Gaan we woensdag stemmen en andere politieke discussies

Gestart door Thys, 31-05-2009 14:35:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Claudia

Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

Ben

Citaat van: Claudia op 31-05-2009 15:10:52
http://www.stemwijzer.nl/

:)

RIJSWIJK - De kiezer lijkt met een groeiend aantal stemwijzers door de bomen het bos niet meer te zien. Dat stelt directeur Nel van Dijk van het Instituut voor Publiek en Politiek (IPP), nu het aantal hulpmiddelen en internetvragenlijsten om een politieke voorkeur gefilterd te krijgen zo toeneemt.

In toenemende mate melden belangenorganisaties zich bij het politieke instituut met het verzoek samen een stemwijzer op te zetten. Daarmee vragen die organisaties aandacht voor hun eigen belangen.

''Belangengroepen durven steeds minder een stemadvies te geven en grijpen daarom massaal naar een eigen stemwijzer'', zegt Van Dijk. Volgens het IPP zijn er inmiddels twaalf hulpmiddelen voor kiezers op internet.

Libelle
De directeur weet niet of de stemwijzers van de belangengroepen en zelfs commerciële partijen als de Libelle Kiescoach worden gebruikt om meer mensen naar hun eigen website te sturen.

Daarop kunnen zij met advertenties verdienen. ,,De belangenorganisaties melden zich bij ons omdat ze vinden dat hun onderwerp in de stemwijzer moet worden behandeld'', weet van Dijk.

Educatief
,,Dat doen wij niet. Voor ons zijn de partijprogramma's het uitgangspunt en niet waaraan belangengroepen aandacht willen geven. Het is aardig dat zij naar middelen zoeken om hun achterban te bedienen, maar onze doelstelling is educatief.'' Op die manier wil het IPP bereiken dat mensen met verschillende opvattingen en van verschillende partijen de stemwijzer kunnen doen. ,,Wat daar vervolgens uitkomt is niet relevant'', vindt Van Dijk.

Groene Kieswijzer
Nieuw is onder meer de Groene Kieswijzer van de Stichting Natuur en Milieu, die inmiddels bijna 22.000 keer is geraadpleegd. De kieswijzer werd speciaal gemaakt voor de Europese verkiezingen. Dat geldt ook voor de Wereldstemwijzer, die extra aandacht vraagt voor ontwikkelingssamenwerking, landbouw en wereldhandel.

De stemwijzer van het IPP is bijna 500.000 keer geraadpleegd. Uit onderzoek van het instituut blijkt dat mensen er wel wat van opsteken, maar dat slechts een klein deel zich door de stemwijzer laat leiden. ,,Als die kiezer eenmaal in het stemhokje staat, maakt die toch zijn of haar eigen keus. Een klein percentage laat zich wel door de stemwijzer leiden, maar dat is maar betrekkelijk'', zegt Van Dijk.© ANP


Ann.

Zelf stem ik altijd,
mensen die niet stemmen en wel overal over zeuren...
daar heb ik een klein beetje moeite mee.
Europa lijkt verder van ons af te staan maar er wordt veel bepaald dus...
stemmen!!!!

The Saint

Citaat van: Ann. op 01-06-2009 10:59:30
mensen die niet stemmen en wel overal over zeuren...
daar heb ik een klein beetje moeite mee.

Zo zie ik het ook, zorg dat je stemt, dat er op je gestemd kan worden, of houd bij elke politieke discussie je mond  :-X
No shirt no shoes, no pinball

Misha

Citaat van: The Saint op 01-06-2009 11:54:52
Citaat van: Ann. op 01-06-2009 10:59:30
mensen die niet stemmen en wel overal over zeuren...
daar heb ik een klein beetje moeite mee.

Zo zie ik het ook, zorg dat je stemt, dat er op je gestemd kan worden, of houd bij elke politieke discussie je mond  :-X
Tja, dat lees je wel vaker.
Maar waarom dan ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

UserID6342

Citaat van: Ann. op 01-06-2009 10:59:30
Zelf stem ik altijd,
mensen die niet stemmen en wel overal over zeuren...
daar heb ik een klein beetje moeite mee.
Europa lijkt verder van ons af te staan maar er wordt veel bepaald dus...
stemmen!!!!
mee eens

thuur

Citaat van: Misha op 01-06-2009 12:22:25
Citaat van: The Saint op 01-06-2009 11:54:52
Citaat van: Ann. op 01-06-2009 10:59:30
mensen die niet stemmen en wel overal over zeuren...
daar heb ik een klein beetje moeite mee.

Zo zie ik het ook, zorg dat je stemt, dat er op je gestemd kan worden, of houd bij elke politieke discussie je mond  :-X
Tja, dat lees je wel vaker.
Maar waarom dan ?

Omdat een Democratie nu eenmaal de stem van het volk nodig heeft.

Mensen die niets aan een situatie willen veranderen en wel erover klagen zijn passief en hypocrieten en soms zelfs hypochonders. Aan dat volk heeft de wereld niets.


Gr :eusa_snooty:

The Saint

Citaat van: Misha op 01-06-2009 12:22:25
Citaat van: The Saint op 01-06-2009 11:54:52
Citaat van: Ann. op 01-06-2009 10:59:30
mensen die niet stemmen en wel overal over zeuren...
daar heb ik een klein beetje moeite mee.

Zo zie ik het ook, zorg dat je stemt, dat er op je gestemd kan worden, of houd bij elke politieke discussie je mond  :-X
Tja, dat lees je wel vaker.
Maar waarom dan ?

Omdat je niet met miljoenen mensen kunt vergaderen. Dit is the next best thing. En als je dan niet stemt, dan doe je dus letterlijk niet mee. Nou dan vervalt je recht om te mopperen vind ik.

No shirt no shoes, no pinball

FGG

Ik ga wel stemmen.

De Stemwijzer komt bij mij op CDA/VVD. Zal de laatste wel worden. ::)

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

pooh

ik ga ook stemmen maar durf hier niet neer te zetten waar de stemwijzer bij mij op uitkwam ;D


Teken de petitie tegen het dodingsstation en de gemeenten in Cadiz!
Direct naar de petitie: www.petitiononline.com/perrera/petition.html

Marc O.

Citaat van: pooh op 01-06-2009 14:37:05
ik ga ook stemmen maar durf hier niet neer te zetten waar de stemwijzer bij mij op uitkwam ;D

Wilde gok: Partij voor de dieren? :D
...The Nile isn't just a river in Africa...

Claudia

Citaat van: pooh op 01-06-2009 14:37:05
ik ga ook stemmen maar durf hier niet neer te zetten waar de stemwijzer bij mij op uitkwam ;D

Ik 'vrees' dat ik dezelfde uitslag heb. ;D
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

confruo

zo ga ik wel stemmen dnderdag, maar wat ..., zo lees ik net op nu.nl

Het CDA en de partij van Berlusconi zijn lid van dezelfde fractie in het Europees Parlement

Maar van die combinaties vind ik niet zoveel terug, nu zou ik sowieso nooit op het CDA stemmen, maar sta je dan indirect ook niet op die italiaan te stemmen ?

Ik heb nog veel na te zoeken *zucht*

Misha

Ik vind eigenlijk dat je altijd moet stemmen, zo werkt het nu eenmaal en daarvoor moet je ook dankbaar kunnen zijn. Maar het is ook je recht om niet te stemmen, dat is ook besloten, en daarvoor moet je ook dankbaar kunnen zijn. Om het met een vorm van beleid niet eens te zijn hoef je niet te stemmen denk ik, ook dat is een voorrecht van onze democratie.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Marc O.

Citaat van: Misha op 01-06-2009 15:47:26
Ik vind eigenlijk dat je altijd moet stemmen, zo werkt het nu eenmaal en daarvoor moet je ook dankbaar kunnen zijn. Maar het is ook je recht om niet te stemmen, dat is ook besloten, en daarvoor moet je ook dankbaar kunnen zijn. Om het met een vorm van beleid niet eens te zijn hoef je niet te stemmen denk ik, ook dat is een voorrecht van onze democratie.



Precies! De plicht om de stemmen, terwijl er geen partijen zijn die jouw mening delen, doet me enigszins denken aan Noord Korea ofzo (of België ;)).
...The Nile isn't just a river in Africa...