Lpi pomp continu op hoog toerental - OPGELOST

Gestart door razorx, 19-02-2009 20:15:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ludo

Citaat van: thyzerrr op 19-02-2009 23:40:56
Zou toch ook kunnen (wat me logisch lijkt) dat de installatie pas verzegeld wordt op het moment dat de installatie volledig ingebouwd is?  ;)

tja, das wel een goed argument.
ik weet niet hoe dat in NL zit met apk, maar hier moet jaarlijks het deksel er ook weer af bij de keuring.  :eusa_shifty:

Thys

Voor de importkeuring is hij deksel bij mij wel losgeweest, voor de APK niet. Handig hoor, zo'n zegel :eusa_think:

thuur

Citaat van: Ludo op 19-02-2009 23:46:33
ik weet niet hoe dat in NL zit met apk, maar hier moet jaarlijks het deksel er ook weer af bij de keuring.  :eusa_shifty:


In NL mag niets gedemonteerd worden tijdens de keuring. Daarom kan een 850 b.v. nooit worden afgekeurd op versleten binnenste stuurkogels.


Gr ;)

Ludo

Citaat van: thuur op 20-02-2009 15:13:27
Citaat van: Ludo op 19-02-2009 23:46:33
ik weet niet hoe dat in NL zit met apk, maar hier moet jaarlijks het deksel er ook weer af bij de keuring.  :eusa_shifty:


In NL mag niets gedemonteerd worden tijdens de keuring. Daarom kan een 850 b.v. nooit worden afgekeurd op versleten binnenste stuurkogels.


Gr ;)

tja, bij ons heeft een autokeuring als doel, veiligheid.  ;D

pwassink

Citaat van: razorx op 19-02-2009 21:47:10
In een estate hoor je ze inderdaad goed, met open rolhoes. Het leeft zullen we maar zeggen.

Ik heb al een mailtje gestuurd naar de inbouwer, eventueel morgen nog even bellen.

Ontdekte net dat het pompzegel op de donut verbroken was.  :eusa_think:


idd blijkbaar normaal, een zegel af fabriek ofzo, k heb me er ook al eens over verbaasd ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

BenC70ES

Citaat van: Ludo op 19-02-2009 23:46:33
Citaat van: thyzerrr op 19-02-2009 23:40:56
Zou toch ook kunnen (wat me logisch lijkt) dat de installatie pas verzegeld wordt op het moment dat de installatie volledig ingebouwd is?  ;)

tja, das wel een goed argument.
ik weet niet hoe dat in NL zit met apk, maar hier moet jaarlijks het deksel er ook weer af bij de keuring.  :eusa_shifty:


Dat deksel hebben ze er bij mij nog nooit afgehaald op de keuring...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Ludo

Citaat van: BenC70ES op 20-02-2009 19:35:59
Citaat van: Ludo op 19-02-2009 23:46:33
Citaat van: thyzerrr op 19-02-2009 23:40:56
Zou toch ook kunnen (wat me logisch lijkt) dat de installatie pas verzegeld wordt op het moment dat de installatie volledig ingebouwd is?  ;)

tja, das wel een goed argument.
ik weet niet hoe dat in NL zit met apk, maar hier moet jaarlijks het deksel er ook weer af bij de keuring.  :eusa_shifty:


Dat deksel hebben ze er bij mij nog nooit afgehaald op de keuring...

heb jij weer effe geluk.  ;D

razorx

Even een update:

Ik kan volgende week even langsrijden bij Bodo (mijn LPi inbouwer) in Amsterdam noord.

Ben benieuwd.

razorx

Gisteren kon ik even langs bij Bodo in Noord.
Computer op de LPe, mocht meekijken.

LPe dacht dat de pomp op 500rpm zat.

Dit was volgens de meneer die mij hielp vermoedelijk veroorzaakt door een draadbreuk.

Geen onlogische diagnose, want toen ik later in de technische info van Vialle keek zag het volgende:

Pump motor control strategy


The pump motor only rotates when LPG is the selected fuel. Therefore, the motor is activated even when the engine is still running on petrol after the car has been started up and LPG operation is selected. When the ignition is switched on, the pump rotates for +/- 1 second at a higher rpm (than is programmed in the LPE) of 2000 rpm. This occurs in reaction to the detection of the engine-running signal (petrol pump control) on ignition.

The possibility of controlling at 5 different rpm's will not always be used. This depends on the LPG output. The rpm is determined in the LPE by comparing the injector activating time and the engine rpm (duty cycle). The acceleration is therefore load-dependent. If the control wire is loose, the electronics sends the pump to its default value: in most cases 2000 rpm


Volgende week donderdag kan ik bij ze langs om de boel te laten fixen (heb immers nog garantie).

thuur

Citaat van: razorx op 26-02-2009 20:52:53

Pump motor control strategy


The pump motor only rotates when LPG is the selected fuel. Therefore, the motor is activated even when the engine is still running on petrol after the car has been started up and LPG operation is selected. When the ignition is switched on, the pump rotates for +/- 1 second at a higher rpm (than is programmed in the LPE) of 2000 rpm. This occurs in reaction to the detection of the engine-running signal (petrol pump control) on ignition.

The possibility of controlling at 5 different rpm's will not always be used. This depends on the LPG output. The rpm is determined in the LPE by comparing the injector activating time and the engine rpm (duty cycle). The acceleration is therefore load-dependent. If the control wire is loose, the electronics sends the pump to its default value: in most cases 2000 rpm


Geschreven door een Hollander ???


Gr :o

razorx

Ook maar even een bronvermelding, interessant documentje:
http://www.suzukituning.com/General/VialleLPi/Vialle%20LPi%20Technical%20Manual.htm

Gr.  ;)
Yits
Helaas vermelden zij hun bron niet.

Ludo

Citaat van: thuur op 26-02-2009 21:40:03
Citaat van: razorx op 26-02-2009 20:52:53

Pump motor control strategy


The pump motor only rotates when LPG is the selected fuel. Therefore, the motor is activated even when the engine is still running on petrol after the car has been started up and LPG operation is selected. When the ignition is switched on, the pump rotates for +/- 1 second at a higher rpm (than is programmed in the LPE) of 2000 rpm. This occurs in reaction to the detection of the engine-running signal (petrol pump control) on ignition.

The possibility of controlling at 5 different rpm's will not always be used. This depends on the LPG output. The rpm is determined in the LPE by comparing the injector activating time and the engine rpm (duty cycle). The acceleration is therefore load-dependent. If the control wire is loose, the electronics sends the pump to its default value: in most cases 2000 rpm


Geschreven door een Hollander ???


Gr :o

deze wél:

CiteerDe pompmotor draait alleen als LPG als brandstof gekozen is. Dus ook al wanneer de
auto nog op benzine loopt na het starten van de motor als er voor LPG is gekozen. Bij
het aanzetten van het contact gaat de pomp gedurende een bepaalde tijd op een
hoger (in de LPE geprogrammeerd) toerental draaien. Dit gebeurt als reactie op het
zien van het motorloopsignaal (aansturing benzinepomp), wanneer het contact wordt
aangezet.
De mogelijkheid om 5 toerentallen aan te sturen zal niet altijd benut worden, dit is
afhankelijk van de LPG afname. Het aan te sturen toerental wordt in de LPE bepaald
door de injectietijd (motorbelasting).
Het opschakelen is dus belastingsafhankelijk. Als de stuurdraad los ligt, stuurt de
elektronica de pomp in noodloop, in de meeste gevallen betekent dit 2000 tpm.

;D

razorx


razorx

#28
Aangezien ik het door de week beredruk heb en er elektronen door mijn aderen stromen (wat een pretentie  ;) ),
besloten er zelf naar te kijken.

Eerst de diverse LPi connectoren gecontroleerd, allen keurig en van goede kwaliteit, ook in de ringtank.

Zonder pomptoerentalsignaal zal de LPE de pomp naar een fail safe waarde van 2000 toeren brengen.
Het installatieschema van Vialle bekeken. Daar was een draad te vinden die pump control heet, blauw-wit.

Maar eens doormeten tussen het punt bij de ringtank en de connector bij het schutbord.
Yes, onderbreking!

Onder de rechterzijkant liep de kabel en gasboom keurig, beschermd door een omhulling en wel.
Waar de gasslangen en de kabelboom langs de beugel voor de trekhaak lopen was geen extra omhulling aangebracht.
De bedrading liep, met tape omvlochten langs een wat hoekiger deel van de beugel.

Goed kijken, dit kan het toch niet zijn? Het isolatietape leek maar een beetje beschadigd te zijn.
Zaklamp er bij, de boel een beetje opgengepeuterd. Blauw-wit poeder?


Voorzichtig de tape losgefrot:


Even trekken aan het blauw-witte draadje, ja alleen de isolatie maakte nog verbinding  ;) .

Netjes,  een draadje er tussen gesoldeerd en wat krimpkous er om:

Je ziet het schurende stuk metaal hier goed.

De boel opgeschoond, tape er omheen en wat extra bescherming:


Uteraard de bundel zo gefixeerd, dat er wel bewegingsvrijheid is, maar dat ie nergens meer tegenaan schuurt.

Testen:  :eusa_dance:
Wat een rust, heerlijk en scheelt mij weer tijd.

Groeten van Yits en bedankt voor het meedenken!

Uiteraard krijgt de LPi inbouwer deze foto's ook te zien!
Iedereen maakt fouten, helpt hun ook weer.

Ludo