Monroes reflex

Gestart door Mik, 16-07-2003 15:16:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mik

Zoals uit een eerder bericht blijkt overweeg ik om de op dit forum zoveel geprezen Bilsteins onder mijn verlaagde op sportonderstel staande V 70 T-5 te zetten. Vandaag even met mijn garage gebeld of hij bereid is om deze er voor mij onder te zetten. De garage geeft aan dat hij daartoe niet bereid is. Enkel voor zover hij de Bilsteins ook mag inkopen. Via Brezan kosten de Bilsteins (type HD, toch?) € 187,-- excl. voor en € 103,-- excl. achter. Garage weet nog niet wat het mij daar gaat kosten, hoor ik nog. Daarnaast vertelt de garage mij dat hij Monroes reflex eronder zou gooien, deze zouden beter zijn. Nog nooit van gehoord. Heeft iemand daarmee ervaring.

En weet iemand of er garages in of in de buurt van Zutphen zijn die wel bereid zijn om meegebrachte onderdelen te monteren.

Groet,

Mike

Guido_Smit

#1
Vandaag zijn er door de garage bij mijn 850GLT, 2 nieuwe Monroe Reflex achterschokdempers gemonteerd (Deze zijn ook vrij nieuw in het Monroe pakket).

Het geheim van de Monroe reflex zit in het uniek zuigerkleppensysteem Twin Disc-technollogie.
Ze zorgen voor minder slinger -en overstuurbewegingen en voor maximale stabiliteit op de weg.

Volgens de folder zijn ze inderdaad nog beter dan de Monroe Sensa-Tracs.
Ik heb ze er nog te kort onder om er verder iets van te zeggen.
Ze kostten voor de 850GLT,  280 euro incl btw excl montage(3/4-1uur werk).

Ramon

Reflex is inderdaad de opvolger van de Sensatrac.

Beiden zijn goede dempers. Het zijn echter geen sportdempers zoals de Bilsteins en de gele Koni's.

De vraag is: Wat wil je ?

comfort: sensatrac of reflex
sportief/stug: Koni's
comfort/sportief en lekker "rond": Bilstein

Als je ECHT op comfort bent gesteld neem dan geen Koni's / Bilstein  

(volgens mij dan...... ;D)


p.s: denk aan uitlijnen na montage.


Ramon    
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Reitse

Mik,

Profile Tyrecentre niet iets voor jou? Ik weet niet of ze goed zijn bij jou in de buurt, maar ik ben zeer tevreden over de uitlijning die ze bij mijn auto gedaan hebben (locatie Assen).

Marc 0101.001

Citaat van: Guido_Smit op 16-07-2003 21:49:59
Vandaag zijn er door de garage bij mijn 850GLT, 2 nieuwe Monroe Reflex achterschokdempers gemonteerd (Deze zijn ook vrij nieuw in het Monroe pakket).

Het geheim van de Monroe reflex zit in het uniek zuigerkleppensysteem Twin Disc-technollogie.
Ze zorgen voor minder slinger -en overstuurbewegingen en voor maximale stabiliteit op de weg.

Volgens de folder zijn ze inderdaad nog beter dan de Monroe Sensa-Tracs.
Ik heb ze er nog te kort onder om er verder iets van te zeggen.
Ze kostten voor de 850GLT,  280 euro incl btw excl montage(3/4-1uur werk).


Voor dat geld had ik toch liever Koni's gehad.

ed

#5
Let op met de Monroe dempers icm verlaagde vering.

Monroe werkt met een soort progressief systeem. Rond de nulstand (bij een niet verlaagde auto!) werkt de demper vrij soepel, om bij verder in-of uitveren een stukje stugger te worden. Dit is dus hoogte gerelateerd. Als je verlaagd vering hebt, zou deze demper dus te snel of constant in het stugge gebied zitten. Bij uitveren kom je juist in een te soft dempingsgebied. Is niet echt goed voor de rijkeigenschappen en zeker niet de veiligheid.

De Sensatrac werkt op deze manier, maar of de nieuwe demper ook zo werkt...

Ik heb zelf de voorloper van de sensatrac achter (zonder progressief karakter), en dit is geen goede combinatie met stuggere vering. De demping is gewoon te soft voor de veren, waardoor de balans weg is. Bij een lange verkeersdrempel veert de auto te diep door in de veren. Door de korte veerweg is de demper niet in staat om de beweging nog voldoende te dempen. Resultaat: "een" lange verkeersdrempel bij mij in de buurt kan ik echt niet harder nemen dan 50, terwijl ik er met een goed gedempte auto met 70-80 overheen kan.
Met verlaagde vering moet je eigenlijk aan de sportdempers om de balans in je onderstel te houden.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Marc 0101.001


Mik

Leuk om jullie commentaar zo te vernemen. Goed voor mijn beeldvorming. Bedankt. Vooralsnog denk ik eraan om de Bilstein dempers te kiezen. Als ik ze erop heb liggen, laat ik weten hoe het mij bevalt.

Groeten,

Mik.

Joeri

Ik lees hierboven dat de Monroe Reflex wellicht geen goed idee is met verlagingsveren. Ik zit aan deze combi te denken voor de voorkant. Kan iemand dit bevestigen/ontkennen? Misschien heeft iemand deze combi of alleen de monroe's aan de voorkant, dan hoor ik graag de ervaringen.
Alvast bedankt 8)
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

-D©©©L-

Geen probleem met een R onderstel (-20mm). Ik heb ze onder de rode R zitten.

elianmars

Ik had ze onder de 850, zowel aan de voor- als de achterkant, in combinatie met verlagingsveren (ca. 35 mm). Nooit problemen mee gehad.

Diederick

Ik Heb ze zojuist binnen gekregen de monroe's 
kosten 220 euri incl BTW

ben benieuwd

Diederick

Ze zitten eronder en ik ben super tevreden die auto rijd weer helemaal als nieuw


snap alleen ff niet waarom ik hem moet uitlijnen

eric vermeer

ikzelf heb gele koni's onder mijn 240 turbo maar die zijn wel echt stug hoor dus heb voor mijn v70r gewoon de originele gehouden omdat ik daar dagelijks mee rijdt
S70R B5234T4 M59
V60 T6 B6304T4 TF80SCAWD

Volvtor

Ik heb problemen met het doorhangen van mijn V70 Classic als ik met een kleine caravan rijdt.
Uit infomatie uit het forum lijkt de Boge Nivomat de gewenste grondspeling en demping te garanderen, maar is nogal prijzig.
Is er iemand die ervaring heeft met de goedkopere Monroe Sensatrac of Reflex en mij kan vertellen welke praktische verschillen (behalve prijs) er zijn tussen de Boge Nivomat en die Monroe's?
Alvast bedankt voor jullie reactie