Project Mjolnir - SDM

Gestart door Johann, 18-12-2006 01:26:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johann

Daar het zo langzamerhand een publiek geheim is..  ::)

Met het hele Ring gebeuren, de snelheden etc. kwam ik steeds meer aan 't twijfelen wat ik nu eigen wou.
Speel regelmatig voor Taxi in zowel de S60R alswel de S70 "SDII" en dat gaat leuk en hard. Probleem is dat als ik rondjes alleen rij dat het dan nog harder gaat en zolang het goed gaat is 't leuk natuurlijk maar na een flinke schuiver met de S60R ben ik toch iets wakkerder geworden. In principe besloten om niet meer met de R naar de Ring te gaan. SDII zal dan de enige optie zijn maar deze auto gaat mij zolangzamerhand te hard voor mij en voor z'n uitrusting. Met ruim 300 PK en een mooi breed koppel heb je toch op de Ring een serieuze auto. Met een goed onderstel en remmen nog serieuzer. Er zal dan hoe dan ook een rolkooi in moeten komen wil ik hier op hetzelfde of een hoger niveau mee op de Ring blijven rijden. Een Rolkooi is lastig. De vreemde constructie van o.a. de bodemplaat maakt het lastig om een afdoende stevige kooi in de auto te schroeven. Een kooi lassen is dan de andere optie. Probleem met lassen is dat er weinig ruimte is om de kooi vast te zetten zonder het dashboard aan te passen en de deurpanelen, ik heb nogal wat ruimte nodig voorin en wil ik niet overal tegenaan botsen dan zal de kooi zo breed en hoog mogelijk in de auto gelast moeten worden. Allemaal dingen die ik de SDII eigenlijk niet aan wilde doen. Vervolgens ga je dan ook nog verder denken van ben ik als rijder dan wel goed genoeg om die PK's over de baan te jagen etc. etc... Uiteindelijk dacht ik van ik kan 't ook anders doen en met een "langzamere" maar beter uitgeruste auto op de Ring gaan rijden. Dit idee speelt ook al sinds halverwege dit jaar.
Ik ben na de zomervakantie op de terugweg met vrouw en kids en bagage in de Peugeot 307 over een natte Ring gereden. 4 minuten langzamer dan met de SDII maar ik had bere lol en haalde nog auto's in ook.

Ik ben toen gaan kijken naar o.a. leuke RWD Volvo's, Thom de Jong had net z'n 242 binnen en dat ik ook heel erg leuk spul. Heb ergens in Augustus op het punt gestaan een 242 te kopen maar heb er toch maar vanaf gezien. O.a. de aanschafwaarde was mij teveel en het grote onbekende bij deze auto's stond mij tegen alhoewel de techniek heel veel overeenkomsten heeft met mijn Datsun, Datsun is nooit een optie geweest trouwens omdat deze veel te slap is voor het ruigere werk.. Besloten om het maar bij de S70 te houden en toch maar weer de rolkooi in die auto te overwegen tot deze motorproblemen kreeg en het blok uit elkaar moest. Daarna was ik er eigenlijk een beetje zat van.  Eigenlijk helemaal zat van de Volvo's, gewoon even de buik vol.

De Datsun daarintegen gaf mij weer een goed gevoel. Leuk knutselen met een oud barrel. Beetje tjoenen en knooien met een simpele opzet. Gedurende de opbouw van deze auto kwam ik voor onderdelen terecht bij een bedrijf in de buurt die diverse BMW Compact rally auto's hadden staan met M3 4 cylinder motoren. Echt donders mooi spul, ben altijd al weg geweest van de E30 M3 trouwens en heb ook altijd de techniek van deze auto's een beetje in het ook gehouden.

Dan ga je weer denken van.. M3 kopen?  ::) Nee! schoenmaker blijf bij je leest. 800 serie en P2 serie Volvo kan ik mee lezen en schrijven. Ook ben ik niet een echte RWD rijder, FWD is wat ik kan.

Na alles even aan de kant gehad te hebben liep ik op Marktplaats in de onderdelen sectie toevallig tegen iets leuks aan. En auto voor de onderdelen, motor kapot.. Mailtje gedaan en voor 300 Euro mocht ik 'm ophalen..

Waren alleen een paar zaken "anders"..

Ten eerste was ie van '92..
Ten tweede was het een automaat...
Ten derde zat er geen turbo op, was er in '92 nog niet...

Ik dacht weet je wat? Laten we 'm maar ophalen!

13 Oktober 2006 ging Project Mjolnir = "Thor's hamer" van start.

Het doel? Voor het seizoen 2007 een kant en klare "Ringtool" rijdende te maken maar deze keer zonder turbo.  :eusa_doh:



Wel komt dit er op,



-D©©©L-

 :eusa_drool:  Respect, dat is een beste klus (wel tof !)  :eusa_clap:

Ricardo

Gelukkig dat je toch bij het goede merk gebleven bent. Je zult je werk er nog mee hebben, maar dat wist je al zeker? Heb het gevoel dat hier het laatste nog niet over geschreven is. Veel succes, leuk project.

Barry_C70

Vee Eight Vee Eight!!!!  ;D

Good luck with the new project Johann!!!  :eusa_clap:

R o b

Suc6 met je nieuwe projectje! Je zei het al toen ik je sprak in Almelo bij de Volvo dealer, ik was inderdaad benieuwd wat het was..........ik volg je updates!

Gr, Rob

Ludo

heel mooi Johann.  :D

blijft het een automaat?.  :evil:

elianmars

Citaat van: Ludo op 18-12-2006 08:20:00


blijft het een automaat?.  :evil:

Dat vraag ik me ook af  ;D

Ik zal dit project met grote interesse blijven volgen!  :eusa_clap:

Johann

Citaat van: Ludo op 18-12-2006 08:20:00
heel mooi Johann.  :D

blijft het een automaat?.  :evil:

Automaat is er uit. Voor in de plaats komt de "Dreambox".. ;D

Dit is een '98 M56H met een 4.45 korte eindreductie, Volvgens mij van een Italiaanse 2.0T.



Bak is inmiddels voorzien van een Quaife LSD,



En na wat boren en tapped is het nu een "Externe koppeling cylinder" uitvoering,



Was intern voor dubbele massa vliegwiel.

Standaard GLT vliegwiel konden we zo 1400 gram afdraaien,



En is voorzien van een 850R koppelingset. Ik wou zowiezo een T5 frictie er op hebben en daar deze even duur zijn als de 850R set ben ik voor die laatste optie gegaan.


M a r c

Live is sweet above 8000 rpm !
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Daf46

Wordt dit dan het 300pk NA project waarvan enkele andere hier dromen  :eusa_clap:

martijn.

Dit  is "HET" project van 2007 om te volgen :eusa_clap: :eusa_clap:

Geweldig een getunde 850 zonder turbo :evil: :evil:

Hier wordt al tijden over gesproken en niemand durfde of kon het doen.

Johann succes .

thuur

Was je alle PB's en geroezemoes zat dat je nu al de SDM aankondigd? ;D


Mooi man 8)


Gr ;)

Eugene

Het gaat dan toch gebeuren een ~250pk NA I5 8)

Succes ermee!

If it's not blown, it sucks...

GeertG

Ziet nu al indrukwekkend uit....

Succes met je project
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Johann

Citaat van: M a r c op 18-12-2006 09:25:15
Live is sweet above 8000 rpm !

Citaat van: Daf46 op 18-12-2006 09:33:46
Wordt dit dan het 300pk NA project waarvan enkele andere hier dromen  :eusa_clap:

Nee, niet op dit moment.

Daar de motor welke in de auto zat stuk was, half was eigenlijk, ben ik op zoek gegaan naar een vervanger.
Ik heb inmiddels een '95 LH3.2 motor gevonden met 160 dkm er op. De LH motor heeft iets hogere compressie dan de lateren Bosch Motronic versie. Scheelt niet veel maar alle beetjes helpen.
Deze motor blijft intern volledig standaard. Het vliegwiel is dus iets lichter gemaakt en de acc. poelie is vervangen door een Underdrive poelie.
Verder zal de stuurbekrachtiging waarschijnlijk niet er op komen, nog niet 100% zeker omdat ik niet een lekker gevoel heb bij een SB stuurhuis die zonder pomp z'n werk moet doen. Ben ook al aan het kijken geweest naar een electrische stuurpomp van een Opel of een Toyota MR2 maar dat is best wel moeilijke materie. Ben daar dus nog niet helemaal uit.
In principe zal dan alleen een dynamo meelopen wat e.a. qua direct koppel ten goede zou moeten komen.
De kop heeft hydrostoters welke in de regel goed werken tot ongeveer 7500-7800 toeren. Wil zien of 7000-~7300 toeren te doen is. De nokkenassen zijn nogal tam.

Het oude onderblok welke in de auto zat heb ik helemaal gesloopt, schoon gemaakt en naar de motorbouwer gebracht voor boren en honen naar de tweede opmaat.
Blok had 225d km gedaan, na het honen op 83.4 mm was ie net schoon. Blok had dus al behoorlijke slijtage. Ook het deck is 0.3 mm gevlakt.
Heb het blok inmiddels weer terug en op de plank. Doe hier voorlopig verder niets aan.

Nokkenassen kan, gaat ongeveer 800 Euro kosten, maar daar zijn veel gegevens bij nodig dus dat kan pas als er meer definitieve gegevens van de motor zijn zoals uiteindelijke compressie, welke lift haalbaar is, klepmaten etc.

Voorlopig dus standaard GLT motor met een standalone ECU, andere inlaat en iets aangepaste uitlaat. Doel is om de 200 PK te halen met een redelijk koppel maar dat zal moeilijk worden.