Tik in de motor? Alles over de vacuumpomp!

Gestart door Hen3, 04-05-2007 12:09:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

denkweb

A3 had nog onderdelen van een TDI liggen, zat daar de vacuumpomp niet meer op?

Hen3

Citaat van: denkweb op 31-05-2007 09:30:05
A3 had nog onderdelen van een TDI liggen, zat daar de vacuumpomp niet meer op?

Zou ik kunnen vragen, maar dan is het natuurlijk altijd de vraag in hoeverre die versleten is.
Ik heb nu voor 149 euro een nieuwe!

TOHCIM

Hen pas op,

Mij is destijds ook een pomp aangeboden voor zo een prijs, dat bleek een Slovaakse kopie te zijn.
Gelukkig heb mijn geld toch nog, na veel zeuren, terug gekregen.

Bij zo een onderdeel geen concessies!!!!!!!

Groeten ui Luxemburg

Tohcim
1999 VOLVO V70 2.5D AT coral red 428 bj. 1999. Nieuw gekocht.
520 000 Km 0,216 verstuivers, chiptuning (Total loss 07/2017)

2011 VOLVO V70 D5-205 GEARTRONIC MOMENTUM 105 000 Km

Hen3

Tja... dit is inderdaad geen originele Pierburg, dat wist ik. Het is een pomp van de Duitse firma "Begel Spare Parts" uit Frankfurt.

Emiel

Je zou hier haast een sticky onderwerp van maken  :eusa_think:.

Goed nieuws voor de dieselaars...

TOHCIM

CORRECTIE

Ik heb nog even de oude en de nieuwe pomp vergeleken, het is namelijk al een tijdje geleden dat ik deze heb vervangen.

De origineele Volvo pomp heeft de sangpilaar haaks op her huis staan!!!
De Pierburg 69 pomp die ook past heeft de slangpilaar lichtelijk schuin staan op het huis .
Dit heeft als gevolg dat de peilstok heel licht naar links moet worder verbogen, ca 5 a 10 mm.

Mijn excuses voor de verkkeerde informatie in mijn antwoord van 30/05/2007

Groeten uit Frankrijk.

TOHCIM
1999 VOLVO V70 2.5D AT coral red 428 bj. 1999. Nieuw gekocht.
520 000 Km 0,216 verstuivers, chiptuning (Total loss 07/2017)

2011 VOLVO V70 D5-205 GEARTRONIC MOMENTUM 105 000 Km

Hen3

Ik heb vandaag de vacuumpomp binnengekregen. €158,90 inclusief BTW en verzendkosten...

Ziet er best goed uit moet ik zeggen! Ik ga kijken of ik 'm het weekend in kan bouwen!
De slangpilaar zit er inderdaad niet haaks op, maar dat moet dus toch passen naar het schijnt.




HMV70TDI

Beste mensen,

Ik volg dit draadje met belangstelling. Ben nieuw hier. Ik heb sinds okt. 2006 een volvo V70 TDI uit '98. Ik ben er erg tevreden mee. Echter ik herken(net zoals het roeten) de tikkende vacuumpomp(remmen en tikken is even weg), dit brengt toch wel enige irritatie met zich mee.

Klopt het dat het tikken van de pomp in relatie staat tot het toenemen van het aantal toeren?

Ben benieuwd naar het resultaat van in inbouwen van deze(goedkope) pomp.

Groeten,
H



Hen3

Nou... hij zit er in!!

Wat schetste mijn verbazing toen ik de oude pomp wilde gaan demonteren.... het WAS al geen originele meer!  :o Het was weliswaar een Pierburg pomp, maar niet het originele type. Dit was duidelijk te zien aan de slangpilaar. Origineel is deze haaks op het huis, bij dit type stond hij er recht. Deze was dus al een keer vervangen door een VW uitvoering. Het is dus duidelijk wel mogelijk om dit type te monteren....

Bijkomend voordeel hiervan was dat ik geen fratsen met de leiding hoefde uit te halen of de peilstok te verbuigen; dat was in het verleden al gebeurd. De nieuwe pomp pastte dan ook in 1 keer.

't Inbouwen is niet moeilijk, maar wel een kl*tenwerkje omdat je heel slecht bij de onderste moer kunt. Zonder startersleutel begin je niks, dus regel dat voor je er aan begint. Om er wat beter bij te kunnen heb ik luchtslang naar de radiator verwijderd en om nog een beetje slag te kunnen halen met de sleutel heb ik de gloeiplugstekkers losgetrokken. Ook moest ik de nokkenas een stukje verdraaien omdat de nok de stoterstang (zie afbeelding in 1e post) naar buiten drukte. Montage is dan niet mogelijk. Als ie goed staat hoef alleen de laatste 5 mm tegen de veerkracht in de draaien met de bovenste moer.
Net als bij het loshalen is het vastzetten van de onderste moer weer het moeilijkste van het verhaal.

En dan... het resultaat! Het geklapper is weg.... eindelijk  :eusa_dance:.

Ik heb een MP3 gemaakt van voor en na de operatie.

Geluid VOOR vervanging
Let vooral op het geklapper dat je tussen het normale motorgeluid door hoort.

Geluid NA vervanging
Een heel stuk beter dacht ik zo... Ik hoef me nu niet meer te schamen als ik stationair sta te draaien en er andere mensen in de buurt zijn..

Oh ja... voordat al die niet-dieselaars hier grappig bedoelde opmerkingen gaan plaatsen.... Ja.. een diesel maakt nu eenmaal zo veel lawaai.  :eusa_whistle:


Dus.. heb je ook dit probleem? Monteer geen dure volvo-pomp maar een Pierburg type 7.22300.69.0
Deze zijn origineel al een heel stuk goedkoper dan het 68.0 type en bovendien zijn hiervan ook imitatie-uitvoeringen verkrijgbaar. Kijk hiervoor op eBay.de, daar heb ik de mijne vandaan. Ik ben nu voor minder dan 160 klaar, tegenover meer dan 500 euro voor een originele!


BasV70

Gaaf! Dat klinkt weer als muziek in de oren.  :eusa_clap: :eusa_clap:
En een budgetvriendelijke oplossing is altijd erg  :eusa_dance:

coolyo0o

waar had je hem precies vandaan dan haal ik hem daar ook want het tikken is bij mij weer terug dus alleen het stiftje vervangen is niet de oplossing (13000km verder)
rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan

coolyo0o

ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar ik heb nog een paar hobbyisten gevonden van de vw dieselaars en die zijn er ook druk mee

http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/vacuumpomp/vacuumpomp.htm
rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan

jetse

Ik heb zelf de ervaring dat het getik veroorzaakt wordt doordat er olie aan de "motorzijde" van de vacuumpomp komt. Hierdoor kan bij het terugveren de pompzuiger niet helemaal terug en laat de volger los van de stoterbus. Het verhogen van de spanning is dus niet helemaal de oplossing van het probleem. Een nieuw bronzen glijlager monteren < waar de as van de pomp in loopt > lost het probleem wel op , omdat er geen overtollige olie meer in de kamer terecht komt.

gr Jetse

Quota

Er zal vast al wel eens iemand aan gedacht hebben, maar zit er geen verschil in de kosten van vervanging van de vacuumpomp door de Volvo of de Audi dealer?

elianmars

Ik heb vanavond de pomp die ik nog had liggen open gemaakt. Achter de veer heb ik een ring gelegd van ca 2 mm dik.
Toen de boel weer in elkaar geschroefd en gemonteerd op de wagen. Na ca. 15 km is de pomp nog geheel tikvrij.
Geen idee hoe lang dat zo blijft, maar het is echt een wereld van verschil. Ik was bang dat er iets met de motor aan de hand was, zo'n herrie was het.
Om er zeker van te zijn dat het toch aan de vacuumpomp lag, heb ik bovenstaande uitgevoerd.

Mocht de pomp na verloop van tijd toch weer herrie gaan maken, dan bestel ik wel een nieuwe. Kan ik er voorlopig weer tegen.