Veranderingen aan een alter 1.......en de V70NN

Gestart door big ben, 23-03-2006 19:35:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Mooi werk Ben. Ik weet nog dat Kornelis dat toen voor mij heeft gedaan bij Old Faithful. Ik had toen een reserve achteras gescoord waar Kor het kon doen terwijl de as niet onder de auto gemonteerd was. Volgens mij werkt dat wel prettiger. Daardoor extra kudo's voor je inspanning. :eusa_clap:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

big ben

Citaat van: razorx op 14-12-2018 16:39:45
Inderdaad een rotklus.
De fout van het originele tooltje is dat hij het rubber er scheef uit wil trekken waardoor het rubber per mm vaster komt te zitten. ;)

Ik had er geen ervaring mee, maar met het goede advies is het prima gelukt!


Citaat van: Vulk op 14-12-2018 18:08:30
Goed bezig! Vergeet de auto niet uit te lijnen.

Inderdaad, het uitlijnen hebben we ook direct gedaan, de boel gaat toch wat scheef staan  :eusa_whistle:

Citaat van: T5-4life op 14-12-2018 19:46:11
Goed bezig geweest Ben!

thnx  ;)


Citaat van: elianmars op 14-12-2018 21:41:10
Mooie klus, Ben! Ik ben benieuwd of je het verschil voelt.
Citaat van: t_w op 16-12-2018 00:00:29
Nice, dat verschil moet je wel merken!

Het verschil is zeker goed te merken.....of ik heb te lang gewacht met vervangen, vooral de lange snelwegbochten voelt veel "strakker" aan  8)

Citaat van: henry classic v70 op 15-12-2018 10:56:43
Draagarm was goed gebruikt Ben, mag ook na 25-26 jaar  ;D

Zonder onderhoud vaart niemand wel Henry  ;D

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 16-12-2018 18:51:54
Mooi werk Ben. Ik weet nog dat Kornelis dat toen voor mij heeft gedaan bij Old Faithful. Ik had toen een reserve achteras gescoord waar Kor het kon doen terwijl de as niet onder de auto gemonteerd was. Volgens mij werkt dat wel prettiger. Daardoor extra kudo's voor je inspanning. :eusa_clap:

Thxs  :D.... dat zal inderdaad, maar de gehele klus viel mij niet tegen wel heb je een zgn. tweekolommer nodig, vind ik.


koen.s

Mooi werk Ben, weet nu wie mij achteras mag aanpakken  ;D

big ben

#1368
Citaat van: koen.s op 30-12-2018 18:07:30
Mooi werk Ben, weet nu wie mij achteras mag aanpakken  ;D

Nou....iemand met een tweekolommer en een goed setje boren  ;D

Taranis


big ben

Van de week op één van de FB groepen gelezen dat er zgn. afgeschermde kogellagertjes geplaatst konden worden i.p.v. messing schakelbussen, en misschien was dit alom bekend ....het was mij ontgaan  ;).

Voor een geschikte prijs van €4,- in de brievenbus, daar kan ik wel  "meeleven"  ;D. In een ver verleden had ik de originele schakelbussen al eens vervangen voor een messing exemplaren, en dit keer door een afgeschermde kogellager.

De originele tegen later geplaatste messing bussen:



De vervanger:





Ook een short-shifter was ooit eens geplaatst, in 2010 gekocht via een groupsbuy

Na een beetje huisvlijt passen de lagertjes er perfect in, gevolgd door het opsluiten middels sluitringen en als laatste de dunnen ring en de borgveer:





Als laatste meteen het gasklephuis ook maar gereinigd, ik heb ze wel eens erger gezien  ;)





Conclusie: goede upgrade  8)




Vulk

Hoe anders voelt het aan tegenover de messing bussen?

razorx

Leuke update weer.
Die lagertjes zijn goede bekenden uit de 3d printwereld ;)

T5-4life

Merk je iets of veel verschil Ben?
En waar heb je ze vandaan?
C70 T5 coupe LPI 1998 388 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 309 dkm

big ben

Citaat van: Vulk op 05-01-2019 17:18:55
Hoe anders voelt het aan tegenover de messing bussen?
Citaat van: T5-4life op 05-01-2019 20:53:33
Merk je iets of veel verschil Ben?
En waar heb je ze vandaan?

Ik heb ze besteld bij Reprapworld

Directe kopie van de FB plaatser:

Benodigdheden:
- 608ZZ of RS lagers. (x2.) Verkrijgbaar op internet, bij de Hornbach etc.
(Binnenmaat 8mm, dikte 7mm, buitenmaat 22mm).

* Ik heb hier 608ZZ lagers gebruikt, maar wissel deze om naar 608RS lagers. RS lagers zijn met rubber in de kooi om vocht buiten te houden. Deze plek kan tenslotte nat worden.

- 8x 8mm sluitringen om de verkregen ruimte op te vullen en de schakelstangen op het asje te centreren.
Gebruik hierbij ringen die net zo hoog zijn als het asje van de lager. Dit zodat zeker is dat het lager draait, en de sluitring niet.


Het verschil met de eerder geplaatste messing bus is er zeker wel, mijn persoonlijke mening is dat het net allemaal wat makkelijker gaat. Of zowel in één van de opmerkingen, "je kunt 'm in de versnellingen niezen"  ;D, de shortshifter draagt hier zeker aan bij.
Ook een mooie bijkomstigheid: geen noemenswaardige speling meer in de pook  8).

Citaat van: razorx op 05-01-2019 18:20:18
Leuke update weer.
Die lagertjes zijn goede bekenden uit de 3d printwereld ;)

Thnx dat klopt deze komen idd van een groothandel in 3D printers dit zijn dan de "kleine" dingetjes wat het net leuker maakt  :D

big ben

Hier begint het mee..........ja ik weet het zeker  ;D



De 20v doet nog vrolijk zijn rondjes, inmiddels 478K op de klok en eigenlijk niks geen vreemde dingen te melden.
Sinds januari benzine tanken en het vervangen van de radiateur, dat was wel nodig  :P



Twee weekjes terug was de deurvanger aan de bestuurderskant geknapt, dat was ook niet zo'n helse klus.



De deurvanger is zowel links als rechts te gebruiken:






Verder dan niets meer te melden ?.........  jazeker de 20v gaat met pensioen, twee verse voorschermen en dorpelkappen liggen klaar. Deze worden in 412 gespoten en dan kunnen de huidige dorpelkappen eraf en zonodig kan het plaatwerk gerepareerd/behandeld worden.
Omdat de 20v de dagelijkse auto is ......en ik graag toch wel wat "anders" zou willen kopen hebben  we het maar zo gedaan.

De opvolger is inmiddels gekocht, het is een V70 2.5 T R-design Geartronic 2011 geworden  inclusief schuif/kanteldak, antraciet leder interieur enz.. Vooral dat laatste inclusief het R design en een acceptabele km stand ( onder de 200K) viel dat niet mee  ;).
Foei 27 jaar in de tijdmachine en er 323K erop vooruit, zal wel wennen worden  :evil:

Volgende week gaat de V70 richting Goor, mijn bevindingen inclusief foto's ga ik zeker bij blijven houden in mijn blog  :angel:.

Nog twee......... omdat die zo mooi is  :P :








T5-4life

Grote veranderingen Ben. De 850 zet je in je eigen museum?
C70 T5 coupe LPI 1998 388 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 309 dkm

big ben

#1377
Citaat van: T5-4life op 11-07-2019 17:22:20
Grote veranderingen Ben. De 850 zet je in je eigen museum?

;D..........was het maar zo'n feest !

Ik probeer deze onder te brengen zo dicht mogelijk bij huis, vanavond even proberen te regelen zodat deze droog en veilig kan staan.

big ben

Ik word terug gepakt door " der alte"  ;D......vanmorgen tot de ontdekking gekomen dat de kering van de aandrijfas lek is.
Toch nog maar even laten vervangen.

henry classic v70

Citaat van: big ben op 12-07-2019 14:09:33
Ik word terug gepakt door " der alte"  ;D......vanmorgen tot de ontdekking gekomen dat de kering van de aandrijfas lek is.
Toch nog maar even laten vervangen.

Karma...
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4