Dashboardlampjes repareren en klokkenwinkel demonteren

Gestart door Maarten, 07-02-2004 00:24:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mehn

#60
Citaat van: Ludo op 30-08-2005 21:34:16
mehn, een fotootje en/of onderdeelnummer van de lampjes is hier wellicht nog handig.  ;)

Ik heb alleen een foto van de kaarsjes die in de schakelaars zitten. Niet van de dashboardverlichting.
Onderdeelnummers...dan moet ik in Vadis zoeken, want ik heb ze bij de automaterialenzaak gekocht  ;)

Edit: 942571 (3 Watt -> tellerverlichting)
       966326 (1,2 Watt -> controlelampjes, boardcomputer en knipperlichten)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

mehn


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Citaat van: mehn op 30-08-2005 21:23:25
Citaat van: thuur op 30-08-2005 21:19:43
Bovendien zitten deze lampjes erin gesoldeerd.

Waar zitten de lampjes in gesoldeerd?


De 1,2W lampjes zitten in de zwarte houdertjes gesoldeerd (of eigenlijk gepuntlast, maar goed), althans bij mij.

De 3W lampjes kun je zo uit de houdertjes trekken en vervangen.


Maar ik merk dat jullie ze liever incl. houdertje vervangen voor 5x het geld van enkel het lampje wat defect is ???


Gr ;)

thuur

Citaat van: HEteE op 31-08-2005 01:53:10
dit is pas informatie! super!

enige vraag die overblijft bij meis hoe je die gepuntlaste/gesoldeerde lampjes/voetjes dan los en weer vast krijgt

Los: als je ze uitneemt is dit de schematische weergave van de onderkant:
___
|  i |
|_i_|
| T |
....

De pootjes van het lampje zijn de i-tjes, die lopen langs de houder naar de T waar ze gepuntlast zitten op het contact.

Als je de pootjes zo hoog mogelijk afknipt met een scherp tangetje (bovenste i-tje) kun je het nieuwe lampje evt. hieraan solderen. Als je het nieuwe lampje uit de verpakking haalt moet je eerst de pootjes naar beneden buigen.

Wat je ook kunt doen, maar dat ligt aan de lengte van de pootjes van het nieuwe lampje, is de puntlas verbreken (b.v. met een kleine schroevendraaier), op deze plek wat flinke krassen maken en dan de pootjes van het lampje hierop solderen. Let wel: het metaal is verchroomd, en chroom pakt niet geweldig goed. Het hangt dus af van de krassen die je erin maakt. Veel en diep krassen dus ;)


Nog vragen? ;D


Gr 8)

johan283

#64
zijn de 1,2 watt lampjes niet compleet te bestellen dus inclusief voetje. Had zoiets gezien bij Farnell. Zie onderstaande link

http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/searchPage2.jsp?Ntt=141-355&Nty=1&N=401&Ntk=gensearch

Volgens mij is dit compleet met voetje? hoef je niks te solderen


llinssen

Vandaag de twee lampjes van mijn boordcomputer vervangen, en dankzij de handleiding van Mehn ging dat helemaal goed. Ik heb er een beetje tegenop gezien, want het klinkt nogal als een operatie, maar het viel me dik mee!

Binnenkort nog het lampje van de airco vervangen, maar dat is een stuk minder urgent.



Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Weet ook iemand welke schakelaars de korte en de lange versie hebben?

Mijn mistlicht- en de achterruit/spiegelverwarmingsschakelaar zijn donker in het donker ::)

Of gewoon 5x beide versies bestellen ???


Gr ;)

Emiel

#67
Verlichtingsdimmer heeft alleen een korte...

*edit...tiepvaut.... :P

Zippo

Citaat van: Emiel op 21-08-2006 22:55:22
Verlichingdimmer heeft alleen een korte...

Klopt!
Ik heb ze vorige week allemaal vervangen!
11 schakelaars  ;D

Alles brand nu, behalve de auto  ;D

mehn

Citaat van: thuur op 21-08-2006 22:54:13
Weet ook iemand welke schakelaars de korte en de lange versie hebben?
Mijn mistlicht- en de achterruit/spiegelverwarmingsschakelaar zijn donker in het donker ::)

In de "Info" schakelaar zit een korte en in de verlichtingsschakelaar zit een lange én een korte. Voor de rest allemaal lange zover ik weet.

Disclaimer: bovenstaande informatie geldt voor MIJN 850. Het kan natuurlijk best dat het bij andere 850's en/of de V70 anders is.

Oh ja: die "Info" schakelaar is wat lastig te vervangen, maar met wat geduld en een scherp hobbymes moet het lukken ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

DopdeDouwer

#70
Bij ons moeten er ook een aantal lampjes worden vervangen, kon de toerenteller vannacht niet meer zien...
Nou kom ik onwijs veel topics tegen wat het allemaal erg onoverzichtelijk maakt. Nu leek het me handig om een topic te maken waarin even alles over de lampjes word samen gevat. Ik heb nog niet alles gelezen maar vul het maar aan, dan wordt het een soort wikipedia voor de lampjes in je dashboard. Ik wil het gelijk goed doen dus begin maar gelijk even met alle relavante topics samen te vatten. Misschien is het handig om deze post toch te openen als nieuw topic om het beter terug te vinden.

Het Dashboard
Hier alvast de link naar de manier om het dashboard open te maken.copyright by Mehn
Dit is nodig om het instrumenten paneel eruit te halen en van nieuwe lampjes te voorzien.
Op onderstaande foto zie je de achterkant van het instrumenten paneel. In het midden zitten de 4 lampen (rechthoekige connectors) die de wijzers verlichten. Door de rechthoekjes een kwart slag te draaien haal je ze eruit, vervolgens kan je de steeklampjes uit het fittingkje halen. Het klokje hoort ook verlicht te zijn, dat gebeurt met de onderste twee (kleinere vierkante connectoren). Indien je alleen een klokje hebt heb je maar een lampje hier.



Schakelaars
Veel schakelaars hebben ook (meerdere zelfs) lampjes. Nu heb ik begrepen dat er 2 soorten in de roffels zitten namelijk die van voor en van na 94. Je kunt ze herkennen aan de ronde (nieuw) en de platte (oud) uitvoering.
Op onderstaande foto kan je de nieuwe en oude naast elkaar zien.copyright by Mehn

Je kunt de schakelaars er het beste uithalen met een kleinschroevendraaiertje en aan de bovenkant beginnen.

Bij de nieuwe schakelaars kun je lampjes kopen met een fitting'kje je hoeft dan dus niet meer te solderen.copyright by Mehn

Deze lampjes zijn bij de dealer te koop, de lange heeft nummer 9148906. De korte  is soms niet te koop maar heeft volgens VADIS nummer 9148908. Als ze de korten niet hebben kan je gewoon een lange nemen en het lampje over zetten op je oude fitting.

Deze lange en kortel lampjes zitten dus in de nieuwe schakelaars
Ik was van plan een tabel te maken met:
schakelaar | (nieuw) Lang of kort | (oud) Volt&Watt/Ampere, maar dat lukt me niet.
rij
[td]kolom[/td][/table]

Er kan dan makkelijk worden terug gevonden in welke schakelaar een lange of korte moet. Voorzover ik heb gelezen heeft de verlichtingsdimmer alleen één korte, de "Info" schakelaar heeft een korte en in de verlichtingsschakelaar zit een lange én een korte. Alle overige schakelaars hebben allemaal lange zover ik zag. Aan de andere kant boeit het niet echt want het schijnt dat er een prijsverschil van 15cent tussen zit dus dat maakt eigenlijk niet uit, neem je de lange zit je altijd goed.
Voor de oude schakelaars is het wat moeilijker. Je kunt hier namelijk moeilijk lampjes voor krijgen. Enkele forumleden hebben al wat geprobeerd. Hier hun probeersels:

  • Farnell in One in Utrecht, http://farnellinone.nl/
  • tv reparateur (op de steynlaan in zeist)
  • De kleine losse lampjes die je bij bijv. halfords haalt kun je dan, nadat je de pootjes naar beneden hebt gebogen op de contcatpuntjes in de houder solderen.
  • Het vermogen van de lampjes is 0,8 watt en zijn te verkrijgen bij een electro hobby zaak


Asbak en Verwarming
Ook hier hoort verlichting in te zitten. Sommige mensen weten niet eens dat ze verlichting in de asbak hebben omdat dit lampje vaak stuk is. Het is ook moeilijk te zien. Met een spiegeltje kom je al een eind. Als je de asbak eruit haalt moet je de 2 schoeven die je ziet (torx) eruithalen. Het lampje kun je er het best even met fitting en al uithalen, ze zitten met een klipje vast. Door het naar links te schuiven haal je het uit de houder/clipje. Een lampje kun je bij de dealer halen. Solderen is bij dit lampje niet mogelijk omdat het metaal wat hiervoor gebruikt is zich zeer lastig laat solderen.
Ook de draainkoppen van de verwarming en de schakelaars van de airco en recirculatie hebben verlichting. Een groot gedeelte gebeurt doormiddel van reflectoren, de schakelaartjes hier hebben ledjes als lichtbron.

Er zijn nog wel wat lichtjes in de 850 te vinden maar die zijn een stuk makkelijker te vervangen en wijzen zichzelf. Ik hoop zo wat duidelijkheid te verschaffen aan iedereen die geen zin had om alle 80 topics door te lezen. Nu ga ik zelf maar eens aan de slag.  ;D

geweizigd : opmerking Mehn
Vierkant Rules

mehn

Citaat van: DopdeDouwer op 24-08-2006 13:41:02
Op onderstaande foto zie je de onderkant van het instrumenten paneel.'

Het is de achterkant Dop ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

M a r c

#72
Er zitten gewoon fittingloze 1,2W 12V lampjes in van een paar cent per stuk. Je kunt die uit de voetjes halen en nieuwe erin steken. Alleen in die 4 grote fittingen zitten 2W versies en die zijn ook groter.  Je kunt alle lampjes ook gewoon compleet kopen met draaifitting, ze worden namelijk ook in tachograven gebruikt (let wel op dat je 12V krijgt).
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

elmarconi

Citaat van: DopdeDouwer op 24-08-2006 13:41:02
Ik was van plan een tabel te maken met:
schakelaar | (nieuw) Lang of kort | (oud) Volt&Watt/Ampere, maar dat lukt me niet.


Citeer me even en kijk hoe het werkt.



       
schakelaar(nieuw) Lang of kort(oud) Volt&Watt/Ampere
Licht(nieuw) Lang of kort(oud) Volt&Watt/Ampere
Mistlicht(nieuw) Lang of kort(oud) Volt&Watt/Ampere
Ruitverwarming(nieuw) Lang of kort(oud) Volt&Watt/Ampere
[/i]
--
Autogas Inside . . .

DopdeDouwer

@marc bedoel je die van het klokje zijn 1,2W en de grote van 2W?
Of heb je het over de schakelaars?

@ elmarconi thanx
Vierkant Rules