benzinepomp kapot?

Gestart door wuilus64, 03-05-2008 17:12:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter14

#15
Relais 103 gaat inderdaad vroeg of laat stuk, maar voordat het zover is, kun je nog proberen het relais te solderen. Al was het maar om andere oorzaken van storingen uit te sluiten. Na het solderen van dit relais (op de foto rood omcirkelt is de belangrijkste boosdoener. Je kunt aan de verkleuring zien dat dit relais het zwaar te verduren heeft gehad en dat vervangen beter is) werkte de brandstof meter niet meer. Met contactspray de relaiscontacten schoon gemaakt en voila de brandstofmeter gaf weer goed benzine/LPG aan.
(850 '92 Deze viel elke keer uit tot het relais gesoldeerd was). Toch maar even naar onze andere 850 kijken (850 '96 benzine automaat) Beiden hebben ruim 3T op de teller staan.
Nu alleen nog uitvinden hoe ik de foto hierbij kan plaatsen. Iemand een idee hoe dat moet? :eusa_think:

Hans Duiven

Nee, je brandstofpomp is aan het einde van zijn Latijn.

Je hebt ook nog eens een gasbak, waarbij het mogelijk is dat het benzineniveau te laag staat en de pomp onvoldoende koeling heeft gekregen. (aanname)

Hans

Peter14

#17
Nee, de brandstofpomp is vorige week al vervangen. deze 850 heeft een jaar stilgestaan :'( brandstofpomp was verroest door te laag benzineniveau, één van de injectoren defect (OBD-1 uitgelezen, maar even één voor één de stekkertjes van de injector trekken en kijken of het toerental verandert, is net zo effectief!)) en heel veel contactspray op alle stekkerverbindingen moeten gebruiken. En tenslotte relais 103. Et voila hij rijdt weer.... op benzine  :'(  Morgen kijkt de gasboer naar de LPG, want terwijl hij op gas staat rijdt ie op benzine.... De Vialle D4 is gereviseerd, maar werkt dus nog niet.)
Het leek me aardig (omdat er veel berichten op het forum staan over de 103) om er even een fotootje bij te zetten, maar dat lukt niet.
Deze gasbak is van mijn zoon. Ben blij dat ik een gewone 850 heb. Automaat met cruisecontrol: geweldig  :eusa_clap:

Update: 5-6-09:
wit grijze draadje dat naar de boubine moet was door de garage (die de koppeling moest vervangen) op de massa geprikt :eusa_wall: :eusa_wall:
Nieuwenhuizen, Meppel was er met een uurtje klaar mee, inclusief afstellen, proefrijden. De D4 was goed gereviseerd :eusa_dance: :eusa_whistle:

DopdeDouwer

#18
Als je de contacten 1 en 3 verbind, kan de rest van het relais dan achterwege blijven?

Ik heb het relais er namelijk uitgehaald om eens van binnen te bekijken (dit topic had ik niet paraat), maar kon niets bijzonders vinden, behalve dat ik het er behoorlijk geavanceerd uit vond zien.

Ik heb toen eens geprobeerd wat er gebeurde wanneer het contact omgedraaid werd: alle meters gingen een eigen leven leiden... ??? Ze gaan zomaar omhoog en staan wat willekeurig te dansen...
Vierkant Rules

Peter14

Citaat van: DopdeDouwer op 09-11-2010 11:29:03
Als je de contacten 1 en 3 verbind, kan de rest van het relais dan achterwege blijven?


Gingen de meters raar doen nadat je 1 en 3 had verbonden? En waarom heb je het relais er uit gehaald? Als de benzinepomp goed werkt moet je vooral niet aan het relais gaan prutsen. Wat ik doe is een reserve relais paraat houden waarvan ik zeker weet dat ie goed is en dan even omruilen en kijken wat er gebeurt.  Verder kan het relais niet achterwege blijven als je op gas rijdt, want je hebt het nodig bij (koud) starten. En natuurlijk wil je in noodgeval op benzine kunnen overschakelen.

DopdeDouwer

#20
De auto valt op willekeurige momenten uit (niet vaak, maar altijd onverwacht en onaangekondigd).

Dus op onderzoek naar 103. Eruit gehaald en van binnen bekeken; niets te zien.
Toch eens proberen wat er gebeurd zonder relais. De pinnen 1 en 3 heb ik nog niet verbonden.

Het rare gedrag van de wijzers deed zich voor op het moment dat er geen relais of doorverbindkabeltjes aanwezig waren, met contact op I of II dat weet ik niet meer.

Laats hoorde ik van mn zus dat ze het zelfde rare gedrag van de metertjes (toerenteller en temp? opeens omhoog dansen) zag toen ze voor het stoplicht stond te wachten, motor bleef draaien. Omdat ze zich rotschrok heeft ze de motor uit gezet en opnieuw gestart: over... ???
Vierkant Rules

Peter14

Hallo Robert,

Bijgaand de foto. Dit relais heeft het zwaar te verduren gehad, maar je kunt ook een relais hebben waar het niet zo duidelijk te zien is.
Het roodomcirkelde soldeerpunt opnieuw solderen evenals het soldeerpunt eronder (onder de weerstand met de blauwe ring), lost de problemen meestal wel op.

Soldeerpunten die niet goed zijn (ook al kun je dat met het blote oog niet altijd zien) gaan haperen bij temperatuurverschillen. Dus dan valt de motor stil bij hogere temperaturen.

Sommige 850's gaat de toerenteller heen en weer bij ongeveer 1200 toeren (net boven stationair) zie de topics hierover op dit forum.

ronaldblaauw

op welke plaats (bijv. onder de motorkap, of bij de brandstofpomp) kan ik relais 103 vinden ? en waarom zou ik het relais overbruggen ipv vervangen (zo duur kan een relais toch niet zijn ?

Jack v

relais 103 zit in de zekeringbak onder de motorkap. Even de 4 torxen losdraaien en dan zie hem wel zitten hij kost €40,- bij de dealer.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Svenneh

Relais 103 kan je vaak ook bij de sloop voor weinig meekrijgen. Weet nog van mijn broer dat hij hem voor 2,5 euro meekreeg.

thuur

Citaat van: ronaldblaauw op 31-05-2011 11:00:28
en waarom zou ik het relais overbruggen ipv vervangen (zo duur kan een relais toch niet zijn ?

Om uit te sluiten of dat je probleem wel of niet verhelpt. Overbruggen als permanente oplossing raad ik af.


Gr :D

Sejus

Zit hier met een soortgelijk probleem, vandaag ontdekt dat de brandstofpomp lek is.
Vorige eigenaar heeft de brandstofpomp aangesloten op de sigarettenaansteker (heb 'm nog geen week, dus nog niks aan gedaan)
Als ik het goed begrijp doet de hele auto het niet als de 103-relais stuk is?
Of geldt dat alleen voor de benzine/lpg-toevoer?
Ik vrees dat dat een dure ingreep is om te laten repareren namelijk.

Nu opzoek naar een nieuwe -"goedkope"- pomp en dan bij mn garage de kabel naar de pomp ook meteen maar laten maken. Hebben jullie tips voor bedrijven/adresjes die die dingen verhandelen??


michiel

Relais 103 sluit de brandstoftoevoer af in geval van een ongeluk. Helaas ook wel eens zonder dat er sprake is van een ongeluk. En dan doet ie het inderdaad helemaal niet meer.
Pomp bij European Tuning is iets meer dan 100 euro, zie forumsponsors, of anders
http://www.europeantuning.nl/shop/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=1167&category_id=9&option=com_virtuemart&Itemid=2

Tadaah!
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken

Sejus

Citaat van: michiel op 24-01-2012 17:13:49
Relais 103 sluit de brandstoftoevoer af in geval van een ongeluk. Helaas ook wel eens zonder dat er sprake is van een ongeluk. En dan doet ie het inderdaad helemaal niet meer.

Dat zou wellicht dus verklaren waarom de LPG het ook niet doet! Het checken waard!
Dank!

michiel

Citaat van: Sejus op 24-01-2012 18:24:27
Citaat van: michiel op 24-01-2012 17:13:49
Relais 103 sluit de brandstoftoevoer af in geval van een ongeluk. Helaas ook wel eens zonder dat er sprake is van een ongeluk. En dan doet ie het inderdaad helemaal niet meer.

Dat zou wellicht dus verklaren waarom de LPG het ook niet doet! Het checken waard!
Dank!

Ho! Wacht! Dit heeft wel betrekking op brandstof die je uit de benzinetank haalt. Ik durf geen uitspraken te doen over LPG-storingen, alleen heeft 103 geen invloed op je LPG. Dat wil zeggen: wanneer 1-3 kapot is krijgt je motor nog wel gewoon vonk.

Toch? Als iemand me wil verbeteren...........
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken