Eerst (met dank aan Raoul van wie ik schaamteloos kopieer) een kleine handleiding om te bepalen of je dynamo werkelijk aan vervanging nodig is:
Meet met je voltmeter op de dynamo zelf, met licht aan (Vadis zegt met zoveel mogelijk verbruikers aan).
Dus min op het huis, en plus op de dikke rode b+ op de dynamo.
Nu moet je tussen de 13.8 en 14.2 volt meten. (dus niet 13.3).
NB volgens Thuur tussen is 14.0 de maximale waarde en 13.9 de waarde bij een net gereviseerde dynamoAls je op de accu minder meet, dan is het probleem in de bedrading te zoeken:
Zet je meetpen met draaiende motor op het dynamohuis, en de andere meetpen op je -pool.
Stel je leest nu 1 volt af. Dit houdt dan in dat je 1 volt verlies hebt op je massa-aansluitingen.
Volgens Vadis: Een spanningsverlies van maximaal 5 mV is toegestaan op massapunten voor motoren.
Een spanningsverlies van maximaal 20 mV is toegestaan op andere massapunten in de auto.
1 Volt zou dus flink te hoog zijn.
Als je het dan de dynamo blijkt te zijn:
Met dank aan Smit en Emiel heb ik naar aanleiding van
mijn ervaringen een handleiding gemaakt voor het vervangen van de dynamo bij een 1999 SVC70 met airco.
Hoeveel het verschil is met andere modellen (850 en de nieuwere) weet ik niet, maar wellicht dat de eigenaren van deze wagens kunnen aanvullen.
0) Haal de accupolen los.
1) Klik met een schroevendraaier de reservoiren voor koelvloeistof en stuurbekrachtingsvloeistof los en leg die zoveel/zover mogelijk op de motor. Let erop dat aan het koelvloeistof reservoir een sensor zit waarvan je de stekker met een kleine schroevendraaier kunt losklikken.
2) met een sleutel 12 kun je de geleider van de remvloeistofslang over de multiriem losmaken.
3) maak een tekening van de loop van de multiriem. Wellicht haal je hem niet zo los dat je straks niet meer weet hoe die precies over alle rollen liep, maar "better safe than sorry".
4) met een sleutel 14 of een torx (op mijn auto kon het met een sleutel 14, maar ik begreep uit de post van emiel dat het ook een torx had kunnen zijn), kun je de spanrol met de klok mee draaien waardoor die ontspant en je de riem van de stuurbekrachtigingspomp kunt halen.
5) Maak de stuurbekrachtigingspomp los (3 boutjes maat 12). Leg die ook een beetje op de motor.
In mijn geval zat de slang aan de onderkant van de pomp niet goed vast, dus die heb ik ook even vastgezet.
6) Maak de 3 bouten van de dynamo los (12)
7) Maak de plus van de dynamo los (12?) Het kapje dat er op zit klikt los.
8 ) Maak de sensor van de dynamo los (beetje wrikken)
10) maak de bouten onder de aircopomp een beetje los. Dat is nodig om de dynamo een beetje speling te geven om los te komen. De dynamo zit aan achter de bovenkant van de aircopomp vast. Door de aircopomp een beetje lost te maken is er voldoende speling.
11) vergelijk de oude dynamo goed met de nieuwe.
In mijn geval was de bovenste bevestiging van de dynamo niet 100% hetzelfde. De bout die in de Bosch dynamo nog vast draaide, "pakte" niet in de Hella dynamo. Morgen even leverancier opbellen om te kijken of dat kwaad kan.
Het installeren van de dynamo is het omgekeerde van het de-installeren.
Mooie zin uit Vadis die ik graag wilde gebruiken.
Opmerkingen, verbeteringen en suggesties worden op prijs gesteld.
En paar foto's met verwijzing naar de stap.


