Auteur Topic: Turbo wisselen wat precies nodig ?  (gelezen 30308 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Turbo-Geek

  • If in doubt, Flat out !
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5102
  • Geslacht: Man
  • 855 T-5R BS aut/19T/MTE/Big FMIC/3"DP/BBK/KWII/18"
Turbo wisselen wat precies nodig ?
« Gepost op: 02-04-2008 07:02:23 »
Ivm het wisselen van de turbo ga ik de nodige 'hardware' bestellen maar ik wil voorkomen dat ik iets over het hoofd zie dus hoor ik graag evt tips van zaken die men aan raad om ook te vervangen.
Zit te kijken op een screenshot van Vida maar het is erg onduidelijk wat ik nou precies nodig heb.

Ik zat zelf te denken aan:
- 4x moer waarmee de turbo op het spruitstuk zit
- pakking tussen turbo en spruitstuk
- pakkingen voor aanvoer en afvoer koelvloeistof
- pakkingen voor aanvoer en afvoer olie
- Retourslang koelwater rubber (stukje slang die met 2x klem vast zit)

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Joachim1

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 915
  • Geslacht: Man
Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
« Reactie #1 Gepost op: 02-04-2008 18:18:49 »
3 keer moer/boutjes waar je dp aan komt is ook wel handig....,en een paking tussen turbo en uitlaatspruitstuk?
« Laatst bewerkt op: 02-04-2008 18:20:34 door Joachim1 »

Jeroentjuh

  • Expert
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4750
  • Geslacht: Man
  • V70N 2.4 MY08
Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
« Reactie #2 Gepost op: 02-04-2008 18:43:59 »
Pakking en Ring van de olieretour
6x koppering van de olietoevoer en water toe- en afvoer
Evt. nieuwe moertjes

Turbo-Geek

  • If in doubt, Flat out !
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5102
  • Geslacht: Man
  • 855 T-5R BS aut/19T/MTE/Big FMIC/3"DP/BBK/KWII/18"
Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
« Reactie #3 Gepost op: 02-04-2008 19:47:33 »
Daar dacht ik inmiddels (dankzij de link) ook aan, incl. nieuwe moeren, tapeinden, en dat rubberen stukje slang.
Bedankt voor de bijdrage heren.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

thuur

  • Thuurbo Fivespoke
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 24137
  • Geslacht: Man
  • \/olvo'\/7O.T5 \/olvo'85O.T~5
    • thuurbo
Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
« Reactie #4 Gepost op: 03-04-2008 00:27:43 »
Nooit bezuinigen op tapeinden en moeren. Gewoon nieuw monteren.

Citaat van: Johann
Tapeind spruitstuk/turbo is 1336261  x4
Tapeind turbo/DP is 1357769   x3
De moeren zijn 977209  x7 mocht je alle tapeinden bestellen.

Je hebt dan nog 6 koperen ringen nodig 947282 voor de water en olie aansluitingen
Eventueel 2 koperen ringen 18671 voor de olie aanvoer aan 't blok mocht je de gehele aanvoer los halen.
Olie Retour pakking turbo kant 3514546
Olie retour rubber ring blok kant 30637866. Zowiezo doen bij wissel en maak alles goed schoon voordat je de nieuwe er in zet!
Check tevens de retourleiding op aangekoekte black sludge, eventueel met een metaal draad goed schoonmaken van binnen en doorspoelen met ontvetter.


O, en trek ze ook na als je er een paar honderd km op hebt zitten... Ik heb nog wat moeren in Oostenrijk of Duitsland liggen :-[


Gr ;)
« Laatst bewerkt op: 09-05-2009 15:21:30 door thuur »

mehn

  • Inspector Columba
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 17912
  • Geslacht: Man
  • 855R 609 MT + V70 D5 AWD 452 AT6
    • Maikel's Volvo
Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
« Reactie #5 Gepost op: 03-04-2008 10:39:01 »
Sowwrie  :eusa_whistle:

R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
V70 D5 AWD:

maarten-rademakers

  • 850 t-5r estate, black, 1995
  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
« Reactie #6 Gepost op: 24-04-2010 12:42:05 »
zie in dit lijstje de - Pakking spruitstuk – turbo 8642450 niet staan
heb em ook niet gevonden bij het verwisselen van de turbo volgens mij....
kan em ook niet vinden voor mn 850. is het misschien iets voor latere modellen ofzo?

Turbo-Geek

  • If in doubt, Flat out !
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5102
  • Geslacht: Man
  • 855 T-5R BS aut/19T/MTE/Big FMIC/3"DP/BBK/KWII/18"
Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
« Reactie #7 Gepost op: 24-04-2010 13:04:01 »
Is weleens gebruikt maar op vele auto's zat hij niet en is meen ik afgschaft.
De turbo zit dus 'koud' tegen het spruitstuk aan, dus je hebt NIKS daar tussen nodig.  :eusa_naughty:
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

M a r c

  • Forumsponsor
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11424
  • Geslacht: Man
  • Broemmmmm
Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
« Reactie #8 Gepost op: 24-04-2010 14:48:51 »
Vergeet niet de afstelling van die nieuwe turbo....  actuatorvoorspanning e.d. verschillen meestal.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

maarten-rademakers

  • 850 t-5r estate, black, 1995
  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
« Reactie #9 Gepost op: 24-04-2010 15:01:39 »
ook als het precies hetzelfde type is?

M a r c

  • Forumsponsor
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11424
  • Geslacht: Man
  • Broemmmmm
Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
« Reactie #10 Gepost op: 24-04-2010 15:46:36 »
ja
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10533
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
« Reactie #11 Gepost op: 24-04-2010 15:51:07 »
Wat gebeurt er dan als je een nieuwe monteert en die na 2 ton het beste heeft gehad.
Daar is de software toch ook niet op aangepast? Kan dat problemen geven dan?

Turbo-Geek

  • If in doubt, Flat out !
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5102
  • Geslacht: Man
  • 855 T-5R BS aut/19T/MTE/Big FMIC/3"DP/BBK/KWII/18"
Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
« Reactie #12 Gepost op: 24-04-2010 15:56:07 »
Je weet namelijk niet of de voorspanning van je oude turbo wel de fabrieks voorspanning is, vrijwel niemand hier is de eerste eigenaar en je weet dus niet wat er verandert is aan de turbo in die tijd.
Vandaar dat je de afstelling opnieuw doet, wel zo zeker ......
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Hans Duiven

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5295
  • Geslacht: Man
  • V70N T5 G3, S60 2.4T, 855 T-5R, Smart City Coupe
Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
« Reactie #13 Gepost op: 24-04-2010 16:38:49 »
Komt me dit draadje even mooi uit!  :eusa_dance:

Zijn die onderdeelnummers die Johann benoemd nu gelijk voor alle 'benzine'-turbo's, ongeacht de grootte van de turbo?

Hans

arjenT5R

  • Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 9101
  • Geslacht: Man
  • I've got propane running around my brain!
Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
« Reactie #14 Gepost op: 24-04-2010 17:04:07 »
volgens mij voor alle T en G types gelijk ja
KKK is weer een ander verhaal.

wat betreft actuator voorspanning daar moet je zeker even naar kijken  ;D
ik heb al eens 1,5 bar gedraaid door zo'n foutje  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!