VVIS tuning project, weer eens wat anders.

Gestart door razorx, 21-12-2008 17:34:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx

Citaat van: thuur op 22-12-2008 21:46:27
Zet idd eerst maar eens een flinke diode over - en + om de negatieve pieken weg te nemen.

Als het werkgebied van de LM ook lager is dan 12V kun je misschien een 7809 er tussen zetten (2 C's van een paar nano en een diode over uit- en ingang). Die kunnen ook redelijk wat pieken wegvreten.


Gr ;)
Thnx!

Eigenlijk had ik in plaats van die 1n4007's meteen mooie snelle shottky diodes moeten nemen.
Dek ik twee vliegen in één klap. En inderdaad zoals je zegt naast de elco van 100u en de sibatit van 100n nog iets keramisch.

Pieken, het blijft hoogfrequent  ;) .

De LM gaat tot 28V goed, lijkt OK maar veel te laag voor de positieve pieken onder minder ideale omstandigheden.
Ik denk dat ik er met een onststoorspoeltje in serie met de + lijn, samen emt een wat verbeterde ontkoppeling al ben.
Ennuh de ingang uiteraard netjes beschermen, Al heeft de 2907 al wat nette voorzieningen intern.

thuur

Citaat van: razorx op 22-12-2008 22:08:45
Thnx!

Eigenlijk had ik in plaats van die 1n4007's meteen mooie snelle shottky diodes moeten nemen.
Dek ik twee vliegen in één klap. En inderdaad zoals je zegt naast de elco van 100u en de sibatit van 100n nog iets keramisch.

Pieken, het blijft hoogfrequent  ;) .

De LM gaat tot 28V goed, lijkt OK maar veel te laag voor de positieve pieken onder minder ideale omstandigheden.
Ik denk dat ik er met een onststoorspoeltje in serie met de + lijn, samen emt een wat verbeterde ontkoppeling al ben.
Ennuh de ingang uiteraard netjes beschermen, Al heeft de 2907 al wat nette voorzieningen intern.

De standaardmarge in elektronica is 2x de werkspanning. Maar dan heb je het echt over pieken en zeker niet continu of regelmatig. Zo'n ICtje is uiteraard veel te klein om veel 'verkeerd' vermogen weg te vreten. Maar dat weet je allemaal wel ;)

Vergis je ook niet in een elektromotor. Een beetje motor kan zo een piek van de dubbele spanning 'teruggeven' aan het boordnet. Als je een willekeurige auto-ECU (motormgt., ECC, ABS, etc.) openmaakt zul je zien dat alle ingaande signalen aardig gebufferd zijn, tot wel in het drievoud. Zo zijn er heel wat forse verbruikers in een auto (aircokoppeling, de fans, stoel/achterruitverwarming, ...). En niet voor niets afgezekerd met 30A of meer. Je wilt na een inschakelpiek echt niet iedere keer je zekeringen vervangen ;D

Je kunt ook het maximale stroomverbruik (min een paar procent) van het IC (dus totdat ie stuk gaat) in de vorm van een diode afzekeren. Zodra het amperage hoger wordt moet de diode dan eruit knallen. Of nog geavanceerder met zeners, een soort van automatische zekering bouwen.


Veel soldeerplezier!


Gr :D

razorx

#17
Citaat van: Enno op 22-12-2008 22:37:44
Citaat van: razorx op 22-12-2008 21:27:55

In normaal Nederlands: Zorgen dat de klep in het overgangsgebied niet als een gek heen en weer gaat klepperen.

Hoe gaat de ECU hier mee om?

Open bij >80% gasklep opening, sluiten bij.....????60%?

Open vanaf 1500 toeren....sluiten bij 1300 toeren?????

Ik kan me voorstellen dat de ECU met hetzelfde probleem zit.



Nee dat is juist geen zorgenpunt.

Je moet een overgangsgebied creëren van zo'n 200rpm waar hij niet heen en weer mag schakelen.
Daarvoor is die weerstand van 470k die ik nog niet doorgerekend heb.

Je krijgt alleen maar een betere menging en vooral vulling bij lagere toerentallen.
Als de vulling beter is, zal de ECU vanzelf zien dat de lambdawaarde te laag is en heel prettig, op termijn weer voor het correcte mengsel zorgen.
Wat ook niet naar is.

razorx

#18
Yes! Up and running.
Wat aanpassingen aan het schema gedaan, het geheel afgeregeld en ingebouwd en testen maar.
Wat een feest dit rijdt echt anders.  :eusa_dance:

De elektronica laat de klep nu keurig opengaan bij plm 4100rpm.

De verandringen:
Het input gedeelte dat naar de laagspanningskant van de bobine gaat heeft vorm gekregen.
De rest van de input beveiliging wordt door het chipje gedaan.

De voeding van het chipje is nu netjes afgezenerd tegen te hoge pieken (negatief en positief).

Het elco-tje parallel aan de potmeter is nu lager, de delay was te lang.

De potmeter heeft een lagere waarde om een prettiger regelberiek te hebben.

De led is nu een twee kleuren led geworden en iets anders aangesloten.
Nu verandert de led van kleur als V-VIS actief is. Is minder alarmerend dan een led die plots oplicht.

Wat krimpkous om de draden en een net connectortje er aan:


Als laatste mocht er een grote krimpkous om de elektronica tegen sluiting.

Nogmaals een aanrader.  :eusa_dance:

Vanavond maar eens aan de Bitburger in plaats van lijnolie.
Proost!

Ludo

allemaal heel leuk.  :D
maar voor een leek, wat levert het eigenlijk allemaal op. ???

razorx

#20
Citaat van: Ludo op 24-12-2008 21:17:50
allemaal heel leuk.  :D
maar voor een leek, wat levert het eigenlijk allemaal op. ???

Wat het oplevert is dat je ook bij minder dan 80% gasklepopening het "maximaal" haalbare vermogen hebt.
Dat is standaard niet het geval.

Dit is een heel andere rijervaring. Bovendien past het systeem zich veel sneller aan aan het toerental.

@Enno: Ik ga denk ik wel een print lay-out maken. Oogt wat netter dan op zo'n experimenteer printje.

Ludo

Citaat van: razorx op 24-12-2008 21:24:04
Citaat van: Ludo op 24-12-2008 21:17:50
allemaal heel leuk.  :D
maar voor een leek, wat levert het eigenlijk allemaal op. ???

Wat het oplevert is dat je ook bij minder dan 80% gasklepopening het "maximaal" haalbare vermogen hebt.
Dat is standaard niet het geval.

Dit is een heel andere rijervaring. Bovendien past het systeem zich veel sneller aan aan het toerental.

dus als ik het goed begrijp  :eusa_think:  heb je er zo'n 20% meer vermogen door?.

razorx

#22
Nee.
Ik moet me duidelijker uitdrukken:

De theoretische koppel/toeren curve haalt een 850 met V-VIS alleen als het gaspedaal meer dan 80% open is.

Dit komt niet overeen met normaal rijgedrag.

Het theoretische maximum is niet veranderd. Wat wel veranderd is dat het theoretisch beschikbare koppel ook daadwerkelijk aanwezig is onder alle omstandigheden.

Wil je met een standaard GLT even wat bij accelereren (beschaafd inhalen op de snelweg) merk je dat er onderin niet veel gebeurt. Behalve als je het gaspedaal diep intrapt, en dan reageert het nog te laat.
Bij minder dan 80% gaspedaal en onder de 4100 toeren zijn beide kanalen open en dat is niet optimaal

Na de mod. is dat zwakke gebied er niet meer. Tot 4100rpm is er immers slechts één kanaal open onafhankelijk van het gaspedaal. Mijn 10 klepper heeft nu het absolute nakijken. Ook onderin.

Een ander punt wat mijn aansturing beter maakt dan het origineel, is dat als standaard beide kanalen open zijn en de klep dichtgaat het lang duurt voordat de lucht sneller gaat stromen. Daarom pakt het na de mod zoveel sneller op. Standaard is die klep bij mij immers dicht.

razorx

Plaatjes zeggen zoveel meer dan woorden.
Los van de snelheid waarmee de roffel nu op accelereren reageert:

Ludo

Citaat van: razorx op 24-12-2008 21:39:19
Nee.
Ik moet me duidelijker uitdrukken:

De theoretische koppel/toeren curve haalt een 850 met V-VIS alleen als het gaspedaal meer dan 80% open is.

Dit komt niet overeen met normaal rijgedrag.

Het theoretische maximum is niet veranderd. Wat wel veranderd is dat het theoretisch beschikbare koppel ook daadwerkelijk aanwezig is onder alle omstandigheden.

Wil je met een standaard GLT even wat bij accelereren (beschaafd inhalen op de snelweg) merk je dat er onderin niet veel gebeurt. Behalve als je het gaspedaal diep intrapt, en dan reageert het nog te laat.
Bij minder dan 80% gaspedaal en onder de 4100 toeren zijn beide kanalen open en dat is niet optimaal

Na de mod. is dat zwakke gebied er niet meer. Tot 4100rpm is er immers slechts één kanaal open onafhankelijk van het gaspedaal. Mijn 10 klepper heeft nu het absolute nakijken. Ook onderin.

Een ander punt wat mijn aansturing beter maakt dan het origineel, is dat als standaard beide kanalen open zijn en de klep dichtgaat het lang duurt voordat de lucht sneller gaat stromen. Daarom pakt het na de mod zoveel sneller op. Standaard is die klep bij mij immers dicht.

plaatjes zeggen meer dan woorden, maar in dit geval is de uitleg duidelijker.  :evil:
goed zo Yits.  :eusa_clap:


razorx

Citaat van: Ludo op 24-12-2008 22:04:51
plaatjes zeggen meer dan woorden, maar in dit geval is de uitleg duidelijker.  :evil:
;D

VolvoDeMio

Door dit soort acties (denken we te) weten dat de aarde rond is.
Complimenten!
:eusa_clap:

razorx

Wel,

genoeg tijd gehad om te testen en te spelen.
Het laatste schema werkt, blijft werken en doet wat het moet doen.
Een feest en andere rij-ervaring!

Ik kom binnenkort in een nieuwe post met wat andere optimalisatiepunten.
Er is bij een 850 N/A motor echt nog meer te winnen zonder extreme kosten.

Onder het motto zoekt en gij zult vinden.

Gr,
Yits.

M a r c

Nu nog even de rollenbank het echte resultaat meten  :)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

haasje

Ben ook wel benieuwd, is misschien ook een leuke aanvulling/aanpassing in mijn auto.