Auteur Topic: Koppeling V70 classic 1997  (gelezen 31362 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

J a a p

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • RS!
Re: Koppeling V70 classic 1997
« Reactie #30 Gepost op: 09-02-2008 23:28:39 »
Even een oud rund uit de sloot trekken.

Ik heb van de een op de andere dag ook dat trillen bij op laten komen van de koppeling, maar dan alleen in zn 1. Tevens heb ik tegelijkertijd erbij gekregen een trilling die ik voel in de stoel, alleen bij stationair.

Ik verdenk niet de koppeling maar een motorsteun. Iemand hier ervaring mee??
Wannabe C70 rijder.

thuur

  • Thuurbo Fivespoke
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 24142
  • Geslacht: Man
  • \/olvo'\/7O.T5 \/olvo'85O.T~5
    • thuurbo
Re: Koppeling V70 classic 1997
« Reactie #31 Gepost op: 10-02-2008 00:02:16 »
Ik heb van de een op de andere dag ook dat trillen bij op laten komen van de koppeling, maar dan alleen in zn 1.

Kantelend lager. Weet alleen niet meer of het het druklager of toplager was :-[


Gr ;)

elianmars

  • V70 T5 + C70 T5
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 33911
  • Geslacht: Man
  • V70 T5 '05 + C70 T5 convertible '00
Re: Koppeling V70 classic 1997
« Reactie #32 Gepost op: 10-02-2008 00:14:06 »
Ook onze V70 geeft af en toe een kreun bij het wegrijden. Is vaak maar één keer per rit en alleen als-ie net weg is gereden en alleen als het wat kouder weer is.

Ik zag de bui al weer hangen, maar het schijnt dus vaker voor te komen en normaal te zijn, voor zover je van normaal kunt spreken....  :eusa_think:

J a a p

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • RS!
Re: Koppeling V70 classic 1997
« Reactie #33 Gepost op: 10-02-2008 00:15:42 »
Is dan het trillen bij stationair (ontkoppeld!!) ook verklaard? Of moet ik de rechter onderste motorsteun laten vervangen?
Wannabe C70 rijder.

pwassink

  • Universeel-Techneut
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4272
  • Geslacht: Man
  • 850 ja maar Glad & Groenig is gaan hemelen.
Re: Koppeling V70 classic 1997
« Reactie #34 Gepost op: 10-02-2008 00:19:00 »
Is dan het trillen bij stationair (ontkoppeld!!) ook verklaard? Of moet ik de rechter onderste motorsteun laten vervangen?

die motorsteun r-o zorgt normaliter (indien hij vergaan is) voor een karakteristiek Kloenk..
Dit is met name bij stevig optrekken of op de motor afremmen duidelijk hoorbaar
M'n roffel is al net als zijn baasje, helemaal glad van boven .. !!

thuur

  • Thuurbo Fivespoke
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 24142
  • Geslacht: Man
  • \/olvo'\/7O.T5 \/olvo'85O.T~5
    • thuurbo
Re: Koppeling V70 classic 1997
« Reactie #35 Gepost op: 10-02-2008 00:27:29 »
Is dan het trillen bij stationair (ontkoppeld!!) ook verklaard? Of moet ik de rechter onderste motorsteun laten vervangen?

die motorsteun r-o zorgt normaliter (indien hij vergaan is) voor een karakteristiek Kloenk..
Dit is met name bij stevig optrekken of op de motor afremmen duidelijk hoorbaar


Als die steun gescheurd is, wat vaak voorkomt, dan ligt je blok letterlijk op het subframe.. Steun is snel gecontroleerd: RV wiel eraf, modderscherm wegvouwen en met een breekijzer het blok omhoog drukken. Je ziet het deel van de steun aan het blok uit de rest van de steun bewegen.


Gr ;)

J a a p

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • RS!
Re: Koppeling V70 classic 1997
« Reactie #36 Gepost op: 10-02-2008 00:34:04 »
laat ik t dan anders vragen: kan een kapotte drukgroep trillingen stationair veroorzaken? Ontkoppeld?

Vind t zo raar dat ik deze twee klachten TEGELIJK, en VAN T ENE OP T ANDERE MOMENT heb gekregen...
Wannabe C70 rijder.

dennis850estate

  • volvospecialist
  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 357
  • 10 klepper weg V70D5 erin en T-5R voor de heb
    • www.volvoservice.eu
Re: Koppeling V70 classic 1997
« Reactie #37 Gepost op: 10-02-2008 00:56:56 »
Ik heb laatst een auto gezien met een soortgelijke klacht. Het hart van de koppelingsplaat had radiale speling waardoor de plaat als het ware speling naar boven en beneden kreeg. Een onballans stationair tot gevolg. Verder van de ene op de ander dag trillingen bij wegrijden. Klinkt dit bekend?

J a a p

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • RS!
Re: Koppeling V70 classic 1997
« Reactie #38 Gepost op: 10-02-2008 01:06:39 »
Yup...

grr heb ik net mn willen afslaan probleem opgelost, krijg ik dit weer.
Wannabe C70 rijder.

J a a p

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • RS!
Re: Koppeling V70 classic 1997
« Reactie #39 Gepost op: 19-02-2008 22:52:20 »
Ik heb de rechter motorsteun aan de onderkant vandaag vervangen. Scheelt wel iets maar nog niet genoeg. Weet nou niet of ik nou te veel op dingen let, of dat dit trillen erin is geslopen (hetgeen wat ik nu nog steeds voel, NA vervanging van de motorsteun).
Wannabe C70 rijder.

Fwa

  • Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Koppeling V70 classic 1997
« Reactie #40 Gepost op: 30-10-2008 21:44:22 »
Hoi,

Als ik de koppeling laat opkomen nar de 1 en dan naar de 2 hoor ik een krakend geluid met een soort 'klonk' geluid, ook wanneer ik het gas loslaat in de 1 & 2...

Ideeen?

)()()sT

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 17205
  • Geslacht: Man
  • V70R | V60D | T-5R CY
    • www.joostvdveer.nl
Re: Koppeling V70 classic 1997
« Reactie #41 Gepost op: 30-10-2008 22:01:38 »
Kraken: druklager, kunnen ze oud mee worden ;)
Ik heb het bij de 850 ook gehad vanaf aankoop tot 2 jaar erna.. Toen koppeling vervangen, maar de plaat zelf zag er nog goed uit.

Klonk: motorsteun?? Elke keer als je gasgeeft of loslaat kantelt het blok....?

baangene

  • Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: Koppeling V70 classic 1997
« Reactie #42 Gepost op: 12-11-2008 12:29:15 »
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als Fwa. Ik rijd een volvo850 uit '96 2,5 liter 10 klepper LPG-G3 met 330K op de teller. De koppelingsplaten en keerring (of is het kering?) zijn nog geen 3000 km geleden vervangen.

Maar toch als ik optrek hoor ik ook een dergelijk 'klonk' geluid. Als ik langzaam optrek hoor ik niks maar bij normale acceleratie hoor ik toch ook die klonk. Voornamelijk van de 1e naar de 2e versnelling, maar ook na het optrekken in de 1 hoor ik diezelfde klonk weer bij het ontkoppelen. Als ik dan vervolgens de koppeling weer snel laat opkomen in de 2e versnelling hoor ik dezelfde klonk. Ook als ik steile helling oprijdt en heb de koppeling volledig omhoog (in de 1e versnelling) en geef ineens een flinke dosis gas dan hoor ik diezelfde klonk. Gas los (nog op de helling) en die klonk nog een keer. Heb er al een keer naar laten kijken maar de monteur beweerde niet te weten waar het in zat en het kwam ook maar enkele keren voor. Toch lukt het me om die klonk elke keer te reproduceren.

Is er een manier om te testen of het aan de motorsteun ligt als de auto stil staat? Hoe kan ik zien of de motorsteun 'niet goed' is? Ik heb weinig ervaring met sleutelen maar ben wel handig en technisch en zou dit het liefst zelf oplossen.

Verder heb ik ook last van het krakend geluid maar alleen als ik heel snel optrek, daarnaast lees ik dat het niet veel kwaad kan en stoor ik me er nauwelijks aan. Die klonk vind ik toch heel wat storender en het klinkt ook niet gezond.

Iemand advies?

thuur

  • Thuurbo Fivespoke
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 24142
  • Geslacht: Man
  • \/olvo'\/7O.T5 \/olvo'85O.T~5
    • thuurbo
Re: Koppeling V70 classic 1997
« Reactie #43 Gepost op: 12-11-2008 12:50:27 »
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als Fwa. Ik rijd een volvo850 uit '96 2,5 liter 10 klepper LPG-G3 met 330K op de teller. De koppelingsplaten en keerring (of is het kering?) zijn nog geen 3000 km geleden vervangen.

Maar toch als ik optrek hoor ik ook een dergelijk 'klonk' geluid. Als ik langzaam optrek hoor ik niks maar bij normale acceleratie hoor ik toch ook die klonk. Voornamelijk van de 1e naar de 2e versnelling, maar ook na het optrekken in de 1 hoor ik diezelfde klonk weer bij het ontkoppelen. Als ik dan vervolgens de koppeling weer snel laat opkomen in de 2e versnelling hoor ik dezelfde klonk. Ook als ik steile helling oprijdt en heb de koppeling volledig omhoog (in de 1e versnelling) en geef ineens een flinke dosis gas dan hoor ik diezelfde klonk. Gas los (nog op de helling) en die klonk nog een keer. Heb er al een keer naar laten kijken maar de monteur beweerde niet te weten waar het in zat en het kwam ook maar enkele keren voor. Toch lukt het me om die klonk elke keer te reproduceren.

Is er een manier om te testen of het aan de motorsteun ligt als de auto stil staat? Hoe kan ik zien of de motorsteun 'niet goed' is? Ik heb weinig ervaring met sleutelen maar ben wel handig en technisch en zou dit het liefst zelf oplossen.

Verder heb ik ook last van het krakend geluid maar alleen als ik heel snel optrek, daarnaast lees ik dat het niet veel kwaad kan en stoor ik me er nauwelijks aan. Die klonk vind ik toch heel wat storender en het klinkt ook niet gezond.

Iemand advies?

Bovenste steun: bak in 1, R of D, motorkap open, met je knie-en de auto heen en weer duwen en goed kijken. Een paar mm gescheurd is niet erg, evenals verticale scheuren. Anders: vervangen.

Voorste steun: RV omhoog, wiel eraf, modderscherm los en aan de kant. Met een breekijzer of grote beitel tussen blok en subframe de motor omhoog duwen. Vaak is het rubber losgescheurd van het bevestigingsdeel of is de steun verteerd door een lekke keerring.

Baksteun: Vastpakken en een ronddraaiende beweging maken, gaat dat soepel en/of zie je flinke scheuren: vervangen.

De 2 grote 'potten' waarmee het blok op het subframe staat zijn niet berucht wegens klonk-geluiden.


Gr ;)

arnodoomen

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • Geslacht: Man
Re: Koppeling V70 classic 1997
« Reactie #44 Gepost op: 14-01-2011 07:50:55 »
Je zou ook de reactiestangen kunnen controleren ,deze moeten het kantelen van de motor tegenhouden.m.v.g.