Diode modificatie TDI / 2.5D

Gestart door Marc_V70, 17-07-2009 18:40:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marc_V70

In diverse berichten over TDI motoren heb ik wat gelezen over het afdoppen van de EGR klep en het plaatsen van een diode op de stekker van de luchtmassameter.

Nu ga ik bij mijn TDI ook de EGR klep afdoppen en ik wil ook graag de zgn. diodemodificatie uitvoeren.
Maar... Zoals de techneuten wellicht weten: een Volvo V70 TDI heeft een luchthoeveelheidsmeter en de 2.5D heeft een luchtmassameter.

Mijn vraag: Kan de diodemodificatie op zowel de TDI (met LHM) als de 2.5D (met LMM) worden uitgevoerd?
En zo ja, tussen welke pinnetjes dient de diode geplaatst te worden? Bij de LMM is het tussen 4 en 5, maar ik heb maar 4 pinnetjes in de aansluiting op de LHM.

Het mooiste zou zijn als er iemand een foto kan plaatsen als voorbeeld.

Alvast bedankt!

thuur

Ik zou eens informeren op een TDI forum (VW/Audi). Die mensen zijn erg ervaren in het opvoeren van (onze) dieseltjes :D


Gr ;)

Marc_V70

Uit de berichten op de diverse forums werd ik niet echt veel wijzer of de LHM van een TDI vervangen kon worden door een diode. Ik heb het gewoon maar geprobeerd.

Wat heb ik nu gedaan?
-EGR afgedopt met RVS plaatje
-de mechanische klep in de LHM vastgezet met duct tape
-met een multimeter opgezocht wat de functies zijn van de aansluitpolen:
-de middelste 2 polen geven de positie van de klep in de LHM door; hier heb ik een diode op geplaatst,
-de buitenste 2 polen geven het signaal van de temperatuursensor door, deze heb ik met een kort draadje doorverbonden, zodat de temperatuur wel wordt doorgegeven. Anders gaat er een storingslampje branden.

Het gevolg: zuiniger, meer vermogen (zeker onder 2000 rpm),  soms een rookpluimpje bij het optrekken maar zeker niet hinderlijk.

Het storingslampje is tijdens het testen gaan branden. Ik ga er van uit dat deze binnenkort weer vanzelf uitgaat.

Gunnar

Zuiniger gaat hij er zeker niet door worden. De ecu denkt nu dat de motor constant de maximale hoeveelheid lucht krijgt en spuit dus ook naargelang brandstof in. Dit zorgt voor de rookpluimpjes bij vertrekken en optrekken vanuit deellast.
Je rijdt nu gewoon op gaspedaal en koppelbegrenzing, het hele gedeelte dat de brandstofverhouding regelt is uitgeschakeld. Beetje zoals de echte oude diesels dus.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Ronald21

#4
Ik heb dit gedaan op mijn vw bus t3 met passat tdi motor uit 1998 en trok als een raket.

EGR afgedopt (alleen vacuumslang doorgeknipt en aan beide zijde afgedopt) en diode modificatie (20 eurocent).

Onderin de tpm een stuk sterker.

Referentiespaning 5V- 0.7 V (diode) = 4.3 V stuurt hij dan richting motormanagement ten alle tijde.

Diode bij mij over pin 4 en 5 (ik had er maar 5,  LMM van Bosch).

Spuit dus meer in , maar verbruik ging nauwelijks omhoog , 1:11 ipv 1:12.

Let op: werkt alleen bij diesels !!

mvg,

Ronald

EVV

Citaat van: Gunnar op 24-07-2009 09:35:38
Zuiniger gaat hij er zeker niet door worden. De ecu denkt nu dat de motor constant de maximale hoeveelheid lucht krijgt en spuit dus ook naargelang brandstof in. Dit zorgt voor de rookpluimpjes bij vertrekken en optrekken vanuit deellast.
Je rijdt nu gewoon op gaspedaal en koppelbegrenzing, het hele gedeelte dat de brandstofverhouding regelt is uitgeschakeld. Beetje zoals de echte oude diesels dus.
Een diesel heeft toch geen gasklep en krijgt toch altijd de maximale hoeveelheid lucht, dat is toch 1 van de verschillen tussen diesel en benzine: Benzine moet de mix precies goed zijn, diesel heeft altijd een overvloed aan lucht, het gaspendaal regeld alleen de hoeveelheid brandstof?

Gunnar

#6
Een diesel staat altijd open maar de hoeveelheid lucht die erdoor gaat wordt gemeten.
Wat je hiermee doet is tegen de ecu zeggen dat hij altijd het maximale aan lucht erdoor jaagt. Eigenlijk de situatie waarin de turbo volle kracht lucht blaast.
Effectief echter is het niet zo bij deellast of vertrek vanuit stilstand, waardoor de ecu bij gas indrukken dan ineens veel maar diesel in de motor jaagt met roet als gevolg. Diesels beginnen te roeten vanaf lambda 1.25 ongeveer.

Je auto wordt er NIET sneller door, wat het wel doet is het kleine momentje dat je in deellast zit al meer inspuiten (pluimpje), en bij een slecht werkende lmm geeft het wel winst, omdat het effect bij volgas hetzelfde terug is als bij een nieuwe lmm.

De diode mod doet eigenlijk niets meer dan gewoon heel de brandstof-lucht verhoudingsberekening in de ecu uitschakelen.

Hieronder heb ik een tabel gezet van een tdi 850 met inspuitwaardes.
In de normale situatie begrenst de koppelbegrenzing de inspuitwaardes, bij een slechte lmm begrenst de brandstofverhoudingsberekening de inspuitwaardes. Met het plaatsen van de diode ga je bij volgas weer terug naar begrenzing op de koppelbegrenzing. Bij deellast echter ga je ook altijd inspuiten op basis van het gaspedaal begrensd door de koppelbegrenzing, waardoor je roetvorming krijgt.
Het is een cheap fix voor een kapotte lmm of lhm, maar je auto wordt er dus niet echt sneller door.

Toeren   LMM      LMM    koppel
          SLECHT   GOED   
500     27.209   38.87   31.06
710     27.209   38.87   26.67
990     27.433   39.19   29.55
1250   27.874   39.82   31.15
1500   30.107   43.01   32.8
1600   29.855   42.65   32.9
1800   31.045   44.35   37.2
1900   32.144   45.92   42.4
2000   32.221   46.03   43.15
2250   32.571   46.53   41.7
2500   32.305   46.15   41.75
3000   32.172   45.96   43
3500   32.235   46.05   43.6
4000   31.57     45.1    40.8
4500   30.037   42.91   36.5
4800   27.398   39.14   31
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Ronald21

#7
Nee hoor ik had met de passat 1.9 tdi 0 extra roetvorming
en trok van onderen duidelijk harder en ik merk iedere PK.

3 jr met deze mod gereden en veel plezier van gehad. Tevens condensscherm verwijderd (raster) want dit is  bij elkaar 1/3 van het doorgangsoppervlak. Of je zet er gewoon en pijp in.

En 2 u bent niet meer afhankelijk van zo'n fragiele LMM als die van Bosch die geleidelijk afsterft en een vermogen kost.

Doe het wel icm EGR afdopping anders gaat het fout.


mvg,

Ronald


Ronald21

#8
foto passat tdi in vw t3 110 pk standaard nu 140 pk




mvg,

Ronald

RRRRR_Ramon

Ik heb de diode mod al denk ik want pluimen doet ie altijd wel ff  :eusa_whistle:  ;D

Bij de 2.5D gaat het storingslampje niet meer uit, dat is het gevolg van de EGR afdopping.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Ronald21

 :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:

wat nou milieu ik kom uit een heel goed millieu

mvg

rudie

ik volg deze discussie en wordt steeds nieuwsgieriger. ik ga het dus ook proberen.
ik heb nog een ouwe LHM liggen, dus het begin is er.
nou moet ik alleen nog weten welke diode erin moet. is het soms type BAV20.


bupozaanstad

Heeft er iemand foto's van deze mod?

rudie

ik heb net een diode geplaatst. de plus van de diode heb ik gesoldeerd op de aansluiting van of naar de grafietbaan en de min dus op pen 2 of 3 van de stekker
verder een draadje op 1 en 4.
gelijk met wegrijden lijkt hij iets vlotter, alleen heb ik bij iets hogere toeren geen turbodruk en het motormanegentlampje blijft branden.
wat doe ik verkeerd ?


rudie

nu kan ik jullie melden dat ik dat ik de diode andersom heb gesoldeerd en nu lijkt ie veel beter te lopen. morgen ga ik hem echt testen maar de trekkracht lijkt over de hele linie beter, vooral onderin.
alleen jammer dat het motorlampje nog wel brand maar die kan ik misschien laten resetten.