Dynamo vervangen

Gestart door wplas1, 20-04-2008 14:58:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

wplas1

Via de zoekfunctie kom ik er niet uit dus vandaar even een nieuw topic.
Het ziet er naar uit dat mijn dynamo de geest heeft gegeven. Hij laadt 12.87 terwijl dit (volgens Kwik Fit) 13.30 minimaal moet zijn. Ik rij veel korte stukken dus hij krijgt nogal op zijn kloten en de accu ook. Deze laatste was echt compleet leeg en staat nu onder een lader een dikke 70 uur op te laden tot hij weer vol is. Hoe lang kan ik daar mee rijden zonder dat de dynamo echt meedoet ?
Heb nu keuze uit een paar goede ruildynamo's maar de vraag is of het door een beetje handige vent (een vriend van mij die veel aan auto's sleutelt) zelf te doen is ?
Mijn roffel is uit 10-1995 2.5 20v met airco etc.

Graag jullie mening en een korte handleiding als het kan (heb er wel ergens eentje gezien maar kan hem met geen mogelijkheid meer vinden).

Bedankt vrienden.

reneetje

Is niet gewoon je accu overleden  ::) ???
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

-D©©©L-

Citaat van: wplas1 op 20-04-2008 14:58:50... en een korte handleiding als het kan (heb er wel ergens eentje gezien maar kan hem met geen mogelijkheid meer vinden).

Maikel, kom d'r maar in  ;)

Marc O.

Citaat van: reneetje op 20-04-2008 15:10:51
Is niet gewoon je accu overleden  ::) ???

Is wat mij betreft ook wat aannemelijker. 12.87V t.o.v. 13.3V lijkt me binnen de marges te vallen. Bovendien is een accu makkelijker (en goedkoper) te vervangen dan een dynamo, dus daar zou ik dan ook mee beginnen.
...The Nile isn't just a river in Africa...

KoyBoy

#4
Ik vind 70 uur wel heel erg lang om een accu weer op te laden!
Denk dat je accu gewoon kapot is.
Deze ook al gedaan?
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=23282.0

Vertigo

Bij mij was vorige week de dynamo echt overleden.
Met draaiende motor was er slechts 10,4V spanning (en bijbehorende bandende dashboardlampjes) en binnen een half uur is de spanning dusdanig ver gedaald dat de motor afslaat.

De symptomen die jij noemt duiden (zoals hierboven ook al aangegeven) eerder op een slechte accu

Succes

wplas1

Nou dat zou dan weer typisch een staaltje Kwik Fit ten voeten uit zijn. Ze hebben 3 keer gemeten met verschillende toerentallen en kwamen tot de conclusie dat het hoogstwaarschijnlijk niet de accu zou zijn maar vanuit de meetgegevens de dynamo. Mijn acculader (spiksplinternieuwe en zeer geavanceerd dingetje) laadt met 0.8 p.u. Voor een 70 amp. accu kom je dus al gauw op 70 uur want hij was totaal leeg. De lader gaat als hij vol is automatisch over op druppellading zodat er (volgens het boekje) nooit wat mis kan gaan.
Ben nu echter in verwarring of het accu of dynamo moet zijn. Nog meer suggesties ?

mehn

Citaat van: -D©©©L- op 20-04-2008 15:26:17
Citaat van: wplas1 op 20-04-2008 14:58:50... en een korte handleiding als het kan (heb er wel ergens eentje gezien maar kan hem met geen mogelijkheid meer vinden).

Maikel, kom d'r maar in  ;)

1. Multiriem demonteren.
2. Stuurpomp verwijderen. 3 bouten achter de poulie (door de gaten losdraaien), 2 lange bouten en 2 bouten van de bracket.
3. Kabels aan de dynamo losmaken.
4. Dynamo losmaken. 3 lange bouten (waarvan 1 ook de stuurpomp en de bracket vasthoudt)
5. Dynamo verwijderen.

Montage in omgekeerde volgorde.

Stelt niet veel voor, vanmidaag nog gedaan  :eusa_whistle:

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

KoyBoy

Spanningsregelaar wellicht?

wplas1

#9
Citaat van: mehn op 20-04-2008 18:16:02
Citaat van: -D©©©L- op 20-04-2008 15:26:17
Citaat van: wplas1 op 20-04-2008 14:58:50... en een korte handleiding als het kan (heb er wel ergens eentje gezien maar kan hem met geen mogelijkheid meer vinden).

Maikel, kom d'r maar in  ;)

1. Multiriem demonteren.
2. Stuurpomp verwijderen. 3 bouten achter de poulie (door de gaten losdraaien), 2 lange bouten en 2 bouten van de bracket.
3. Kabels aan de dynamo losmaken.
4. Dynamo losmaken. 3 lange bouten (waarvan 1 ook de stuurpomp en de bracket vasthoudt)
5. Dynamo verwijderen.

Montage in omgekeerde volgorde.

Stelt niet veel voor, vanmidaag nog gedaan  :eusa_whistle:

Bedankt Mehn. Ook een ideetje hoe ik er achter kom of het de dynamo is of de accu ?

wplas1

Citaat van: KoyBoy op 20-04-2008 18:16:46
Spanningsregelaar wellicht?


Kan ik daar apart de spanning van de accu en de dynamo mee meten ?

thuur

Voltage is echt veel te laag. Je kunt kiezen voor revisie of een nieuwe. Als alleen de spanningsregelaar defect is zal een revisiebedrijf dat wel opmerken.

(De-)montage is zelf te doen. De bouten zitten niet heel erg bereikbaar, maar met een uitgebreide doppendoos (verlengstukken/lange/korte doppen 12 en 13) kom je er wel.


Gr 8)

Raoul

#12
Citaat van: Marc O. op 20-04-2008 15:45:51
Citaat van: reneetje op 20-04-2008 15:10:51
Is niet gewoon je accu overleden  ::) ???

Is wat mij betreft ook wat aannemelijker. 12.87V t.o.v. 13.3V lijkt me binnen de marges te vallen. Bovendien is een accu makkelijker (en goedkoper) te vervangen dan een dynamo, dus daar zou ik dan ook mee beginnen.


Dit is ogenschijnlijk weer typisch een geval van verkeerde diagnose (mogelijk).

De Kwikfit is niet in staat (uitzonderingen daargelaten) om dit goed te doen.
Zelf ben je dat wel (!), als je het volgende doet:

Meet met je voltmeter op de dynamo zelf, met licht aan. Dus min op het huis, en plus op de dikke rode b+ op de dynamo. Nu moet je tussen de 13.8 en 14.2 volt meten. (dus niet 13.3).
Meet nu op je accu. Je schrijft dat je daar 12.87 volt hebt. Dit moet dus rond de 14 volt zijn!!!!
Indien bovenstaande bij jou zo is, zou ik het in de bedrading zoeken:

Zet je meetpen met draaiende motor op het dynamohuis, en de andere meetpen op je -pool.
Stel je leest nu 1 volt af. Dit houdt dan in dat je 1 volt verlies hebt op je massa-aansluitingen.

Dit kun je ook doen op de plus van je dynamo en je pluspool.

Er zijn al heel veel dynamos ten onrechte vervangen! Succes.

thuur

Een net gereviseerde dynamo geeft zo'n 13,8 Volt. Maximaal 14, staat er ook op.

13,5 kan nog net.


Gr 8)

Freakybaby

Ik heb het een paar weken terug gedaan met een heel beperkt setje gereedschap, grootste probleem wat ik tegenkwam was het terug opspannen van de riem. Op die spanner staat VEEL kracht, die moet je goed vast hebben voor je je vingers eronder steekt. Gaat het makkelijkst met een tussenmaat ratel. Ik heb een setje met een grote en een kleine ratel, daar zit ie precies tussenin.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn