Vomac 2010 verslag van een poolcirkelreis

Gestart door Taranis, 28-09-2009 22:34:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Taranis

Citaat van: viking_in_shorts op 29-09-2009 14:37:33
Als je dat echt onverstandig vindt, dan mag je me uitleggen hoe je in 1 week heen en weer naar Luleå wil rijden. Ik geef toe dat het een lange rit is, 2000 km, maar niet onoverkomelijk. Ik rij zelf -meerdere keren per jaar- ritten van 1000 km in m'n 1tje zonder problemen. Je mag er natuurlijk ook langer over doen, maar dan zou je er eigenlijk minimaal 2 weken voor uit moeten trekken (meteen wat dingen zien onderweg) maar wie heeft daar de tijd voor?

Volgens mij heeft Sbv al een aardig schema gepost waarbij je kilometrage beperkt blijft tot max 1200 km per dag.

2000 kilometer is voor mij gewoon niet te doen. Ik ben niet iemand die een paar red bull naar binnen giet en dan gewoon doorgaat. Ik weet van mezelf dat ik na 1200-1300 km gewoon op ben, ook als je met meerdere chauffeurs bent. Dan erken ik dat liever voordat ik er aan begin, dan mezelf halverwege de dag tegenkom ;)

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

Sbv

Het moet wel ontspannen en veilig blijven. Al zijn we dan met een Volvo op pad, wil niet zeggen dat we vrijwillig crashtest dummies moeten worden.

max 1200 - 1300 is nog wel te doen mits het gewoon rijdt. met slecht weer pak ik een hotel en de volgende dag verder ipv mezelf tegen te komen.

Afhangkelijk van het aantal serieuse potentiele deelnemers kunnen we over einge tijd wel eens onder genot van een hapje ergens aan tafel gaan zitten om zaken wat verder concreet te maken.

Tom850

Ik heb er ook belangstelling in. Lijkt me een super ervaring.

Groeten Tom

UserID6342

Citaat van: Taranis op 29-09-2009 20:06:12
2000 kilometer is voor mij gewoon niet te doen. Ik ben niet iemand die een paar red bull naar binnen giet en dan gewoon doorgaat. Ik weet van mezelf dat ik na 1200-1300 km gewoon op ben, ook als je met meerdere chauffeurs bent. Dan erken ik dat liever voordat ik er aan begin, dan mezelf halverwege de dag tegenkom ;)
Heel verstandige opmerking Ronald, waren er maar meer zo !!

viking_in_shorts

Citaat van: Taranis op 29-09-2009 20:06:12
Citaat van: viking_in_shorts op 29-09-2009 14:37:33
Als je dat echt onverstandig vindt, dan mag je me uitleggen hoe je in 1 week heen en weer naar Luleå wil rijden. Ik geef toe dat het een lange rit is, 2000 km, maar niet onoverkomelijk. Ik rij zelf -meerdere keren per jaar- ritten van 1000 km in m'n 1tje zonder problemen. Je mag er natuurlijk ook langer over doen, maar dan zou je er eigenlijk minimaal 2 weken voor uit moeten trekken (meteen wat dingen zien onderweg) maar wie heeft daar de tijd voor?

Volgens mij heeft Sbv al een aardig schema gepost waarbij je kilometrage beperkt blijft tot max 1200 km per dag.

2000 kilometer is voor mij gewoon niet te doen. Ik ben niet iemand die een paar red bull naar binnen giet en dan gewoon doorgaat. Ik weet van mezelf dat ik na 1200-1300 km gewoon op ben, ook als je met meerdere chauffeurs bent. Dan erken ik dat liever voordat ik er aan begin, dan mezelf halverwege de dag tegenkom ;)

OK, het is helemaal niet in mijn voordeel of bedoeling om iemand te overtuigen, echter ..

Ik heb een rekenfout gemaakt eerder; ik heb gerekend tot Kiruna. Luleå is hiervandaan (maar?) 1400 km.

Hiervandaan is Umea een kleine 1100 km. Lulea is minder dan 1400 km. De overige 300 km duurt volgens de TT ca. 2 uur -> als je 's ochtends om 7 uur vertrekt kom je in Umea om 7 uur 's avonds aan, in Lulea om 9 uur 's avonds aan. Ga je de eerste dag nog 100 of 200 verder rijden dan Göteborg dan kom je nóg eerder aan.

Verder weet ik niet eens zeker of ik mee kan / wil, dus laat je vooral niet te veel door mij beinvloeden.

Taranis

Citaat van: Enno op 29-09-2009 20:41:59
Dit soort ritten moet je voor je plezier doen. Als je dan ergens een rust punt kunt in lassen, dan kun je ook nog wat zien, i.p.v. de hele dag in de auto te zitten.

Daar heb je wat mij betreft helemaal gelijk in. Na 3 dagen autorijden heb je 't ook wel gehad :)

Tom850

Je kunt het beter zo bekijken, laat mensen hier aan mee doen die het leuk vinden om te doen. Je doet mee uit vrije wil.

Groeten Tom

KIM

Ik vindt 1200 per dag ook al fors als de weersomstandigheden / wegen slecht zijn.
Ben wel in voor dit avontuur.

elianmars

Ik vond 300 kilometer in barre omstandigheden (zware sneeuwval en ijzel) al een ramp. Ik heb er toen 7 uur over gedaan  :eusa_shifty:

viking_in_shorts

Ach - ik wil 't niet allemaal te veel bagatelliseren, maar vergeet niet dat dit land wél gewend is om sneeuw te verwerken. Zodra het hier koud genoeg is, wordt hier op de snelwegen genoeg zout gestrooid en ze worden ook schoongeveegd als er sneeuw op ligt (hier is het materiaal er namelijk wel voor beschikbaar). Alle auto's die op die wegen rijden hebben winterbanden, en het gros weet dat je met het middelste pedaal niet harder gaat rijden. (Voor Taranis het linker pedaal)

Zolang je je tot de snelwegen beperkt, is Zweden best wel een geciviliseerd land hoor.

Maar inderdaad - als je de tijd hebt, doe het vooral rustig aan: beter voor je hart, leuker voor de camera en je ziet wat meer dan dat ene stukje dorp van de Vomac meeting. Er zijn onderweg zat mooie plekken om te bekijken en uren/dagen te verliezen in prachtige omgevingen en dorpjes. Tips wil ik ook wel geven. Persoonlijk zou ik - op zo'n 300 km van mijn bestemming niet graag stoppen en de dag erna niet met goed humeur in de auto stappen. Dan liever ergens halverwege stoppen zodat je tenminste nog iets aan de 1e middag / avond hebt. Ennuh -sneeuwstormen of tyfonen daargelaten: dat is overmacht waar je niet je reis op gaat plannen.

Zal nu proberen zo lang mogelijk niet te reageren :eusa_shifty:

Kingfisher

#41
Er wordt heel wat "afgeweekt" als ik het zo lees. Dus ik heb het ook even bij mijn echtgenote in de week gelegd, maar volgens mij is ze al aan het pakken gegaan :eusa_shifty:

Had het plan eigenlijk al eens gehad met de 300, maar dit is wel een goed excuus om wat comfortabeler te reizen :eusa_shhh:
Ik ben wel heel erg benieuwd naar ervaringen, tips etc. van zwedengangers in die tijd van het jaar. Waar moet je rekening mee houden en is iemand al eens op de Vomac geweest?

Waar zou je nog op moeten letten mbt de auto? Speciale maatregelen voor de winter en wat te verwachten in het zweedse? Overnachten doe ik er altijd op de bonne fooi, altijd wel een plek te vinden, hoe zit dat in de winter? En wat is de gemiddelde omstandigheden in zweden in maart? Sneeuw gegarandeerd?

Normaal kom ik er alleen bij +20C........  ;D

elianmars

Citaat van: Kingfisher op 02-10-2009 21:29:25
volgens mij is ze al aan het pakken gegaan :eusa_shifty:



Wow!!! Waar vind je er zo eentje?  :o

Kingfisher

#43
Citaat van: elianmars op 02-10-2009 21:32:00
Citaat van: Kingfisher op 02-10-2009 21:29:25
volgens mij is ze al aan het pakken gegaan :eusa_shifty:
Wow!!! Waar vind je er zo eentje?  :o

Verwacht je het adres? ;D Hier naast me op de bank, specifieker wordt het niet...
Ze leest mee hoor, en is helemaal enthousiast! Als het aan haar ligt, was ze al weg geweest.
Gelukkig ben ik de realistische helft van ons, dus eerst maar eens kijken of het allemaal kan enzo.

Maar het lijkt ons geweldig om mee te maken. We gaan er eens over prakkedenken!

viking_in_shorts

#44
Citaat van: Kingfisher op 02-10-2009 21:29:25
Ik ben wel heel erg benieuwd naar ervaringen, tips etc. van zwedengangers in die tijd van het jaar. Waar moet je rekening mee houden en is iemand al eens op de Vomac geweest?

Waar zou je nog op moeten letten mbt de auto? Speciale maatregelen voor de winter en wat te verwachten in het zweedse? Overnachten doe ik er altijd op de bonne fooi, altijd wel een plek te vinden, hoe zit dat in de winter? En wat is de gemiddelde omstandigheden in zweden in maart? Sneeuw gegarandeerd?

Ik heb dezelfde rit (maar dan nog ietsjes verder) gemaakt in Feb van dit jaar. Toen ben ik doorgereden naar Kiruna, dus ik kwam langs Luleå. Ben er niet gestopt, maar gewoon lekker doorgereden. Het enige waar je qua auto rekening mee moet houden is winterbanden. De Volvo's zijn ervoor gemaakt ;)

Voor jezelf; goede warme kleding in meerdere lagen. In Kiruna heb ik tot -30 meegemaakt, in Luleå rond de -10, -20

Volgens mij heeft Taranis dit toch ook wel een paar keer gereden (of in ieder geval een groot gedeelte ervan)

<edit> oh ja - sneeuw zal er vast wel zijn ja ;) - hieronder mijn foto's van het kruisen van de poolcirkel heen en terugweg naar Kiruna.