Het ICT hoekje

Gestart door MJH, 03-09-2008 20:35:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx

Citaat van: Misha op 01-09-2009 19:43:26
Windows 7 RTM.

Gaat als de brandweer, is compatibel en stabiel.
Voor een groot deel kan ik dit alleen maar erkennen. Bloedjesnel.

Wat Vista ergernisjes vind ik wel terug: Netwerkprinters die niet direct via ip adres gestuurd worden maar via een 2003 server werken van de ene op de andere dag soms niet.
Reproduceerbaar voor HP en Xerox, meerdere modellen.

Een keuze tussen direct via ip adres aanstuuren of via een server wil ik hier even buiten laten.
Bijde methoden hebben zo hun voor en nadelen.

Drive mapping wil soms ineens niet werken.
Moet wel bekennen dat dit de laatste Release Candidate was en niet de RTM.
Ach Microsoft was ook wakker met 2000 en XP dus misschien is er nog hoop.

Wij kunnen onze retail XP licenties alleen nog maar via via kopen, dus de tijd dringt.

Een ander probleem, deels op een ander vlak.
Cisco heeft voor de SOHO markt de VPN appliances zoals de PIX vervangen door de ASA reeks. Van klein naar groot het zelfde platform. Heerlijk. Nu nog even wennen, maar dat komt wel goed.

Edoch, uit beveiligingsoverwegingen werken wij uitsluitend met certificaten voor onze VPNners. We hebben een eigen certificaat server. Nu komt het grote probleem: Cisco is gestopt met de ontwikkeling van hun VPN client met certificaat ondersteuning. Kan je wel modderen met compatibiliteitsmodi om die oude VPN client toch te gebruiken op Windows 7, maar dat is niet de weg.

Mijn eerste indruk is dat Cisco certificaatondersteuning volledig heeft opgegeven voor hun clients en is overgestapt op SSL.

Ben ik nu gek of mis ik wat?
Wat zijn de alternatieven, daarbij in acht genomen:
-Dat we vanwege de uniformiteit geen verschillende merken gaan ondersteunen. Zeg maar Cisco als dogma
-Geen VPN op de Microsoft manier dus echt "hardwarematig"met Cisco
-Bovendien is het een vereiste, wat met certificaten goed kan dat als een VPNner zijn of haar baan verliest de verbinding vanaf thuis tot kantoor onmiddelijk uitgezet kan worden, wat nu het geval is.

Wie o wie?
Groeten,
Yits.

P.S. De data van onze klanten is ehh privacy gevoelig.

viking_in_shorts

Ik denk dat ik hier nét niet genoeg van weet, maar als jij een AD account afsluit kom je toch ook niet meer bij VPN binnen?  Wat heeft dat te maken met de encryptie methode die je gebruikt voor de VPN client? Voor zover ik met radius-servers gewerkt heb worden ook account terminations bijna per direct effectief.

razorx

#947
Citaat van: viking_in_shorts op 02-09-2009 08:00:24
Ik denk dat ik hier nét niet genoeg van weet, maar als jij een AD account afsluit kom je toch ook niet meer bij VPN binnen?  Wat heeft dat te maken met de encryptie methode die je gebruikt voor de VPN client? Voor zover ik met radius-servers gewerkt heb worden ook account terminations bijna per direct effectief.
De PIX is een hardware appliance die los staat van AD. Encryptie staat hier inderdaad los van.
;)
Yits

P.S. Het punt is dat ze stoppen met VPN client en verder gaan met Anyconnect, die niet met certificaten om kan gaan.
Ik heb het hier uiteraard over certificaten voor clientverificatie.

Misha

Juniper maakt daar erg mooie alternatieven voor. :eusa_whistle:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Inderdaad, ik zit alleen aan het Microsoft Cisco certificate enrollment protocol vast.

Misha

Ik woon in een gat waar de GSM dekking vrijwel nihil is.
Maar ik wil wel bellen / gebeld kunnen worden.
Nu zit ik te denken om een VOIP client op mijn Nokia N97 te gaan gebruiken en zo via mijn wireless lan te kunnen bellen. Ik snap dat dat op een ander nummer is.

Iemand ervaring met iets dergelijks ? Skype lijkt voor de hand liggend, maar aangezien het hier om een zakelijk abonnement gaat wil ik de kosten wel binnen de perken houden.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Gr,
MIsha


Overigens werkt de Wireless Bridge uit een paar pagina's terug uit de kunst, dus iedereeen daarvoor dank voor het meedenken.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

#951
Er bestaan draadloze skype en voip telefoons die geen computer nodig hebben alleen een wireless lan.

In Nederland, voor zover ik weet, niet te krijgen.

De vrouw van mijn collega heeft er één. Werkt goed.
Google op wifi phone.

Misha

Citaat van: razorx op 05-09-2009 08:49:04
Er bestaan draadloze skype en voip telefoons die geen computer nodig hebben alleen een wireless lan.

In Nederland, voor zover ik weet, niet te krijgen.

De vrouw van mijn collega heeft er één. Werkt goed.

Wil eigenlijk een client op mijn huidige Nokia hebben. heeft ingebouwde VOIP-hardware, dus zou perfket moeten werken
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Thuis gebruiken wij Xeloq als voip provider. Tarieven iets gunstiger dan Skype. Bevalt goed. De Fritzbox fungeert als VOIP gateway.

razorx

Citaat van: Misha op 05-09-2009 08:53:49
Citaat van: razorx op 05-09-2009 08:49:04
Er bestaan draadloze skype en voip telefoons die geen computer nodig hebben alleen een wireless lan.

In Nederland, voor zover ik weet, niet te krijgen.

De vrouw van mijn collega heeft er één. Werkt goed.

Wil eigenlijk een client op mijn huidige Nokia hebben. heeft ingebouwde VOIP-hardware, dus zou perfket moeten werken
Hoever gaat de voip ondersteuning voor je nokia?
Alleen hardware?

elmarconi

Citaat van: Misha op 05-09-2009 08:10:10
Ik woon in een gat waar de GSM dekking vrijwel nihil is.
Maar ik wil wel bellen / gebeld kunnen worden.
Nu zit ik te denken om een VOIP client op mijn Nokia N97 te gaan gebruiken en zo via mijn wireless lan te kunnen bellen. Ik snap dat dat op een ander nummer is.

Iemand ervaring met iets dergelijks ? Skype lijkt voor de hand liggend, maar aangezien het hier om een zakelijk abonnement gaat wil ik de kosten wel binnen de perken houden.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Heb een E51 met Nokia voip-client. Werkt prima thuis via Alice internet met Budgetphone nummer. Ook voipbuster werkt, iets minder stabiel.

Zakelijk is het icm een Siemens HOOME centrale erg leuk speelgoed, ook vwege de faciliteiten in de HOOME. Zodra je binnen bereik van 't werkWiFi netwerk bent, registreert 'ie dat ipv alleen je deskphone, parallel ook je WiFi phone moet rinkelen.
Siemens WiKi
Uitbellen uiteraard via dezelfde centrale. In principe zou eea ook vanaf huis via VPN moeten werken, maar dan is de vertraging op voice hoog. Beetje walkie-talkie.

Groot nadeel: batterijverbruik mobiel...

--
Autogas Inside . . .

thuur

WD MyBook World Edition II. Heeft altijd gewerkt zonder omkijken. Na de vakantie (2 weken zonder stroom dus) startte het Book gewoon op maar maakte geen netwerkverbinding (vast IP). Middels de knop uit- en aangeschakeld en werkte weer perfect. Tot gisteravond.... Ik kan de drive niet via de share benaderen (Vista en XP), wel kom ik gewoon via 192.168.ip.ip op de beheerpagina en die meld dat alles OK is. Rebooten helpt niet. Overigens kan Vista het Netwerk niet doorzoeken, normaal zie ik alle computers, nu nog eens m'n eigen laptop.. XP kan wel het Netwerk doorzoeken, maar ziet de MBWE ook niet.


Wie o wie? ???

Workgroup probleem?


Gr :eusa_pray:

elmarconi

--
Autogas Inside . . .

viking_in_shorts

Weet je zeker dat het probleem bij de MyBook ligt? Niet 1 of andere update op de PC's geïnstalleerd?

razorx

Kan je de share wel via het ip adres benaderen?
\\192.xxx.xxx.xxx\sharenaam