HOWTO : Witte wijzerplaten en chrome tellerringen

Gestart door Gunnar, 05-01-2008 19:20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gunnar

Ik was mijn bureaublad aan het opruimen en vond nog een directory terug met wat fotos die ik genomen had. Blijkbaar heb ik een stap voor stap reportage gemaakt van mijn witte wijzerplaten toen ik ze geplaatst had.

Dus hier begin ik.
Wat je nodig hebt is een torx schroevendraaier T25, een vork en een mes (neen we gaan niets eten). En liefst van al een gpstoestel.

Ik ga het simpel houden en gewoon fotos tonen, hier en daar zal ik een woordje uitleg bijgeven, de muziek denk je er zelf maar bij.


***** NEEM EEN FOTO VAN DE STAND VAN JE WIJZERS, VOORAL DE BRANDSTOFMETERSTAND ******************************************


We maken alle plastic paneeltje los die ons verhinderen aan de torx scrhoeven van het bovenpaneel van het dashboard te komen.
De beige luchtblazers aan de zijkant trek je er richting zijkant van de auto uit.
Al de rest kan je best vanonderaan met het mes een beetje lichten. De speakerpannelen zitten bovenaan gehaakt, dus ook best langs onder oplichten.
Vergeet niet de twee vijzen die in de openingsrand van het handschoenkastje zitten.










Nu haal je in elke opening het torxschroefje weg, zodat het dashboardpaneel verwijderd kan worden.



Vervolgens maak je de twee koperen clips los waarmee de tellereenheid vastzit, en verwijder je de groene stekkers bovenaan en licht je met een platte schroevendraaier of het mes het zwarte plastic doosje van de metalen steun, ook dit blijft achter. Verwijder de tellereenheid en ga naar binnen en zet jezelf aan een propere werkplaats.




Verwijder het metalen steuntje door een kleiner maat torx of een fijn plat schroevendraaiertje te gebruiken. Daarna haal je de twee helften uit elkaar door iets onder elke plastic clips te steken en geleidelijk aan helemaal rond te gaan tot alles los is.






Nu kan je gebruik maken van de situatie om ineens de chrome tellerrandringen te plaatsen. Deze steek je door het gat langs de binnenkant, en vervolgens druk je ze met een vinger stevig tegen de achterwand aan terwijl je met het handvat van een schroevendraaier het opstaand randje netjes over de rand van de tellereenheid plooit. Zo blijven ze mooi op hun plaats.



Nu komt het echte werk. WEES HIER HEEL VOORZICHTIG !!!!!
We vewijderen de wijzertjes, deze kunnen nogal vastzitten, dus ga hier heel voorzichtig mee om, ze zijn breekbaar.
Licht ze met een vork omhoog tot ze erafspringen.
Vervolgens kan je onder de wijzerplaten lichten met een mes. Hier zit een beetje lijm, rustigjes aan kan je de oude platen verwijderen.
Gebruik een breekmes om de naaldstoppertjes van  toerental en kilometerteller langs de achterkant vrij te snijden (omgesmolten randje afsnijden). Deze komen zometeen nog van pas.

In de nieuwe wijzerplaten zit er nog een beetje folie over deze gaatjes. Snij voorzicht door de folie en druk de naaldsoppertjes op hun plaats. Als deze niet blijven zitten een soldeerbout beetje warmstoken en achteraan een randje smelten.





NOG NIETS DICHTMAKEN !!!!!

We gaan nu naar de auto om de naalden de ijken.

Plaats de tellereenheid terug, zonder frontplaat en sluit de stekkers aan.
Zet het contact aan, en plaats het wijzertje van de brandstofmeter terug.
Vervolgens laat je de motor warmdraaien en plaats je temperatuurwijzer en toerentalwijzer terug (deze moet bij warme motor op het streepje staan).

Het minst leuke is nu de snelheidsmeter. Deze heb ik geijkt met eengps op 70km/uur en heb ik heel lichtjes door het stuur heen aangedruk op een rechte weg. Was van de eerste keer juist, maar WEES HIER VOORZICHTIG MEE, het is zeker geen ideale rijhouding met je arm door je stuur. Doe het liefst ineens goed, ik heb eerst geprobeerd het op goed geluk te doen, 5 keer dashboard open en dicht, en uiteindelijk, op aanraden van thuur, de methode met eenheid open en gps het naaldje eropzetten, toegepast.




voila klaar.


















www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Esveldt


850 T5 Freak

Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

M a r c

Mooi hoor!  En duidelijke uitleg, tis niet moeilijk maar best wel effe wat werk  ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

ovlov 058


lipton

en hoe geld dit voor de 850 ? want wil bij mij aantal nieuwe lampjes steken omdat er een paar beginnen te verminderen ?

mvg

BartusKN

Citaat van: lipton op 26-01-2008 23:34:25
en hoe geld dit voor de 850 ? want wil bij mij aantal nieuwe lampjes steken omdat er een paar beginnen te verminderen ?

mvg

same here :D

tom.destoop

Hallo gasten,

Ik vraag me af, terwijl je dan toch bezig bent, zou het veel werk zijn om de groene verlichting achter de tellers te veranderen in blauwe verlichting?
Ik heb namelijk een nieuwe radio gestoken en deze heeft geen optie om de blauwe kleur van de toetsen te veranderen in groen.
Zo zou ik liever alle ander verlichting vervangen (vind blauw ook wat cooler).

Manga

850R 2.0 DOP

Gunnar

Je kan de wijzerplaten ook krijgen met blauwe schijn ipv groen.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

KMvrtr

Citaat van: BartusKN op 27-01-2008 00:56:21
Citaat van: lipton op 26-01-2008 23:34:25
en hoe geld dit voor de 850 ? want wil bij mij aantal nieuwe lampjes steken omdat er een paar beginnen te verminderen ?

mvg

Kuch...

Iemand al uitgevogeld hoe dit bij de 850 kan?

same here :D

razorx

Mooi werk Gunnar.
En even mooi, je documentatie!  :eusa_clap:
Weer een mht bestand erbij  ;) .

MICHEL306

het afstellen van de km teller kan ook anders, til de oude naald voorzichtig over het aanslagnokje heen...de stand die de naald dan heeft is de montage stand....kun je even aanstippen met tippex op het zwarte deel van de behuizing...dit pricipe kun je voor elke teller aanhouden....

gr  Michel

5T058

Ontzettend mooi zeg! Vooral in het donker.