Auteur Topic: Nou Razorx-Fijne Hokken: NR-FH en TT.  (gelezen 858606 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11832
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Nou Razorx-Fijne Hokken: NR-FH en TT.
« Gepost op: 29-03-2008 19:58:03 »
Het leek me toch leuk het gesleutel aan onze roffels vast te leggen in een weblog.

De komende tijd zal ik ook wat linkjes naar eerdere activiteiten van mij op deze eerste pagina plaatsen.
Hier alvast een paar:

-OBD (1,5)  bevindingen ter lering ende vermaack
-Parkeerhulp inbouwen
-Project leds play: leds voor de instrumenten, met foto's
-Verwijderen obstuctie in het luchtinlaatkanaal
-Onderhoud aan de relais
-Draagarmen vervangen
-Vervanging Lower Torque Rod (een motorsteun onder)
-De MAP
-Polishen en waxen
-Vervangen van het uitlaatspruitstuk
-Vervangen van de armpjes aan de stabilisatorstang
-Dranktafeltje voor mijn zoon op de achterbank
-Remblokjes achter vervangen
-Benzinefilter vervangen
-Vergrendeling 5e deur vervangen
-Instellen overlap gas en benzine bij een OMVL verdamper
-Herstel raamgeleider aan bestuurderskant
-Overzetten sleutel transponder
-Vervangen remblokken voor en achter
-Vervangen motorsteun bij distributie
-Veerpootbrug er in
-TPS, gasmixer, bovenste motorsteun en een nare slang
-Praten met de gas ECU
-Vervangen van de OMVL verdamper van Fred
-Demontage veerpoot en vervanging veerschotelrubbers
-Vervangen remslangen, remvloeistof en ontluchten
-Dynamo vervangen
-Radiateur vervangen
-Montage programmeerbaar ruitenwisser relais
-Optimalisatie van de luchtstroom door de gasklep
-VVIS tuning, weer eens wat anders
-Xenon inbouw
-Lpi pomp continu op hoog toerental - OPGELOST
-Achteruitrij camera inbouwen
-Correct positionneren van de achterveren
-Vervangen motorkap
-Vervangen voordeur
-Praten met de LPe computer
-Herstel ruitenwisser achter
-Estate "sierstrip" er af
-Vervangen gordelklemmen
-Ashoezen en bakkeerring van binnen uit vervangen
-Uitlaat vervangen en eerste keer lassen
-Opnieuw leggen van de LPG bekabeling
-Herstel van het cylinderdeel van het slot en nog wat
-Overzetten dynamo poelie
-Elektrische ramen achterin, achteraf
-Stoelthermostaat vervangen
-Koplampen en reflector lui vervangen
-Schadeherstel na een laaghartig paaltje
-Vervangen schokbrekers, endlinks, veerschotellager en verlaging
-Vervangen van de subframebouten en verlagingsbussen voor de Nivomats
-Onderhoud aan de airco: Condensor, droger en orifice vervangen
-Zelf uitdeuken zonder spuiten
-Kachelventillator piept bij bochten
-Herstel luchtstroom regel motoren ECC
-Achterbumper vervangen door sloper en overspuiten
-Richtsteun / afstandsteun rechts achter vervangen
-Richtsteun / afstandsteun links achter vervangen met zelfbouw tooltje
-Handrem stellen
-Startmotor demonteren voor revisie
-Deltalinkbussen vervangen
-Raamschakelaar 850 herstellen
-Verstevingingsbrug voor de estate zelf maken
-Odometer/dagteller herstellen
-Inbouw Cruise Control
-Ruitenwisserunit vervangen
-Remschijven, klauwen en blokken achter vervangen
-70n stuur op een 850
-Koppeling hulpcilinder vervangen
-Aandrijfas rechts vervangen
-Gas en verwarminsslangen LPG verdamper vervangen
-Opknappbeurt voor lederen interieur
-Stuurbekrachtigingsvloeistof vervangen
-Remschijven en blokken voor vervangen
-Verbetering basweergave en bevestiging van de voordeurspeakers
-Herstel slot tankklepje
-Kleien, polijsten en waxen
-MAP sensor maar nu een originele GM/Delco
-USB hub onder de asbak
-Ashoezen vervangen/verwijderen aandrijfas
-Uitlaat vervangen
-K&N luchtfilter schoonmaken
-Aftappen KVS temp signaal van ECU
-Begin bouw KVS temp meter en SMD reflowen
-Veerschotelrubbers(veerzittingen) en ashoes
-Carterventillatie vervangen
-Airco verdamper vervangen
-Multifunctionele KVS temp meter
-OBD2 uitleesapparaat zelf bouwen ECU, ECC en CC how-to
-Mistlampen opknappen
-Voorbumper spuiten en plaatsen mistlampen vóór
-Doorsolderen ABS controller
-V70 Classic dashboard los en instrumenten lichtjes vervangen
-Spelen met Torque Pro
-Lpi instroompijpjes vervangen
-Lpi injectoren vervangen
-Inbouw turbodrukmeter
-Verlijmen Lpi injectoren
-70 serie, raamschakelaars opschonen
-Lakschadeherstel
-V70 Classic instapverlichting blijft branden
-Achteras er onderuit, rubbers en bussen vervangen
-Binnenste stuurkogels/spoorstangen vervangen
-Wastegate afstellen volgens halve maan methode
-Xenon inschakelvertraging
-Buitenste stuurkogels vervangen
-Injector calibratie
-Herstel kunststof lipjes knipperlichten
-Walbo brandstofpomp in 70 classic
-Distributieriem waterpomp spanner en rollen vervangen
-R of diesel draagarmen vervangen
-x70 raamschakelaars herstellen
-Remmen ontluchten of vloeistof vervangen met Powerbleeder
-Dempers estate achterklep
-Wiellager achter vervangen
-x70 dashboardkastje reparatie
-Koppakking vervangen deel 0, voorbereidingen
-Koppakking vervangen deel 1, kleppendeksel lichten
-Koppakking vervangen deel 2, klepstoters er uit
-Koppakking vervangen deel 3, kop lichten
-Koppakking vervangen deel 4, schoonmaken
-Koppakking vervangen deel 5, schoonmaken
-Koppakking vervangen deel 6, kop plaatsen
-Koppakking vervangen deel 7, kleppendeksel monteren
-Nokkenaskeerring vervangen en timing nokkenassen aangepast.
-Doffe heldere koplampen 70 Classic



Vandaag (in deze post):
-Nieuwe Nivomats
-Bougiekabels vervangen
-Luchtinlaat temperatuur sensor gecontroleerd
-Koelvloeistof temperatuur sensor vervangen


Nivomats

Vond mijn roffel de laatste tijd o.a. wat veel sprongetjes maken met de achterwielen.
Dit waren geen vreugdesprongetjes naar later bleek maar meer stampen van woede over de oude nivomats.

Vanmorgen lekker ritje naar Obdam gemaakt, zeker het laatste stukje was prachtig met dit weer.

Nivomats opgehaald van Sachs, scheelt weer in de centen, en niets mis mee:


Kofferbakvloerplaat losgehaald.

Auto omhooggekrikt, links en rechts assteunen er onder:


De twee bevestigingsbouten losgedraaid:


De veer onder de schotel met de krik ietsje omhooggetild:


Onderste schokbrekermoer losgedraaid.
Alles tot dusverre volgens de boekjes (Haynes, Vadis en Olving).
Nu komt het, alledrie vermelden doodleuk dat de schokbreker vanuit de kofferbak naar bovengetild kan worden. Mooi niet dus!

Om dit te illustreren zie je op het volgende plaatje de nieuwe Sachs op het gat rusten:


Met een speciaal tooltje kan je de bovenkant van de schokbreker losmaken van haar houder, maar dat tooltje heb ik dus niet.

Als oplossing een heel lange ratel gepakt. Zo kon ik net via de open achterdeur de moer aan de bovenzijde van de nivomat losdraaien, terwijl ik ietwat verkrampt met mijn andere hand achter de wielkast langs het brede zwarte stuk van de schokbrekers vasthield. 40Nm met blote hand en een lekkere blessure tegenhouden is geen sinecure. Als ik langere tenen had, dan had ik met mijn rechtervoet de camera vastgehouden om dit vast te leggen, maar helaas.

Nu deze barriere was overwonnen vas het plaatsen van de nieuwe een eitje:


Bougiekabels

Op de bougiekabels na, heb ik de hele onststeking van mijn roffel al vervangen. De kabels die ik had waren uit 2004.
Was toch wel benieuwd of dit nog verschil zou maken, en ja het maakt verschil, hij loopt nu iets ronder bij lage toeren (50 in zijn vier).


Luchtinlaat temperatuur sensor 10 klepper

Ontdekt dat in Vadis een keurige curve staat van de spanning van de temperatuursensor versus te temperatuur en de marge hierin. Zo kon ik wat steekproeven doen bij verschillende temperaturen. Niets mis met de sensor.


Koelvloeistof temperatuur sensor

Vervangen, ik was nu toch bezig en kon het niet laten.
Slangen los, bovenkant thermostaathuis losgetorxt en links er van op zijn kant gelegd:


Sensor vervangen, vloeistof bijgevuld.
Koelvloeistof dop er af motor aan met kachel op zijn hoogst en eventuele lucht laten ontsnappen.

Al met al een heerlijk sleuteldagje met mooi weer. Ontsteking nu helemaal klaar mee.
De volgende keer ga ik mijn luchtinlaatdruk sensor (MAP) controleren.
Dan heb ik alle sensors gehad. Gewoon omdat ik het leuk vind en voorlopig niet meer wil omkijken naar een aantal zaken.
« Laatst bewerkt op: 07-12-2018 20:13:28 door razorx »

Misha

  • VW Passat 2015 "monobrow" 1.4 TSI ACT
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10294
  • Geslacht: Man
  • Bezig met typen...
Re: Nou Razorx-Fijne Hoeresloep NR-FH-, gesleutel aan een roffel
« Reactie #1 Gepost op: 29-03-2008 20:13:43 »
He Yits,
Leuk initiatief zo'n weblog ! ;)

Mooie foto's ook.

Wat was je kwijt voor de nivomats ? en maakt het de wereld verschil ?

Gr,
Misha
Citaat van: Claudia
Misha snapt het. :azn:
Ja, zie je wel, Misha snapt het ;D

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11832
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: Nou Razorx-Fijne Hoeresloep NR-FH-, gesleutel aan een roffel
« Reactie #2 Gepost op: 29-03-2008 20:30:01 »
He Yits,
Leuk initiatief zo'n weblog ! ;)

Tja het was een goede suggestie van je. Ere wie ere toekomt.
En plaatjes zeggen zoveel meer dan tekst.

Wat was je kwijt voor de nivomats ? en maakt het de wereld verschil ?

De originele Volvo exemplaren kosten bij ES 250,- excl. B.T.W..
De m.i. iedentieke Sachsen kosten 210,- excl. B.T.W..
Een erg groot verschil dus.
Heb nog niet echt uitgebreid kunnen testen, maar het gedribbel is helemaal weg. Ik ga morgen wat touren en scheuren om echt te testen.

elianmars

  • V70 T5 + C70 T5
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 33939
  • Geslacht: Man
  • V70 T5 '05 + C70 T5 convertible '00
Re: Nou Razorx-Fijne Hoeresloep NR-FH-, gesleutel aan een roffel. Weblog
« Reactie #3 Gepost op: 29-03-2008 22:56:38 »


De twee bevestigingsbouten losgedraaid:
http://www.paerlelectronics.nl/volvo/bevestigingsbouten.jpg



Als oplossing een heel lange ratel gepakt. Zo kon ik net via de open achterdeur de moer aan de bovenzijde van de nivomat losdraaien, terwijl ik ietwat verkrampt met mijn andere hand achter de wielkast langs het brede zwarte stuk van de schokbrekers vasthield. 40Nm met blote hand en een lekkere blessure tegenhouden is geen sinecure.

Als je nou die bevestigingsbouten weer even er in had gedraaid, had 't makkelijker gegaan  ;)

Ik heb een aantal weken geleden hetzelfde "probleem" gehad  ;D

elianmars

  • V70 T5 + C70 T5
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 33939
  • Geslacht: Man
  • V70 T5 '05 + C70 T5 convertible '00
Re: Nou Razorx-Fijne Hoeresloep NR-FH-, gesleutel aan een roffel
« Reactie #4 Gepost op: 29-03-2008 22:58:34 »


De originele Volvo exemplaren kosten bij ES 250,- excl. B.T.W..
De m.i. iedentieke Sachsen kosten 210,- excl. B.T.W..
Een erg groot verschil dus.



Nog geen 100 euro inclusief btw is toch niet zo erg groot, voor twee nivomats?

Enno

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2972
  • Geslacht: Man
Re: Nou Razorx-Fijne Hoeresloep NR-FH-, gesleutel aan een roffel. Weblog
« Reactie #5 Gepost op: 30-03-2008 11:39:47 »
De supertouring nivomats 170.496 kosten bij KFZTEILE24.de  207 EUR per stuk.

Met nog wat verzendkosten er bij kom je op misschien 430 EUR totaal.

Maar ach je moet ze in duitsland bestellen....


razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11832
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: Nou Razorx-Fijne Hoeresloep NR-FH-, gesleutel aan een roffel. Weblog
« Reactie #6 Gepost op: 30-03-2008 12:22:21 »
De supertouring nivomats 170.496 kosten bij KFZTEILE24.de  207 EUR per stuk.

Met nog wat verzendkosten er bij kom je op misschien 430 EUR totaal.

Maar ach je moet ze in duitsland bestellen....


Altijd handig zo'n link.

@elianmars: Toch zo'n 19% verschil.
Als je dat op meer zaken hebt zonder kwaliteitsverlies kan je aardig wat besparen in een jaar.

elianmars

  • V70 T5 + C70 T5
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 33939
  • Geslacht: Man
  • V70 T5 '05 + C70 T5 convertible '00
Re: Nou Razorx-Fijne Hoeresloep NR-FH-, gesleutel aan een roffel. Weblog
« Reactie #7 Gepost op: 30-03-2008 12:35:12 »


@elianmars: Toch zo'n 19% verschil.
Als je dat op meer zaken hebt zonder kwaliteitsverlies kan je aardig wat besparen in een jaar.

Dat ben ik zeker met je eens, hoor. Als er geen kwalitieitsverlies is, zou ik het zelf ook doen. Alleen kun je soms veel meer besparen t.o.v. "originele" Volvo onderdelen. Dan is die 19% niet eens zo heel veel.
Dat bedoelde ik er mee te zeggen.

Het autorijden is al duur genoeg, dus elke euro die je kunt besparen is meegenomen.

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11832
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: Nou Razorx-Fijne Hoeresloep NR-FH-, gesleutel aan een roffel. Weblog
« Reactie #8 Gepost op: 30-03-2008 16:27:37 »
Hooggeacht publiek!

Vandaag even mijn nieuwe Nivomats getest.

Gescheurd, gereden, reroffeld maar niet gedribbeld.

Bij hoge snelheid en met windrukjes: Veel minder gedweil, moet nog wel wat rubber(s) aan de voorkant onderhanden nemen.
Keienweggetjes: Geen gedribbel
Schuin verkeersdrempels  en stoepjes op en afrijden: Geen gedein.

Al met al een nuttige update van mijn roffel!

Groeten, Y.

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11832
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: Nou Razorx-Fijne Hoeresloep NR-FH-, gesleutel aan een roffel. Weblog
« Reactie #9 Gepost op: 30-03-2008 16:59:04 »
Inmiddels wat linkjes "bovenin" geplaatst.

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11832
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: Nou Razorx-Fijne Hoeresloep NR-FH-, gesleutel aan een roffel. Weblog
« Reactie #10 Gepost op: 30-03-2008 17:00:27 »


@elianmars: Toch zo'n 19% verschil.
Als je dat op meer zaken hebt zonder kwaliteitsverlies kan je aardig wat besparen in een jaar.

Dat ben ik zeker met je eens, hoor. Als er geen kwalitieitsverlies is, zou ik het zelf ook doen. Alleen kun je soms veel meer besparen t.o.v. "originele" Volvo onderdelen. Dan is die 19% niet eens zo heel veel.
Dat bedoelde ik er mee te zeggen.

Het autorijden is al duur genoeg, dus elke euro die je kunt besparen is meegenomen.
met je eens, vooral als het verschil alleen de sticker is.

KMvrtr

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1135
  • Geslacht: Man
Re: Nou Razorx-Fijne Hoeresloep NR-FH-, gesleutel aan een roffel. Weblog
« Reactie #11 Gepost op: 31-03-2008 07:05:49 »
Inmiddels wat linkjes "bovenin" geplaatst.
Verwijderen obstuctie in het luchtinlaatkanaal[/b]

Linkje klopt niet. Verwijst naar de D stijl speakertjes...

-D©©©L-

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 13304
  • Geslacht: Man
Re: Nou Razorx-Fijne Hoeresloep NR-FH-, gesleutel aan een roffel. Weblog
« Reactie #12 Gepost op: 31-03-2008 07:53:51 »
Heb je ook de bijbehordende bovenste rubbers geplaatst ?

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11832
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: Nou Razorx-Fijne Hoeresloep NR-FH-, gesleutel aan een roffel. Weblog
« Reactie #13 Gepost op: 31-03-2008 19:57:31 »
Inmiddels wat linkjes "bovenin" geplaatst.
Verwijderen obstuctie in het luchtinlaatkanaal[/b]

Linkje klopt niet. Verwijst naar de D stijl speakertjes...
Bedankt!

Inmiddels gecorrigeerd.

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11832
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: Nou Razorx-Fijne Hoeresloep NR-FH-, gesleutel aan een roffel. Weblog
« Reactie #14 Gepost op: 31-03-2008 19:58:11 »
Heb je ook de bijbehordende bovenste rubbers geplaatst ?
Eh, ja.
Wat bedoel je, de nivomats waren zonder extra rubbers? Of bedoel je die van de bevestiging aan de bovenkant? Die zitten er op.
Hoezo?
« Laatst bewerkt op: 05-04-2008 21:07:26 door razorx »