Veranderingen aan een alter 1.......en de V70NN

Gestart door big ben, 23-03-2006 19:35:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

de Boeing

Wat bij mij ook al eens is voorgekomen is dat er na een aantal mislukte startpogingen de motor volledig verzopen was, even de bougies eruit draaien en laten opdrogen, en daarna gewoon terug starten.

(moet je natuurlijk wel materiaal bij hebben, vervelend tijdstip ook, succes met de afhandeling!)

big ben

Ik en de 20v zijn weer in huis....totaal verkleumd (de 20v ook) :P......
iedereen super bedankt!!  :eusa_clap:.

Morgen de uitleg  ;)

UserID6342

Lees het nu pas, brrr.... het was gisteravond echt niet lekker buiten :(.  Ben erg benieuwd wat het nu was ?

big ben

Citaat van: big ben op 07-11-2017 00:44:52
Ik en de 20v zijn weer in huis....totaal verkleumd (de 20v ook) :P......
iedereen super bedankt!!  :eusa_clap:.

Morgen de uitleg  ;)

Watskebeurt ?

Gisteravond na de late dienst in de auto gestapt en richting huis, na ongeveer 1 1/2 km vlak voor een drukke kruising:



Uit het niets kwam het  emissiesymbool  :azn:, uit reactie trapte ik de koppeling in want ik moest toch stoppen voor het rode licht. Daar sta je dan 3 snelle startpogingen maar niets, sjips !  :eusa_doh: , wat kan ik doen ?? in de eerste plaats maken dat je weg komt. Denk maar niet dat er wie dan ook uit de auto komt om te helpen maar goed deur open, auto op contact en drukken maar, en snel een beetje. Ik ging zo hard dat ik bij de bushalte al mijn gewicht in de strijd moest gooien om de 20 v tot stoppen te bedwingen  ;D. Wat nu ook niet in mijn voordeel was dat de remklauwen vervangen waren  :)... en dan tja je moet toch naar huis.
Één van de eerste dingen wat in mij op kwam dat was een berichtje op het forum te plaatsen misschien kon ik er wat mee  :D. Gelukkig was er al snel reactie en ondertussen had ik de wegenwacht gebeld, dat zou dan de tweede keer worden in veertien jaar dat ik hier gebruik van ging maken. De telefoniste vroeg om welke auto het ging , bij herhaling zei zij dat het dan ging om een Volvo achthonderdvijftig  ;D en het kon wel een uurtje duren  :eusa_doh:. Maar goed foutcode boekje erbij , motorkap open en gaan . Net toen ik wilde beginnen om de foutcodes uit te lezen verscheen er groot licht achtermij, daar was die al.
Ik zeg dat is snel zijn antwoord was,ja ze vroegen mij of ik deze voor het einde van mijn dienst er nog bij wilde doen en aan zo'n 850 kan nooit veel aan mankeren ..... 8).

Nou ja dan gaat het eerst over de staat van de auto  :P en hij vroeg of de magneetlamp wel aan de binnenkant van de motorkap mocht hangen  :evil:.
Eenmaal met het beginnen van de diagnose kwamen we er achter dat er geen vonk was , kabel na gekeken of er dan toch niks door geknaagd was o.i.d. . Daarna kwam er een universele bobine op om dit uit te sluiten en nog geen vonk, toen zei ik opperde ik heel stoer kan het de nokkenassensor niet zijn  :angel: ( heb wel eerlijk verteld hoe het zat).
En gelukkig heb ik al jaren een relais 103, nokkenassensor en nog wat zaakjes in de kofferbak liggen omdat heel in het begin van mijn 850 tijdperk dit ook al eens is voorgekomen. Die is vervolgens gewisseld met diegene die ik had (hij keek er wel van op) ...en ja hoor "hij dut 't weer"  pieuww ik kon weer naar huis. De beste man wilde nog graag een fotootje maken van het motrblok met de woorden dat "ze" gek waren met mensen die al meer dan 35 jaar lidmaatschap hebben. Alternatieven genoeg maar die hadden al deze moeite vast niet genomen.
Weer een ervaring rijker, en de eerste keer dat ik weer bij Elferink kom dat zorg ik dat ik weer een sensor in mijn kofferbak krijg. De bobine die hier nog ligt gaat er dan ook bij in  :angel:.





yannickdv

Geweldig! Lijkt ook dat je het daar maar mee moet treffen met die wegenwachters ;)

Fijn dat het zo snel opgelost kon worden. En weer doorrr.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

)()()sT

Ik heb (periodiek) ook de nokkenas- & krukassensor vervangen (bij mooi rond 400.000 km) tezamen met de diverse andere zaken (lmm, lambda, etc.) en daarnaast ook een 'survivalkit' in de auto liggen ;D

Hans Duiven


elianmars


Ewout Schalkwijk

Goedzo Ben. Gewoon nog eens twintig jaar doorkachelen met dat ding. :D

Dus, als ik het goed begrijp, een nokkenassensor zorgt voor het signaal naar de bobine dat die een vonk moet genereren? Wist ik niet. Ik weet echt helemaal niks van benzinemotoren :eusa_doh:
Word ik er ook weer een stukje wijzer van.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

UserID6342

#1315
Bijna Ewout, simpel gezegd en even niet op BDP sensor lettende, is de nokkenassensor een magneetspoel die aan-uit schakelt. Dit geeft hij door aan de ECU en vervolgens zegt de ECU tegen de bobine 'vonken' ! Bij een 850 / x70 classic zorgen de verdeelkap en rotor bij welke cilinder die vonk aankomt.  Bij de jongere auto's, zonder verdeelkap en rotor, werkt het praktisch hetzelfde alleen heb je nu voor iedere cilinder 1 bobine. De nokkenassensor geeft het aan-uit signaal door aan de ECU en de ECU vertelt welke bobine moet gaan vonken.

Fijn dat het weer is opgelost Ben en schei uit over die nokkenassensors.... Ondingen :(

Taranis

Jammer van de pech maar mooi dat je weer relatief snel onderweg was!

Ik deel je ervaring met de ANWB: helaas heb ik ze de afgelopen paar jaar een paar keer nodig gehad, dit jaar voor de C70. Waar ik zelf liep te mopperen op die oude zooi, zien zij het juist als uitdaging en weten het te waarderen dat een liefhebber een oudere auto in ere probeert te herstellen en houden :) Echt top.

razorx

Citaat van: Taranis op 08-11-2017 11:03:47
Jammer van de pech maar mooi dat je weer relatief snel onderweg was!

Ik deel je ervaring met de ANWB: helaas heb ik ze de afgelopen paar jaar een paar keer nodig gehad, dit jaar voor de C70. Waar ik zelf liep te mopperen op die oude zooi, zien zij het juist als uitdaging en weten het te waarderen dat een liefhebber een oudere auto in ere probeert te herstellen en houden :) Echt top.
Dat heb ik ook mogen ervaren. Inderdaad leuk. Goed volk.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Dirk342 op 07-11-2017 13:28:12
Bijna Ewout, simpel gezegd en even niet op BDP sensor lettende, is de nokkenassensor een magneetspoel die aan-uit schakelt. Dit geeft hij door aan de ECU en vervolgens zegt de ECU tegen de bobine 'vonken' ! Bij een 850 / x70 classic zorgen de verdeelkap en rotor bij welke cilinder die vonk aankomt.  Bij de jongere auto's, zonder verdeelkap en rotor, werkt het praktisch hetzelfde alleen heb je nu voor iedere cilinder 1 bobine. De nokkenassensor geeft het aan-uit signaal door aan de ECU en de ECU vertelt welke bobine moet gaan vonken.

Fijn dat het weer is opgelost Ben en schei uit over die nokkenassensors.... Ondingen :(

Liep een beetje achter op het forum :-[. Thanx voor de verrijking Dirk. Ik had idd de ECU niet meegenomen in m'n hersenspinsel ;D

Rijdt de auto nog steeds goed Ben?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

big ben

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 19-11-2017 20:34:25
Citaat van: Dirk342 op 07-11-2017 13:28:12
Fijn dat het weer is opgelost Ben en schei uit over die nokkenassensors.... Ondingen :(

Liep een beetje achter op het forum :-[. Thanx voor de verrijking Dirk. Ik had idd de ECU niet meegenomen in m'n hersenspinsel ;D

Rijdt de auto nog steeds goed Ben?


Jazeker !  helemaal weer goed......dit was dan de tweede keer dat de sensor het heeft begeven, één keer bij +- 245K en deze keer.
De 20v heeft inmiddels 450K gedraaid het blijkt dan dat ze ongeveer 200K meegaan  ;), inmiddels ligt er weer één in de kofferbak inclusief een bobine.
Je zal maar langs de weg staan  :P.

Verder is het onderstel perfect uitgelijnd inclusief de achteras dat kon deze keer weer makkelijk, Dirk gaf de tip dat het afstellen van de achteras kruislings werkt.
Het trillen bij afremmen is nu verleden tijd, ik dacht eerst dat het aan de achter remschijven lag maar zo zie je maar wat "verse" achterasrubbers kunnen doen  :D. Voor het mooie de andere binnenste stuurkogel  en stuurhuis hoes ook maar gewisseld, er zat geen speling op de axiaalkogel,  maar de schroefdraad was niet netjes meer, zodat het uitlijnen zou worden belemmerd.

Verder dik tevreden met de 850....voorlopig mag die blijven ! 8)