Diode modificatie TDI / 2.5D

Gestart door Marc_V70, 17-07-2009 18:40:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AllardAX

#45
misschien een domme vraag maar hoe krijg ik het zwarte deksel van de LHM open zonder te slopen?

gevonden  :eusa_whistle:

rudie

zonder te slopen krijg je dat kapje er niet af. dat ding zit vast gekit. je moet er dus wel even een schroevendraaier tussen zetten.

MICHEL306

Wat is nu de conclusie van deze handelingen?werkt het of werkt het niet?

Zelf rij ik al een jaar met een gechippte td en dat trekt de straatstenen er uit zo vanaf 1500 toeren, lijkt mij dus een overbodige mod....
gr M

SMartin

Ik weet het, dit heet een opgraving maar ik wilde toch even mijn ervaring met deze modificatie posten:

Ik vind het elke cent waard (van de 15 cent voor de diode). Ik heb eigenlijk altijd dat zagende optrekken gehad, geen power meer boven 2500 rpm. De LMM heb ik al eens vervangen door een nieuwe (Pierburg) maar het probleem was eigenlijk nooit opgelost. Naar aanleiding van dit artikel de stap toch maar gezet, al met al 1 minuut werk (de EGR was al eerder afgedicht):

Stekker LMM loshalen , diode erin, ducttape erover zodat ie er niet uittrilt en gaan als de brandweer (toen ik de diode eindelijk goed had zitten dan, op de foto heb ik net de 2 verkeerde punten doorverbonden (1+2 waar dit 4+5 moest zijn)).

Het verbruik is licht gedaald, het zagen is weg, en meer trekkracht. Ik ben er blij mee :)

(Betreft een '99 2.5D overigens. En zoals gezegd, op de foto zit de diode verkeerd, je moet 'm eigenlijk spiegelen).


Blue850

En wederom een opgraving  :P.

Ik heb de verwachting dat mijn luchthoeveelheidsmeter (Tdi '98) ook is overleden. Heb deze gereinigd met alcohol maar dat heeft niet veel (lees niets) geholpen. Nu lees ik deze mod als tijdelijke cheapfix. Heb 3 week geleden de distributie laten vervangen (prijzig...) dus als ik de aanschaf van een nieuwe LHM a 300 E nog even kan uitstellen doe ik dat graag.
Concreet, kan iemand uitleggen of ik de diode nu ook gewoon in de stekker kan doen of moet het echt in de LHM worden gesoldeerd zoals op de foto's in dit topic.

Alvast  bedankt.

SMartin

Citaat van: Blue850 op 03-07-2014 21:02:12
En wederom een opgraving  :P.

Ik heb de verwachting dat mijn luchthoeveelheidsmeter (Tdi '98) ook is overleden. Heb deze gereinigd met alcohol maar dat heeft niet veel (lees niets) geholpen. Nu lees ik deze mod als tijdelijke cheapfix. Heb 3 week geleden de distributie laten vervangen (prijzig...) dus als ik de aanschaf van een nieuwe LHM a 300 E nog even kan uitstellen doe ik dat graag.
Concreet, kan iemand uitleggen of ik de diode nu ook gewoon in de stekker kan doen of moet het echt in de LHM worden gesoldeerd zoals op de foto's in dit topic.

Alvast  bedankt.


Ik graaf weer even verder maar om geen losse eindjes te houden een antwoord op de vraag van Blue850:

Ik heb de "pootjes" van de diode wat ingekort en met een tangetje omgebogen tot een U, en vervolgens in de stekker geprikt. Daarna met ducttape/tiewraps vastgezet. Niet gesoldeerd dus. De LMM zit er nog wel in maar heeft geen enkele functie meer.

henknoordhuis

#51
Ik heb me even in de materie verdiept. Mijn LHM heeft een paar jaar geleden al de geest gegeven en ik wil het lampje graag uit hebben.

De 4 pinnetjes in de stekker hebben de volgende spanning, vanaf de linkerkant gezien bij losgekoppelde stekker:
1e: massa
2e t.o.v. 1e: 5,04 V
3e t.o.v. 1e: 0 V
4e t.o.v. 1e: 5,04 V

Het flowsignaal wordt doorgegeven naar het 3e pinnetje. Als dit signaal van het 1e naar het 3e pinnetje wordt doorgegeven, staat ie helemaal dicht (0V). Als hij van het 2e naar het 3e pinnetje wordt doorgegeven staat ie helemaal open. Daarom moet de diode vanaf het 2e pinnetje in het 3e pinnetje. Dat is ook de richting van de diode.

Om geen verstoring te krijgen heb ik de stekker losgekoppeld en de meetvaan open gezet. De componentjes kunnen dus rechtstreeks in de losgekoppelde stekker.

Het vierde pinnetje is voor het temperatuursignaal t.o.v. de massa.
Het temperatuursignaal kan mijns inziens niet met een draadje worden doorgegegeven, het lijkt mij dat daar een weerstandje tussen moet.  Ik zou graag een signaal doorgeven wat overeen komt met een temperatuur ergens tussen de -10 en de 30 graden. Wie weet hoeveel ohm en welke stroom er doorheen gaat? Vooralsnog heb ik hem nog niet aangesloten, de sensor was toch al stuk dus het zal nu weinig verschil maken.

Ik zal even een foto posten als ik er achter ben hoe dat met de IPad moet.

henknoordhuis

#52


Nog even nagemeten, op pen 3 tov pen 1: 4,97V. Prima dus.

Nu nog een weerstandje tussen 1 en 4

Duct tapetje er overheen - klaar!

https://drive.google.com/file/d/0B3WLmA052YYjN1ZIU3owZ3A5WE0/view?usp=sharing

(hoe post ik een foto?)

henry classic v70

600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

henknoordhuis

Update:
Stationair loopt de motor weliswaar mooi, maar met de diode is het vermogen weg. Even gegoogled: onder en boven de drempelwaarden gaat hij in de noodloop. Dit is waarschijnlijk boven de bovenste drempelwaarde.
De koolbaan weer in ere hersteld en het vermogen is weer terug. Dit stukje moet ik dus met rust laten.

Het stukje wat kapot is, is de temperatuursensor. Ik ga daar eens een weerstandje overheen zetten. Ik heb ergens gelezen dat die ca 10 K Ohm moet zijn. Probeer ik deze week even uit. Ik wil dat lampje graag uit hebben met behoud van vermogen als het even kan.

Ik begrijp alleen niet waar die diode nu moet. Moet die in serie met een weerstandje? Zoals ik het nu zie moet er een weerstand tussen pin 1 en 4.
Het signaal domweg doorgeven is niet een optie, lijkt mij. Dan geeft hij toch een hele foute meetwaarde aan, alsof het heel erg vriest? Er is ook voor de temperatuur een onderste drempelwaarde. Die wordt ongetwijfeld bereikt middels een gewoon draadje. De bovenste drempelwaarde zal bereikt worden met een kapotte sensor.

Ik houd jullie op de hoogte.

henknoordhuis

Ik heb het weerstandje van 10 kOhm geplaatst. Hierdoor was de spanning 4,6 V ipv 5 V. Zou dus goed kunnen zijn. Ik heb het helaas niet meer kunnen uitlezen want vanwege een aantal andere storingen (waardoor het lampje ook brandde) heb ik de strijd opgegeven en een jongere V70 D5 gekocht.

Succes met deze zoektocht.