Haperend motormanagement: vliegwielsensor?

Gestart door volvobug, 03-08-2008 14:25:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvobug

Als newbie op dit forum wil ik jullie mijn ervaring niet onthouden. Temeer omdat ik erg veel gehad heb aan de ervaringen en kennis op dit forum aanwezig. Wat was er aan de hand.

Op vakantie in Zwitserland begon, tijdens een stevige klim bergop, het lampje van het motormanagement te branden. Symptomen: vermogensverlies, onregelmatige stationaire loop en een sterke benzinelucht in de uitlaat. Bij bergaf rijden zonder gasgeven ploffen in de uitlaat.

Ik rij een V70 2.5 10v van april 1997. Heb de auto begin 2002 gekocht met 35K km op de teller, bij 135K km gas in laten bouwen (GasFX, Vialle LPi G3 installatie) en inmiddels de 180K km gepasseerd. Al die tijd probleemloos mee gereden op doorslaande bougiekabels na. Deze bij 179K door Volvo origineel vervangen. Auto moet wat mij betreft nog een paar tonnetjes mee.

De storing liet zich in eerste instantie korte tijd verhelpen door te resetten (accu loskoppelen) maar kwam steeds sneller terug. Het leek ook of er een relatie was tussen temperatuur (na afkoelen was het goed) maar bij opwarmen kwam het weer terug.

Gebeld met mijn garage in NL. Zij vroegen of het zich zowel voordeed op benzine als op gas. Helaas had ik geen gas meer en in Zwitserland nauwelijks te verkrijgen. Gelukkig had ik mijn laptop en een mobiel met GPRS bij me en kon zo vanuit ons chalet in de bergen verbinding maken met internet. Heb zodoende veelvuldig dit forum kunnen raadplegen en kunnen achterhalen dat er vlak in de buurt in het dal een GPL station zit (Aigle, Rue Industrielle, parallel aan autobaan A9).

De volgende dag op weg naar een Volvo garage eerst maar eens gas getankt. Helaas, de storing bleef maar zou dus de ontsteking betreffen. Doorgereden naar de Volvo in Monthey.  In mijn beste Frans uitgelegd wat zich voordeed en aan het diagnoseapparaat. Er was volgens hen geen code te vinden, hetgeen zou duiden op een mechanisch defect. Wat ik terplekke wel constateerde was dat als de motor in de fout zat en bougiekabel 1 los getrokken werd, er niets veranderde aan de onregelmatige loop. Bij de andere cylinders was dit wel het geval. Cylinder 1 was wat mij betreft dus verdacht.

Ik had de oude kabel van cylinder 1 bij me als reserve (dit is de langste en zou ik voor alle cylinders in geval van nood kunnen gebruiken). Deze gebruikt om de nieuwe kabel te overbruggen maar geen verschil. Vervolgens maar eens zelf ter plekke (ze hadden het vanwege vakantiebezetting te druk nieuwe Volvo bougies erin gezet. Geen verschil. De patron dacht vervolgens aan de kleppen. Compressie gemeten. Deze was goed. Bij de Volvo garage hadden ze er geen trek meer in, anders dan de auto daar te laten en grof te gaan demonteren.
Alhoewel er op 1 wel een vonk was (vond hem visueel wat zwak) een nieuwe verdeelkap en rotor besteld (kon geen kwaad na al die km's). Een dag later opgehaald en geplaatst, helaas geen verschil. Toen begon het grote zoeken.

Ik had helaas geen multimeter bij me. Heb visueel zo veel mogelijk zaken geïnspecteerd en schoongemaakt, alles op aangifte van hetgeen in op dit forum heb gelezen. Alles leek oké, behalve dan dat er rook vanonder het hitteschild op de uitlaat kwam. Hitteschild gedemonteerd en jawel, uitlaatspruitstuk gebroken in pijp cylinder 1. Zou hier een relatie liggen met de verdachte cylinder 1?
Uitlaatspruitstuk gedemonteerd en meegenomen naar een specialist in het dal om te laten lassen. Ze hadden echter geen tijd, zou een paar dagen duren. Ter plekke maar eerst een rond gebeld en bij de Volvo garage te Lausanne zouden ze in dezelfde doorlooptijd een nieuw spruitstuk kunnen hebben. Besteld, spruitstuk ongelast mee retour en terug naar het vakantiehuisje. Op weg hiernaartoe gestopt bij een garagebedrijf dat volgens hun bord ook oldtimers doet. Probleem uitgelegd, de beste man daar legde daar meteen een dikke las over de breuk maar merkte al op dat het probleem daar niet door veroorzaakt zou zijn. Na montage bleek hij gelijk te hebben.

Wel merkte ik dat de motor stationair draaiend slecht reageerde op het gaspedaal en heb daarom bij de Volvo op de gok een gasklepsensor besteld (vervangen zou in ieder geval geen kwaad kunnen). Via de Volvo in Lausanne achterhaald dat de Volvo Geneve er een op voorraad had en daar opgehaald. Terug, monteren maar geen resultaat. Ondertussen wel een multimeter kunnen lenen en geconstateerd dat oude gasklepsensor ook nog wel oké was. Tevens luchttemperatuursensor doorgemeten, ook oké.

Was zo inmiddels al 4 dagen aan het zoeken (oke, niet continu, ik had een auto te leen van een vriend in Zwitserland en was dus mobiel om met het gezin op pad te gaan, maar toch) en begon toch al een beetje moedeloos te worden.

Recapitulerend was al het volgende gebeurd:

-   bougiekabels vervangen (toevallig nog in NL);
-   bougies vervangen
-   compressie oké
-   verdeelkap en rotor vervangen
-   gebroken uitlaatspruitstuk gelast
-   gasklepsensor vervangen
-   luchttemperatuursensor ca. 2.200 ohm dus oké
-   gasklep schoongemaakt
-   stationair toerental regeling (Bosch motor) schoongemaakt
-   nokkenasstandsensor visueel geïnspecteerd en schoongemaakt

Heb vervolgens bij op LPG draaiende motor de stekker van de benzinepomp losgetrokken, geen resultaat (was overigens de grijze stekker van de drie stekkers die op een rijtje gemonteerd zitten onder de achterste klep in de vloer van de laadruimte).

Om het rijtje sensors verder af te werken cq. uit te kunnen sluiten de MAP sensor gelokaliseerd. Kon echter niet achterhalen hoe deze te controleren. Wel was het vacuümslangetje in ieder geval goed.

Toen maar eens de krukas- of vliegwielsensor gelokaliseerd. Ik weet niet meer of het bewust was maar met draaiende motor. En wonder boven wonder, door de kabel van deze sensor te bewegen kon ik de motor weer goed laten draaien of weer "in de fout"krijgen. Kabelbreuk, slechte verbindingen?

Sensor gedemonteerd, even schoongeveegd en weerstandsmeting op de kontakten. Vervolgens kabel van de sensor op alle mogelijke manieren en op alle plekken gebogen, maar alles oké. Een andere oorzaak zou kunnen zijn kabelbreuk in de connectorzijde. Vervelend was wel dat deze meteen in een kabelboom leek te verdwijnen, waarbij ook nog eens een hoeveelheid aan andere kabels (waarschijnlijk na de LPG inbouw) met tieraps bijeengepakt was. Tieraps doorgeknipt, sensorconnector vrijgemaakt en gecontroleerd. Visueel oké.

Vliegwielsensor weer gemonteerd, systeem gereset (voor de zoveelste keer accuklem los) en starten maar. En jawel, lopen als een zonnetje en niet meer in de fout te krijgen. Heb gisteren en vandaag na  5 dagen stilstand de eerste 350 km weer probleemloos gereden.

Het vervelend nu is dat ik niet met zekerheid weet of het
-   of een slechte stekkerverbinding van de vliegwielsensor is geweest,
-   of een kabelbreukje in 1 van de andere kabels die bijeengepakt zaten en dat nu (tijdelijk?) verholpen is doordat de fysieke spanning van de kabels is door het verwijderen van de tieraps.

Mijn vraag is dan ook:
Kan een slechte verbinding van de vliegwielsensor er toe leiden dat juist cylinder 1 niet goed meer meeloopt? Als ik het goed heb meet deze sensor BDP van nr. 1.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

J a a p

Hmm, klinkt als LMM of lamdasonde, maar dat was klaarblijkelijk toch niet t probleem. Ben benieuwd of het probleem wegblijft.
Wannabe C70 rijder.

volvobug

Citaat van: VolvoJaap op 03-08-2008 14:42:13
Hmm, klinkt als LMM of lamdasonde, maar dat was klaarblijkelijk toch niet t probleem. Ben benieuwd of het probleem wegblijft.

Ben zelf uiteraard ook benieuwd of het wegblijft.
Heb ik het overigens goed dat dit model geen LMM heeft (meen ik elders gelezen te hebben en van mijn garage in NL gehoord te hebben)?

Als er wel een LMM zou moeten zijn, waar zit die?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

J a a p

Volgens mij heeft ie gewoon een LMM hoor, maar ik kan er naast zitten. Moet aan de buis van je luchtfilter af zitten.
Wannabe C70 rijder.

Emiel

10V tot MY99 heeft geen LMM.

Luchtinlaattemperatuursensor ook gecontroleerd? Zit in de aanzuigbuis na het luchtfilter, is blauw van kleur. Sypmtonen komen aardig overeen.

volvobug

Citaat van: Emiel op 03-08-2008 22:07:15
Luchtinlaattemperatuursensor ook gecontroleerd? Zit in de aanzuigbuis na het luchtfilter, is blauw van kleur. Sypmtonen komen aardig overeen.

Ja, deze heb ik kunnen controleren nadat ik beschikte over een multimeter. Ohmse waarde ca. 2.200. Ik las elders op het forum dat dit ca. 2.500 moet zijn, is het verschil te groot?

Wat me het meeste bezig houd is dat als het motormanagement "in de fout ging", alleen cylinder 1 niet meeliep (geconstateerd door 1 voor 1 de bougiekabels los te trekken met lopende motor, zowel op benzine als op gas). Ik kan dit niet verklaren en vraag me dus nog steeds af of een haperende vliegwielsensor (of is de benaming krukassensor) door een slechte stekker of kabelverbinding hier iets mee te maken had.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

thuur

Verwissel injector 1 eens met een andere en kijk of het probleem zich dan verplaatst (als het zich weer voordoet).


Gr ;)

volvobug

Voor degenen die deze oude post nog weten te vinden, het lampje van het motormanagement brandt weer na ruim 8 maanden probleemloos te hebben gereden.

Grote verschil met de vorige keer: de motor draait als een zonnetje en lijkt zelfs iets zuiniger te lopen. Heb geen idee wat er aan de hand is, moet overigens nog langs de Volvo dealer om de code(s?) uit te lezen. Of is er iemand in de buurt van Arnhem die OBDII kan uitlezen?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Raoul

#8
Als ik het goed begrijp reed je destijds op benzine omdat lpg niet verkrijgbaar was. Verder liep je v70 op 4 poten ipv 5. Cilinder 1 deed niet mee terwijl je wel vonk had. Compressie was ook in orde. Dan blijft er toch maar 1 ding over? Brandstof oftewel de injector van de eerste cilinder.
De vliegwielsensor kan nooit de oorzaak zijn.