Auteur Topic: Veranderingen aan een alter 1............ Schakelbussen  (gelezen 128282 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

  • Volvomania in Optima Forma
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 6198
  • Geslacht: Man
  • XC70N D5 MY'06 / XC70NN D5 MY'08
    • reinemoen.net
Re: Veranderingen aan een alter 1............ Achteraslagers
« Reactie #1365 Gepost op: 16-12-2018 18:51:54 »
Mooi werk Ben. Ik weet nog dat Kornelis dat toen voor mij heeft gedaan bij Old Faithful. Ik had toen een reserve achteras gescoord waar Kor het kon doen terwijl de as niet onder de auto gemonteerd was. Volgens mij werkt dat wel prettiger. Daardoor extra kudo's voor je inspanning. :eusa_clap:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

big ben

  • Clublidnr: 85011751
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2954
  • Geslacht: Man
  • Groene 20 klepper
Re: Veranderingen aan een alter 1............ Achteraslagers
« Reactie #1366 Gepost op: 30-12-2018 18:00:18 »
Inderdaad een rotklus.
De fout van het originele tooltje is dat hij het rubber er scheef uit wil trekken waardoor het rubber per mm vaster komt te zitten. ;)

Ik had er geen ervaring mee, maar met het goede advies is het prima gelukt!


Goed bezig! Vergeet de auto niet uit te lijnen.

Inderdaad, het uitlijnen hebben we ook direct gedaan, de boel gaat toch wat scheef staan  :eusa_whistle:

Goed bezig geweest Ben!

thnx  ;)


Mooie klus, Ben! Ik ben benieuwd of je het verschil voelt.
Nice, dat verschil moet je wel merken!

Het verschil is zeker goed te merken.....of ik heb te lang gewacht met vervangen, vooral de lange snelwegbochten voelt veel "strakker" aan  8)

Draagarm was goed gebruikt Ben, mag ook na 25-26 jaar  ;D

Zonder onderhoud vaart niemand wel Henry  ;D

Mooi werk Ben. Ik weet nog dat Kornelis dat toen voor mij heeft gedaan bij Old Faithful. Ik had toen een reserve achteras gescoord waar Kor het kon doen terwijl de as niet onder de auto gemonteerd was. Volgens mij werkt dat wel prettiger. Daardoor extra kudo's voor je inspanning. :eusa_clap:

Thxs  :D.... dat zal inderdaad, maar de gehele klus viel mij niet tegen wel heb je een zgn. tweekolommer nodig, vind ik.


koen.s

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
  • Geslacht: Man
  • SCHUTTEN TUNING
Re: Veranderingen aan een alter 1............ Achteraslagers
« Reactie #1367 Gepost op: 30-12-2018 18:07:30 »
Mooi werk Ben, weet nu wie mij achteras mag aanpakken  ;D

big ben

  • Clublidnr: 85011751
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2954
  • Geslacht: Man
  • Groene 20 klepper
Re: Veranderingen aan een alter 1............ Achteraslagers
« Reactie #1368 Gepost op: 30-12-2018 18:16:56 »
Mooi werk Ben, weet nu wie mij achteras mag aanpakken  ;D

Nou....iemand met een tweekolommer en een goed setje boren  ;D
« Laatst bewerkt op: 30-12-2018 18:21:35 door big ben »

Taranis

  • Ik ben eco-moe.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 12490
  • Geslacht: Man
  • '11 XC70 D5 AWD, '00 C70 2.4t conv.
Re: Veranderingen aan een alter 1............ Achteraslagers
« Reactie #1369 Gepost op: 30-12-2018 18:56:45 »
Nou....iemand met een tweekolommer en een goed setje boren  ;D

;D ;D ;D
Nee, vandaag hebben zelfs etterbakjes uit Zeeland gelijk... :eusa_wall:

big ben

  • Clublidnr: 85011751
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2954
  • Geslacht: Man
  • Groene 20 klepper
Re: Veranderingen aan een alter 1............ Schakelbussen
« Reactie #1370 Gepost op: 05-01-2019 15:35:41 »
Van de week op één van de FB groepen gelezen dat er zgn. afgeschermde kogellagertjes geplaatst konden worden i.p.v. messing schakelbussen, en misschien was dit alom bekend ....het was mij ontgaan  ;).

Voor een geschikte prijs van €4,- in de brievenbus, daar kan ik wel  "meeleven"  ;D. In een ver verleden had ik de originele schakelbussen al eens vervangen voor een messing exemplaren, en dit keer door een afgeschermde kogellager.

De originele tegen later geplaatste messing bussen:



De vervanger:





Ook een short-shifter was ooit eens geplaatst, in 2010 gekocht via een groupsbuy

Na een beetje huisvlijt passen de lagertjes er perfect in, gevolgd door het opsluiten middels sluitringen en als laatste de dunnen ring en de borgveer:





Als laatste meteen het gasklephuis ook maar gereinigd, ik heb ze wel eens erger gezien  ;)





Conclusie: goede upgrade  8)




Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10599
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: Veranderingen aan een alter 1............ Schakelbussen
« Reactie #1371 Gepost op: 05-01-2019 17:18:55 »
Hoe anders voelt het aan tegenover de messing bussen?

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11664
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: Veranderingen aan een alter 1............ Schakelbussen
« Reactie #1372 Gepost op: 05-01-2019 18:20:18 »
Leuke update weer.
Die lagertjes zijn goede bekenden uit de 3d printwereld ;)

T5-4life

  • Hugo
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
  • Geslacht: Man
Re: Veranderingen aan een alter 1............ Schakelbussen
« Reactie #1373 Gepost op: 05-01-2019 20:53:33 »
Merk je iets of veel verschil Ben?
En waar heb je ze vandaan?
C70 T5 coupé LPI 1998 242.000 km
C70 T5 cabrio 2000 224.000 km
S80 D5 2005 212.000 km

big ben

  • Clublidnr: 85011751
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2954
  • Geslacht: Man
  • Groene 20 klepper
Re: Veranderingen aan een alter 1............ Schakelbussen
« Reactie #1374 Gepost op: 06-01-2019 00:59:18 »
Hoe anders voelt het aan tegenover de messing bussen?
Merk je iets of veel verschil Ben?
En waar heb je ze vandaan?

Ik heb ze besteld bij Reprapworld

Directe kopie van de FB plaatser:

Benodigdheden:
- 608ZZ of RS lagers. (x2.) Verkrijgbaar op internet, bij de Hornbach etc.
(Binnenmaat 8mm, dikte 7mm, buitenmaat 22mm).

* Ik heb hier 608ZZ lagers gebruikt, maar wissel deze om naar 608RS lagers. RS lagers zijn met rubber in de kooi om vocht buiten te houden. Deze plek kan tenslotte nat worden.

- 8x 8mm sluitringen om de verkregen ruimte op te vullen en de schakelstangen op het asje te centreren.
Gebruik hierbij ringen die net zo hoog zijn als het asje van de lager. Dit zodat zeker is dat het lager draait, en de sluitring niet.


Het verschil met de eerder geplaatste messing bus is er zeker wel, mijn persoonlijke mening is dat het net allemaal wat makkelijker gaat. Of zowel in één van de opmerkingen, "je kunt 'm in de versnellingen niezen"  ;D, de shortshifter draagt hier zeker aan bij.
Ook een mooie bijkomstigheid: geen noemenswaardige speling meer in de pook  8).

Leuke update weer.
Die lagertjes zijn goede bekenden uit de 3d printwereld ;)

Thnx dat klopt deze komen idd van een groothandel in 3D printers dit zijn dan de "kleine" dingetjes wat het net leuker maakt  :D