Auteur Topic: Catalysator leeghalen  (gelezen 38572 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zippo

  • Volvo Specialist
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 3754
  • Geslacht: Man
Re:Catalysator leeghalen
« Reactie #45 Gepost op: 17-07-2003 18:31:13 »
Citaat
Ed, als ik jouw was kocht ik een DP en een uitlaatsysteem van Ferrita bij ET! ;)
En dan gelijk ff je chip aanpassen, anders heeft 't niet zoveel zin.

voor wat betreft een T5 ga ik niet akkoord zippo, het verschil is duidelijk aanwezig, ook zonder chip.


Ik bedoel ermee tezeggen, dat als je aan chiptuning hebt gedaan, de chip aanpassen moet aan je uitlaatsysteem. Rica heeft twee soorten: voor een orginele uitlaat, en voor een sport DP en een sportuitlaat 3 inch!!!!!! Snap?

Zippo

ps Voor een T-5 dan.
« Laatst bewerkt op: 03-02-2008 14:12:25 door thuur »

Marc 0101.001

  • Gast
Re:Catalysator leeghalen
« Reactie #46 Gepost op: 17-07-2003 18:32:43 »
Marc je hebt gelijk! ;)
Maar een kat leeghalen en er een pijp doorheen zetten gaat dus NIET goed vanaf bouwjaar '93!!!!!!!
Ramon, bij bouwjaar '93 moet er bij een APK 4-gasmeting worden gedaan, je haalt de lambda-waarde dan niet!!! En ik betwijfel de CO-gehalte, die moet 0,5% zijn..........
Ed, als ik jouw was kocht ik een DP en een uitlaatsysteem van Ferrita bij ET! ;)
En dan gelijk ff je chip aanpassen, anders heeft 't niet zoveel zin.

Zippo


euh Zippo,  Ed rijdt met een 2.5 non-turbo.....  :P

Zippo

  • Volvo Specialist
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 3754
  • Geslacht: Man
Re:Catalysator leeghalen
« Reactie #47 Gepost op: 17-07-2003 18:51:29 »
Marc je hebt gelijk! ;)
Maar een kat leeghalen en er een pijp doorheen zetten gaat dus NIET goed vanaf bouwjaar '93!!!!!!!
Ramon, bij bouwjaar '93 moet er bij een APK 4-gasmeting worden gedaan, je haalt de lambda-waarde dan niet!!! En ik betwijfel de CO-gehalte, die moet 0,5% zijn..........
Ed, als ik jouw was kocht ik een DP en een uitlaatsysteem van Ferrita bij ET! ;)
En dan gelijk ff je chip aanpassen, anders heeft 't niet zoveel zin.

Zippo


euh Zippo,  Ed rijdt met een 2.5 non-turbo.....  :P

 :-\ Oeps!!!!!!! ::)

Zippo

ps Verhaal klopt toch wel?!! ;D

Rene

  • Gast
Re:Catalysator leeghalen
« Reactie #48 Gepost op: 17-07-2003 19:11:46 »
En als je nu de orginele cat tussen een 3" DP last ipv er een met racecat. Scheelt wel een paar eurootjes.

Of gaat dat niet goed komen ??? ???

Marc 0101.001

  • Gast
Re:Catalysator leeghalen
« Reactie #49 Gepost op: 17-07-2003 21:10:42 »
En als je nu de orginele cat tussen een 3" DP last ipv er een met racecat. Scheelt wel een paar eurootjes.

Of gaat dat niet goed komen ??? ???

Dat kan. Je zaagt dan de originele pijp eraf vlak voor de kat en zet dit gedeelte compleet aan de 3" versie. Ik zou er dan wel minimaal 1 'steen' uitmeppen (vergruizen) voor minder tegendruk. Met 1 of 2 stenen doet de kat ook nog zijn reinigende werking, het duurt alleen wat langer.

ed

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4985
  • Geslacht: Man
  • V70 D5
Re:Catalysator leeghalen
« Reactie #50 Gepost op: 18-07-2003 10:13:24 »
Marc je hebt gelijk! ;)
Maar een kat leeghalen en er een pijp doorheen zetten gaat dus NIET goed vanaf bouwjaar '93!!!!!!!
Ramon, bij bouwjaar '93 moet er bij een APK 4-gasmeting worden gedaan, je haalt de lambda-waarde dan niet!!! En ik betwijfel de CO-gehalte, die moet 0,5% zijn..........
Ed, als ik jouw was kocht ik een DP en een uitlaatsysteem van Ferrita bij ET! ;)
En dan gelijk ff je chip aanpassen, anders heeft 't niet zoveel zin.

Zippo


euh Zippo,  Ed rijdt met een 2.5 non-turbo.....  :P

Klopt. Ik ben echter al info aan het verzamelen voor mijn volgende aankoop!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ed

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4985
  • Geslacht: Man
  • V70 D5
Re:Catalysator leeghalen
« Reactie #51 Gepost op: 18-07-2003 10:20:30 »
Citaat van: Entuscan

edit: heeft iemand dat al gedaan, 2 lambda sondes en race kat??? Ik dacht al de 2 lambda met een emulator uit te rusten??? of is dat niet nodig?


Dit is nu precies wat ik bedoel:
De tweede sonde krijgt zonder Cat nu andere waarden binnen. Wat gebeurt er dan met de brandstof inspuiting? Wordt deze te arm geregeld? Ik kan me voorstellen dat de tweede sensor nu vervangen moet worden door een vast signaal ipv een variabele waarde van de sonde. Dit om te voorkomen dat het systeem op een waarde gaat regelen die je niet wilt (te rijk/te arm).
« Laatst bewerkt op: 03-02-2008 14:14:18 door thuur »
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Marc 0101.001

  • Gast
Re:Catalysator leeghalen
« Reactie #52 Gepost op: 18-07-2003 11:06:47 »
Citaat van: Entuscan

edit: heeft iemand dat al gedaan, 2 lambda sondes en race kat??? Ik dacht al de 2 lambda met een emulator uit te rusten??? of is dat niet nodig?


Dit is nu precies wat ik bedoel:
De tweede sonde krijgt zonder Cat nu andere waarden binnen. Wat gebeurt er dan met de brandstof inspuiting? Wordt deze te arm geregeld? Ik kan me voorstellen dat de tweede sensor nu vervangen moet worden door een vast signaal ipv een variabele waarde van de sonde. Dit om te voorkomen dat het systeem op een waarde gaat regelen die je niet wilt (te rijk/te arm).

Dat is ook de reden waarom er alleen 3" dp met racekat. worden geleverd voor de auto's met 2 lambdasondes. De oudere types hebben maar 1 sonde voor regeling van brandstof/luchtmengsel en kunnen dus wel katloos door het leven.
« Laatst bewerkt op: 03-02-2008 14:14:38 door thuur »

micdee

  • Je weet wel die ene..
  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 583
  • Geslacht: Man
  • Audi S6 en een Golf "Black TDi Power"
Re:Catalysator leeghalen
« Reactie #53 Gepost op: 18-07-2003 18:56:02 »
Klopt. Ik ben echter al info aan het verzamelen voor mijn volgende aankoop!

Uhm Ed, vertel eens............ oogje laten vallen op een V70 R AWD en dan met LPI erin of zo?? ?? ??

Ramon

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 692
  • Geslacht: Man
  • 854 T5 automaat 1994 USA
Re:Catalysator leeghalen
« Reactie #54 Gepost op: 18-07-2003 19:41:24 »
Marc, Zippo (en de rest)

Ik heb vanmiddag nog naast de meetkast gestaan toen een G60 16V Golf 1 zonder kat, na een rondje flink warm te hebben gereden de 4 gas test haalde ! :o

(Ik ga dan niet in op de vraag of je uit milieu technische overwegingen wel een sportkat zou moeten monteren...)

Punt is en blijft dat een kat (welk soort dan ook)
een soort "verstopping" in je uitlaat systeem is.

Marc heeft gelijk als hij zegt dat een 3 inch dp, een veel betere vorm heeft en door de tevens grotere diameter (overigens "maar" een ruime centimeter....)
een betere flow waarde heeft, waardoor de uitlaatgassen makkelijker afgevoerd kunnen worden.

Het "maar" in deze theorie is dat die ...... kat ertussen zit en die "snelle" gassen dus weer "hard" geremd worden door de kat , al zet je er een 5 inch pijp onder!

M.a.w. het rendement van je 3 inch dp wordt deels teniet gedaan door de katalysator en dit rendements verlies is groter dan de doorstromings capaciteit van een katloos 2,5 inch systeem  !

(Dit is overigens niet een zomaar verzonnen stelling..... dit soort testen hebben ze bij Moritz tuning op de rollenbank en bij een andere zeer bekende Volvo chipper proefondervindelijk bewezen....... :znaika:

Om het rendementsverlies van een kat. op te heffen moet je gaan werken met monsterlijk grote (metaal)race katalysatoren, die wel genoeg doorlaat hebben....  Deze kosten echter een vermogen...... :(  

Moraal van het verhaal:

1.- een 3 inch dp zonder kat is de "snelste"
2.- een 3 inch dp met goede sportkat is snel en duur.
3.- een 2,5 inch zonder kat is de op een na snelste
     en "goedkoop"
 
1 en 3 mogen officieel niet !
 
Laten we op het milieu letten en kopen we dus allemaal maar een 3 inch dp met sportkat bij Marc  ;)

Ramon ;D
 

 
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Rudi

  • Dr.Go-Fast...
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2850
  • Geslacht: Man
  • Opel Kadett 1.4 stage 5 tuning 60pk >> 65pk...
Re:Catalysator leeghalen
« Reactie #55 Gepost op: 18-07-2003 21:38:06 »
Zit onder die nieuwe R nog steeds een 2.5"DP?
Dr.Go-Fast...

Zippo

  • Volvo Specialist
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 3754
  • Geslacht: Man
Re:Catalysator leeghalen
« Reactie #56 Gepost op: 19-07-2003 00:38:18 »
Euh Ramon, was dat een golf 1 cabriolet??

Zippo

Ramon

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 692
  • Geslacht: Man
  • 854 T5 automaat 1994 USA
Re:Catalysator leeghalen
« Reactie #57 Gepost op: 19-07-2003 02:47:04 »
Nee, hoezo ??

Ramon ;D

Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

ed

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4985
  • Geslacht: Man
  • V70 D5
Re:Catalysator leeghalen
« Reactie #58 Gepost op: 19-07-2003 09:05:44 »
Klopt. Ik ben echter al info aan het verzamelen voor mijn volgende aankoop!

Uhm Ed, vertel eens............ oogje laten vallen op een V70 R AWD en dan met LPI erin of zo?? ?? ??

Zoiets ja, alleen dan zonder AWD!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Zippo

  • Volvo Specialist
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 3754
  • Geslacht: Man
Re:Catalysator leeghalen
« Reactie #59 Gepost op: 20-07-2003 09:24:19 »
Nee, hoezo ??

Ramon ;D



Een golf 1 is toch gebouwd tot 1984?? Toch?
Die golf 1 waar jij 't over had hoeft helemaal geen viergasmeting te hebben!!!?(Ik heb vanmiddag nog naast de meetkast gestaan toen een G60 16V Golf 1 zonder kat, na een rondje flink warm te hebben gereden de 4 gas test haalde ! )

Viergasmeting is vanaf bj 1993.

Zippo
« Laatst bewerkt op: 20-07-2003 09:25:46 door Zippo »