Dashboardlampjes repareren en klokkenwinkel demonteren

Gestart door Maarten, 07-02-2004 00:24:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mark20v

Moet je per stuk kopen.
Ik heb laatst ook in alle schakelaars, op die van de electrische ramen na, nieuwe lampjes gesoldeerd deze kosten mij toen €1,70 per stuk. Het zijn lampjes die ook in de autoradio zitten, ik kon ze alleen bij de electronica-speciaalzaak krijgen.

De lampjes van het combi-instrument zijn 12v3w steeklampjes, kosten een paar dubbeltjes ps.
De controlelampjes en die van de verlichtingsschakelaar zijn 12v1,2w steeklampjes en kosten ook een paar dubbeltjes ps.

     mark
Volvo separates men from the boys  

mehn

#16
Citaat van: mark20v op 26-03-2004 23:37:55
Moet je per stuk kopen.
Ik heb laatst ook in alle schakelaars, op die van de electrische ramen na, nieuwe lampjes gesoldeerd deze kosten mij toen €1,70 per stuk. Het zijn lampjes die ook in de autoradio zitten, ik kon ze alleen bij de electronica-speciaalzaak krijgen.

De lampjes van het combi-instrument zijn 12v3w steeklampjes, kosten een paar dubbeltjes ps.
De controlelampjes en die van de verlichtingsschakelaar zijn 12v1,2w steeklampjes en kosten ook een paar dubbeltjes ps.

     mark

Nou Mark, dan moet je me maar eens vertellen waar je die hebt gekocht.
Ik ben vandaag bij de Volvo dealer geweest (nee Ludo, ze hadden ze niet bij Heuts :() en heb voor de insteeklampjes die in de schakelaars zitten (en aangesloten zijn op de dashboardbverlichting) €2,40 betaald (bruto)!

Overigens ging dat niet zonder slag of stoot:
Ik had 1 kapot lampje gedemonteerd en als voorbeeld meegenomen. Ze hebben daar met twee man eerst 5 minuten naar gekeken toen ze kwamen vragen waar ik die uit had gehaald  ???

Het lampje dat in de 'Info' schakelaar van de boordcomputer zit heeft een ander formaat, en aangezien dat niet eenvoudig is te verwijderen had ik geen voorbeeld.
Na veel heen en weer geschuif ben ik naar buiten gelopen en heb van alle elende maar de schakelaar uitgebouwd en ter plaatse gedemonteerd.
Medewerker A (ik schat 'm 20 jaar) liep met de inhoud (printplaatje met lampje)  naar de computer in het magazijn en toen hij 10 minuten wegwas vroeg medewerker B (ik schat 'm 45 jaar) of hij het gele huisje van de schakelaar naar medewerker A mocht brengen omdat het onderdeelnummer er op staat.
Toen ik hem vriendelijk vroeg om het veertje niet kwijt te raken keek hij me aan alsof ik gek was.  :-\

Na ongeveer 20 minuten kwamen ze beide terug met de mededeling dat ze dat dat lampje niet los te krijgen is en ik maar een hele nieuwe schakelaar moest bestellen. En oh ja, dit was helaas wel de duurste uitvoering van de schakelaar.
Ik heb ze verteld dat dat niet de bedoeling was en medewerker A (die van 20) ging MIJN onderdelen halen bij de computer. Komt 'ie terug ZONDER veertje   :P

Na ongeveer 10 minuten zoeken (zonder resultaat) en het demonteren van ongeveer 7 verschillende ballpoints (allemaal met een veertje met  een andere afmeting) heb ik voorgesteld een V70 uit de showroom als donorauto te gebruiken  ;D
Dat hebben ze uiteindelijk gedaan en ze hebben me beloofd (ze wilde per sé mijn telefoonnummer) dat ze me gaan bellen ALS ZE HET VEERTJE HEBBEN GEVONDEN  ;D ;D ;D ;D

Yes, dan heb ik er TWEE !!!!!  ;)

Al met al kreeg ik wel korting op de lampjes omdat ik zo lang had moeten wachten en kreeg ik er (per ongeluk) ook nog eens twee teveel  :D

Moraal van dit verhaal? Die zien me nooit meer terug. Behalve dan als ze m'n veertje hebben gevonden want reken maar dat ik die ga ophalen  ;D


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

joostv70

Ik heb op volvospeed gekeken, jammer genoeg alleen uitleg van de 850 wat betreft dashboard lampjes verwijderen.
Ikzelf heb 1 lampje wat ik wil vervangen(de rest dan ook maar), van mijn V70 TDI.

kan iemand me helpen hoe ik bij een v70 classic daarbij kom ???

HS70

 Ik rij in een S70 2.5 1997. wie kan mij adviseren bij de vervanging van een lampje onderaan in het dashboarddisplay. Het is het smalle strookje in het dashboard ,onderaan waar volgens zich volgens mij links en recht mij twee lampjes bevinden. Een er van heeft de geest gegeven.  Vraag moet je voor reparatie het hele d. demonteren of kun je re anderzijds bij. Groet

mark20v

Citaat van: mehn op 29-03-2004 19:29:00
Citaat van: mark20v op 26-03-2004 23:37:55
Moet je per stuk kopen.
Ik heb laatst ook in alle schakelaars, op die van de electrische ramen na, nieuwe lampjes gesoldeerd deze kosten mij toen €1,70 per stuk. Het zijn lampjes die ook in de autoradio zitten, ik kon ze alleen bij de electronica-speciaalzaak krijgen.

De lampjes van het combi-instrument zijn 12v3w steeklampjes, kosten een paar dubbeltjes ps.
De controlelampjes en die van de verlichtingsschakelaar zijn 12v1,2w steeklampjes en kosten ook een paar dubbeltjes ps.

     mark

Nou Mark, dan moet je me maar eens vertellen waar je die hebt gekocht.
Ik ben vandaag bij de Volvo dealer geweest (nee Ludo, ze hadden ze niet bij Heuts :() en heb voor de insteeklampjes die in de schakelaars zitten (en aangesloten zijn op de dashboardbverlichting) €2,40 betaald (bruto)!

Kom je op de sleuteldag in arnhem?? Dan kan ik wel lampjes voor je kopen en meenemen ;) Als je niet komt moeten we even iets anders regelen misschien via een pb.

Ik hoor het wel,

   mark
Volvo separates men from the boys  

derkhove

Goedendag,

ten eerste bedankt voor het lezen van mijn vraag. Na het wat lezen van voorgaande berichten kan ik helaas geen passend antwoord vinden voor mijn vraag....Ik heb een 850 estate uit '95 en toen ik vanavond uit mijn werk naar huis reed zag ik dat de verlichting van mijn digitale klok/thermometer het begeven had. Nou vroeg ik me af of dit zelf simpel te verhelpen is of kan ik dat beter aan de dealer over laten ? Ik heb nog garantie, dus....

Als dit makkelijk zelf te doen is, kan iemand me dan wellicht vertellen hoe ik het dashboard het beste kan demonteren om bij dit lampje te komen ?

Alvast vriendelijk bedankt voor een mogelijke reactie,

Derk-Jan

mehn

Citaat van: Ludo op 22-04-2004 00:48:05
hier vind je een handleiding met foto's en alles d'rop en d'raan.  ;)

Dit is idd een goede beschrijving, maar hier wordt het rechtse gedeelte van het dashboard niet losgehaald.
Ik persoonlijk haal altijd de gehele bovenkant los zodat ik het hele ding uit de auto kan halen en uit de weg kan leggen.
Het zijn maar enkele schroeven meer, maar dan wordt het nog eenvoudiger -> 1 schroef helemaal rechts (zoals de meest linkse) en 3 of 4 schroeven bij het dashboardkastje.
Rechts naast het rechter van de middelste 2 luchtroosters zit de bovenkant van het dashboard geklemd. Door de complete bovenkant naar je toe te trekken komt die bevestiging los.

Suc6


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Reitse

Ik snap het nog steeds niet dat het dashboard maar half loshalen en dan omklappen... als die krom is wordt het nooit meer goed.

mehn

#23
Citaat van: Reitse op 22-04-2004 15:21:23
Ik snap het nog steeds niet dat het dashboard maar half loshalen en dan omklappen... als die krom is wordt het nooit meer goed.

Nee joh, niet omklappen, voorzichtig aan één kant optillen net zoveel dat het complete "klokkenspel" ertussendoor gemorkst kan worden. Is alleen lastig om dan de stekkers aan de achterzijde (o.a. de boordcomputer, mits je die hebt) los te maken. Vandaar dat ik 5 minuten meer besteed aan het losdraaien van de andere schroeven (en daardoor 15 minuten bespaar)  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

AEO

Derkhove schrijft dat ie nog garantie heeft. Dus gewoon naar de garage en het hun laten opknappen. Het kan geen kwaad om te weten hoe je dashboard 'open' kan, maar als er iets kapot gaat is dat jammer. En zolang je garantie hebt....  Waarschijnlijk kan je gewoon op zaterdagmorgen even langs de werkplaats, klaar terwijl je wacht.
Alle paddestoelen zijn eetbaar. Weliswaar zijn er paddestoelen die je maar
een keer kunt eten

derkhove

Beste forumleden,

hartelijk dank voor jullie reacties. Waar ik al voor vreesde is inderdaad waar: niet echt een makkelijk klusje wat je zo even doet, ondanks de toch wel duidelijke foto's. Ik denk dat ik toch maar nog even een beroep doe op mijn garantie, dan mag de dealer zelf de boel uitbouwen en weer vastmaken.

mehn

Citaat van: derkhove op 25-04-2004 17:01:04
niet echt een makkelijk klusje wat je zo even doet, ondanks de toch wel duidelijke foto's.

Kom op zeg, half uurtje werk. Je strikt toch ook je eigen veters?  8)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Pretorian

#27
Volgens een aantal deskundigen hier op het forum is het een fluitje van een cent, alhoewel ik het zelf ook in de garage heb laten doen. In de thread "Dashboardlampjes repareren" is hier ook nog een en ander over gezegd. Maar in jou geval zou ik het door de dealer laten doen als je nog garantie hebt
If you want the job done right, hire a professional!          Volvo 850 Club lidnummer 0703300

derkhove

och, zelf veters strikken gaat me inderdaad wel goed af...maar ieder zijn specialisatie natuurlijk !

denkweb

#29
Vanmorgen weer zo'n akkefietje wat thuis hoort in de ergernissen top-tien...

Lampje in de mistlicht(voor)schakelaar doet het niet meer, wel het groene indicatielampje, maar niet de achtergrondverlichting. Je mist het niet maar het irriteert mateloos!! Met de gedachte aan een soldeerbout die ik in mijn GLT destijds nodig had peuter ik de schakelaar eruit en wat denk je?

Met een klein schroevendraaiertje het lichtje eruitgepeuterd en voor euro 2,90 zonder enige korting (en zonder wisselgeld) bij de dealer in Arnhem mezelf af laten zetten voor een nieuwe... onderdeelnummer: 9148906. Net zo vlot er weer in gezet. Bij de >1994 modellen is dit een klereklus want dan mag je het lampje er nog in solderen naar mijn weten...