Basisbeginselen der autohifi (in uitvoering)

Gestart door Laserblue, 10-04-2007 16:47:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TM665

Audio kwaliteit in de auto is nooit te evenaren met de kwaliteit die je thuis kan behalen. Als je alleen al kijkt naar het materiaal wat gebruikt word om de kast zo trillingsvrij mogelijk te maken, kan je je af vragen waarom je zoveel tijd in de audio van je auto gaat steken. Het is gewoon niet haalbaar, nog niet misschien. Het enige wat je kan doen is proberen het vermogen zo laag mogelijk te houden waardoor je minder afhankelijk bent van het trillingsvrij maken van al die interieur onderdelen. Zeker als je in een Volvo zit, want die rammelt de hele rit door. En bovendien zit je veel te dicht op de speakers om een perfect stereo beeld te krijgen. Je moet er minstens 2 meter vanaf zitten om alles waar te kunnen nemen. En de zit positie is behalve in de Mclaren F1 nooit gunstig. 2 voordelen in een goede car audio instalatie is dat als je je best doet om het goed te laten klinken, je vergeleken met andere auto's altijd duidelijk het beste geluid hebt. En dat je zo hard kan draaien als je wilt, want je hebt toch geen last van buren of eigenlijk andersom...

-D©©©L-

Looptijd compensatie kan veel betekenen bij het "kloppend" maken van het stereo beeld.  ;)

Laserblue

Citaat van: TM665 op 20-11-2008 03:31:12
Audio kwaliteit in de auto is nooit te evenaren met de kwaliteit die je thuis kan behalen. Als je alleen al kijkt naar het materiaal wat gebruikt word om de kast zo trillingsvrij mogelijk te maken, kan je je af vragen waarom je zoveel tijd in de audio van je auto gaat steken. Het is gewoon niet haalbaar, nog niet misschien. Het enige wat je kan doen is proberen het vermogen zo laag mogelijk te houden waardoor je minder afhankelijk bent van het trillingsvrij maken van al die interieur onderdelen. Zeker als je in een Volvo zit, want die rammelt de hele rit door. En bovendien zit je veel te dicht op de speakers om een perfect stereo beeld te krijgen. Je moet er minstens 2 meter vanaf zitten om alles waar te kunnen nemen. En de zit positie is behalve in de Mclaren F1 nooit gunstig. 2 voordelen in een goede car audio instalatie is dat als je je best doet om het goed te laten klinken, je vergeleken met andere auto's altijd duidelijk het beste geluid hebt. En dat je zo hard kan draaien als je wilt, want je hebt toch geen last van buren of eigenlijk andersom...

zoals op pagina 1 beschreven  ;):

Omdat in een auto toch nog behoorlijk veel achtergrond geluid (motor, windgeruis, banden) te horen is, is er voor een goed geluid meer vermogen nodig dan die 4x 18W. Een extra versterker levert hetzelfde vermogen veel 'makkelijker' en de vervorming is lager. Voordelen:
hogere dynamiek, betere vervormingscijfers, betere controle over de luidsprekers, headunit blijft koeler.
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

TM665

Dag laserblue,

Top high end word gedraaid op buizen versterkers met een vermogen van een watt of 3. Dat verhaal van meer vermogen is echt complete onzin. Je zegt met andere woorden: om de herrie die je al in de auto hebt moet je veel vermogen hebben om het te overstemmen. Het is precies andersom, namelijk: Je omgeving moet zo goed als neutraal zijn om een perfect geluidsbeeld te krijgen.

laat ik 1 ding zeggen, wat de eerste spreker verteld is helemaal waar wat betreft een aangename sound in de auto realiseren. Daarmee is het dan ook gedaan. Je kunt niet meer dan dat doen in de auto. Als je naar high quality sound wedstrijden gaat, zal je zien dat er met zeer weinig vermogen word gedraaid. Dit gebeurd zonder dat de auto draaid of rijd. Alleen al vanwege die rede is het zo duidelijk als wat dat je iets probeerd waar te maken wat eigenlijk helemaal niet haalbaar is. Auto's zijn er nou eenmaal voor gemaakt om mee te rijden.

En wat ik ook net iemand hoorde zeggen dat je door middel van tijd vertraging een ideaal stereo beeld kan realiseren. Dat is gewoon onmogelijk. Om  bijvoorbeeld het laag wat in je kofferbak zit naar voren te halen word de phase veranderd. Dit houdt in dat je eigenlijk de plus en min om gooit en daardoor hoorbaar niet meer waar kan nemen dat het laag van achteren komt. Dat gesjoemel met geluid is niet de goede weg.

Ik wil nog wel even duidelijk maken dat ik echt wel veel werk steek in een goed geluid in de auto,maar er zijn grenzen en die laat ik ongemoeid omdat het simpelweg niet haalbaar is. En als je denkt dat in het geval van laserblue, je veel vermogen moet hebben om een goed geluidsbeeld te realiseren. Dan trek de creditcards maar leeg, want dat houd in dat je echt alles moet aan passen.
De meeste subwoofers hebben minimaal een vermogen van 500 tot 1000 watt rms, dat is zo goed als onmogelijk om voor onder de 1000 euro aan te sturen. Je hebt namelijk gigantisch veel vermogen nodig om dat op een juiste manier aan te sturen. Je dynamo kan dat nooit aan. En een Elco er tussen haalt ook niet veel meer uit, want die krijgt op zijn beurt weer niet genoeg. Dat zijn dus allemaal zaken die heel veel geld kosten om het allemaal op elkaar aan gepast te krijgen.

Ik zou het gewoon lekker simpel houden en als je echt top geluid wilt hebben moet je toch echt thuis aan de slag.


Laserblue

#19
ok









::)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

thuur

Mooi he zo'n forum, iedereen weet het beter :D


Gr ;D

TM665

Ik moet wel zeggen dat waar laserblue de topic mee gestart heeft een hele mooie beschrijving is waar niet over valt te discuseren. Het klopt en is helemaal waar. En als je zoals hij beschrijft je audio inbouwd, dan heb je ook erg goed geluid in de auto. Het enige waar ik m'n vraagtekens bij heb is de mate waarin sommige gasten helemaal door freaken met het perfectioneren van het geluid in de auto. Het is wat ik al zei gewoon niet haalbaar om het vergeleikbaar te maken zoals je een goede instalatie thuis kan krijgen.

Franck846

Na diverse topics te hebben gelezen over de al dan niet originele Volvo speakers (welk merk?) met al dan niet een versterking, heb ik bij het ontbreken van de speakers in mijn deuren, de originele speakers op de sloperij "gescoord" en geplaatst. 

Net als Heutink ben ik een thuis audiofiel en in loop der tijd ook op een set uitgekomen van rond de 15 ruggen, hierin zitten ook diverse niet goedkope interlinks in verwerkt, dus een audio ervaring heb ik wel.
Na het lezen dus van diverse topics, werd ik steeds sceptischer of ik wel een redelijk geluid zou kunnen halen uit de Volvo, mede gevoed door matige oordelen over de originele speakers en het ontbreken van een versterker in mijn geval, en niet te vergeten de originele bedrading wat hoofdzakelijk uit dropveters bestaat erg dun dus.

Wat mij als eerste opviel aan de speakers, is dat ze vrij zwaar zijn; 95 watt per speaker.
Buitenom de dashboard speakers die er al wel in zaten kom je uit op een rekensommetje van 400 watt wat dit spul kan leveren/vragen en dat door al die dunne draadjes heen.

Omdat ik geen zin heb om alles op de voorhand te gaan veranderen heb ik toch besloten om mijn huidige headset te gaan gebruiken, een Alpine CDE 9882. Van deze radio heb ik al jaren veel plezier omdat deze erg "audiofiel"klinkt.
Voor het plaatsen van de speakers heb ik eerst geluiddempend materiaal geplaatst in de deuren, gewoon verkrijgbaar bij de bouwmarkt.

Na alles aangesloten te hebben volgde het grote moment; contact aan en spelen maar. Na de toon regeling te hebben ingesteld moet ik toegeven dat het in het geheel niet slecht klinkt.
De lage tonen en bassen die deze combinatie produceert zijn prima in orde evenals het hoog wat niet slist.
Uiteraard kan alles beter maar dan moet ook alles worden aangepast, maar mijn eerste indruk is meer dan positief.  8)

Maak niet steeds dezelfde fout, er is keuze genoeg.

Joram

Citaat van: TM665 op 21-11-2008 00:19:02
Dag laserblue,

Top high end word gedraaid op buizen versterkers met een vermogen van een watt of 3. Dat verhaal van meer vermogen is echt complete onzin. Je zegt met andere woorden: om de herrie die je al in de auto hebt moet je veel vermogen hebben om het te overstemmen. Het is precies andersom, namelijk: Je omgeving moet zo goed als neutraal zijn om een perfect geluidsbeeld te krijgen.

laat ik 1 ding zeggen, wat de eerste spreker verteld is helemaal waar wat betreft een aangename sound in de auto realiseren. Daarmee is het dan ook gedaan. Je kunt niet meer dan dat doen in de auto. Als je naar high quality sound wedstrijden gaat, zal je zien dat er met zeer weinig vermogen word gedraaid. Dit gebeurd zonder dat de auto draaid of rijd. Alleen al vanwege die rede is het zo duidelijk als wat dat je iets probeerd waar te maken wat eigenlijk helemaal niet haalbaar is. Auto's zijn er nou eenmaal voor gemaakt om mee te rijden.

En wat ik ook net iemand hoorde zeggen dat je door middel van tijd vertraging een ideaal stereo beeld kan realiseren. Dat is gewoon onmogelijk. Om  bijvoorbeeld het laag wat in je kofferbak zit naar voren te halen word de phase veranderd. Dit houdt in dat je eigenlijk de plus en min om gooit en daardoor hoorbaar niet meer waar kan nemen dat het laag van achteren komt. Dat gesjoemel met geluid is niet de goede weg.

Ik wil nog wel even duidelijk maken dat ik echt wel veel werk steek in een goed geluid in de auto,maar er zijn grenzen en die laat ik ongemoeid omdat het simpelweg niet haalbaar is. En als je denkt dat in het geval van laserblue, je veel vermogen moet hebben om een goed geluidsbeeld te realiseren. Dan trek de creditcards maar leeg, want dat houd in dat je echt alles moet aan passen.
De meeste subwoofers hebben minimaal een vermogen van 500 tot 1000 watt rms, dat is zo goed als onmogelijk om voor onder de 1000 euro aan te sturen. Je hebt namelijk gigantisch veel vermogen nodig om dat op een juiste manier aan te sturen. Je dynamo kan dat nooit aan. En een Elco er tussen haalt ook niet veel meer uit, want die krijgt op zijn beurt weer niet genoeg. Dat zijn dus allemaal zaken die heel veel geld kosten om het allemaal op elkaar aan gepast te krijgen.

Ik zou het gewoon lekker simpel houden en als je echt top geluid wilt hebben moet je toch echt thuis aan de slag.



Dit gaat maar ten dele op, 3 watt is leuk met een Klipschorn, maar in een auto ben je beperkt, je zult het moeten doen met een ruimte die niet als luisterruimte is ontworpen en met een luidsprekerbehuizing die niet als luidsprekerruimte is ontworpen...
De topicstarter geeft goeie tips om het beter te maken, waarvoor hulde!

blastaway

Euh... heb je daar 7 jaar over moeten nadenken?
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

Joram

Citaat van: blastaway op 22-11-2015 23:35:52
Euh... heb je daar 7 jaar over moeten nadenken?

Niet echt, ben een week lid...

RoelNL

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Joram

Bovendien neemt het waarheidsgehalte van een uitspraak niet toe met het ouder worden van die uitspraak  :eusa_whistle:

heutink

mooi zo'n topic wat  na 7 jaar weer actueel wordt ;D

ik heb in die tijd toch ervaren, dat ik in de auto me van A naar B verplaats, en een muziekje op de achtergrond, wat dan net het geluid overstijgt van het gerammel van mijn 20 jaar oude auto is best lekker, maar ik rijd 6 km heen en weer terug naar de zaak, en als ik mooi geluid wil hebben en wil genieten van de muziek doe ik dat wel in mijn muziekkamer.

Nogmaals........de mensen die goed geluid uit een auto-hifi installatie halen  : hulde  :eusa_clap:

8)
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

Joram

Nou precies, ik zit naar wat spul van Ground Zero te gluren, composetje voor, coax achter, subje onder de stoel en een Alpine HU heb ik al, da's voor mij genoeg.