Koppeling V70 classic 1997

Gestart door Joost74, 04-03-2007 15:13:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Skippy

mijn V70 uit 1997 (325 dkm) maakt een trillend (RRRRRR) geluid tussen de 2500 en 3000 toeren, in alle versnellingen. Ik zou denken: het drukgroeplager (???). Irritant als je er op gaat letten. Als je de radio harder zet, hoor je het echter niet en bij het rijden merk je er niets van. Koppeling werkt prima (hoewel iets trilling bij wegrijden in de één). Bij de garage zeggen ze: kan geen kwaad, gewoon doorrijden totdat hij niet meer ontkoppelt en dan in één keer platen, drukgroep, lager e.d. vervangen. Geschatte kosten: tussen de 800 en 1000 euro. Ga er deze zomer wel weer mee naar Zuid Frankrijk, met de hele familie, en heb geen zin om onderweg te blijven staan. Iemand misschien goede raad ?

henry classic v70

600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Ries van de Zilverschuit

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Skippy

heb dennis een pb gestuurd... ben eens benieuwd... bedankt voor de reacties

Hans Duiven

Daar ga je geen spijt van krijgen. Vakman!

Ries van de Zilverschuit

Wilde ik ook weer net zeggen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

elianmars

Citaat van: Skippy op 09-01-2013 09:40:08
mijn V70 uit 1997 (325 dkm) maakt een trillend (RRRRRR) geluid tussen de 2500 en 3000 toeren, in alle versnellingen.

DM vliegwiel?

grijzev70tdi

Heeft deze nog niet, vanaf My 2000 (dus met ETM, penbobine's enz)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

elianmars

Citaat van: grijzev70tdi op 10-01-2013 22:52:14
Heeft deze nog niet, vanaf My 2000 (dus met ETM, penbobine's enz)

De diesel toch wel? Ik kan zo niet opmaken over welke uitvoering het gaat.

Of ik lees er weer eens overheen......  :eusa_shifty:

grijzev70tdi

Of het een diesel is kan ik er niet uit halen, dus ging eigelijk van een benzine/lpg auto uit
Grolsch, het klinkt al lekkerder

sjmarc

Hallo luitjes,

Nog even een oude koe weer uit de sloot halen.
Het probleem komt me namelijk bekend voor.

Ik heb het ook gehad bij m'n 850 tdi. Zelfs nadat ik vliegwiel, koppeling, drukgroep, druklager en geleidebus vervangen had.

Ik heb het kunnen herleiden tot een trillende koppelingshefboom.
Bij een aantal modellen zit namelijk de hydraulische (slave) cilinder die de koppeling bedient aan de buitenkant van de bak in een wat ruime bevestiging. Die komt in trilling wanneer de drukgroep de hefboom net raakt. (juist bij aangrijpen van de koppeling)
Het is een onschuldig, maar irritant probleem. Ik heb er 150000km mee rond gereden en heb geen extra slijtage aan de koppelingsdelen kunnen vaststellen.
Ik heb het op kunnen lossen door (periodiek) het het kogelgewricht met de koppelingscilinder en de bevestiging ervan te smeren. (je kan er gewoon van de buiten bij)

Alstublieft! Alweer een ergernis minder... ;-) Succes ermee.

Groeten!
Marc

maurice kuyntjes

heb hetzelfde probleem gehad
vervangen en opgelost

jkV70

Welk probleem? Trillen/"happen" bij wegrijden in 1?
Wat is er vervangen?

Citaat van: maurice kuyntjes op 15-11-2015 12:10:06
heb hetzelfde probleem gehad
vervangen en opgelost
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial