Tik in de motor? Alles over de vacuumpomp!

Gestart door Hen3, 04-05-2007 12:09:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elianmars

De pret was van korte duur, helaas. Pomp tikt weer.

Ik heb het nu gehad met dat getik. Ik heb zojuist een Pierburg 7.22300.69.0 besteld. Kost me 181 euro ex verzendkosten vanuit Duitsland.

Het kost me dus wel even wat, maar dan ben ik in ieder geval van dat irritante getik af. Ik schaam me bijna voor de herrie als ik de wagen start...  :eusa_hand:

V70TDIaRica

Na wat gelezen te hebben over de tikkende motor met als oorzaak de vacuumpomp, ben ik me ook gaan irriteren aan dat getik. Vervangen die handel!

Ik heb bij Pierburg een prijs opgevraagd voor de hier omschreven 7.22300.69.0.
Ze geven het volgende antwoord:

De vacuümpomp is uit voorraad leverbaar. Advies van Pierburg is, om ook de losse aandrijfstift te vervangen.

Brutoadviesprijs pomp:        212.49 excl. BTW
Brutoadviesprijs stift: 43.70 ecxl. BTW

Mijn vraag is, hoe zit dat met die stift? Vervang je altijd alles? Is dat niet een geheel?
Ik kon dat niet opmaken uit de beschreven topics.

groet,
Jeroen



thuur

Ik maak hier toch uit op dat je minstens de stift moet vervangen..

Citaat van: coolyo0o op 28-05-2007 00:49:15
die van mijn tikte ook eennorm en ik heb alleen de stalen stift nummer 4 vervangen en het tikken is weg, mischien gewoon proberen de stift moet je ander toch ook vervangen bij een nieuwe pomp.

stift koste mij bij de dealer 40euro (heel duur voor een metaal staafje) en verder koste het mij een uurtje vloeken en een hoop geduld om het onderste moertje er af en weer op te krijgen, dit kun je het beste doen met een starter sleutel deze zijn krom zodat je er net bij kunt komen.

pompen zijn ook leverbaar bij brezan tegenwoordig van pierburg kost dan iets van tussen de 300 en 360 euro

http://www.hbase.nl/


Gr :)

elianmars

Ik heb 195 euro, inclusief verzendkosten vanuit Duitsland, betaald voor die pomp.

Stift hoeft niet vervangen te worden, als deze niet beschadigd is. De stift zou kunnen beschadigen, als je de pomp demonteert en de stift (die dus niet vast zit aan de pomp) uit het blok valt.
Als je zorgt dat de stift niet valt, gewoon weer gebruiken. De stift is keihard en kan niet zomaar slijten.

Goede_Vee

#34
Intussen bijna 2 weken in het bezig van een V70 Classic en gisteren de nieuwe vacuumpomp binnengekregen.

Vandaag vol goede moed aan de slag om de pomp te plaatsen.
Deze pomp heb ik overigens voor 209 euro (incl. btw en verzendkosten) via e-bay bij Tornau Motoren in Duitsland vandaan. Snelle levering, en correcte afhandeling, dus een aanrader!

Naar aanleiding van een aantal threads hier op het forum een paar voorzorgsmaatregelen genomen. Ten eerste een extra ringsleutel 12-13 gekocht en deze met de metaalzaag ingekort en in de bankschroef bijgebogen. Hiermee het gereedschap waarmee je de onderste bout van de pomp los kan draaien.
Daarnaast een oude doek onderin gepropt om lekkende olie op te vangen.
Een slangklem in de aanslag dus klaar om te beginnen.

Voor de zekerheid vergeten mijn accupool los te koppelen (ARGL) dus toen ik aan het klooien was een vonkje gemaakt tussen de aansluiting op de dynamo en de (aangepaste) sleutel. Alsnog de accupool losgehaald.

Na enig gewroet en gepuzzel de oude pomp losgemaakt (de stift die langzaam naar buiten kwam schuiven netjes opgevangen) en de pomp verwijderd.

De nieuwe pomp geplaatst (na de stift te hebben opgemeten (6,75mm lang,  het geheel kwam netjes onder spanning dus de stift niet vervangen). en de slang aangesloten. Vervolgens het onderste boutje vastgedraaid (tip : met een stukje installatiedraad (koperen electriciteitsdraad voor in een huisinstallatie) kun je het boutje prima klemmen en van boven laten zakken terwijl je onder met je priegelende vingers de bout aandraait. In tegenstelling tot sommige andere forum-leden heb ik namelijk niet zo delicaat dunne vingers...

Alles goed vast, doek weg, alles gecontroleerd en starten maar :)

GEEN tikje meer (wat klinkt dat mooi), wel een motor-management lampje en veel rook en moeilijk draaien bij hogere toerentallen.

*zucht*... Zou mijn eerste serieuze project mislukt zijn?

Enigszins zenuwachtig met een vriend (automonteur) gebeld en die kon er niets logisch van maken, behalve dat ik kon kijken of het met de oude pomp weer over was. Aangezien ik een electro-achtergrond heb en het lampje met electronica te maken had leek me dat stug dus ik verder puzzelen.
Ik was al bang dat ik met mijn kortsluit-actie wat boordelectronica had beschadigd. Zekeringen controleren, dingen resetten en vooral zenuwacchtig zijn...

Ik kwam erachter dat er twee connectoren onder de vacuumpomp zitten die allebei overstroomden van toch wat gelekte olie. Aan de gang met rem-reiniger en een compressor... Probleem opgelost!!! :-)

Hopelijk hebben degenen die hun vaccumpomp nog gaan vervangen hier wat aan.

Geert
Een cirkel met drie hoeken noemt men ook wel driehoek

thuur

Mooi stukje, bedankt voor de kennisdeling!

Olie en stekkers zijn geen vrienden, zo blijkt maar weer.


Gr 8)

RRRRR_Ramon

Kijk daar hebben we wat aan. Ook mijn pomp staat op de nominatie voor vervanging.

Ik begrijp dat de onderste bout een lastige is, heb je mss een foto van de vermaakte sleutel 13, kan ik vast gaan hobbiën.

Zit de stift bij de pomp geleverd of moet je die apart bestellen? Zit ook de rubber O-ring erbij?

Ik heb momenteel nog mailcontact lopen met Tornau Motoren over de juiste pomp. Maandag hoor ik meer.

Lekker dat je V70 weer tikloos door het leven gaat! ;D
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Quota


Ik heb al geld overgemaakt naar Tornau (210 Euro, waarom zou er een verschil in prijs zijn?) maar ik krijg geen gehoor op mijn vraag of ze kunnen bevestigen wanneer ze het geld binnen hebben gekregen en wanneer ze versturen...

Maar als er meer mensen zijn die er goede ervaringen mee hebben, dan vertrouw ik het al een stuk meer!

elianmars

#38
Citaat van: Quota op 31-03-2008 21:58:19

Ik heb al geld overgemaakt naar Tornau (210 Euro, waarom zou er een verschil in prijs zijn?) maar ik krijg geen gehoor op mijn vraag of ze kunnen bevestigen wanneer ze het geld binnen hebben gekregen en wanneer ze versturen...

Maar als er meer mensen zijn die er goede ervaringen mee hebben, dan vertrouw ik het al een stuk meer!

Zit wel goed, hoor. Het duurt gewoon even voordat je geld in Duitsland is.

elianmars

Mooi dat het gelukt is, Geert!

Vreemd van die storing bij jou. Ik heb tot drie keer toe de pomp vervangen en heb ook behoorlijk wat olie genoeid, maar geen storing gehad.

Het lijkt me trouwens, dat de stift 67,5 mm lang is en niet 6,75 mm, zoals jij zegt  ;)

Het komt eigenlijk nooit voor dat die stift slijt, vervangen is dus bijna nooit nodig. Het wil wel eens voorkomen dat tijdens demontage van de pomp, de stift valt, waardoor deze beschadigt.

Wat betreft die krom gebogen sleutel, dat heb ik niet gedaan (sleutel brak, toen ik 'm wilde buigen. Kwaliteits-spul, hè  :eusa_shifty:).
Het is mij juist gelukt met een wat langere, rechte steeksleutel.

Quota

 :eusa_dance: Pompje is binnen, word over twee weekjes door Dennis tezamen met een nieuwe koppeling geinstalleerd! :eusa_dance:

RRRRR_Ramon

Citaat van: Quota op 03-04-2008 22:15:42
:eusa_dance: Pompje is binnen, word over twee weekjes door Dennis tezamen met een nieuwe koppeling geinstalleerd! :eusa_dance:

Mag ik vragen welk Pierburg artikelnummer deze pomp heeft?

Ik heb via mail en telefonisch contact gehad met Tornau maar ze hadden de pomp voor mijn auto niet werd er gezegd, terwijl er op Ebay nog 2 van 4 werden aangeboden.  :-\

Ik heb er nu 1 besteld bij een andere Ebayaanbieder die de juiste Pierburg op voorraad had. Het nummer van die pomp is: VP 7.22300.69.0
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Quota

vragen staat vrij, staat dat nummer ergens op de pomp ofzo?

Goede_Vee

Sorry, even niet online geweest. Het buigen van de sleutel bleek naderhand ook enorm geluk te zijn. Materiaal is vrij bros, maar hij is ook maar een klein beetje gebogen, ong 15 graden.
Het duurt inderdaad even voor het geld binnen is, maar ze leveren zeker. Bij de pomp zat geen stift (let op, die schuift inderdaad vanzelf naar buiten), maar deze was bij mij nog prima. De o-ring zit een soort in de pomp gegoten. Prima dus.
Ik weet niets over exacte onderdeel-nummers, maar deze pomp kwam exact overeen.
Wel heb ik geloof ik gelezen dat er twee pompen zijn (....68.0 en ......69.0) die allebei kunnen, alleen is de aansluiting voor de vacuumslang een kwart-slag gedraaid.

Voor wie nog mag vervangen, succes ermee!
Een cirkel met drie hoeken noemt men ook wel driehoek

thuur

Volgens mij zijn de meeste sleutels gegoten. Het is ook niet de bedoeling dat je dat gaat buigen :eusa_eh:


Gr ;)