Tips en truuks bij wiellager vervangen?

Gestart door llinssen, 25-08-2006 22:32:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elianmars

Ik huiver altijd een beetje als er enkel een krik onder de wagen staat. Ik gebruik zelf altijd assteunen erbij.

Mooi verslag! Het ziet er zo simpel uit, maar het valt altijd wel tegen. Zeker als de boel lekker vast geroest zit.

Emiel

Torx is een periode geleverd ipv de inbus bij orginele ruilklauwen.

Boogie

Misschien overbodig, maar ik heb deze handleiding gebruikt.
Ging prima!
Ook andere klusjes staan op deze site.
http://volvospeed.com/Repair/FWDbearingHub.php

elmarconi

Citaat van: elianmars op 29-08-2010 14:30:20
Ik huiver altijd een beetje als er enkel een krik onder de wagen staat. Ik gebruik zelf altijd assteunen erbij.

Of leg op zijn minst het losse wiel eronder... Beter een beetje klem dan plat.  ;)
--
Autogas Inside . . .

razorx

Citaat van: elmarconi op 01-09-2010 22:34:21
Citaat van: elianmars op 29-08-2010 14:30:20
Ik huiver altijd een beetje als er enkel een krik onder de wagen staat. Ik gebruik zelf altijd assteunen erbij.

Of leg op zijn minst het losse wiel eronder... Beter een beetje klem dan plat.  ;)
Ja,
Auto op de steuntjes en altijd een wiel er dwars onder.
Je leeft maar één keer.
Lering getrokken van een naar verhaal in mijn nabije omgeving.

BoudewijnB

Mooi verslag! Ik wil mijn lager morgen vervangen, heb echter een vraagteken bij de vier bouten van het lager:
Hier worden ze als torx beschreven, maar het zijn bij mij geen ''holle'' torx om het zo maar even te noemen :( Wat voor een bit of dop past hier op? Ik heb een heel uitgebreide zware torx set, maar alleen bitten en geen torx doppen :-[

Iemand tips?

Bedankt

-D©©©L-

Citaat van: BoudewijnB op 06-10-2010 23:08:19
Mooi verslag! Ik wil mijn lager morgen vervangen, heb echter een vraagteken bij de vier bouten van het lager:
Hier worden ze als torx beschreven, maar het zijn bij mij geen ''holle'' torx om het zo maar even te noemen :( Wat voor een bit of dop past hier op? Ik heb een heel uitgebreide zware torx set, maar alleen bitten en geen torx doppen :-[

Iemand tips?

Bedankt
Inderdaad externe torx (uit het hoofd: E14 ?!) Soms past een goede ringsleutel ook, maar je hebt kans dat je de boel kapot draait.

Jeff

Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

thuur

Citaat van: -D©©©L- op 06-10-2010 23:19:09
Citaat van: BoudewijnB op 06-10-2010 23:08:19
Mooi verslag! Ik wil mijn lager morgen vervangen, heb echter een vraagteken bij de vier bouten van het lager:
Hier worden ze als torx beschreven, maar het zijn bij mij geen ''holle'' torx om het zo maar even te noemen :( Wat voor een bit of dop past hier op? Ik heb een heel uitgebreide zware torx set, maar alleen bitten en geen torx doppen :-[

Iemand tips?

Bedankt
Inderdaad externe torx (uit het hoofd: E14 ?!) Soms past een goede ringsleutel ook, maar je hebt kans dat je de boel kapot draait.

Gewoon een E14 dopje kopen :D


Gr ;)

Antracs

Ik heb nu een E14 dopje gekocht maar die zakt niet helemaal mooi over de kop van de nieuwe  lagerbouten heen. Ongeveer 70%. Is dat normaal? Ben bang dat als ik er veel kracht op zet ze vervormen.
C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

Sbv

klopje met hamer erop dat dop iets vaste zit ?

T5-4life

Dop moet er volledig op.
Komt die niet verder door corrosie of gebrek aan ruimte?
C70 T5 coupe LPI 1998 390 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 311 dkm

Antracs

De holle onderkant van de dop sluit niet mooi op het dikkere bolle deel van de bout aan. Gecheckt met een dop van lokale garagist, die viel er ook niet helemaal overheen. Hamertje tik nog niet geprobeerd.
C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

volvobug

#73
Heb je de oude bouten al los gekregen met datzelfde dopje? Dan is de nieuwe bouten op moment zetten vast ook geen probleem.

De keren dat ik voorwiellagers heb vervangen haal ik het hele fuseestuk los zodat ik dat in de bankschroef kan inspannen. Dan kan ik mooi met de dop recht op de bouten gecontroleerd kracht zetten, zowel bij loshalen als vastzetten. Vooral loshalen heb je dan altijd wel ff een hefboom nodig.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

freefall

Citaat van: Antracs op 30-03-2020 21:30:26
De holle onderkant van de dop sluit niet mooi op het dikkere bolle deel van de bout aan. Gecheckt met een dop van lokale garagist, die viel er ook niet helemaal overheen. Hamertje tik nog niet geprobeerd.

hamertje tik in kwadraat. Geef m een flinke mep, schrikt de bout en komt makkelijker los. En weet je ook zeker dat je dop op het eind zit ;D
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am