aankoop 850/960 automaat: tips?

Gestart door llinssen, 30-11-2006 11:01:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

llinssen

Mijjn broer overweegt de aanschaf van een automaat. Er staat al een behoorlijk wagenpark (850 en V70N) maar die zijn beide handgeschakeld.

In de aankooptips kon ik deze tip terugvinden:
- Bij automaat: optrekken met 1500rpm, van 1 naar 2 mag licht schokken, de overige schakelingen niet!

Maar een korte zoektocht leverde veel posts op over olie en niet goed schakelen.

Zijn er nog aanvullende tips hoe je de kwaliteit van een automaatbak kunt controleren. Zeker voor iemand die behalve op vakantie in Amerika nooit in een automaar rijdt?

Alvast bedankt.


Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

FelixB

#1
Pfff ik rij al ruim 8 jaar in een 850-automaat, wat wil je weten?

Koud mag die wat schokken, vooral met deze temperaturen, warm mag je ietsjes voelen.
Volgens mij is het schakelen na het chippen (ET/MTE) iets soepeler gegaan, maar óók na het flushen na ruim 210.000 km...

Een C70 schakelt veel soepeler (als een Japanner)....

Kickdown werkt vaak niet bij 3.500 tpm of hoger; als je het gaspedaal vloert begint 'ie te sleuren zonder terug te schakelen   :-\


Héél belangrijk: hou de rem 1 a 2 secondes ingedrukt voordat je gaat rijden als je hem in D of R hebt gezet, de olie moet overal inkomen...
855R & C70 T5 cabrio automaat

Ludo

Citaat van: FelixB op 30-11-2006 21:30:06
Volgens mij is het schakelen na het chippen (ET/MTE) iets soepeler gegaan, maar óók na het flushen na ruim 210.000 km... 
mm, mischien niet een antwoord op Laurens zijn vraag maar dit is bij mij zeker niet het geval.
de automaat schakelt véél agressiever op en af.

Citaat van: FelixB op 30-11-2006 21:30:06
Kickdown werkt vaak niet bij 3.500 tpm of hoger; als je het gaspedaal vloert begint 'ie te sleuren zonder terug te schakelen   :-\
waarom zou de kickdown niet werken bij hogere toeren.  ???
als ik +-200 rij heb ik zo'n 4500 toeren, kickdown werkt toch nog perfect dan.


Laurens, voor en na een proefritje foutcodes uitlezen, kan nooit kwaad.

Misha

Citaat van: FelixB op 30-11-2006 21:30:06
Kickdown werkt vaak niet bij 3.500 tpm of hoger; als je het gaspedaal vloert begint 'ie te sleuren zonder terug te schakelen   :-\

Die ervaring had ik ook met mijn 850 ! Dacht toen dat het een vies iets was en zette de bak dan maar efkes met da hand terug (bij inhalen en zo).. Grappig om dit nu zo te lezen
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Basbb

#4
Kickdown wanneer de motor al reeds meer dan 4500rpm draait  :eusa_think: Lijkt me niet bepaald wenselijk, maar tja wat ieder maar prettig vindt  :evil:


In elk geval, me eigen auto vandaag nieuwe olie in de automaat, omdat de bak zo nu en dan met een schokje doorschakelde terwijl er geen reden was om schokken te geven.  Tot nu toe ervaring dat de lock-up wat beter op blijft zitten en tot nu toe ook helemaal geen schokken meer gehad. Maar ik heb pas 70 km gereden ofzo met de nieuwe olie.

Mijn tips voor het testen van een automaat(lees wat ik zelf doe als ik een proefrit maak)
testen schakel moment automaat
Bij goed opwarmde motor(geld ook voor de andere onderstaande zaken) vanuit stilstand flink wat gas en zodra de auto beweegt volgas geven en controleren of de bak op tijd schakeld. Pas wel op, want je zit zo op hoogst illigale snelheden  ;D Alleen 3->4 hoeft niet per se getest te worden, omdat in de meeste modellen je boven de 160 km/h zit voordat de bak doorschakeld naar 4 bij volgas.
Ik heb dus wel is een automaat gehad die te laat doorschakelde en de motor ruim het rode gebied in liet draaien, de motor kon daar wel tegen, de automaat niet  :eusa_wall:
Tevens mogen er geen vreemde grote schokken voelbaar zijn, met volgas mag het schakelen wel een beetje "hard" aanvoelen

Testen terugschakelen van 2 ->1 3 ->2 4->3
Hou, met beetje gevoel, de juiste snelheid rijden om in een bepaalde versnelling te komen en dan wat gas bij geven zodat de automaat een versnelling terug gaat.  Normaal zijn er geen schakel schokken voelbaar. Tevens controleer je hiermee de werking van de bak, ik heb 1x meegemaakt dat een automaat niet van 3 naar 2 meer kon schakelen en dus dan in de neutraal terecht kwam.

Terug schakelen van 4-2 en 3-1. Bij niet al te hoge snelheid en waar het kan planken!! Bijv. bij 50 km/h rustig rijden en dan ineens volgas. de bak moet dan terug gaan naar de 2e versnelling vanaf de 4e, dit moet zonder morren gaan en flinke versnelling tot gevolg hebben.

Testen terug schakelen @120km/h.
Bij 120km/h is het niet wenselijk dat een bak terugschakeld naar de 2e, planken bij 120km/h! als het goed is gaat de automaat niet verder terug dan de 3e versnelling. Kan misschien voor een 2.5T en T5 anders zijn, dan testen bij 130km/h ofzo??

Wanneer je twijfelt of een automaat wel goed is na een proefrit, meteen wegwezen; Kansen zijn groot dat er inderdaad iets niet in orde is!

Punt waar ik zelf over twijfel, ik heb nog niet zoveel verschillende s70/(classic)v70' s automaten gereden, maar het valt me op dat deze automaten nogal hard kruipen, zijn er meer mensen die dit opgevallen is? Is dat normaal?
s70 2.5 20v aut

Ludo

Citaat van: Basbb op 30-11-2006 22:24:20
Mijn tips voor het testen van een automaat(lees wat ik zelf doe als ik een proefrit maak)
testen schakel moment automaat
Bij goed opwarmde motor(geld ook voor de andere onderstaande zaken) vanuit stilstand flink wat gas en zodra de auto beweegt volgas geven en controleren of de bak op tijd schakeld.

mooie theorie, maar wanneer schakelt een bak dan op tijd?.
cijfers... gasklepstand...?.

Basbb

Citaat van: Ludo op 30-11-2006 22:36:18
Citaat van: Basbb op 30-11-2006 22:24:20
Mijn tips voor het testen van een automaat(lees wat ik zelf doe als ik een proefrit maak)
testen schakel moment automaat
Bij goed opwarmde motor(geld ook voor de andere onderstaande zaken) vanuit stilstand flink wat gas en zodra de auto beweegt volgas geven en controleren of de bak op tijd schakeld.



mooie theorie, maar wanneer schakelt een bak dan op tijd?.
cijfers... gasklepstand...?.


Op tijd is voordat de toerenteller het rode gebied in gaat terwijl je volgas geeft. Misschien dat in de sportstand de bak wel de motor iets in het rood laat gaan(nooit uitgetest). theoretisch zou het kunnen, want volgens het boekje mag de motor 6400 rpm hebben wat op de toerenteller al reeds rood gebied is. In de eco stand is het in elk geval niet goed als de automaat ruim over de 6000 rpm heen trekt. Bij me eigen auto schakelt de automaat bij 5800rpm in de eco mode.

Ik heb 1x een auto gereden met een automaat die de motor wel teveel toeren liet maken, had dus ook voortijdig een revisie nodig. Vreemd genoeg had de motor zelf nergens last van. Met alle andere automaten die ik heb gereden is het me nooit gelukt om meer dan 100rpm over de rode lijn heen te komen(op de toerenteller).
s70 2.5 20v aut

Ludo

tja, je kan het gebruiken als indicatie.
maar helemaal klopt het ook weer niet.
alles is afhankelijk van de olietemperatuur.
bv bij een lage(re) olietemp word de systeemdruk verhoogd en word de schakeltijd korter.
bij een hoge olietemp word dan weer de lock-up zoveel mogelijk ingeschakeld (lager toerental) om de temp terug te dringen.

mehn

Citaat van: Basbb op 01-12-2006 00:00:29
Op tijd is voordat de toerenteller het rode gebied in gaat terwijl je volgas geeft.

Dan schakelt mijn bak volgens jou dus altijd te vroeg? Ik kom in de sportstand met écht plankgas niet boven de 5600 toeren :P

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

llinssen

Ontzettend bedankt voor alle tips zover. Ik zal ze doorspelen en tzt verslag van de aankoop doen.

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Basbb

Citaat van: mehn op 01-12-2006 06:49:10
Citaat van: Basbb op 01-12-2006 00:00:29
Op tijd is voordat de toerenteller het rode gebied in gaat terwijl je volgas geeft.

Dan schakelt mijn bak volgens jou dus altijd te vroeg? Ik kom in de sportstand met écht plankgas niet boven de 5600 toeren :P

Of je toerenteller wijkt wel heel erg veel af ;)
s70 2.5 20v aut

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 30-11-2006 22:36:18
Citaat van: Basbb op 30-11-2006 22:24:20
Mijn tips voor het testen van een automaat(lees wat ik zelf doe als ik een proefrit maak)
testen schakel moment automaat
Bij goed opwarmde motor(geld ook voor de andere onderstaande zaken) vanuit stilstand flink wat gas en zodra de auto beweegt volgas geven en controleren of de bak op tijd schakeld.

mooie theorie, maar wanneer schakelt een bak dan op tijd?.
cijfers... gasklepstand...?.


Citaat van: DCCCL op 19-10-2006 18:34:14
Op zoek naar de oorzaak van de zo vaak verbrandde AT-bak olie kwam ik in vadis dit overzicht[/b][/u][/url] tegen, ben er nog niet helemaal uit hoe je dit overzicht moet aflezen. Er staat wel heel vaak een - vermeld, of dit een herhaling van bovenstaande data in de tabel is, of dat er inderdaad niet in lockup geschakeld wordt, is me niet helder.[/size]

Ludo; Daar staat grotendeels in wat je zoekt.

thuur

Citaat van: DCCCL op 02-12-2006 01:08:30
Op zoek naar de oorzaak van de zo vaak verbrandde AT-bak olie kwam ik in vadis dit overzicht[/b][/u][/url] tegen, ben er nog niet helemaal uit hoe je dit overzicht moet aflezen. Er staat wel heel vaak een - vermeld, of dit een herhaling van bovenstaande data in de tabel is, of dat er inderdaad niet in lockup geschakeld wordt, is me niet helder.


Ik klik steeds mis :P


Gr :-\

Ludo

beter mikken thuur.  :evil:

Citaat van: DCCCL op 02-12-2006 01:08:30
Ludo; Daar staat grotendeels in wat je zoekt.

deze gegevens ken ik wel, was meer benieuwd naar het antwoord van Basbb.  ;)
dit is allemaal theorie.

Ludo

Citaat van: Basbb op 02-12-2006 00:51:41
Citaat van: mehn op 01-12-2006 06:49:10
Citaat van: Basbb op 01-12-2006 00:00:29
Op tijd is voordat de toerenteller het rode gebied in gaat terwijl je volgas geeft.

Dan schakelt mijn bak volgens jou dus altijd te vroeg? Ik kom in de sportstand met écht plankgas niet boven de 5600 toeren :P

Of je toerenteller wijkt wel heel erg veel af ;)

toerenteller heeft hier niks mee te maken.
ik denk in mehn zijn geval dat de turbo buiten adem is bij 5600 toeren.
maar je kan het toerental wel op een simpele manier hoger krijgen hoor, de vraag is alleen of je dat wél wil.  ;)