Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

razorx

Citaat van: cornelis-b op 30-01-2019 20:34:10
Yits ik had je al verteld dat dit echt super leuk is maar maak eens een mooie close-up van het buizen versterkertje met zijn gloeiende buisjes. Echt prachtig dit.

Zal ik doen.
Morgen komen de Sovtek buisjes binnen. Dan maak ik even een plaatje met de echte camera en die buisjes.
Weet niet of ik verschil zal merken met de huidige buisjes maar vond het wel stoer klinken. ;)

Citaat van: classicT5 op 30-01-2019 20:36:58
Ah leuk, zelf bouwen is gaaf om te doen. Vroeger ook gedaan, totdat mijn vrouw de speakers te groot vond voor de woonkamer :(
Leuk dat je dat als passie had. Ik was vergeten hoe leuk werk dit is.

Sas als zangeres kan hier ook van genieten, maar ik weet niet of ze blij is als ik 4m lange hoornluidsprekers maak. ;D

classicT5

Vond het leuk, uitzoeken, rekenen, bouwen etc.

Elektrostaten waren ook mooi. Maar dat zelf bouwen was brug te ver.

razorx

Citaat van: classicT5 op 30-01-2019 20:47:08
Vond het leuk, uitzoeken, rekenen, bouwen etc.

Elektrostaten waren ook mooi. Maar dat zelf bouwen was brug te ver.
Complexe materie. Geprut met macro's in Lotus 123 om de berekeningen te doen. Heel wat avonden zitten programmeren in dat eerste echte spreadsheet programma.

Nu load je wat down (WinISD) en je kan je parameters voor het door jouw gekozen chassis selecteren of bij de fabrikant downloaden en in dat programma gebruiken om een luidspreker te maken die dicht bij jouw wensen komt. Zo veel beter en makkelijker dan toen. En toch het oor bepaalt.

Elektrostaten waren mijn droom. Te duur om te kopen, te moeilijk om te bouwen. Wel erg fijn qua geluid.


Ries van de Zilverschuit

Hoe weet je het allemaal weer bij elkaar te scharrelen, Yits. Ik heb twee Audio Engines 2 op mijn bureau staan, maar dit lijkt me veel leuker. Wat nostalgischer, zegmaar.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

V70geRwin

Citaat van: razorx op 30-01-2019 21:30:49
Complexe materie. Geprut met macro's in Lotus 123 om de berekeningen te doen. Heel wat avonden zitten programmeren in dat eerste echte spreadsheet programma.

Nu load je wat down (WinISD) en je kan je parameters voor het door jouw gekozen chassis selecteren of bij de fabrikant downloaden en in dat programma gebruiken om een luidspreker te maken die dicht bij jouw wensen komt. Zo veel beter en makkelijker dan toen. En toch het oor bepaalt.

Elektrostaten waren mijn droom. Te duur om te kopen, te moeilijk om te bouwen. Wel erg fijn qua geluid.

Yep, zo leuk om te doen, en dan heb ik alleen maar een eigen sub gebouwd.

Magnetostaten zijn een goed alternatief voor electrostaten, magnepan bijvoorbeeld.
Zo mooi licht en snel en dan een strakke gesloten sub er bij die snel genoeg is om het bij te benen in het laag  :eusa_clap:

Snellebaksteen

Ik had vroeger ook mijn grote speakers in de woonkamer maar die zijn ook door m'n vrouw verbannen naar de garage.  :-[
Wel een beetje overkill 4 stuks Dynacord MX15 in een garage van 5 bij 10....
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

razorx

De Sovtek buisjes zijn ook binnen.



De gloeidraad van deze buisjes is helaas wat minder zichtbaar dan van de Chinese exemplaren.

Maar eens lekker in laten spelen.

Hans Duiven

#10207
Marjan zette doodgemoedereerd een grote engel op 1 van de 30 kilo zware Philips FB860's    >:(

voorbeeldplaatje:






razorx

;D Wat een joekels!
Philips kon heel goede luidsprekers bouwen.

cornelis-b

Mooi die buisjes Yits en wil je een mooie foto van de gloed dan in het schemer donker maken. Ik krijg de blauwe gloed van de HF buizen ook alleen maar op de foto als het donker is.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

razorx


classicT5

Russische buizen? Is weer eens wat anders dan uit China :)

Russische engineering, dan zal het wel functioneel zijn ;)

BBS

Volvoloos....

razorx

#10213
Die Russische buisjes zijn van goede kwaliteit. Op het gehoor. Maar als Marshall en Peavey ze gebruiken is dat ook een goed teken.

Sinds de 60-er jaren komen veel Philips, Telefunken buizen en wie weet welke merken nog meer uit het oostblok. Ander label er op en verkopen maar. Deze Russische buisjes zijn duidelijk netter afgewerkt dan de Chinese variant. Voor de geluids kwaliteit hoeft dat niets te betekenen maar het verschil is evident.

Er wordt wel vaker gezegd dat men al heel lang goed geluid kan maken. Als je oude, goede apparatuur hoort dan sta je versteld hoe mooi dat kan klinken.
Het leuke van nu is dan wel weer dat goede apparatuur betaalbaarder is geworden. Al kan je het zo gek maken als je wilt natuurlijk. ;)

cornelis-b

In de zender eindtrap van mijn 45 jaar oude Uniden 2020 zitten Russische Svetlana buizen en die werken prima. Volgens mij komt Sovtek uit dezelfde fabriek prima buisjes die Russische dingen en goed betaalbaar ;-)
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien