Dagboek van de Gasgestookte Zwarte R

Gestart door Thys, 23-06-2008 13:12:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx

Vervelend wat ik nu eer lees Thijs. Gelukkig geen persoonlijk letsel maar je zit nier niet op te wachten.
Pas je op met de moeheid? ;)

Hoe was de staat van de oude pan qua olieafzetting en zo?

Thys

Die moeheid is wel een ding, maar het is zo makkelijk om eraan te voorbij te gaan. Zeker als er genoeg dingen zijn waarvan je vindt dat ze moeten gebeuren. Iets met prioriteiten, misschien moet ik eens bij je in de leer :)

De oude pan zag er prima uit, geen zware afzetting te bespeuren. Op zich ook niet heel raar, want het blok is 140K geleden gereviseerd geweest en heeft op 8000km na alleen maar op LPG gereden. Geen zorgen op dat vlak dus.

Thys

#1067
Vandaag heb ik de imitatie TPS (Duits: Drosselklappenstellungsensor :D) van krap 1 jaar oud vervangen door een nieuwe van Bosch. Als ik voorheen gas gaf vanuit stationair leek de motor hoestend en proestend aan zijn eind te gaan komen; dat is nu helemaal over. Alleen het 'zagend' optrekken bij koude motor is nog niet weg.

KIM

Dat zagen was bij mij als gevolg van een versleten lambda sensor.

Thys

Dat is jammer, die heb ik 2 maanden geleden vervangen door een nieuwe Bosch.

V70geRwin

Citaat van: KIM op 31-01-2016 17:40:27
Dat zagen was bij mij als gevolg van een versleten lambda sensor.

Citaat van: Thys op 31-01-2016 17:43:17
Dat is jammer, die heb ik 2 maanden geleden vervangen door een nieuwe Bosch.

Bij mij was het of de LMM of de lambda die dit inderdaad verhielp, heb ze toen tegelijk vervangen dus weet niet welke de boosdoener was.
Hoe oud is je LMM?

Thys

De LMM heb ik nog niet vernieuwd , dus dat is nog wel een mogelijke verdachte.

razorx

Ik heb nog een verse liggen. Al is het maar voor de test. ;)

MVeldhuis


Thys


Thys

#1075
Citaat van: razorx op 31-01-2016 22:06:47
Ik heb nog een verse liggen. Al is het maar voor de test. ;)

Dank je! Die houd ik in het achterhoofd.

Het effect van de nieuwe TPS is nog groter dan ik vooraf kon vermoeden; het schokken bij koud optrekken is weg, lastwissels gaan nu gewoon extreem gladjes, en het pendelende toerental bij koude stationairloop is helemaal weg. Had de sensor 200 euro gekost, dan was hij z'n geld nog steeds dubbel en dwars waard geweest :)

Vorige week zijn we begonnen met het vervangen van de remmen. Achter komen nieuwe klauwen (Scantech/Proparts), schijven (Brembo met superfancy UV-antiroestcoating) en blokken (Ate); aan de voorkant komt een 320mm set, het wachten is alleen nog op de klauwen. Die moeten van Rima komen, en dat lijkt nog niet heel vlot te gaan. Wat zijn die trouwens ranzig duur met verzenden; tot 10 kilo 17 euro, daarboven 30 :o

Verder ben ik bezig met het inbouwen van de Tech edge wideband O2 sensor



Een heel leuk bouwpakket met extern display, logging via seriele poort, en nog 6 poorten voor extra sensoren.

Die lag al 2,5 grotendeels afgebouwd in de kast, maar wachtte nog op installatie. 2 Weken terug is de downpipe voorzien van extra bung, vandaag heb ik de kabel door het schutbord getrokken. Morgen hopelijk afmonteren, testen en verder inbouwen.

Thys

Fröbeltijd!

Via een USB <->serieel-adapter zijn de controller en het display te programmeren. Het scherm kan 4 instelbare waardes weergeven, elk voorzien van een boven- en ondergrens met bijbehorende alarmmelding. Ik begrijp nog maar een fractie van wat het ding allemaal kan, dus daar is nog wat onderzoekswerk te verrichten :D



Ook kwam vandaag uit Duitsland de Yatour SD/USB/aux unit binnen met bluetooth handsfree module. Deze wordt op de radio aangesloten in plaats van, of parallel aan, de CD wisselaar. Het apparaat is inmiddels aangesloten en werkend bevonden, morgen kabels wegwerken.

Vrijdag naar Rima om een set remklauwen op te halen, en dan kan hopelijk komend weekend de 320mm remmenset eronder.

pwassink

Knutselfrutsel ..

Mooi wark
Maar dat kitje lag er toch al poos?
volgens mij heb ik een usb-serial adapter uit de zelfde zending en die gebruik ik toch ook al een hele poos  ;D

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Thys

De WBo2 kit heb ik 2,5 jaar geleden gekocht en grotendeels gebouwd :eusa_shifty:

De Yatour kwam gisteren binnen en die heb ik, geheel tegen mijn gewoontes in, direct ingebouwd. Vandaag de laatste bedrading netjes weggewerkt en nu zie je er bijna niets meer van. Werkt hartstikke mooi, en ook het handsfree bellen gaat heel goed.

Thys

Even voor het logboek:
454.300km voorremmen opgewaardeerd naar 320mm. nippel van de linker remleiding is dolgedraaid. Remt als een tiet.
Foto's en uitgebreider verslag volgen.