Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.

Gestart door Konstant, 15-12-2008 21:54:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Konstant

Na stilstand op de A2/N2 te Maastricht moest ik toch een nieuwe cilinder monteren. D'r zonder kom je bijna niet van de plaats. Hier wat foto's van de klus.



Als eerste de wielmoeren en de aandrijfasmoer aan de linkerzijde losmaken voordat de auto opgetild wordt. Daarna de versnellingsbak vrijmaken: Motorafdekkap verwijderen, schakelmechanisme losmaken, luchtinlaatslangen verwijderen, motorbeschermplaat onderzijde wegnemen, achterste motorsteun verwijderen. Let op de bladveer! (Zie foto) Rem/koppelingsvloeistofslang afdichten zodat het remvloeistofreservoir niet leegloopt.






Daarna de steun plaatsen voor het opvangen van de motor. De motor hier in ophangen. Dan de linker en rechter onderste fusee's losmaken, stuurstang losmaken, en de complete linker McPhersonpoot verwijderen. (Hoeft eigenlijk niet maar werkt wat makkelijker.) Voordat de aandrijfas links verwijderd wordt twee hulpstukken maken om in de versnellingsbak te steken zodat de olie niet wegloopt. (50mm PVC afvoer bochtjes met ca. 8cm buis er in. (Zie foto) Versnellingsbak steun loshalen. Dit moet van onderaf gebeuren. (Omdat dit een dieselmotor is moet ook de intecoolerpijp onderlangs verwijderd worden.)












Nadat de versnellingsbak steun is losgemaakt kan de motor/bakcombinatie omlaag gebracht worden. De bouten van de versnellingsbak losmaken en de versnellingsbak naar links onder de auto uithalen.



Zoals je hier onder kunt zien is het koppelingshuis behoorlijk smerig door de stof en olie combinatie. Dus poetsen.





De koppelingscilinder is bij dit type gecombineerd met het druklager en zit met 2x M6 boutjes aan de versnellingsbak vast.



Omdat de drukgroep de platen op spanning tegen het vliegwiel aandrukt heb ik twee hulpvleugelbouten gemaakt om de druk gelijkmatig weg te nemen.









Na demontage van de drukgroep is te zien dat deze conisch afgesleten is. Dat is ook te zien aan de koppelingsplaten. Vervangen dus. Door deze ongelijkmatige slijtage kan de koppeling stuiteren, ongelijkmatig aangrijpen maar ook overmatig slijten. Km stand van de drukgroep en platen 210.000 Km. Het zijn de originele platen omdat het Audi logo er op staat. Deze dieselmotor is door Volvo 'geleend' van Audi. (het is helaas nog géén D5)







De nieuwe onderdelen.









Om problemen te voorkomen de 'prise-as' insmeren met temperatuurbestendig vet. Niet te veel want dan kleeft het stof van de koppelingsplaten in het vet en werkt het averechts.



Montage in omgekeerde volgorde! En rijden maar.  ;D






Falappa13


combinedforces


francois


Fortissimo

Netjes , dat je dat kan.
Doe je dat ook voor anderen, de drukgroep en de koppelingsplaten.
Wat ben je qua prijs kwijt geweest.

groet.

John

Konstant

Hallo John,

Kosten drukgroep + platen      € 375,00
Druklager cilinder combinatie   € 160,00

Dus niet al te gek, maar toch nog een behoorlijk bedrag.

Grzzzz


FelixB

855R & C70 T5 cabrio automaat

Norbies850

Ik mag binnenkort er ook aan geloven maar dit is wel een duidelijke beschrijving.
Top!!

ronnus

top beschrijving, ik moet op kort termijn mijn koppelingsplaten ook vervangen.

vraag,

moet de steekas rechts ook verwijderd worden en zo ja hoe dan?

ron

BenC70ES

Citaat van: ronnus op 01-10-2010 12:24:26
vraag,

moet de steekas rechts ook verwijderd worden en zo ja hoe dan?

ron

Ja, althans bij de mijne toch.   Ring rond de as los maken was niet voldoende, dus heb ik de fusee losgehaald en heel het wiel even opzij gedrukt, zodat de as uit de versnellingsbak kon.  Let op dat de kruiskoppelingen niet uitmekaar gaan.

Uiteindelijk heb ik het aan de andere kant ook zo moeten doen, omdat die steekas muurvast in de wielnaaf zat.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

elianmars

Citaat van: BenC70ES op 02-10-2010 23:07:00
Citaat van: ronnus op 01-10-2010 12:24:26
vraag,

moet de steekas rechts ook verwijderd worden en zo ja hoe dan?

ron

Ja, althans bij de mijne toch.   Ring rond de as los maken was niet voldoende, dus heb ik de fusee losgehaald en heel het wiel even opzij gedrukt, zodat de as uit de versnellingsbak kon.  Let op dat de kruiskoppelingen niet uitmekaar gaan.


Ja nou! Ik heb het nu twee keer gehad dat ik 't uit elkaar trok. Daar word je niet vrolijk van  :eusa_wall:

BenC70ES

Citaat van: elianmars op 02-10-2010 23:23:14
Citaat van: BenC70ES op 02-10-2010 23:07:00
Citaat van: ronnus op 01-10-2010 12:24:26
vraag,

moet de steekas rechts ook verwijderd worden en zo ja hoe dan?

ron

Ja, althans bij de mijne toch.   Ring rond de as los maken was niet voldoende, dus heb ik de fusee losgehaald en heel het wiel even opzij gedrukt, zodat de as uit de versnellingsbak kon.  Let op dat de kruiskoppelingen niet uitmekaar gaan.


Ja nou! Ik heb het nu twee keer gehad dat ik 't uit elkaar trok. Daar word je niet vrolijk van  :eusa_wall:

Dat had ik toen ook in 't achterhoofd ...  dus heb er toen extra goed op gelet!   Was een mooie tip Marcel  ;D  ;)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

byb501

#12
Hallo Konstant,

Erg leerzaam stuk informatie. Ik als beginneling in het sleutelen aan mijn V70 Classic uit 2000 wilde ik vragen of je de fotos ergens hebt staan met een wat hogere resolutie zodat ik wat beter kan zien wat waar zit en zo. Voor kenners zijn ze denk ik perfect maar ik moet het toch echt wat beter kunnen zien (ondanks mijn bril) ;-)

Alvast bedankt.

byb501


Norbies850

6 uur werk en hij is weer als nieuw! Alles was goed gangbaar, das altijd lekker :eusa_whistle:

RvdO

CiteerDaarna de steun plaatsen voor het opvangen van de motor. De motor hier in ophangen. Dan de linker en rechter onderste fusee's losmaken, stuurstang losmaken, en de complete linker McPhersonpoot verwijderen. (Hoeft eigenlijk niet maar werkt wat makkelijker.) Voordat de aandrijfas links verwijderd wordt twee hulpstukken maken om in de versnellingsbak te steken zodat de olie niet wegloopt. (50mm PVC afvoer bochtjes met ca. 8cm buis er in. (Zie foto) Versnellingsbak steun loshalen. Dit moet van onderaf gebeuren. (Omdat dit een dieselmotor is moet ook de intecoolerpijp onderlangs verwijderd worden.)

Hoe verwijder je de aandrijfas???
Kan ik ipv dat pijpje monteren ook gewoon de olie opvangen en hergebruiken?