V70 classic; Koppelingsperikelen bij 1 en achteruit, stroef schakelen

Gestart door Henk-Jan, 21-02-2007 11:03:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MICHEL306

900 voor koppeling wissel?  zucht....wat moet dat moet....wat betreft het slecht kunnen schakelen....synchroonmessen?  lees dat er na bakoliewissel het beter gaat...klinkt dan toch een beetje als  ligt niet aan de koppeling...maar aan de bak zelf? of vergis ik mij dan? immers die synchroonmessen zorgen er voor dat je je versnelling soepel kan selecteren ....schakel eens met dubbel koppelen,,,dus uit de versnelling in zn vrij  dan weer koppeling in en doorschakelen naar versnelling...tijdens rijden....schakelt het dan wel vlot en soepel? dan is het echt je bak die niet echt fris meer is...wat natuurlijk best kan na 3 ton....

belgiantsm

Koppelingswissel bij mijn S70 uit 1997 heeft me ongeveer 6maand geleden 1500 euro gekost bij een Volvo dealer  :(
bij het klein onderhoud had ik de versnellingsbak olie ook eens laten verversen, maar toch gaat het schakelen soms nog niet soepel.  Welk toerental is hier eigenlijk het best voor, voor schakelen? 2200RPM?
mvg,
Stijn

larsw

Ik ben in mijn 850 een keer gaan experimenteren met verschillende bakoliën. Een stuk of drie geprobeerd en ik moet zeggen motorex, en dan de olie speciaal voor bmw motorfiets versnellingsbakken does the job! Schakelt stukken en dan echt stukken beter. Een jap zal het niet snel worden maar ik kon tenminste fatsoenlijk de 1 en de r inschakelen zonder dat dit brute kracht vereiste. En.. de auto had dik 3 ton gelopen. De koppeling is het niet. Zolang die netjes vrij komt moet je daar het probleem niet zoeken.

Jack v

Citaat van: larsw op 06-04-2011 09:48:57
Ik ben in mijn 850 een keer gaan experimenteren met verschillende bakoliën. Een stuk of drie geprobeerd en ik moet zeggen motorex, en dan de olie speciaal voor bmw motorfiets versnellingsbakken does the job! Schakelt stukken en dan echt stukken beter. Een jap zal het niet snel worden maar ik kon tenminste fatsoenlijk de 1 en de r inschakelen zonder dat dit brute kracht vereiste. En.. de auto had dik 3 ton gelopen. De koppeling is het niet. Zolang die netjes vrij komt moet je daar het probleem niet zoeken.
heb je een olie specificatie?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Sweij

Dat andere bak olie zoveel kon doen... Ik heb namelijk het zelfde probleem, koud wil de pook nauwelijks in 1 of R. Het demonteren van de bak en het schoonmaken is een mogelijkheid, alleen als andere bak olie al zo veel scheelt ga ik eerst voor die optie. Wat zijn de specs van die bak olie? Ben nu wel erg benieuwd.

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Sweij

Oke, duidelijk. Bedankt voor de tip!

*edit: na wat googlen vind ik weinig verkooppunten in Nederland van Motorex. Waar heb jij de olie gehaald Jack?

*edit 2: laat maar, moet nog leren googlen... blijkbaar.