auto opgekrikt en dat was onmiddellijk duidelijk: draagarmen hebben belachelijk veel speling. Dus de uitlijner kan afgebeld en afspraak bij de garage gemaakt worden.

Ook lekt er iets bij de rechter aandrijf as:

(https://i.postimg.cc/yYtBZQCp/775-BF666-88-E6-4-FD8-838-F-3621-FCD85-D8-E.jpg)

Als laatste kwamen we er nog achter dat er vocht in de richtingaanwijzers voor zat, en dat die ook nog eens erg los zitten.
Titel: Re: Mijn 855 GLE uit 1994: pogingen om hem op de weg te houden :)
Bericht door: volvobug op 03-10-2019 21:59:42
Dat is de ashoes die stuk is, zit een gaatje of scheur in waardoor het homokineetvet naar buiten wordt geslingerd. Hoes is met wat handigheid en garagezeep na afloop goed te vervangen.
Titel: Re: Mijn 855 GLE uit 1994: pogingen om hem op de weg te houden :)
Bericht door: tuuur op 04-10-2019 11:07:47
Mooi zitten nog aluminium draagarmen onder, waar je de rubbers en de kogels los van kan vervangen, zijn ook best gewilde draagarmen ook.

Dank voor de info!

Rubbers en fuseekogels en rechter ashoes moeten dus vervangen worden. Ik heb de afspraak met de uitlijnert maar vooreerst afgezegd...
Ik wil hem graag zo Volvo mogelijk houden; ben geen sportieve rijder, meer een rustige, comfortabele chauffeur.

Bij deze dan een oproepje: zijn er forumleden in de regio twente die me daarbij zouden kunnen/willen helpen? Ik ben niet onhandig maar heb dit soort onderhoud nog nooit gedaan.
Titel: Re: Mijn 855 GLE uit 1994: pogingen om hem op de weg te houden :)
Bericht door: marc-850 op 04-10-2019 19:10:10
Als laatste kwamen we er nog achter dat er vocht in de richtingaanwijzers voor zat, en dat die ook nog eens erg los zitten.

Zitten de veren er nog op, of zijn ze uitgelubberd? Die houden de unit op zijn plaats.
Titel: Re: Mijn 855 GLE uit 1994: pogingen om hem op de weg te houden :)
Bericht door: tuuur op 06-10-2019 13:13:48
Zitten de veren er nog op, of zijn ze uitgelubberd? Die houden de unit op zijn plaats.

Die zitten er zo te zien wel op, en zullen dan wel uitgelubberd zijn. Ga ik nog beter naar kijken.
Titel: Re: Mijn 855 GLE uit 1994: pogingen om hem op de weg te houden :)
Bericht door: tuuur op 06-10-2019 13:14:51
Koelvloeistof lek is ook gevonden.

(https://i.postimg.cc/nLxrK4Rv/CAB144-DA-E97-A-43-DF-90-A0-6-B395184-A529.jpg)
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: tuuur op 08-10-2019 22:41:17
Toch maar eens wat beter gekeken, na een rit van 55km, met lopende warme motor.
Het wordt toch behoorlijk nat, vooral onderin. Aan de bestuurderskant lekt het van het spatplastic af.

(https://i.postimg.cc/g2ZHZjHc/0-BD0-FA94-57-B5-43-C1-A1-A5-C31-EBE014-D11.jpg)

(https://i.postimg.cc/J4gQ0ZJd/7-F1-F07-D7-1863-4-D86-95-BF-60-FF04-C71-EC0.jpg)

(https://i.postimg.cc/5yKSwFry/FF8-AB3-F2-12-DD-416-B-B43-E-63654-AD7-A59-B.jpg)
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: volvobug op 08-10-2019 23:58:59
Slangeklemmen van de bovenste en onderste slang die op de radiateur zit al eens vaster gedraaid? Als dat niet helpt goed de slangen controleren op scheurtjes maar de radiateur kan ook lek zijn.
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: Wouter1973 op 11-10-2019 21:29:40
Over de lekkage bij het expansietankje: dat is vermoedelijk een inwendig gecorrodeerd buisje in het plastic 'tuitje' waar het slangetje naar thermostaathuis op aansluit. Bekend euvel. Als je de slang losneemt (even een lege fles bij de hand houden om de slang tijdelijk in te hangen) zie je waarschijnlijk dat het plastic tuitje gebarsten is.
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: volvobug op 11-10-2019 21:31:41
Over de lekkage bij het expansietankje: dat is vermoedelijk een inwendig gecorrodeerd buisje in het plastic 'tuitje' waar het slangetje naar thermostaathuis op aansluit. Bekend euvel. Als je de slang losneemt (even een lege fles bij de hand houden om de slang tijdelijk in te hangen) zie je waarschijnlijk dat het plastic tuitje gebarsten is.

Deze dus:

(https://one-photo.familieleenen.nl/____gallery/images/3/2b3/406/d5a/45c/9b8/475/a39/992/c52/b72/b98/586/fba.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp)
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: tuuur op 14-10-2019 10:04:17
Thanks, daar ga ik naar kijken.

Volgens mij is ABS lampje nog steeds afkeur, ga er in elk geval naar laten kijken. Ashoes ga ik ook niet zelf doen omdat daarvan door meerdere mensen gezegd wordt dat dat een lastige klus is.

De draagarmrubbers en fuseekogels zou ik wel graag zelf doen maar ik heb niet veel tijd deze dagen. Dus laat ik ook doen.
Koelvloeistoflek lijkt me groter dan alleen het expansievat,  moet ook opgelost worden...

Van de week heb ik een rit gemaakt waarbij meerdere malen het koelvloeistof lampje ging branden. Had geen nieuw bij me en ben zsm naar huis gereden. Temperatuur meter bleef wel op het normale niveau dus ik hoop maar dat het verder goed is gegaan...
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: 850blues op 14-10-2019 13:45:37
Van de week heb ik een rit gemaakt waarbij meerdere malen het koelvloeistof lampje ging branden. Had geen nieuw bij me en ben zsm naar huis gereden. Temperatuur meter bleef wel op het normale niveau dus ik hoop maar dat het verder goed is gegaan...

Temp-meter niet echt vertrouwen, vaak gelezen dat ie lang op 3-uur blijft staan....
Tip: niet te lang mee blijven rijden maar bij garage onder druk laten zetten. Bij mijn roffel vorig jaar op die manier snel het lek gevonden-> radiateur, aansluiting metaal op plastic (En ook een klein beetje bij slangklem achter op het blok).
En voor tussentijds bijvullen bijv. KV van Action of Kruidvat ;)
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: tuuur op 14-10-2019 14:15:17
Temp-meter niet echt vertrouwen, vaak gelezen dat ie lang op 3-uur blijft staan....
Tip: niet te lang mee blijven rijden maar bij garage onder druk laten zetten. Bij mijn roffel vorig jaar op die manier snel het lek gevonden-> radiateur, aansluiting metaal op plastic (En ook een klein beetje bij slangklem achter op het blok).
En voor tussentijds bijvullen bijv. KV van Action of Kruidvat ;)

Heb een afspraak gemaakt voor woensdag bij Tosun in Enschede en nu standaard een fles kvs bij me.
Heb er sinds vrijdag niet meer mee gereden en ga er alleen nog maar mee naar de garage rijden ;-)
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: tuuur op 16-10-2019 18:21:18
Net telefoontje van de garage gekregen.
De ashoes is vervangen, de draagarmrubbers nog niet, koelvloeistof lek ook nog niet opgelost.
Ze hebben geconstateerd dat er ook een flink olielek is, ze gaan nu eerst naar de oorzaak daarvan zoeken en bellen me dan terug met de bevindingen, “en of de auto het waard is dat te repareren”.

Spannend!
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: tuuur op 23-10-2019 11:27:52
Zo, de 850 is weer terug van de garage; prima service.
Stuur staat recht, bij remmen trekt hij niet meer naar rechts, geen groot koelvloeistof lek meer, olielekkage opgelost.

Volgende klus: onderzoeken waarom de achterklep ineens niet meer open wil... ???
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: 850blues op 23-10-2019 19:16:22
Mooi zo, lekker roffelen met dat ding  ;)

Ik las ergens anders al dat de olielekkage kwam door het rubber van de vuldop. Bekend probleem en een cheap-fix.
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: tuuur op 25-10-2019 17:32:08
Vandaag een richtingaanwijzer schakelaar aangeschaft en vol goede moed georobeerd het ding te monteren.
Ik heb de handleiding om de stuurkolomkappen te demonteren gevolgd van deze meneer:
https://m.youtube.com/watch?v=FbylmFbQsHc

Rond 1:07 in de video zat ik al vast, want zo’n lange torx schroevendraaier heb ik hier niet...

Nog even verder gekeken naar de auto, en het blijkt dat de veiligheidsgordel rechts achter helemaal niet met de onderste bout vast zit...

(https://i.postimg.cc/bNhYXGVC/FB93436-B-D4-BF-4785-86-B7-0170-AB7-B2-EA4.jpg)

Had nog geen plaatje van de motor gepost :)

(https://i.postimg.cc/Gtkc8rtx/AA99-FA43-D7-B5-4-C88-9948-A450-DC9-C161-C.jpg)
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: cornelis-b op 25-10-2019 19:04:51
 Robert DIY ;D

Mister beun Robert
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: tuuur op 25-10-2019 20:43:16
Is wel een mister Beun maar hij laat het best mooi duidelijk zien!

Vanavond een rit van ca 120 km gemaakt en er lijkt nog steeds wel speling in het stuur te zitten. Hij is een beetje vaag.

En dit gebeurde ook:

(https://i.postimg.cc/XNCtHkMy/50-E7-AB2-A-8-D8-C-4-A59-A1-D4-A9-ED39-B24-A98.jpg)
(https://i.postimg.cc/qMrDmfX9/BEACB565-AEFC-458-F-A6-A7-B8-E704-A652-C0.jpg)
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: volvobug op 25-10-2019 20:56:26
Controleer de rechter veerpootzitting eens, durf er bijna om te wedden dat die gaar is, zo op afstand beoordelend op de foto van de motorruimte.

En wat zit er voor kap op de paravaan, zo ter hoogte van het remvloeistofreservoir?
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: tuuur op 28-10-2019 10:24:41
Controleer de rechter veerpootzitting eens, durf er bijna om te wedden dat die gaar is, zo op afstand beoordelend op de foto van de motorruimte.

En wat zit er voor kap op de paravaan, zo ter hoogte van het remvloeistofreservoir?

Geen idee wat die kap is, kijk vanavond wel even als ik de veerpootzittingen controleer.
Lijkt wel een standaard iets in de 850, hij zit ook in deze zweedse 850:

(https://www.demotorruimte.nl/wp-content/uploads/2018/02/DSC_0272-e1517656419577.jpg)
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: 850blues op 28-10-2019 11:58:02
Wat wel standaard is, maar bij jouw mist zijn die (aanzuig)buis links (weet zo ff niet waarvoor die is) en de beschermkap gaskabel  ;D
 
(pluspoolbeschermkapje niet meegerekend)   ::)
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: tuuur op 28-10-2019 12:08:15
Ja dat was me ook opgevallen. Dat is de koelslang voor de ECU geloof ik. Schijnt wel bij meer 850s te missen, ik ben wel van plan die weer toe te voegen.
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: tuuur op 29-10-2019 10:43:08
Voorpootzitting links:

(https://i.postimg.cc/VsgvkBw5/2-C636-E02-6-A10-4750-A58-D-5-DC46-B234-E5-C.jpg)

(https://i.postimg.cc/FzTHCmp0/768-C4075-ACA7-4632-B38-B-EACF5-F2-E887-E.jpg)

Voorpootzitting rechts:

(https://i.postimg.cc/Zn4LFPsC/132457-F1-A225-4-AB5-ABB4-878609-E5-B998.jpg)

(https://i.postimg.cc/HsW2r27N/EE730-D09-279-B-4-D2-D-9-ABC-996-C8433-FF4-C.jpg)

Als leek zie ik er niet veel meer aan dan dat ze een tikje roestig zijn ;)
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: volvobug op 29-10-2019 11:09:26
Bovenste moer eraf halen, metalen schoteltje eraf en dan het rubber van de veerzitting inspecteren. Just to be sure.
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: Vulk op 02-11-2019 09:05:19
Ik vind deze wel leuk om te volgen. Het lijkt me een heerlijk onverprutste 850
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: tuuur op 02-11-2019 14:17:37
Hij is idd redelijk onverprutst. Interieur voorin is ook nog best goed, geen scheuren in de bekleding.
En een Blauwpunkt radio-cassetteplayer. Gelukkig heb ik het merendeel van mijn bandjes nog  ;)

(https://i.postimg.cc/vZLw7Zdv/176689-DD-E2-BF-407-A-A752-34-E127024651.jpg)

(https://i.postimg.cc/qqPHwtR1/C3-C11-EF9-346-A-4281-A035-5-C1-A4-A1-D144-C.jpg)
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: tuuur op 03-11-2019 15:04:05
Dit weekend ben ik naar de volvo sloperij in Enter geweest, waar ik 2 nieuwe gasveren voor de achterklep vandaan heb gehaald. Ze hadden nog maar één 850 op de sloop staan...
 
Met de handleiding van het forum erbij heb ik ze kunnen installeren. Ging allemaal goed, op het terug plaatsen van die &@!” plastic platen na. Stukje afgebroken, eentje doormidden en een dun stukje plastic onder aan de achterlicht uitsparing rechts doormidden. Alles zit er wel in verder, en de klep blijft nu gewoon open staan; dus ik klaag niet.
Ook de gordel rechts achter vast gezet met een V70 bout.

Voelt allemaal toch wel weer als een degelijkere en bruikbaardere auto zo.
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: tuuur op 06-11-2019 10:26:55
Bij het inbouwen van de richtingaanwijzer schakelaar heb ik de minpool van de accu afgekoppeld, luisterend naar het advies van de beun meneer. ;)

Na het inbouwen en opnieuw aansluiten van de accu blijkt de motor ineens stationair in een te laag toerental te lopen.
Is dat een bekend fenomeen? Ik heb wel gelezen dat de stationair regelaar schoongemaakt zou kunnen worden, maar waarom zou dat ineens na afkoppelen van de accu gebeuren?
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: TBoss3 op 06-11-2019 10:43:29
Ik heb wel eens gehoord dat na het afkoppelen van de accu de stationair regelaar 'vergeet' wat het beste toerental stationair is. Na een tijdje zou hij zichzelf weer inleren en zou het toerental weer optimaal moeten zijn.
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: tuuur op 17-11-2019 17:50:59
Vrijdag heb ik een probleemloze rit van Hengelo naar Deventer en daarna naar Hoofddorp en uiteindelijk naar Oss gemaakt. Zaterdag ochtend zag ik dat een achterwiel half op de stoeprand stond, dus even verplaatst. Zaterdagavond zou ik er een eindje mee rijden; maar toen startte hij niet meer...
De startmotor ging wel rond maar maakte een raar geluid.

Even op het forum gezocht en dingen gevonden als:
- massa
- zwakke accu
- vuile plus pool van de accu
- kabels
- tik tegen de startmotor geven
- 5 minuten wachten en weer proberen

Tikken geprobeerd, 5 minuten wachten geprobeerd, en starten klonk steeds zwakker.
Zondagmorgen nog eens geprobeerd, nog steeds geen resultaat.
Dus de ANWB gebeld.

Die was er binnen een half uur met een VW busje.
Hij heeft de Volvo aan de startkabels gezet, en er “extra stroom bijgezet”.
Het duurde toch zeker nog een minuut of 10 voordat de Volvo wilde starten...

Zijn uitleg: het was een combinatie van een slechte accu, een te lichte accu (63Ah en 540 A, terwijl 600A wordt geadviseerd), en het feit dat ik de auto kort had gestart om te verplaatsen.
Als je dat doet met een koude motor dan verbrandt niet alle benzine in de cylinders. Dat zorgt bij starten dan ervoor dat de bougies nat worden en dan heb je de motor verzopen.

Weer wat geleerd!
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: volvobug op 17-11-2019 20:22:56
Yep, bekend probleempje. Beetje overijverige koudstartverrijking. Nooit zomaar even een parkeervak verzetten of je moet de motor een paar minuten laten draaien. In voorkomend geval: doorstarten met het gaspedaal vol ingedrukt.
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: tuuur op 26-11-2019 18:26:58
Vandaag weer voor een jaar goedgekeurd. Prima service door Tosun in Enschede.
Links ashoes vervangen, remleidingen links voor en achter bleken verkeerd om gemonteerd.

Viel me alleszins mee!
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: tuuur op 21-01-2020 17:08:18
Paar maanden later en de Volvo roffelt zijn kilometers zonder problemen; enige vreemde is dat bij lage snelheid en een scherpe bocht het stuur "omklapt". Ik denk dat dat met de uitlijning te maken zal hebben.
Kilometerstand is al meer dan 304.000 nu, dat betekent dat ik sinds eind september er al rond de 5000 km in heb gereden!
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: The Demon op 25-01-2020 20:50:24
enige vreemde is dat bij lage snelheid en een scherpe bocht het stuur "omklapt".
Draagarm(en)/fuseekogel(s) die ruimte hebben?
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: tuuur op 27-01-2020 11:33:40
Draagarm(en)/fuseekogel(s) die ruimte hebben?

Draagarmen zijn vervangen, 1 fuseekogel heeft speling (maar volgens de garage waar ik de APK liet doen binnen de normen).
Fuseekogel wordt in elk geval de volgende klus.

Plus de olie. Ik peilde gisteren en zag dat de olie dik en caramelkleurig was... sludge, lijkt me, en mogelijk is daar meer aan de hand. Ik heb geen idee wanneer deze auto voor het laatst een beurt heeft gehad dus dat ga ik ook doen.
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: tuuur op 02-02-2020 10:49:31
Gisteren heeft een kennis van me de olie ververst en een nieuw olie filter gemonteerd.
Alle olie kwam er zwart onderuit dus dat is wel een geruststelling. Het lijkt er dus op dat er in de oliepeilstokbuis condens opbouwt of zoiets, en dat het alleen daar versludget.

De hele onderkant van de motor dreef van de olie overigens. Dus ergens zit iets niet goed...
Wat me opviel bij het er weer opschroeven van de carterplug is dat daar geen afdichtringetje op zat (maar de kennis heeft veel meer ervaring dan ik dus ik hield me maar stil, haha).
Zou het zoiets simpels kunnen zijn?

Plan is om over 5000km weer de olie en oliefilter te gaan verversen om de boel wat schoner te krijgen.
Ik heb goede notities gemaakt zodat ik het zelf kan dan!
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: Maestro12 op 02-02-2020 11:26:30
Er hoort wel degelijk een 'pakkingring' bij de carterplug te zitten
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: elianmars op 02-02-2020 11:52:22
Er hoort inderdaad een ring tussen. Zonder ring sluit het echt niet af  :eusa_shifty:
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: volvobug op 02-02-2020 11:58:37
Kan zijn dat de aluminium! pakkingring aan het carter is blijven "plakken". 
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: NinaPaul op 02-02-2020 22:19:37
Het niet vervangen van de alu ring vind ik zo vreemd, die is inkoop nog geen 15 cent.

(En als je ze per stuk koopt, misschien een euro, dat zijn de kosten toch niet op een olie wissel?!)
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: tuuur op 03-02-2020 11:41:40
Het niet vervangen van de alu ring vind ik zo vreemd, die is inkoop nog geen 15 cent.

(En als je ze per stuk koopt, misschien een euro, dat zijn de kosten toch niet op een olie wissel?!)

Helemaal mee eens, beginnersfoutje van mijn kant ;-)
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: tuuur op 22-07-2020 09:25:47
Inmiddels meer dan 310.000 km op de teller, na het vervangen van de bougies start hij een stuk beter en heeft hij meteen het goede toerental.

Volgende week gaan we flink verhuizen dus dan is het handig als je een Volvo stationwagon hebt, we zullen best een aantal langere, zwaar beladen ritten gaan doen.
En natuurlijk, juist nu gaat het motorlampje branden, waarvan het boekje zegt dat de auto niet mag rijden als het brandt... :evil:

De auto klinkt en rijdt er niks minder om. Toch maar uit laten lezen?
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: volvobug op 22-07-2020 12:52:41
yup, uitlezen!
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: Wouter1973 op 22-07-2020 13:05:51
Vermoedelijk heb je OBD1, dan moet je zelf de knippercodes uitlezen op A2 positie.
yup, uitlezen!
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: tuuur op 23-07-2020 14:04:05
Dank voor de reacties.

A2 uitgelezen: 3–1–4 Signaal nokkenasstandsensor

(A1, automaat geeft overigens ook een storing: 1–2–4 Sluiting met massa in stroomkring programmakiezer)

Even gezocht, en die storing kan leiden tot onregelmatig lopen of niet starten. Bij mij loopt de motor nog steeds goed.
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: arjenT5R op 23-07-2020 14:52:27
Een 10v start alleen wat moeizaam zonder cam signaal maar lopen doet ie wel zonder...
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: tuuur op 23-07-2020 15:36:57
Accu los gehaald, Stekkertje van de nokkenas positie sensor los gehaald en wat schoon gepoetst met een doekje, accu er weer aan, starten: motorlampje uit...

Maar dat stekkertje is nog steeds wel vies, aangekoekte olie aan de buitenkant gaat alleen met een doekje niet perfect weg natuurlijk. Waar maak ik dat het best mee schoon?
Titel: Re: Tuuur’s 855 GLE uit 1994
Bericht door: volvobug op 23-07-2020 15:59:28
...
Maar dat stekkertje is nog steeds wel vies, aangekoekte olie aan de buitenkant gaat alleen met een doekje niet perfect weg natuurlijk. Waar maak ik dat het best mee schoon?

Niet, zonde van de energie en gaat hij niet beter van lopen. tenzij je heel proper bent en het goed is voor je gemoedsrust  ;) doekje met remmenreiniger of benzine proberen.