Gaan we woensdag stemmen en andere politieke discussies

Gestart door Thys, 31-05-2009 14:35:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Reitse

die stemplicht moeten ze hier ook weer invoeren...

Maar ga uiteraard stemmen! Ben je verplicht, al stem je blanco of ongeldig, ook dan geef je iig een signaal af :)

razorx

Citaat van: Misha op 31-05-2009 15:04:35
..
Democratie is de dictatuur van de meerderheid.
..
Mooi verwoord.

Ik ben zeker voor een Europese eenheid, zowel voor de economie, als als tegenwicht tegen de grote machten.
Voor de gewone man zijn deze verkiezingen nog steeds een ver van mijn bed show.

Er wordt mij nog steeds en te lang in abstracties gesproken.
Ik ga overigens wel, of een krokodil moet mij onderweg opeten.

In dit topic geen stem uitgebracht  ;)

Ludo

Citaat van: Reitse op 31-05-2009 19:57:35
die stemplicht moeten ze hier ook weer invoeren... 

je mag gerust in mijn plaats komen stemmen hoor.
op mijn paspoort zetten we wel even jouw foto op. ;D

rogerV701998

Citaat van: Reitse op 31-05-2009 19:57:35
die stemplicht moeten ze hier ook weer invoeren...

Maar ga uiteraard stemmen! Ben je verplicht, al stem je blanco of ongeldig, ook dan geef je iig een signaal af :)

Mee eens. Ik zie het kunnen stemmen toch ook wel als een recht (al valt er steeds minder te kiezen :eusa_think:)

Scooby Doo

Zoals Ben reeds zei, in België is er stemplicht.

Schaf de stemplicht af, en enkel de fanatiekelingen zullen nog gaan stemmen, en ik vermoed dat we dan nog verder van huis zullen zijn.  :eusa_think:

Zolang ze niet vetrwachten dat ik op het stembureau kom zitten voor een godganse dag zal ik wel een bolletje aanstippen.  :eusa_shifty:

Veel deftig zal er wel weer niet opstaan, op die lijsten.  :evil:

Puppy Power!!!

rifwachter

Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

confruo

Citaat van: Reitse op 31-05-2009 19:57:35
die stemplicht moeten ze hier ook weer invoeren...


op de wiki staat ; Voor het instellen van de opkomstplicht lagen de opkomstpercentages ongeveer op hetzelfde lage peil als we zien na de afschaffing,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stemplicht

UserID6342

Zie het niet meer als een plicht ipv recht.  Iedereen lult en nuilt wel eens over de politiek, kabinetsbeslissingen, etc.  Mijn mening is dat als je niet stemt, je dus ook niet moet zeiken.  Heel zwart-wit en voor sommige mensen erg bot.  ben het compleet met Marc O. eens dat er alleen partijen moesten zijn die al hun beloftes nakwamen....  Zodra ze gekozen zijn zijn de partijen ineens vergeten waarom ze ook al weer eens gekozen waren door de burgers...

Misha

Citaat van: Dirk342 op 31-05-2009 23:17:42
..  Zodra ze gekozen zijn zijn de partijen ineens vergeten waarom ze ook al weer eens gekozen waren door de burgers...

Om de beloftes waar maken is 9 van de 10 keer geld nodig. Geld moet ergens vandaan komen, en al het geld wat overheden hebben komt altijd bij de burgers vandaan.   Dus is er meer geld nodig, moet er meer bij de burgers vandaan komen. Dat vinden we natuurlijk minder, we worden dan graag kortzichtig we willen geen 5 jaar inleveren voor iets structureels als er na 4 jaar een nieuwe regering gekozen wordt. Aan de andere kant kunnen partijen nooit echt belangrijke, ingrijpende en misschien zelfs noodzakelijke wijzigingen doorvoeren als die voor een periode iets doen met de economische welvaart van de burgers want dan worden ze na 4 jaar niet meer herkozen.
Een heleboel beslissingen die genomen zouden moeten worden gaan over zaken die het gemiddeld bevattingsvermogen te boven gaan, waar je echt inzicht in moet hebben.  Dat kunnen de heren en dames politici ondanks het ontlopen van de verantwoordelijkheden door het wegschuiven naar mega dure adviesbureaus zelf al niet, laat staan dat de stemmende burger het zou moeten begrijpen.
Denk aan Betuwelijn, JSF,Rekeningrijden. Allemaal projecten die door niet-gebonden adviesbureaus en note bene in het geval van de Betuwelijk de eigen rekenkamer zijn afgebrand en zijn doorgezet. Vooral de Betuwelijk, rij er dagelijks een stuk langs, heb dit jaar denk ik 5 keer een trein(tje) zien rijden. Wel op diezelfde route elke dag kolonnes met vrachtwagens in een lange file, parallel aan een verder verlaten spoorweg..



Kortom : Stem Emiel.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Vulk

Wij moeten inderdaad gaan stemmen. Ik hoop dat ik daardoor de rollenbankmeeting niet mis.
2 of 3 jaar geleden moest ik "ziek" zijn om naar de Nürburgring te kunnen.

Toen is mijn ma gaan stemmen voor mij, ik vrees dat ik dit jaar toch zelf een bolletje ga moeten kleuren, al weet ik in de verste verte niet welk.

Misha

Citaat van: Scooby Doo op 31-05-2009 22:55:55
Zoals Ben reeds zei, in België is er stemplicht.

En daar gaat het dan ook veel beter met de regeringen.. :D
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

The Saint

Bedankt voor de tip Claudia (Stemwijzer). Ik twijfelde tussen niet-stemmen ivm onvoldoende kennis van de programma's of op de PVV stemmen omdat ik daarmee een signaal afgeef. In Europa ben ik het nl niet altijd eens met de PVV standpunten (ik vind Europa wel belangrijk..).

Stemwijzertje ingevuld, kom ik toch weer uit op de PVV. Dit heeft me over de streep getrokken: donderdag stem ik op de PVV.

heb je nu spijt Claudia  ;D
No shirt no shoes, no pinball

Marc O.

Ik dacht dat die niet meedoen aan de Europese verkiezingen?
...The Nile isn't just a river in Africa...

mehn

Citaat van: Marc O. op 01-06-2009 08:29:05
Ik dacht dat die niet meedoen aan de Europese verkiezingen?

Verkeerd gedacht. Helaas doen ze wel mee.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Laserblue

mijn lijstje  :eusa_shifty:

D66     (wist niet dat ze nog bestonden  ;D )
Newropeans     
GroenLinks    huh? ???   
PvdA     
VVD     
LibDem     
PVV     
CDA     
SP     
Partij voor de Dieren     
Europese Klokkenluiders Partij     
Europa Voordelig! & Duurzaam     
De Groenen     
Partij voor Europese Politiek     
ChristenUnie/SGP     
Solidara     
Libertas     
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*