Dagboek van de Gasgestookte Zwarte R

Gestart door Thys, 23-06-2008 13:12:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jrs2k3


razorx

Zo, wat een schoonheid.

Van harte Thijs!

mikky

Van harte gefeliciteerd en geniet er van  :laugh:


Vulk


henry classic v70

Mooi kereltje hoor, gefeliciteerd Thijs en Vera met jullie zoontje en Joran met z'n broertje :eusa_dance:
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Thys

Dank voor alle leuke reacties!

Nog één plaatje om het af te leren:



En dan gaan we zachtjes aan weer over tot de orde van de dag, met zijn leuke en minder leuke kanten.

Érg leuk:



Een Lilliput 629 touchscreen met Bybyte dubbel-DIN frame :eusa_dance:

Een paar interessante kenmerken:
-LED-achtergrondverlichting ipv. CCFL. Geen last van opwarmen, lage temperaturen en slijtage.
-500:1 contrastverhouding
-een helderheid van 450 cd/m2

Daarnaast een OBD2 uitleeskabel die compatible is met Centrafuse. Hiermee zou het mogelijk moeten zijn om data realtime uit te lezen.

Dan het minder leuke nieuws, zoals ook al te lezen in geërgerd:

Wederom een probleem met de gasinstallatie: Met contact uit en de deuren op slot tikt het gasrelais als een dolle. Gisteravond de auto weggezet na een probleemloze rit van 2 uur, en vanochtend was er dit :eusa_doh:

Accu staat momenteel weer bij te laden, zometeen maar eens de moed op zien te brengen om ernaar te kijken. Ik vermoed ergens een massaprobleem, maar we zullen het zien. Laat het maar even meevallen :eusa_pray:

haasje

Citaat van: Thys op 04-11-2010 15:07:05
Wederom een probleem met de gasinstallatie: Met contact uit en de deuren op slot tikt het gasrelais als een dolle. Gisteravond de auto weggezet na een probleemloze rit van 2 uur, en vanochtend was er dit :eusa_doh:

Accu staat momenteel weer bij te laden, zometeen maar eens de moed op zien te brengen om ernaar te kijken. Ik vermoed ergens een massaprobleem, maar we zullen het zien. Laat het maar even meevallen :eusa_pray:

Het klink me ergens bekend, kan het alleen niet plaatsen. Is er niet eens iemand meer geweest met een soortgelijk probleem?

KIM

Citaat van: Thys op 04-11-2010 15:07:05
Daarnaast een OBD2 uitleeskabel die compatible is met Centrafuse. Hiermee zou het mogelijk moeten zijn om data realtime uit te lezen.

Heb je dat centrafuse al eens getest of irl zien werken op een 850?
Ik las er van de week over en ben ook wel erg geinteresseerd.

Thys

#518
Ik heb versie 2 hier sinds een jaartje draaiend op de laptop. Het is een mooie programma, met erg veel instelmogelijkheden. Laat de versie met navigatie alleen links liggen, dat onderdeel (welke ze niet zelf ontwikkeld hebben) is vrij onbruikbaar.

Als ik alles draaiend heb, wil de ik overstap naar versie 3 gaan maken. Maar dan moet eerst alles maar eens werken 8)

Ik ben weer iets wijzer tav. de gasperikelen:
Het lijkt erop dat het pomprelais continu bekrachtigd wordt. Als ik het contact uitzet, blijft de pomp doodleuk doorlopen. Het tikken van het relais zal, vermoed ik, veroorzaakt zijn door een te lage accuspanning, tgv. het continu draaien van de pomp.

fearless

Beetje late reactie, maar gefeliciteerd met de kleine !!   :eusa_clap:

Thys

Dankjewel Ivo! Kom je een keer babysitten? :D

Intussen wat verder met de carputer:


KIM

Krijg je met die ELMSCAN alle voertuigparameters zichtbaar?

Thys

Voorlopig krijg ik helemaal niets zichtbaar, ik krijg het beeldscherm niet meer aan :eusa_doh:

Vannacht maar weer even verder stoeien. De kabel werd door windows herkend als FTDI chip, maar brick-diag ziet hem nog niet. Mogelijk omdat de kabel aan autozijde niet aangesloten was.

ulkeman

kijk leuk speeltje dus is het allemaal gemakkelijk in te bouwen of moet je nog veel aanpassen? :)


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

Thys

Het scherm is in dubbel-DIN formaat, dus ik dacht dat het zo zou moeten passen. Alleen blijkt nu de Volvo-radio niet precies 2-DIN te zijn :eusa_doh: In de breedte past het redelijk, in de hoogte houd ik een kleine centimeter over. Op zich niet erg, dat komt mijn plan om er een CD/DVD lezer onder te plaatsen wel ten goed. Alleen zal ik dan toch een nieuwe frontplaat moeten maken, en daar had ik eigenlijk niet zoveel trek in.

Maar dat is allemaal van later zorg, op dit moment doet het touchscreen namelijk helemaal niets :eusa_wall: Mogelijk is de controller-print niet in orde. Ik heb geen beeld, en het scherm wordt door Windows ook niet meer gezien.

Gelukkig is er ook nog iets leuks te melden, en dat is dat er afgelopen zaterdag twee motorophangingsdelen vervangen zijn :eusa_dance:

De voorste motorsteun (die dikke) en de versnellingsbakreactiearm waren, gezien hun staat, blijkbaar nog nooit vervangen. Vervangen van beiden ging, na wat instructies van de goeroe, redelijk probleemloos, tot het punt waar ik de bakarm ging monteren. Eén van de bouten liep iets scheef, waarmee ik het begin van de schroefdraad aan de bak om zeep heb geholpen :eusa_wall:

Opgelost door van de andere kant een lange bout in te draaien, en op het andere uiteinde een borgmoer. Prima oplossing, maar jammer dat het nodig was. Dit had ik kunnen voorkomen door voor montage de bakarm uiteen te nemen, en hem deel voor deel te monteren. Wijze les voor de volgende keer, en voor degenen die na mij komen :D

Vervanging van beiden was best wel erg nodig trouwens: van de nieuwe motorsteun was het rubber ongeveer een centimeter hoger dan van de oude :o
De bakarm had zijn beste tijd ook wel gehad, de rubber bussen waren al aardig ingescheurd.

Het resultaat is bijzonder merkbaar:
-Waar ik voorheen écht niet onder de 2000 toeren kon rijden, kan ik nu rustig 40-50 in de 3e versnelling rijden, zonder bokkende auto.
-Schakelen gaat veel rustiger, de boel klappert niet meer zo erg als voorheen.
-Starten van de auto gaat nu ook veel rustiger.

Nu staan alleen nog de achterste steun en de schutbordsteun op het programma om vervangen te worden, dat zal op korte termijn dan ook gaan gebeuren.