Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elmarconi

Citaat van: V70R^2 op 10-08-2019 23:39:58
De nazorg, de service, het gevoel achteraf is hetgeen blijft hangen bij de klant, daar moet passie voor het vak uit blijken, en een gevoel van aandacht en service uit voorkomen, klant op No.1.

Off-topic alert: Hear, hear. Install, maintain and repair if it was your own installation...
--
Autogas Inside . . .

de Boeing

#10351
Die Yits zit ook niet stil hé  ;D

Maar idd wat belabberd hoe die (hele) PV installatie erbij hangt. Qua stekkers kan ik me nog een discussie herinneren met de fabrikant/leverancier: Kunnen prima op de grond blijven liggen, ze zijn (spat)waterdicht! Ja maar menig plat dak heeft regelmatig (wegens slecht aangelegd of verstopte afvoeren) flinke zwemvijvers staan en als je stekkers daar dan net in liggen ...  zal wel even kunnen maar jaren?! Toen bleek ook nog dat het voorziene kliksysteem (om de kabels tss de panelen te verbinden) was verschoven door de wind (na een paar weken al). Dus toen maar alle panelen los, en de kabels en stekkers met tyreps omhoog en vast fixeren (klusje van niks voor huis tuin en keuken installatie, minder leuk als het om een oost-west opstelling gaat van >1000 panelen...). Hoe staat het frame om je dakbedekking? want er was ook iets met bepaalde type kunststof voeten die niet samen gaan met de dakbedekking (epdm) ...

En qua toekomst (groot deel van mijn 9-to-5 leven), leuk zo een WP maar voor jouw woning niet echt geschikt. Momenteel is de gasprijs nog altijd 3x lager dan stroom. Dus wil je louter financieel goedkoper uit zijn dan heb je een jaarlijkse COP (SPF of hoe je hem ook wil noemen) van >3 nodig, en de gemiddelde lucht-water WP (je hebt dan ook eigenlijk vloerverwarming nodig) haalt dat niet in een medium/slecht geïsoleerde woning (daar ga ik gemakshalve wel even van uit, no offence  ;D). Ja in de folder staan veel hogere rendementen, en die haal je ook wel, als het buiten nog >12C is maar in de winter als we echt veel warmte nodig hebben, is de buitenlucht dus veel kouder en het rendement ook slechter. Daar wringt (wat mij betreft) ook het samenspel met je eigen PV stroom, want 80% van je zelf opgewekte stroom zal in de zomermaanden zijn, terwijl je met een WP verwarming net 70-80% van je stroomverbruik hebt in de donkere koude wintermaanden. Ja je mag salderen of hier in belgie terug draaiende tellers maar dat verhaal gaat niet meer lang standhouden (logisch ook, we krijgen goedkope stroom in de zomer, dure stroom in de winter). Weet je je huidige gasverbruik in kWh? (of m3 x ong 10) dan heb je snel uitgerekend wat je stroomverbruik gaan zijn voor verwarming. En ja betere WP installaties zijn die met een diepteboring maar die zijn dan ook weer fors duurder in aanschaf, + neemt het rendement van de WP compressor langzaam af (vgl koelkast of, het zo lekker bulletprooffe WP systeem in onzer geliefde bakstenen aka airco). Airco is trouwens de snelst stijgende energievreter wereldwijd (global warming, it's a hoax) en het jammer is, met een goed ontwerp van een gebouw is het totaal niet nodig. Ja het kan wel mooi op je eigen PV stroom draaien (wegens gelijktijdig) maar die zet je toch veel liever in om je veel te zware Tesla op te laden (of straks het 48V hulpsysteem in je R  :evil: ;D 8) ). Maar zonder gekheid, dit heb jij met je 2? E-scooters wel al goed voor mekaar!

Een WP boiler dan? tja ook niet helemaal fan van (rendement weerom laag omdat je hier hoge temperaturen >55C nodig hebt) en daar zijn WP nu eenmaal slecht in. Vaak maken ze ook veel lawaai en koelen ze de ruimte waarin ze staan flink af. Soms wel zinvol als je ze kan inzetten voor de verluchting van je badkamer/wasplaats (dus vochtige warme lucht afvoeren en daaruit nog de energie terugwinnen) maar dan heb je een toestel nodig die deze sturingsoptie heeft. Ok toegegeven het is iets beter dan een puur elektrische boiler en als je overschot aan zonnestroom hebt :)


pwassink

Je kan bij een klant maar een keer een eerste indruk maken als leverancier, dat is hier behoorlijk mislukt dunkt me ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

razorx

#10353
Na mijn duidelijke mailtjes van vrijdagavond, waarin ik beleefd maar dwingend uitgelegd heb dat de installatie niet aan de wettelijke eisen voldoet noch aan die van de fabrikant, werd ik vanmorgen vroeg gebeld door de hoofdaannemer.

Concreet komt het er op neer dat ze de fouten woensdagochtend gaan herstellen. Juichen doe ik pas als de installatie aan de wettelijke en fabriekseisen voldoet.

Mijn reactie op hun afspraak bevestiging luidt als volgt:
Citeer
Beste ...,

in navolging van ons telefoongesprek wil ik hier even de afspraken bevestigen.

Op woensdag 14 augustus aanstaande wordt de door uw bedrijf geleverde PV installatie aangepast zodat die aan de wettelijke installatienorm én aan de voorschriften van de fabrikant voldoet.

Gemakshalve maak ik hier nog een opsomming van de noodzakelijke aanpassingen zodat de monteurs niet voor een verassing komen te staan:
1.   Solar Edge stelt in haar inbouw voorschriften dat de omvormer links, rechts, boven en onder 20cm vrije ruimte moet hebben voor de koeling.
       Nu kan de elektronica langdurig boven de 60 graden komen wat de levensduur sterk bekort en de kans op garantie 0 maakt.
       Op de huidige locatie is dat onmogelijk. Hij zal dus verplaatst moeten worden naar de vrije ruimte boven de spiegel. Dat is de plaats die jij, Kevin, ook voorstelde.

2.   Alle kabels moeten door een buis zeker waar die door een stenen muur gaan. Blote stukkies in een bocht mogen ook niet.
3.   Een watervrije kabelgoot daar waar de HV kabels om de dakrand gaan tot onder het eerste paneel
4.   Geen losliggende kabels op het dak, dit zelfde geldt nog meer voor de connectoren. Netjes geborgd onder de panelen.
5.   Alle panelen en hun frames moeten conform NEN 1010 geaard zijn. Nu is slechts de eerste groep geaard.

Ik hoop dat ik hiermee een werkbaar overzicht heb gegeven.
En hoop op een goede voltooiing van dit project.

Met vriendelijke ...etc

Nogmaals: De tijd zal het leren. Wettelijk gezien moet ik hun een kans geven de installatie te laten voldoen binnen een redelijke termijn.

Achteraf gezien, Adriaan (V70R^2), had ik jou beter in kunnen schakelen. Al wist ik niet dat je dit werk doet.
Ach en als ik dit en als ik dat. Kom je niet verder mee. Vooralsnog  wacht ik het gewoon af. De wet, branche organisaties en de fabrikant geven me genoeg drukmiddelen om te zorgen dat dit helemaal goed gaat komen. ;)

Uitreraard houd ik jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. Zowel in positieve als negatieve zin.

cornelis-b

Yits ik ben benieuwd of ze dit in goede orde gaan oplossen want zoals het nu is afgeleverd is het een grote puinhoop. Ik vraag mij ook af of deze "installateurs" wel gecertificeerd waren om deze aanleg te mogen uitvoeren, het lijkt wel of deze gasten zo van straat zijn gehaald met de woorden "wil je een paar centen verdienen prop daar dan even wat panelen op het dak, trek de draden en sluit het aan" We hebben het wel eens over gebeun aan auto's maar dit is zeker niet anders.

Succes met de afloop.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

razorx

Hmm. De truuk is nu de wet te volgen en de leverancier in de gelegenheid te stellen de installatie goed te voltooien.
Doen zij het goed en voldoen zij aan alle eisen inclusief certificering, is er niets aan de hand.

Is er iets niet goed dan heb ik een argument. Waar het nu om gaat is dat ik de leverancier binnen een juridisch redelijke termijn de gelegenheid geef de situatie goed te maken.
Zo werkt de wet. Dat is ook niet verkeerd. Zij werken met een hoofdaannemer en onderaannemers. Nu hebben ze een verkeerde uitgekozen, maar nog belangrijker ze hebben niet toegezien op de uitvoering.

Daar kan mijn leverancier van leren. Voor niemand komen zaken als vanzelfsprekend.

Er is pruts werk geleverd. Woensdag moet het goed zijn.

;)

V70R^2

Niets dan lof voor de feedback van jouw kant en het onderkennen van de positie van de hoofdaannemer.

haasje

Let wel op dat als ze de kabels wegbinden aan de panelen dat ze liefst geen tyraps oid gebruiken. Hier op het dak (niet mijn pand) was ook alles op deze manier vastgezet, nu echter (een paar jaar later) zit er bijna geen tyrap meer vast (uitgedroogd en kapot gesprongen)

Marc O.

Het probleem is een beetje dat de meeste zonnepanelenverkopers de installatie uitbesteden aan onderaannemers/zzp'ers. Niet dat dat per definitie fout moet gaan, maar ik zou er persoonlijk de voorkeur voor hebben om de installatie te laten doen door een bedrijf dat alles in eigen beheer doet. Zit er zelf trouwens ook aan te denken om panelen te nemen. Wel zo handig met een electrische auto en een jaarverbruik van ca. 7.000kWh ;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

#10360
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 13-08-2019 12:53:59
7000Kwh per jaar? Amateur  ;D

Ja, bij jullie is (was) elektra bijna gratis :P

Wij zitten rond 5500 kWh per jaar. Sinds kort hebben we 10 panelen van 330wp liggen op het platte dak van de uitbouw.

Marc O.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 13-08-2019 12:53:59
7000Kwh per jaar? Amateur  ;D

Ja, ik heb niet 5 warmtepompen in mijn huis hangen 😜
...The Nile isn't just a river in Africa...

razorx

Beste forumgenoten,

Eerlijk is eerlijk: Het bedrijf van de zonnepanelen heeft de "crisis situatie" keurig en snel verholpen.
Vandaag hadden we twee heren die vriendelijk en adequaat alle problemen aanpakten.

Petje af!
Het is knap goed werk af te leveren en dat te blijven doen.
Maar het is nog knapper goed te reageren als het eens mis is. Hiervan kan je leren om verdere fouten te voorkomen.

Top!

arjenT5R

Dus uiteindelijk viel de crisis ook wel mee ;D

Fijn dat t opgelost is!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Marc O.

Mooi zo! Voor mijn idee: Was dit een organisatie die de feitelijke montage uitbesteedde aan onderaannemers? Ben benieuwd wat voor een acties ze nemen om dat in de toekomst te voorkomen, en of ze de situatie zelf überhaupt als bedenkelijk hebben betiteld of dat ze je alleen maar een lastige klant vonden ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...