Viking's Volvo Verhalen

Gestart door viking_in_shorts, 11-06-2007 16:28:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

viking_in_shorts

Hier begin ik dan ook maar eens.

Waarom? Vandaag eens een dagje garage's gedaan. Heb een klein zakcentje (belastingvoordeeltje) en dacht een gedeelte hiervan aan m'n C70 te besteden.  Niet meer heel tevreden met mijn huidige garage, eens een bezoekje gebracht aan een garage die een collega mij had aangeraden. Ze hebben 2 vestigingen - 1 in Noord Göteborg, en 1 in West Göteborg. Allereerst maar eens naar de vestiging in het Noorden gereden, alwaar mij werd aangeraden toch maar naar West te rijden vanwege "Marcus" de electriciteits-expert en het feit dat ze alleen daar schade rapporten schrijven.

Dus aangekomen en met Marcus gepraat. Marcus is wat stug, en verteld me iets wat ik zelf ook wel snap: als het raam is ontkoppeld (=had een probleem met zekering 12 die steeds kapot sprong) kan zekering 12 niet kapot gaan. Toch is nr 12 tot 2 keer toe kapot gedaan. Alhoewel hij hun electriciteits expert is kan hij er nix zinnigs over zeggen behalve dat ik 'm eens binnen moet brengen. Oh, de AB is kapot en een nieuwe kost 1490 kroon. Dan maar even door naar Mats - die doet schade rapporten. Mats stapt in de auto en vraagt of ik tevreden ben met m'n wind-blokker. Ja zeg ik (vooral omdat dan mn dochter uit de wind zit) en hij verteld dat hij recent ook een C70 heeft gekocht. Stapt in de auto, en zegt "je weet dat je motor management lampje brand?" Oh ja dacht ik - ook nog even naar laten kijken. Hij begint te vertellen dat het waarschijnlijk een "spjäll" ding is. Wat Spjäll in het engels is weet hij ook niet, maar zo'n ding gaat ca. 6000 kroon kosten. Kijkt naar de schade, schrijft wat dingen op een formuliertje en rijd naar de brug.

Krijgen ze hem de brug niet op omdat hij te laag ligt. "Joh, rij maar door zeg ik - ben ik gewend" Mhhh .. toch misschien de auto verlaagd ooit? Weet ik veul - ik dacht altijd dat het aan het sport onderstel lag. Vraagje voor iemand die het weet: Hoe kan ik eigenlijk zien hoe hij verlaagt is; en of het het originele sport onderstel betreft? Auto op de brug - Oei zegt Mats - deze olie hier betekend waarschijnlijk kapotte versnellings-bak-pakking. Ja, kost ook wel weer wat geld. Komt hij misschien niet eens mee door de APK zegt 'tie. Onderkant ziet er verder wel goed uit, geen schade ofzo, dus auto van de brug, en terug naar de computer. Repareren van de schade? Ongeveer 5600 kroon. Laten we dan ook meteen maar even naar Marcus lopen, en kijken hoe ze dat met zo'n spjäll doen. Ze babbelen een beetje, en besluiten dat we toch maar eerst een afspraak moeten maken om de foutcodes uit te laten lezen.

Aangezien ik niet de hele discussie heb meegekregen vraag ik toch nog even wat ze nou besproken. Blijkt dat zo'n spjäll ding wel vaker kapot gaat en dat ze besproken of het onder "goodwill" gerepareerd kan worden. Aangezien mijn auto een Import auto is, was de kans klein. Toch gaat er langzamerhand een lampje bij me branden. Even aan Marcus gevraagt wat het is, en ook hij weet het niet hoe zo'n ding in het Engels heet. We lopen naar een C70 die er ter reparatie staat (=goh, precies dezelfde schade als ik - komt blijkbaar vaker voor) en hij begint te wijzen en uit te leggen. Iets met een klep die open en dicht gaat en het stationair toerental regeld. Als dit niet goed zit zal je ook af en toe merken dat de auto wat inhoudt .. ik onderbreek hem; is het misschien een ETM ? Ja zegt Marcus - dat is het. Kost 5000 kroon, en ca. 1200 kroon arbeidsloon. Maar .. zegt tie - we kunnen 'm ook eerst proberen schoon te maken - kost maar 1500 kroon en is in n uurtje gepiept. Schijnt zelfs in 90% van de gevallen te werken.

Einde verhaal: afspraak gemaakt voor volgende week dinsdag. Ze gaan dan foutcodes uitlezen, ik krijg m'n nieuwe AB en we gaan kijken wat er aan de auto gedaan kan worden (financieel dus).  Dus - een dagje garage komt neer op het volgende verlang lijstje:

- Versnellingsbak-pakking moet vervangen worden. Ca. 5000 kroon.
- Reparatie schade: 5600 kroon.
- Vervangen raam cassette bestuurders zijde: 7500 kroon.
- Nieuwe sleutel: 1490 kroon.
- ETM vervangen: ca. 7000 kroon.
- Uitlezen foutcodes: 450 kroon.

Dus, een worst-case-scenario: 5000+5600+7500+1490+7000+450 = 27 040 kroon. Omgerekend is dat zo'n 3000 euro.

Laten we hopen dat het schoonmaken van de ETM genoeg is. Misschien even wachten met reparatie (=hij is met de huidige schade door de APK gekomen) komen we toch uit op een bedrag van ca. 14000 kroon. Zo'n 1600 euro.

Leuk dagje dus  ::) :-X


Taranis

Ik ken dat gevoel wel een beetje eigenlijk. Heb soms ook het idee leeg te lopen op die 850. Als de volgende onderhoudsbeurt onder de 800 euro blijft ben ik blij, maar ik ben berekend op 1200 euro.
Als het nu eens een keer zou stoppen ::)

Succes... hoe kom je aan die schade trouwens?

Ben je dan trouwens eerst met de C70 naar de garage geweest en vervolgens met de 850? :P

viking_in_shorts

Schade is gekomen omdat iemand vond dat ik ergens niet mocht parkeren. Daarom wat steentjes neergelegd, en mijn bumper heeft die steentjes gevonden :eusa_wall:  Auto moet ook niet zo laag liggen ... Is al langer geleden gebeurt maar omdat ik er niet voor verzekerd ben heb ik de reparatie wat langer uitgesteld. Nu met dat zakcentje dacht ik dat maar te laten repareren.

Ennuh - was nog even vergeten te vermelden van er inderdaad een beurt aankomt (zit nu op 116d km) -> 400 euro ;)

Dat leeg lopen - het lijkt er wel op alsof er helemaal niets goedkoop kan aan deze auto. Een sleutel van 165 euro?? Waar zijn we mee bezig?

Ben overigens helemaal niet met de tank naar de garage geweest - gewoon met die aardige mensen over de tank zitten babbelen (vandaar dat ik zelf wat speurwerk moest verrichten)

viking_in_shorts

Citaat van: Taranis op 11-06-2007 21:26:33
Ik ken dat gevoel wel een beetje eigenlijk. Heb soms ook het idee leeg te lopen op die 850. Als de volgende onderhoudsbeurt onder de 800 euro blijft ben ik blij, maar ik ben berekend op 1200 euro.
Als het nu eens een keer zou stoppen ::)

Moet zeggen dat de tank toch redelijk trouw is geweest. Afgezien van de airco die wat duur is, hebben we alleen een ergernis met het slot op de achterklep wat de CV tegenhoud.  Geen dure of rare reparaties. Zelfs het hele verhaal met het lambda lampje (uiteindelijk bleek een of ander terug-slag-ventiel (?) kapot te zijn) is redelijk binnen budget gebleven.

BenC70ES

Citaat van: viking_in_shorts op 11-06-2007 16:28:50
Hoe kan ik eigenlijk zien hoe hij verlaagt is; en of het het originele sport onderstel betreft?

Geef de onderstelcode eens op het plaatje onder de motorkap, daar kan je zien welke ophanging je auto heeft fabriek af.
De C70 cabrio met verlaagd volvo onderstel hangt gewoon lekker laag  8) (in tegenstelling tot de nieuwe Volvo's  ::) )

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

viking_in_shorts

#5
Citaat van: BenC70ES op 11-06-2007 21:43:47

Geef de onderstelcode eens op het plaatje onder de motorkap, daar kan je zien welke ophanging je auto heeft fabriek af.
De C70 cabrio met verlaagd volvo onderstel hangt gewoon lekker laag  8) (in tegenstelling tot de nieuwe Volvo's  ::) )

zoiets?
En verder - wat is "lekker laag" en wat is "té laag" ?

viking_in_shorts

#6
Eerder vandaag naar de Garage geweest..

Hulde voor de CMS Group Göteborg !  (www.cmsgroup.se)

Was iets te vroeg, en Marcus was nog met een andere auto bezig. Maar hij stopte ermee, en maakte plaats voor mij auto.

Eerst maar even de computer eraan gehangen en de AB geprogrammeerd. Voor de zekerheid die AB die ik bij aanschaf nooit heb ontvangen ook maar verwijderd uit het systeem. Toen de foutcodes te lezen. Wat geeft dat dak een codes zeg?! Het barstte van de foutcodes die met de cab te maken hebben - op hout kloppen en bidden dat daar binnenkort nix mee fout gaat. Verder viel het met de codes eigenlijk wel mee. Het enige wat op het management lampje leek was een olie-druk probleem. (olie druk te laag) Olie-peil bekeken en dat was inderdaad aan de lage kant. Ik zou er een litertje olie bij gooien en we gaan het even aankijken. Vervolgens draait Marcus zich om en zegt: we hebben trouwens een nieuwe gasklep voor je geregeld onder "goodwill". Zomaar!

Nou, "Thanks" zeg ik dan maar. :eusa_dance:

Foutcodes gewist, en gaan praten over wat er met het raam fout is. Een boek erbij gehaald met de tekeningen en hij wijst me aan dat er een regelmodule is die bij chaufeurs-zijde tegen de middenconsole is aangeplakt. Misschien dat daar wat mis mee is? Ik twijfel daar toch een beetje aan, dus vertel hem dat ik daar eerst even zelf naar wil kijken. Hij legt me uit waar ik hem kan vinden, Vanavond maar eens een uurtje of wat insteken denk ik.

Vervolgens even gekeken naar de olie aan de onderkant. Diegene waarvan Mats vorige keer dacht dat het de versnellings-bak-pakking zou kunnen zijn. Hij zegt dat het daar niet vandaan lijkt te komen. Eerder uit 1-of-andere buis die aan de achterkant van het blok zit. Vergeten naam te vragen. Maar, die pakkingen zijn vrij goedkoop en snel te verwisselen. Kwestie van n paar tientjes zeg maar. Ok, vervang die maar als we de 120d km beurt doen.

Daarna nog even kijken naar een slijpend geluid wat ik aan de linkerkant hoor als ik weg rij. Remblokken zegt 'tie. Ik ben nog steeds helemaal lyrisch van de gratis ETM, en vertel m die ook maar mee te nemen met de beurt. Of, moet ik misschien andere soort blokken kopen? Zo ja, dan kan je dat niet bij ons laten doen - wij doen alleen "originelen". dus ach - ik ben eigenlijk al wel tevreden over de performance van de remmen, dus waarom ook eigenlijk moeilijk doen?

Dan gaan we praten over een afspraak voor: gratis ETM, 120d km beurt, pakkingen achterkant blok en remblokken. Ja, dat hangt eigenlijk af van de reparatie - hoe lang gaat dat duren, en hoelang moet ik dan mn auto missen. "Zijn" werk is ca. een halve arbeidsdag, de reparatie gaat langer duren. Even aan Michel gevraagd, want Mats (van vorige keer) was er niet. Michel kijkt, en kijkt nog eens een keer. Hmm .. dacht Mats dat we dat zo even konden repareren? Dat denk ik eigenlijk niet. Misschien dat je beter een andere van de sloop ofzo kan gaan zoeken. Oh wacht even - misschien hebben we er nog wel eentje liggen ?! Ik ga even zoeken en dan kom ik bij je terug. Ik maak mijn gesprek af met Marcus, bedank hem voor alles en ga betalen. Meteen erna komt Michel terug: kijk eens?! Een 2e hands bumper van een saffran C70. lichtelijk gekrast, maar verder helemaal in tact. Ja, als je die wilt hebben, kunnen we alles voorbereiden, en als je binnenkort voor de service, zetten we gelijk deze erop. Klaar.

Heb ik dus wel oren naar! Prijs zou ongeveer gelijk zijn aan de reparatie, dus ook dit besluit ik maar te doen. De precieze afspraak hebben we nog niet gemaakt (=ligt aan de spuiterij) maar over ong. 2 weken krijg ik dus:

120d km beurt, nieuwe ETM, nieuwe blokken voor, nieuwe voorbumper en twee nieuwe pakkingen. En dat alles voor minder dan de helft van wat me vorige keer was voorgeschoteld.

Pfff .. een pak van mn hart. Heb ik tenminste nog wat geld over voor benzine voor als ik op vakantie ga...

Domaso

Goed nieuws, en een fijne vakantie alvast
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

BenC70ES

Citaat van: viking_in_shorts op 19-06-2007 18:47:04
we hebben trouwens een nieuwe gasklep voor je geregeld onder "goodwill". Zomaar!

Das nu eens service!!!!  :eusa_clap:

Jammer dat service niet overal gelijk is bij Volvo  :-X

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

lipton

spreek je dan ook zweeds ? of engels daar?

viking_in_shorts

Citaat van: lipton op 29-06-2007 21:35:29
spreek je dan ook zweeds ? of engels daar?
Natúúrlijk spreek ik dan zweeds :P

lipton

Citaat van: viking_in_shorts op 30-06-2007 08:43:21
Citaat van: lipton op 29-06-2007 21:35:29
spreek je dan ook zweeds ? of engels daar?
Natúúrlijk spreek ik dan zweeds :P
oei, moeilijk zeker ??

viking_in_shorts

Nee hoor, voordat ik hier kwam sprak ik al vloeiend Duits, Nederlands en Engels (en redelijk goed Frans)
Zweeds er vervolgens "bij" leren is helemaal niet zo moeilijk.

Natuurlijk is mij uitspraak nooit 100% zweeds dus je kan horen dat ik een buitenlander ben.

FelixB

#13
Leuk om te horen wat jouw belevenissen met je C70 zijn.

Die foutcodes van het dak had ik ook toen ik de mijne kocht, is dus niet apart.
Die vorige eigenaar keek trouwens zijn ogen uit, was alleen BMW gewend;
échte kilometerstand uitlezen in de OBD-II
en idd ook die foutcodes, de monteur kon precies vertellen wanneer er wat misgegaan was met het dak, zijn ogen rolden bijna uit zijn kassen ...  ;D

Ps een remmenupgrade zou ik persoonlijk wel overwegen.
Toen de voorremmen van mijn C70 op waren heb ik er een verbeterde set (RS/DTM schijven en mevius remblokken 302 mm) op laten zetten + metalen remleidingen achter, hij remt nu veeeeel beter dan de 850!
855R & C70 T5 cabrio automaat

llinssen

Citaat van: FelixB op 30-06-2007 19:12:55
Leuk om te horen wat jouw belevenissen met je C70 zijn.

Die foutcodes van het dak had ik ook toen ik de mijne kocht, is dus niet apart.
Die vorige eigenaar keek trouwens zijn ogen uit, was alleen BMW gewend;
échte kilometerstand uitlezen in de OBD-II
en idd ook die foutcodes, de monteur kon precies vertellen wanneer er wat misgegaan was met het dak, zijn ogen rolden bijna uit zijn kassen ...  ;D

Ps een remmenupgrade zou ik persoonlijk wel overwegen.
Toen de voorremmen van mijn C70 op waren heb ik er een verbeterde set (RS/DTM schijven en mevius remblokken 302 mm) op laten zetten + metalen remleidingen achter, hij remt nu veeeeel beter dan de 850!

He FelixB wat kostte dat grapje met die remmen ongeveer?

Wat bedoel je overigens met de echte km? OBDII is toch per definitie hetzelfde als wat je op je dashboard ziet?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.