ThoR5: V70R en V60 T5 Polestar

Gestart door Chris, 22-07-2007 19:11:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Chris

#165
Enkele maanden geleden hielden opeens de dag- en kilometerteller ermee op. Vrijwel direct heb ik via www.odometergears.com het beruchte tandwieltje besteld, wat uit grondig onderzoek op het forum naar voren kwam als de meest waarschijnlijke boosdoener.

Zoals vaak met klusjes heeft het tandwieltje enkele maanden roerloos in een la gelegen, tot gisteren ;D... Ik wilde klussen aan de roffel, en dit leek me het perfecte klusje. En een leuke (mid)dagvulling was het!


Enkele tips voor de turbo-rijders onder ons

Er komen enkele extra stappen bij de reparatie kijken voor de 850's met een turbo, deze komen niet terug in de omschrijving op Matthews Volvo-site die hier op het forum wordt aangegeven als handleiding. Hij heeft geen turbo en dus ook geen turbo-metertje in zijn 850.

Om te beginnen moeten de turbo-rijders naast de standaard stekkers ook het vaccuumslangetje loskoppelen van de klokkenwinkel. Deze is hieronder omcirkeld op de foto, en kun je gewoon lostrekken.



Belangrijker is echter het volgende.

Er wordt in de topics over het repareren van de odometer aangegeven dat alle wijzers, behalve het turbo-metertje, vastzitten op / aan de wijzerplaat en dat het turbometerje losgetrokken moet worden alvorens de wijzerplaat van het witte huis af te halen. Echter zat het turbometertje bij mij heel erg vast, zo vast dat ik de tot de conclusie ben gekomen dat dit niet de juiste, dan wel de veiligste manier is. Na enig advies van Marco heb ik de zwarte afdekplaat die over de printplaat heen zit verwijderd.



Vervolgens zit rechtsboven op de printplaat het aansluitpunt van het vaccuumslangetje van de turbometer. Hierop zit een moertje met daaronder een ringetje. Als je dit moertje losmaakt en verwijderd kan het witte huis met de printplaat erop losgehaald worden en kom je direct achter de wijzerplaat uit. Hiertoe dient ook de boordcomputer verwijderd te worden.





Vanzelfsprekend eerst even de schroeven op de rand van het witte huis losmaken :). Voordeel hiervan vind ikzelf dat je de wijzerplaat in dit geval ook in de glazen omkasting kan laten zitten zodat de wijzers beschermd blijven. Hier zien we direct de odometer zitten. Hoe de vervanging verder werkt staat allemaal al beschreven.

Succes!

En nog wat klusserdeklus foto's... ik hou ervan mijn noeste arbeid met de wereld te delen :angel:







De boosdoener:


En hij doet het weer ;D


-D©©©L-

Goed bedacht chris.  ;)

Chris

Citaat van: -D©©©L- op 17-08-2008 14:55:23
Goed bedacht chris.  ;)

Dankje :eusa_whistle: ;D



Citaat van: Chris op 17-08-2008 14:40:22
Na enig consult heb ik de zwarte afdekplaat die over de printplaat heen zit verwijderd.

Wil je dat ik je naam er nog even bij vermeld :evil: ;)?

Chris

#168
Dinsdagavond was het zover... de auto naar ET gebracht zodat er woensdag gezocht kon worden naar mijn turbodruk probleem. Tevens heb ik aangegeven dat de auto nogsteeds blauw rookt na enige tijd stationair te hebben gedraaid. Marc was zo goed om mijn blok te willen flushen en een compressietest te doen. De auto achtergelaten en met spanning voor wat de woensdag brengen ging weer richting het Schiedamse vertrokken...

Woensdagavond na een telefoontje ben ik de auto op gaan halen. Het turbodrukprobleem bleek te zijn veroorzaakt door een gare TCV. De oude was vervangen door een nieuwe toen Marc direct na de chiptuning tegen het drukprobleem aanliep, maar ook deze bleek dus gaar te zijn. Inmiddels zit er weer een nieuwe op die het wel goed doet, en de roffel gaat als de brandweer. De turbo draait netjes 1 bar bij vollast. Ik ben erg tevreden!!!

Helaas waren de spullen voor een flush niet op voorraad. Wel is er een compressietest gedaan. Tot mijn geruststelling kwam hieruit naarvoren dat het blok nog gewoon goed is! :eusa_clap: De "slechtste" cilinders hadden een waarde van 11,2 en de "beste" 11,4. Over twee weken moet ik de auto langsbrengen voor de flush van het blok, tevens komt er dan een andere olie in, een 10W 40. Ik hoop dat daarmee het blauw pluimen over is en dat dus ook het olieverbruik afneemt :eusa_pray: We'll see....

Hij rijdt in ieder geval geweldig, en het rookprobleem lijkt dus niet al te lastig en duur op te lossen te moeten zijn! Ik ben happy :)




J a a p

Dus toch de TCV! Mooi man dat het opgelost is! Ik ga binnenkort ook mn motor flushen, ben benieuwd naar jouw resultaten.

Wannabe C70 rijder.

Chris

#170
Citaat van: VolvoJaap op 21-08-2008 22:08:47
Dus toch de TCV! Mooi man dat het opgelost is! Ik ga binnenkort ook mn motor flushen, ben benieuwd naar jouw resultaten.



Jij ook al ;D Ben ook benieuwd naar jouw resultaten!

Wat Marc me gisteren vertelde is hoopvol. Ik begreep dat Tom met Jerommeke exact hetzelfde probleem heeft gehad. Een flush (en een oliewissel naar 10W 40?) losten het probleem op... Even afwachten maar.

Is dit het niet dan is de vervanging van de olieschraapveren of klepsteelrubbers ook nog wel iets waarvoor ik geld wil uitgeven aangezien het blok goed blijkt te zijn :). Maargoed, ik heb het gevoel dat het met een flush goed gaat komen. En mijn gevoel bedriegt met niet vaak :evil:.

Op naar de 500k!

BartusKN

Hey dit klinkt goed.! nu ik nog......

Taranis

Wat is het theoretische idee achter een motorflush? Wat verandert er daadwerkelijk in de motor waardoor deze minder olie zou gaan verbruiken?

Nette handleiding overigens om de tellerwinkel te repareren!  :eusa_clap:

R o b

Wat een goede handleiding om dat rotding van een tandwieletje te vernieuwen!  :eusa_clap:
Ik wacht rustig af wanneer ie het bij de mijne gaat begeven!  ;D

Suc6 met het roken van je auto, moet te vinden zijn!

850 Ra$ing

Ik heb hetzelfde probleem met de auto als jou, en ook al van alles geprobeerd maar niks heeft tot nu toe geholpen.
Daarom ga ik aankomende week de klepsteelrubbers vervangen (waar je blok niet voor uit elkaar hoeft)
Mocht het probleem opgelost zijn laat ik het even weten.
succes 

Chris

#175
Citaat van: Taranis op 22-08-2008 10:21:42
Wat is het theoretische idee achter een motorflush? Wat verandert er daadwerkelijk in de motor waardoor deze minder olie zou gaan verbruiken?

Nette handleiding overigens om de tellerwinkel te repareren!  :eusa_clap:

Dank! :) Vond het wel zo handig om de extra stappen voor de klokreparatie van een 850 met turbo hier te vermelden aangezien ik denk dat er meer mensen tegen dit probleem aanlopen.

Naar wat ik begrepen heb is het idee achter de motorflush het volgende. Vergeef me als ik het niet helemaal goed vertel, ben zoals eerder gemeld geen techneut...

Het zou kunnen dat de vorige eigenaar bijvoorbeeld veel korte stukken met de auto heeft gereden. Hierdoor kunnen de olieschraapveren verkolen wat als gevolg heeft dat er hierlangs olie weglekt. Niet alle olie wordt door de schraapveren meegenomen zegmaar. Bij een flush zouden de olieschraapveren zoals ik het zie "schoongemaakt" worden waardoor ze hun werk weer doen en de olie dus niet meer weglekt.

Het olieverbruik kan hierdoor worden verklaart, alsmede de blauwe rook.

Citaat van: 850 Ra$ing op 22-08-2008 19:20:00
Ik heb hetzelfde probleem met de auto als jou, en ook al van alles geprobeerd maar niks heeft tot nu toe geholpen.
Daarom ga ik aankomende week de klepsteelrubbers vervangen (waar je blok niet voor uit elkaar hoeft)
Mocht het probleem opgelost zijn laat ik het even weten.
succes 

Ik ben benieuwd, hou me op de hoogte!


M a r c

Citaat van: Taranis op 22-08-2008 10:21:42
Wat is het theoretische idee achter een motorflush? Wat verandert er daadwerkelijk in de motor waardoor deze minder olie zou gaan verbruiken?

Als het olieverbruik wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld verkleefde zuigerveren dan wordt dit middels een flush opgelost. Het is natuurlijk geen oplossing voor versleten zuigerveren en/of motor  ;)  Maar baat het niet dan schaad het niet en we hebben er goede ervaringen mee, de meeste Volvo-dealers gebruiken ook diverse middelen van Forté.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Chris


MichielMaas

Ooo, jammer ik keek al uit naar een youtube filmpie ervan.  ;D  ;)