Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 4 ... 10

1   Off Topic Algemeen / Re: Tips bij aanschaf V70NGepost op Vandaag om 00:58

Gestart door leons850 - Laatste bericht door haasje

De radio werkt wel, echter je verlichting en stuurwielbediening niet (zijn canbus gestuurd). Je kunt wel een foutmelding in vida krijgen (verkeerde type radio), maar alles werkt wel.

Gestart door volvobug - Laatste bericht door volvobug

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het hier levendiger is geworden. ;)
Het blijft leuk je weblog te volgen en een goede reminder over die afdichtring.

Haha, ja even wat zaken opeenvolgend aanpakken om de Saffron te krijgen zoals ik graag wil hebben: mechanisch (meer dan) goed. En dank je  ;)

Mooi dat het gezoem nu weg is Ruud, het was ook een bokke geluid. Leuk om zo mee te lezen hoe je met de R bezig bent.

Dank je. Ja, je hebt het gehoord en het werd vrij snel nog erger. Blij dat het weg is. Sterker nog, met 3 van de 4 lagers vervangen na +400K km lijkt het in zijn algemeen al een stuk rustiger in de auto.

405.700 km




Niets bijzonders te zien? Jawel, motorsteun aan schutbordzijde vervangen, meteen maar nieuw interieurfilter geplaatst nu de parafaan er toch af was én het ruitenwissermechaniek weer lekker gangbaar gemaakt. Dat mag je gerust doen na 15-20 dienst in weer en wind. Hij is er zo uit, 2 boutjes dop 10 en een stekker lossen, beetje juiste draai maken en je hebt hem in je handen.

Ik heb geen volledige fotoreportage, maar het wijst zich wel vanzelf. C-ringen op uiteinde asje eruit drukken, gaat makkelijk met schroevendraaier uiteindes bijvoorbeeld. Armpjes aan de achterkant van de kogels wippen, alles schoonmaken en lekker in het nieuwe vet terugmonteren. Zo ziet het er meestal uiterlijk uit, deels droog en roest deels vies van het vet dat er in de loop der jaren uitgekomen is:



Als je het armpje aan de achterkant los hebt en dan met de hand het asje draait, zal duidelijk zijn waarom het goed is dit eenmalig eens te doen.

Asje voor het schoonmaken (maar wel net met wd40 ingespoten):



Let bij het demonteren en terug monteren op het vrij dunne o-ringetje aan de bovenkant van het asje, onder de ring waar het C-vormige klemmetje zit:



Deze valt net in een uitsparing in het huis rond het asje. Je ziet hem zo over het hoofd of hij valt er ongemerkt uit en je vergeet hem met terugmonteren.

Nu weer wachten op de binnenkomst van het 4de lager, de spoorstangen en stuurkogels.

3   Off Topic Algemeen / Re: Tips bij aanschaf V70NGepost op Gisteren om 23:52

Gestart door leons850 - Laatste bericht door blauweroffel

ecc units zijn gewoon uitwisselbaar (net als de meeste andere modules), mits je een module neemt met het zelfde onderdeelnummer. Bouwjaar is minder belangrijk. Alleen bij radio's is het net andersom.


AH, weer wat geleerd. Dus alleen nummer moet identiek zijn. Van de radio wist ik niet.

BR

4   Off Topic Algemeen / Re: Tips bij aanschaf V70NGepost op Gisteren om 23:41

Gestart door leons850 - Laatste bericht door blauweroffel

even een kopie uit mn eigen blog (pag 49) (foto's zijn verdwenen.. ???)

Kleine how to om een kachelradiateur te vervangen bij een (in dit geval) V70N XC. Gaat ook zo bij een V70N. Je ziet dat de rubberen vloermat nat is.

Ik heb de stoel losgehaald en naar achteren gezet, je hebt nu iets meer ruimte om ongelukkig op je rug te kunnen liggen.
Het tapijt heb ik er uit gehaald, deze was behoorlijk nat door de koelvloeistof.

Bij het verwijderen van het tapijt ook even het plaatje met beugel waar je de motorkap mee los trekt loshalen
Ook de onderste kunststof deurstrip loshalen. Dit gaat waarschijnlijk wel enkele kunststof pennen/klemmen kosten, wees dus voorbereid....
de foto is wat ongelukkig, maar ik krijg m niet goed.....
start:


Eerst de remschakelaar verwijderen; Stekker eruit en dan aan de onderkant een klein lipje induwen. De stekker er schuin uit trekken en dan aan de bovenkant ook een lipje induwen. Priegelwerk, maar als je dat niet doet, maak je de stekker kapot. DE stekker moet weg omdat ie anders in de weg zit als je de radiateur er uit gaat halen.

onderkant radiateur (bumper, bestuurderskant onderkant) boutje loshalen: koelwater opvangen in bak)

Als je de onderste buis lostrekt (uit de kachelradiateur) na het verwijderen van de beugel dan komt er een klein beetje koelvloeistof uit. Ik heb een bakje klaargezet onder een plasticzak.


Deze moeten los en dat is een vrij aardig pokke werkje (en wacht maar af tot ze weer terug moeten  :eusa_sick: :eusa_sick:)


Inspecteer goed de onderkant van de radiateur, als deze er nog goed uit ziet, dan heb je kans dat alleen de O-ringen kapot zijn.

Eerst de onderste ring er uit. De buis zit zo vast, dat als de ring er uit is er nog geen koelvloeistof lekt.
Dan de buis er uittrekken: nu loopt er wat koelvloeistof uit.


Dan de buis iets opzij buigen en de bovenste ring eruittrekken. Ik heb een puntige schroevendraaier gebruikt en een klein e hamer om m er uit te krijgen. Ook daaarna de buis eruit trekken en wat opzij buigen.

De radiateur zit vast met een torx 25. Loshalen.
Nu trek je de radiateur eruit. Alleen........ de stuurkolom zit in de weg. Je moet m iets naar beneden duwen en de onderste ribben druk je wat naa binnen.

De radiateur nieuwe plaatsen: deze er schuin induwen en dan buig je ook wat van de ribben naar binnen. Als je het met beleid doet schuif je er die dan zo in. Viel mij alleszins mee.
Foto van oud en nieuw en let op de plek waar de ribben naar binnen zijn gedrukt.

oud:


nieuw:


Doe nieuwe ringen om de buizen en begin met de bovenste. Duw deze goed vast in de radiateur en plaats de ring.
Dan de onderste en dat is tezamen een kootwerk. Tip: ik heb wat imal kruipolie om de buizen gespoten en toen gingen de ringen er "gemakkelijk "in.

Daarna radiatuer weer vastgezet en  koelvloeistof teruggegoten/ bijgevuld.
Remschakelaar terug geplaatst.

vloerbedekking heb ik met hogedrukreiniger en groene zeep gereingd en gedroogd bij verwarming en toen teruggeplaatst

5   Off Topic Algemeen / Re: Tips bij aanschaf V70NGepost op Gisteren om 23:37

Gestart door leons850 - Laatste bericht door haasje

ecc units zijn gewoon uitwisselbaar (net als de meeste andere modules), mits je een module neemt met het zelfde onderdeelnummer. Bouwjaar is minder belangrijk. Alleen bij radio's is het net andersom.

Gestart door arjen850 - Laatste bericht door arjen850

Overigens vond ik het bakje in de middenconsole nog een stinger😉 geen idee hoe hij werkt, maar hij heeft wel spanning. Kent iemand deze?

7   Off Topic Algemeen / Re: Tips bij aanschaf V70NGepost op Gisteren om 23:32

Gestart door leons850 - Laatste bericht door V70R^2

Dan zal de radiateur misschien preventief zijn, ik lees wel vaker dat de O-ringen het euvel zijn.

Ik zorg dat ik die dan sowieso allemaal mee vervang, pak ik die bij het schutbord ook gelijk mee.

8   Off Topic Algemeen / Re: Tips bij aanschaf V70NGepost op Gisteren om 23:29

Gestart door leons850 - Laatste bericht door blauweroffel

Ik ga de klus zelf ook doen over een weekje of wat bij de N, vorig jaar alu radiateur en nieuwe koelslangen geplaatst, maar moet zo nu en dan toch wat KVS aanvullen dus ik vermoed de kachelrad.

Ik frommel het er wel onderdoor hoor ;D

Toen ik dacht -bij de laatste klus- dat de kachelradiateur lek zou zijn, bleek dat een van de O-ringen was vervormd, en dat veroorzaakte lekkage.... maar dat zag ik pas nadat ik de radiateur er al uit had.....

BR

BR

Gestart door Vulk - Laatste bericht door Hans Duiven

Smrt*ss  ;D

10   Off Topic Algemeen / Re: Tips bij aanschaf V70NGepost op Gisteren om 23:27

Gestart door leons850 - Laatste bericht door blauweroffel

Originele unit is het nog wel.

Moest jij bij het vervangen ook de zijkant met koelvinnen al wat indrukken (ander woord voor beschadigen) om hem teruggeplaatst te krijgen, net als in dat Robert filmpje?

Ja, een paar ribben worden iets ingedrukt, maar dat leidt niet tot problemen. Ben er redelijke handig in geworden.
BR
Pagina's: [1] 2 3 4 ... 10