Turbo wisselen wat precies nodig ?

Gestart door Turbo-Geek, 02-04-2008 07:02:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvobaksteen

Citaat van: Turbo-Geek op 02-04-2008 07:02:23
Ivm het wisselen van de turbo ga ik de nodige 'hardware' bestellen maar ik wil voorkomen dat ik iets over het hoofd zie dus hoor ik graag evt tips van zaken die men aan raad om ook te vervangen.
Zit te kijken op een screenshot van Vida maar het is erg onduidelijk wat ik nou precies nodig heb.

Ik zat zelf te denken aan:
- 4x moer waarmee de turbo op het spruitstuk zit
- pakking tussen turbo en spruitstuk
- pakkingen voor aanvoer en afvoer koelvloeistof
- pakkingen voor aanvoer en afvoer olie
- Retourslang koelwater rubber (stukje slang die met 2x klem vast zit)


zou er ook 6 koperen ringen bij doen voor je leidingen met banjobouten kosten je keer 1,50
en koop ergens een flexibel staalborsteltje aan een draad dan kan je je retourleiding een keer uitmesten daar zit vaak koek in wat voor slechte afvoer zorgt van olie
en haal je olie aanvoer er ook af en week die schoon  en blaas hem uit of met een klein brandertje over de leiding heen dan verbrand de koek die daar in zit meeste doen het niet maar wel verstandig nieuwe turbo's zijn gevoelig voor vuil in dat geval 2 koperen ringen extra bestellen

olie en oliefilter ook vervangen

volvobaksteen

Citaat van: Vulk op 24-04-2010 15:51:07
Wat gebeurt er dan als je een nieuwe monteert en die na 2 ton het beste heeft gehad.
Daar is de software toch ook niet op aangepast? Kan dat problemen geven dan?
een turbo heeft vrijwel het eeuwige leven tenzij er schoepen afbreken
waardoor een turbo vaak stuk loopt is open filters vieze filters ,slechte olie, te lange intervallen, en elk jaar of 60.000 carter ventilatie potje en slangen vervangen of schoonmaken
ik geef voorkeur aan vervangen want voor 3 tientjes hoef je ook niet een half uur te smeren en alles goor te maken
er  zitten geen lagers in een turbo asje draaid in een olie filmpje (waar door slecht onderhoud stukje inkomen) of je moet een kogel gelagerde hebben maar dat komt standaard niet voor bij volvo 

Hans Duiven

Een carterventilatieset compleet voor drie tientjes?
Ik heb de verkeerde dealer, of bedoel je het potje?

volvobaksteen

had vorig jaar op zo site was welliswaar imitatie maargoed het is geen spannend product  een compleet setje grote slang potje en een klein slangetje voor 32.95

zal is zoeken of ik die site weer kan vinden

UserID6342

En dan denk je dat de turbo wel heel blijft, als je zo'n setje monteert ?  Wat een wijsheid.....

volvobaksteen

Citaat van: Dirk342 op 11-08-2015 07:57:44
En dan denk je dat de turbo wel heel blijft, als je zo'n setje monteert ?  Wat een wijsheid.....
als je gewoon goed onderhoud doet is er niets aan de hand en imitatie potje en slangen kan best het zijn maar 3 slangen en een stom potje

cornelis-b

Citaat van: volvobaksteen op 11-08-2015 18:49:19
Citaat van: Dirk342 op 11-08-2015 07:57:44
En dan denk je dat de turbo wel heel blijft, als je zo'n setje monteert ?  Wat een wijsheid.....
als je gewoon goed onderhoud doet is er niets aan de hand en imitatie potje en slangen kan best het zijn maar 3 slangen en een stom potje

Als je zou vertellen dat je keringen er uit gaan als de carterventilatie dicht zit OK maar je turbo zal daar niet 1, 2, 3 van overlijden hoor.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

volvobaksteen

als je gewoon goed onderhoud doet is er niets aan de hand en imitatie potje en slangen kan best het zijn maar 3 slangen en een stom potje

door verstopte carter ventilatie druk je inderdaad keerringen lek.
je krijgt meer problemen dan dat als je te veel carterdruk opbouwt. dan wil de retour olie (schuim olie)van de turbo naar het carter nauwelijks terug dan ga je vervolgens olie langs de as van de turbo drukken naar het in en uitlaat zijde van de turbo. als gevolg je olie verbrand en die stukjes worden kei en keihard en door die harde stukje slijt het asje sneller.


UserID6342

Goh, zo heb ik het nog nooit bekeken ???  Waar haal je die wijsheid toch vandaan ?  Snap je het principe van oliesmering wel en hoeveel druk daar op staat ?  Al heb je een hoge carterdruk, dan nog zal de olie gewoon retour lopen vanuit je turbo !

volvobaksteen

Citaat van: Dirk342 op 13-08-2015 08:00:15
Goh, zo heb ik het nog nooit bekeken ???  Waar haal je die wijsheid toch vandaan ?  Snap je het principe van oliesmering wel en hoeveel druk daar op staat ?  Al heb je een hoge carterdruk, dan nog zal de olie gewoon retour lopen vanuit je turbo !
ik heb dat probleem namelijk gehad toen ik de volvo kocht en na veel zoeken speuren kwam dit eruit de oude turbo was gebroken en met openmaken zat hier veel koolopbouw in wat niet hoort. asje was beschadigd groeven erin en er zaten harde stukje kool in de oliefilm door een verstopte en gore carter ontluchting. heb dit samen met een paar ouwe rotten die al 40 jaar int vak zitten uitgezocht die voornamelijk volvo doen

UserID6342

Is het niet het breken wat het ander heeft veroorzaakt ?  Sleutel nog niet zo lang, maar heb het echt nog nooit gezien en/of meegemaakt / gehoord....  Ben ook erg benieuwd naar foto's van die oude turbo, retourleiding, etc. als je die nog hebt !

volvobaksteen

die heb ik nog wel ergens in de ouwe doos liggen zal hem van de week is opgraven tussen alle zooi

cornelis-b

Ik ben ook wel benieuwd naar de foto's van die kool zooi want dan ga ik ook maar eens de boel checken.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Piet

Vage manier van conclusies trekkn..... ik zie koolaanslag bij het turbo asje en een vestopte carterontluchting... dus moet de koolaanslag in de turbo wel veroorzaakt zijn door de verstopte carterventilatie..... oeffff.

Het valt je verder niet op dat de koolaanslag aan de kant van het turbine wiel zit, je weet wel dat wiel wat in de uitlaatgassen draait....zou dat een andere oorzaak voor de koolaanslag niet wat waarschijnlijker maken dan ??


Bouke

Ben je bij di Johan Loffelt of zoiets geweest die het op FB allemaal zo goed weet?