Auteur Topic: Turbo wisselen wat precies nodig ?  (gelezen 32607 keer)

Piet

• AKA rat-rod Pete
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
« Reactie #60 Gepost op: 14-08-2015 10:42:22 »
Ben je bij di Johan Loffelt of zoiets geweest die het op FB allemaal zo goed weet?

Tegen wie heb je het nu?

volvobaksteen

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 14-08-2015 20:58:16 »
Vage manier van conclusies trekkn..... ik zie koolaanslag bij het turbo asje en een vestopte carterontluchting... dus moet de koolaanslag in de turbo wel veroorzaakt zijn door de verstopte carterventilatie..... oeffff.

Het valt je verder niet op dat de koolaanslag aan de kant van het turbine wiel zit, je weet wel dat wiel wat in de uitlaatgassen draait....zou dat een andere oorzaak voor de koolaanslag niet wat waarschijnlijker maken dan ??

door dat je je olie niet weg kan drukt die het de uitlaat en inlaat zijde in trek je inlaatslang er maar is af dan zie je plasje olie liggen als je je oude turbo uit mekaar haalt zul je wel een beste theelepel met harde koolstukken tegenkomen en die stukje gaan in je oliefilm waar je asje van slijt
« Laatst bewerkt op: 14-08-2015 20:59:57 door volvobaksteen »

Piet

• AKA rat-rod Pete
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 14-08-2015 21:10:37 »
Oh mijn hemel.... je verzint het gewoon ter plekke he....

Dus : Die ollie wordt volgens jou niet door versleten lagertjes en keerringetjes geperst onder de normale oliedruk.
En die koolaanslag (die je dus wel bij het turbine wiel vindt en niet of in mindere mate bij het compressorwiel vindt) komt niet van de uitlaatgassen die door die zelfde versleten lagertjes en keerringetjes worden geperst.

Maar dit komt dus wel doordat de olie vanaf de afvoer weer teruggeperst wordt en zo turbo ingeperst wordt... wauw... daar zou ik nou niet zijn achtergekomen.

volvobaksteen

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 14-08-2015 22:54:00 »

Dus : Die ollie wordt volgens jou niet door versleten lagertjes en keerringetjes geperst onder de normale oliedruk.
En die koolaanslag (die je dus wel bij het turbine wiel vindt en niet of in mindere mate bij het compressorwiel vindt) komt niet van de uitlaatgassen die door die zelfde versleten lagertjes en keerringetjes worden geperst.

Maar dit komt dus wel doordat de olie vanaf de afvoer weer teruggeperst wordt en zo turbo ingeperst wordt... wauw... daar zou ik nou niet zijn achtergekomen.
ik ga de discussie beeindigen ik heb dit onderzocht met een paar monteurs die het vak al bijna 40 jaar beoefenen en btw er zitten geen lagers in mitsi turbo's maar een as die in een oliefilm draaid

KIM

• Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
« Reactie #64 Gepost op: 14-08-2015 22:55:13 »
Glijlagers heten die.

The Demon

• When God made me, He broke all the rules!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • +600.000 km and still going strong!
« Reactie #65 Gepost op: 14-08-2015 23:02:57 »
Monteurs die 40 jaar in het vak zitten vertellen jouw deze onzin?
Of heb je (meer dan) de helft van wat ze vertelden niet begrepen en dus je eigen verhaal er van gemaakt?

Daar hebben we een gezegde voor:

De klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

Piet

• AKA rat-rod Pete
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 14-08-2015 23:23:43 »

ik ga de discussie beeindigen ik heb dit onderzocht met een paar monteurs die het vak al bijna 40 jaar beoefenen en btw er zitten geen lagers in mitsi turbo's maar een as die in een oliefilm draaid

Valt ook niet mee he Einstein

Vraag me b.t.w. dan toch af wat die koperkleurige cilindertjes dan geweest zouden kunnen zijn die ik bij mijn Mitsubishi turborevisies heb vervangen, als er geen lagers in zitten.
« Laatst bewerkt op: 14-08-2015 23:31:14 door Piet »

UserID6342

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 15-08-2015 09:22:49 »
Monteurs die 40 jaar in het vak zitten vertellen jouw deze onzin?
Of heb je (meer dan) de helft van wat ze vertelden niet begrepen en dus je eigen verhaal er van gemaakt?

Daar hebben we een gezegde voor:

De klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Zou wel graag eens een goed gesprek met deze monteurs willen hebben, om te zien waar deze 'waarheden' nu vandaan komen.  Maar ik zou ook meteen op zoek gaan naar een echte (!!) monteur die weet waarover hij lult en niet alles van het internet plukt als waarheid zijnde.....

Geen lagers in een MHI turbo ? Wauw, wat zijn die dingen die iedere keer dan uit elkaar flikkeren, die kleine (soort van) koperen busjes ?

classicT5

• Jeroen
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 15-08-2015 09:32:39 »
Je heb twee types lagering in turbo; glijlagers en ball bearings. In onze (Mitsubishi) zitten glijlagers. Zou knap zijn als een turbo heel blijft zonder lagers bij die enorme toerentallen ;)

Theoretisch zou het kunnen, als je olieafvoer verstopt zit dat je olie langs de keerringen gaat persen, maar dan gaat dat wel langs twee kanten, compressor en turbine. Denk dat je een aardig rookgordijn zou hebben achter je auto en je turbo erg snel om zeep is. Ik heb dit soort problemen nog niet gezien bij turbos (en heb er al aardig wat gezien). Maar dat aankoeken zou dan ook in de cartridge van de turbo moeten zitten, niet alleen in de olieretour of aanvoer en dat heb ik ook nog niet gezien.

Piet

• AKA rat-rod Pete
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 15-08-2015 19:12:10 »
Die koolaanslag en eventuele aantasting van het asje zie je alleen achter het turbinewiel op het asje.
Dat van hele verhaal van koolaanslag/aangekoekte olie door belemmerde olieafvoer bij verstopte carterventilatie is gewoon niet meer dan een zelf verzonnen LULVERHAAL ...basta.

UserID6342

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 16-08-2015 08:41:59 »
Dikke eensch !!  Ik wacht nog steeds op een uitnodiging voor dat gesprek met die monteurs die al 40 jaar ervaring hebben......

Johann

• Weledeleheer...
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
    • 850RS
« Reactie #71 Gepost op: 16-08-2015 09:36:47 »
Oneensch..

De manier waarop gebracht kun je misschien iets van zeggen maar het probleem bestaat wel.

Citaat
High crankcase pressure can stop oil from draining - causes oil leaks from turbo

De motor doet max 5 bar maar in het middengebied ongeveer 3.5 bar.
De turbo heeft een restrictor intern die de oliedruk zou moeten reduceren naar ongeveer 2.8-3 bar bij max oliedruk motor. Eenmaal door de cartridge valt deze druk weg. Carter druk kan hoog oplopen. Een half bar heb je zo. Bij turbo motoren kan dit nog oplopen. De olie zal wel doorlopen door de turbo maar harder moeten drukken richting carterpan en dan gaat de olie zich andere uitwegen zoeken.
Verstopte olie retour leiding komt bij de Volvo motoren wel eens voor. Meestal door verkeerd gebruik van pakking materiaal trouwens. O.a. teveel vloeibare siliconen achtige pakking zal bij het vastdraaien niet alleen aan de buitenkant er uit drukken maar ook aan de binnenkant en daarmee de afvoer blokkeren.

Piet

• AKA rat-rod Pete
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 16-08-2015 11:03:43 »
Gaat hier niet om vertstopte afvoeren door pakkingmateriaal (dat is gewoon een heel ander verhaal) maar om te hoge tegendruk door verstopte carterventilatie.
Zal dat alleen de carterdruk zo hoog doen oplopen dat de afvoer van de olie uit de turbo volledig tot stilstand komt en de olie de turbocartridge ingeperst wordt?.... Dat geloof je toch zeker zelf niet.

Misschien (heel misschien) dat een ernstig versleten motor met zeer forse blowby daar de carterdruk hoog genoeg voor kan laten oplopen, maar een verstopte carterventilatie alleen?....... dacht het niet!
« Laatst bewerkt op: 16-08-2015 11:33:55 door Piet »

Hendrix

• IF god would give us the source code we could change the world
  • Lid 100+
  • Offline Offline
  • mooi rood is niet lelijk (Ducati rood??)
« Reactie #73 Gepost op: 16-08-2015 20:24:14 »
Gaat hier niet om vertstopte afvoeren door pakkingmateriaal (dat is gewoon een heel ander verhaal) maar om te hoge tegendruk door verstopte carterventilatie.
Zal dat alleen de carterdruk zo hoog doen oplopen dat de afvoer van de olie uit de turbo volledig tot stilstand komt en de olie de turbocartridge ingeperst wordt?.... Dat geloof je toch zeker zelf niet.

Misschien (heel misschien) dat een ernstig versleten motor met zeer forse blowby daar de carterdruk hoog genoeg voor kan laten oplopen, maar een verstopte carterventilatie alleen?....... dacht het niet!

Ik denk zelf dat de olie keerringen van de krukas en nokken assen dan al een tijdje aan lekken moeten zijn wil je dit probleem krijgen.. De dop van de kleppendeksel blijft er dan ook zeker niet op liggen.

Heb zelf wel eens gedacht aan een dop (2de handsje extra) gebruiken om daar een gat in te boren en een manometer op te monteren, kan je de daadwerkelijke drukopbouw door een eventuele verstopte carter ventilatie gewoon meten..

Heeft iemand nog een dop voor me  ;D (kan ik de theorie testen), mijn auto lekt flink wat olie maar niet uit de keerringen (daar is ie droog), wel om, op en rond de turbo.. ;)

Ik ga toch binnenkort de turbo vervangen (zie andere thread http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,76587.0.html)

Kan ik mooi de resultaten samenvoegen (in die thread).

Johann

• Weledeleheer...
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
    • 850RS
« Reactie #74 Gepost op: 17-08-2015 00:25:28 »
De druk in de aanvoerleiding mag dan hoog zijn, zodra de olie in de cartridge komt is die druk er niet meer. Was die druk er wel zou de olie gelijk al tussen de seals door blazen. Wat je trouwens ook al ziet bij ballbearing turbo's als je geen restrictor er op zet met een gaatje van 0.8 mm.
De druk in de olie retour buis is gelijk aan de druk in de carterpan omdat de olie retour boven het olie niveau terug in de pan komt.
Is deze druk hoger dan de druk in een van de behuizingen dan bestaat de kans dat olie tussen de seals door komt naar buiten toe. De seals zijn zo gemaakt dat de druk in de behuizing mee helpt af te dichten maar minder overweg kunnen met tegendruk.

Het is geen lulverhaal.