Recente berichten

Pagina's: 1 ... 7 8 9 [10]

91   Webdagboek (BLOG) / Re: It takes two to tangoGepost op Gisteren om 15:10

Gestart door Marc O. - Laatste bericht door elianmars

Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen, Marc. Ik ben, geloof ik, nog niet toe aan elektrisch rijden, maar we zullen er ongetwijfeld niet aan ontkomen.

92   Webdagboek (BLOG) / Re: It takes two to tangoGepost op Gisteren om 15:09

Gestart door Marc O. - Laatste bericht door Marc O.

Ik heb op het werk van de week even in een Leaf gezeten maar wat een zeldzaam slechte stoelen zitten daarin.

Psies wat ik bedoelde.

93   Webdagboek (BLOG) / Re: It takes two to tangoGepost op Gisteren om 15:07

Gestart door Marc O. - Laatste bericht door Sbv

Ik heb op het werk van de week even in een Leaf gezeten maar wat een zeldzaam slechte stoelen zitten daarin. Ik wou bijna voor gaan stellen om daar een tijdje mee woon-werk te gaan rijden maar na 5 min erin zitten was ik er klaar mee. Voor mijn lichaamsbouw niet geschikt. De Renault Zoe zit beter

94   Webdagboek (BLOG) / Re: It takes two to tangoGepost op Gisteren om 15:01

Gestart door Marc O. - Laatste bericht door Marc O.

Hier overigens nog een rapport van een test door de Amerikaanse overheid: https://avt.inl.gov/sites/default/files/pdf/vehiclebatteries/FastChargeEffects.pdf

Result:
"The four BEVs driven in Phoenix, Arizona were faced with a hot climate, and two were fast charged twice as often as recommended by their manufacturer. Despite these conditions, the vehicles were operated without failure for 50 thousand miles. A greater loss in battery capacity was observed for the fast charged vehicles, though the difference compared to the level two charged vehicles was small in comparison to the overall capacity loss"

Belangrijk om op te merken is dat deze test is gedaan met de eerste generatie Nissan Leafs, waarvan ondertussen mag worden gesteld dat die voorzien waren van kwalitatief uitermate beroerde batterijen. Ik verwacht dat het verschil bij modernere batterijen nog minder danwel nihil is (neem daarbij ook het mildere klimaat in NL in acht).

95   Webdagboek (BLOG) / Re: It takes two to tangoGepost op Gisteren om 14:41

Gestart door Marc O. - Laatste bericht door Marc O.

Ik denk dat je het niet helemaal leest zoals ik het bedoeld heb: Tot 80% kun je spreken over snelladen. Deze tijd wordt ook bewust in lijstjes met laadtijden genoemd. De laatste 20% procent is geen snelladen meer. Of in die laatste 20% naar AC wordt overgeschakeld of dat dit DC blijft kan ik niet met zekerheid zeggen. Ik zal het eens bij mijn collega navragen.
Als je dus onderweg tijdens een koffiestop gaat laden, laad je het systeem tot 80%. Omdat geen balancing plaatsvindt is dit proces schadelijker dan het normale laden. Het schijnt dat het verschil dat hierdoor ontstaat niet door het BMS verholpen kan worden.

Dan denk ik dat we elkaar wederzijds niet goed begrijpen ;) Dat die laatste 20% geen snelladen is is correct omdat de snelheid idd afneemt (ik heb ook nergens beweerd dat dat anders zou zijn). Het blijft echter DC. Dat moet ook wel want sommige auto's hebben fysiek een andere aansluiting voor AC vs. DC. Hij laadt echter wel degelijk door tot 93% (Tesla en sommige andere auto's zelfs tot 100%) en stopt dus niet bij 80%. Dat het daarna geen 'snelladen' meer is is meer semantisch. Er zijn trouwens ook auto's die bij 40% al beginnen met afknijpen (Opel Ampera-e is zo'n geval), dus die 80% die je steeds ziet is zeker geen wetmatigheid. Zie het als een defacto standaard voor het aangeven hoe snel een auto laadt. Net als dat de tijd tot 100 km/u een standaard is om aan te geven hoe snel een auto optrekt.

Overigens zal het echt niet zo'n vaart lopen met de schade die ontstaat door snelladen. Uiteraard is het schadelijker dan langzaam AC laden, maar ik denk dat het wat wordt overdreven. Alleen als er alléén maar DC wordt geladen dan kan dat na een aantal jaar merkbaar zijn. Maar bij normaal gebruik waarbij er een balans is tussen AC en DC dan zul je ook na een jaar of 4 nog steeds 100% bruikbare batterij capaciteit hebben. Waarbij volledigheidshalve gezegd moet worden dat dat waarschijnlijk ook komt omdat er een buffer zit in vrijwel alle batterijen die voor dit soort degradatie wordt aangesproken, waardoor de netto capaciteit dus behouden blijft. De eerder genoemde Nissan Leaf is een uitzondering, wat wordt veroorzaakt door de afwezigheid van eeen goed BMS en batterij koeling. Maar daar vindt de slijtage dus plaats door oververhitting (veroorzaakt door snelladen) en niet door het snelladen an-sich.

Gestart door razorx - Laatste bericht door hilko73

Netjes!

97   Webdagboek (BLOG) / Re: It takes two to tangoGepost op Gisteren om 14:05

Gestart door Marc O. - Laatste bericht door KIM

Sorry, maar dat klopt echt niet. Een Ioniq (en Kona en Niro idem) kan tot 94% DC laden. Heb het nog even nagezocht. Het is inderdaad wel zo dat vanaf ca. 83% de snelheid gereduceerd wordt. En bij 94% stop het DC/snelladen dus. Overigens is het wel zo dat cell balancing inderdaad niet plaatsvindt bij DC laden. Bij AC laden is dat echter ook alleen maar effectief wanneer je tot 100% laadt.

Ik denk dat je het niet helemaal leest zoals ik het bedoeld heb: Tot 80% kun je spreken over snelladen. Deze tijd wordt ook bewust in lijstjes met laadtijden genoemd. De laatste 20% procent is geen snelladen meer. Of in die laatste 20% naar AC wordt overgeschakeld of dat dit DC blijft kan ik niet met zekerheid zeggen. Ik zal het eens bij mijn collega navragen.
Als je dus onderweg tijdens een koffiestop gaat laden, laad je het systeem tot 80%. Omdat geen balancing plaatsvindt is dit proces schadelijker dan het normale laden. Het schijnt dat het verschil dat hierdoor ontstaat niet door het BMS verholpen kan worden.

Gestart door razorx - Laatste bericht door razorx

@Ewout: Dank je!

Vandaag goot het niet dus de 2e koplamp ook ontdaan van de waas. Nu begon ik met Nafta in plaats van met MEK. Zo achteraf is het verschil tussen die twee niet heel groot. MEK heeft wel een andere leuke eigenschap: Het lost ABS op.
Dus als je door onachtzaam handelen een lipje van je 70 classic knippers breekt kan je MEK gebruiken op het lipje weer aan je knipper te vulcaniseren. Werkt verbluffend goed. Moeheid van het plastic verhelp je natuurlijk niet. Dan moet je er RVS gaas in smelten. Maar goed plastic heel je beter dan met verlijming.


Nog even een plaatje van de opgefriste koplampen:


Hmm die knippers steken nu wel heel dof af..

99   Webdagboek (BLOG) / Re: It takes two to tangoGepost op Gisteren om 13:54

Gestart door Marc O. - Laatste bericht door Marc O.

Nee maar dat is toch iets wat je met een elektrische auto voorlopig nog niet zult doen. In mijn beleving is een actieradius van 500 km dan toch wel handig anders sta je verdeeld over de dag uren aan de lader en dan maar hopen dat er 1 vrij is ::)

En nee ik ben niet tegen elektrisch rijden (ooit moeten we allemaal) maar qua praktisch gebruiksgemak lever je anno 2018 naar mijn mening nog teveel in.

Dat is een persoonlijke voorkeur. Uiteraard duurt een reis wat langer dan wanneer je in één keer naar je bestemming wilt blazen. Maar je kunt prima met zo'n auto naar Zuid Frankrijk, Oostenrijk of Noorwegen rijden. Het vergt alleen wat meer planning. Maar daar moet je inderdaad wel wat geduld voor hebben ja :P

Als voorbeeld: Een rit naar Zell am See in Oostenrijk zou ongeveer 3 uur extra laadtijd kosten. Da's niet weinig, maar als je dat verdeelt over twee dagen (wij delen de reis altijd op in twee etappes) dan valt het best mee (vind ik).

100   Webdagboek (BLOG) / Re: It takes two to tangoGepost op Gisteren om 13:47

Gestart door Marc O. - Laatste bericht door Taranis

Nee maar dat is toch iets wat je met een elektrische auto voorlopig nog niet zult doen. In mijn beleving is een actieradius van 500 km dan toch wel handig anders sta je verdeeld over de dag uren aan de lader en dan maar hopen dat er 1 vrij is ::)

En nee ik ben niet tegen elektrisch rijden (ooit moeten we allemaal) maar qua praktisch gebruiksgemak lever je anno 2018 naar mijn mening nog teveel in.
Pagina's: 1 ... 7 8 9 [10]