Auteur Topic: Miyel's T-5R, het begin zonder einde.  (gelezen 20548 keer)

Miyel

• Club lid
  • Lid 500+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • 855 T-5R Black Stone.
Re: Miyel's T-5R, het begin zonder einde.
« Reactie #45 Gepost op: 08-12-2015 20:38:04 »
Inmiddels alweer een stukje verder met het opknappen van het blok. Omdat de cilinderkop voor mij te beschadigd was rond de nokkenas keerringen heb ik een andere kop 'op de kop getikt'. Het is de kop van een S60R (B5254T4) uit 2005 geworden. Helaas begreep ik pas na aankoop dat dit de verkeerde keuze was, Schutten legde in een topic uit dat de deze VVT nokkenassen constant bijgeregeld worden en wanneer je ze dus vast zet klopt de openingstijd van de kleppen niet meer..
De aangedragen oplossing was om de vaste assen van twee andere modellen aan te schaffen. Hier kon ik echter niet (gemakkelijk) aankomen. Na e.e.a. eens goed bekeken te hebben heb ik een andere oplossing bedacht;
De VVT nokkenassen zijn groter in diameter als de originele B5234T assen, hierdoor ontstaat ruimte. Door deze ruimte kunnen de assen axiaal verschuiven. Deze ruimte ga ik nu met een stel gedraaide bussen opvullen, en hiermee de assen opsluiten net zoals in de 'oude' kop gebeurd. Onderstaande foto en tekening maken hopelijk alles duidelijk;

De assen passen verder precies, positie van de nokken en lagerschalen zijn identiek.

Verder is er natuurlijk een port mismatch met het oude inlaatspruitstuk. Onderstaande foto's geven het verschil in de inlaatpoorten van de verschillende koppen weer en de port mismatch met het originele spruitstuk. Het spruitstuk is inmiddels afgetekend en gaat opgefreesd worden.

850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 MY05 (Gezinsbak)

MartijnGLT

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 08-12-2015 20:53:44 »
Ik zat je blog even te lezen en zag dat je Nokkenas beschadigd was
Op mijn werk gebruiken we wel eens een (speedi sleeve) om dit soort problemen te verhelpen met bijvoorbeeld steekassen

Miyel

• Club lid
  • Lid 500+
  • Offline Offline
  • 855 T-5R Black Stone.
« Reactie #47 Gepost op: 08-12-2015 21:13:55 »
Ha Martijn,
Ik ken ze, nog nooit gemonteerd maar wel in de handen gehad. Voor deze toepassing nog niet aan gedacht, ik wou gewoon een ander setje assen scoren.
Ik duik er eens in.. moet namelijk wel een type zonder flens hebben.

MartijnGLT

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 08-12-2015 21:16:14 »
Je bedoelt de flens op de speedi sleeve?
Deze breek je na montage af van de sleeve

schutten

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • KANON VAN TWENTE @ 600pk.... the ecu doctor...
« Reactie #49 Gepost op: 08-12-2015 23:27:45 »
Wat ga je dan met 2mm minder kleplift rijden?
Basis cirkel van de VVT nokkenassen zijn 34mm,de oude vaste b5234 nokkenassen 32mm.

Martijn_B

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Flying at 1.6 bar
« Reactie #50 Gepost op: 08-12-2015 23:50:45 »
Dat vond ik ook al opmerkelijk.. wat is je motivatie achter deze assen?
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Miyel

• Club lid
  • Lid 500+
  • Offline Offline
  • 855 T-5R Black Stone.
« Reactie #51 Gepost op: 12-12-2015 11:24:00 »
Ok, ik ben te enthousiast geweest.. alles opgemeten en gecheckt, BEHALVE de basisdiameter van de nokken....
Na een heleboel denk en zoekwerk kom ik weer terug bij af; op zoek naar geschikte nokkenassen. Heb inmiddels wat gevonden, zal binnenkort verslag doen. (Schutten, bedankt voor je snelle reactie en aangedragen oplossing).

Nu zat ik nog met een vraagstelling; zijn de kleppen en klepzittingen te slijpen met de welbekende pasta en zuignap? Omdat ik regelmatig lees dat de zittingen gehard zijn en compleet vervangen worden.

NinaPaul

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 18-12-2015 14:05:13 »
Het inslijpen kan je wel doen (nieuwe zitting en/of nieuwe klep), de drie hoeken zullen uiteindelijk ook wel lukken na honderden uren maar dat lijkt me niet wenselijk.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Miyel

• Club lid
  • Lid 500+
  • Offline Offline
  • 855 T-5R Black Stone.
« Reactie #53 Gepost op: 18-12-2015 14:08:52 »
3hoek slijpen was inderdaad niet wenselijk, het slijpsetje hiervoor kost bijna 700euro!

de Boeing

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • 855R AUT Lpi
« Reactie #54 Gepost op: 18-12-2015 14:42:58 »
...zo'n werkplaats zou ik ook wel aan huis willen...

on topic: ik ga met een B5244T5 rijden in mijn 850 en daar zit dezelfde kop op als degene die jij nu hebt.
Bedoeling bij mij is dat er niks gaat gebeuren met de CVVT nokkenassen (gewoon laten zitten maar niet aansturen). Ik heb er een tijdje mee gereden in mijn UK V70 (waar dit blok uit komt) en met de stekkers naar de solenoïdes los was ook gewoon te rijden (via VIDA kunnen constateren dat er nauwelijks tot geen verandering van de hoek plaatsvind als je ze los koppelt). Zal er dit wknd nog wel even een stukje over in mijn blog zetten.

Miyel

• Club lid
  • Lid 500+
  • Offline Offline
  • 855 T-5R Black Stone.
« Reactie #55 Gepost op: 18-12-2015 16:19:17 »
Ja, ik ken jou blog, dat je de donorauto uit Engeland gehaald hebt! Mede hierdoor ook in de veronderstelling dat het wel kon. Maar kan me goed voorstellen dat het vermogen achteruit gaat zoals schutten elders beschreef. (zie http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,78223.0.html)
De nokken van de 2005 kop zijn ook zichtbaar scherper als origineel 850, dus kleppen staan minder lang open. Heb vandaag ook een vaste uitlaat nokkenas van en niet-turbo ontvangen welke in de kop past. Komende week nog een passende vaste inlaat nokkenas ophalen. Misschien ook een goede optie voor jou, om net wat meer pk te behouden? Zal komende week e.e.a. eens naast elkaar houden en foto's posten.
« Laatst bewerkt op: 18-12-2015 16:21:05 door Miyel »

de Boeing

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • 855R AUT Lpi
« Reactie #56 Gepost op: 20-12-2015 14:07:01 »
interessant, ik leer weer bij!

ik kijk al uit naar de foto's  :P

mijn insteek om niets te doen aan die CVVT nokkenassen was om ze gewoon onaangeroerd te laten, en ze later eventueel zelfs aan te sturen. Want het is eigenlijk bijna zonde om deze mogelijkheid niet te gaan gebruiken. (zie er veel mensen mee aan de slag gaan om een optimaal resultaat (vermogen) te behalen, maar dat is dan altijd en compromis tov. ander eigenschappen van de motor).

Voor mij zou max vermogen nog niet direct het hoofd doel zijn maar ook om nog een bijkomende brandstofbesparing te realiseren (door overlapping tijdens deellast), met mijn 850 kwam ik niet onder de 10l/1ookm waarbij met rustig rijden in de N 7,5l/1ookm (1/13.3) mogelijk was! wat toch een besparing van 25% is...

Miyel

• Club lid
  • Lid 500+
  • Offline Offline
  • 855 T-5R Black Stone.
Re: Miyel's T-5R, het begin zonder einde; Inlaat nokkenas vergelijk.
« Reactie #57 Gepost op: 22-12-2015 16:00:53 »
Vandaag heeft deze leek de inlaatnokkenassen van verschillende modellen vergeleken.
Voor de kijkers die zojuist ingeschakeld hebben; Ik wil (waarschijnlijk té) graag een nieuw type cilinderkop van een 2005 B5254T4 op mijn 1995 B5234T blok monteren.
Nu bleek dat de VVT assen van deze kop niet bruikbaar zijn gezien de klepoverlap niet goed zou zijn (het VVT past dit immers constant aan en dit wordt bij montage in een niet VVT auto vastgezet). De originele 1995 assen zijn ook niet bruikbaar omdat de basisdiameter 32 mm is, die van de 2005 assen is 34mm.
De oplossing zou zijn om vaste assen te gebruiken van een kop met enkelvoudig VVT, deze heb ik dan ook aangeschaft.

Nu heb ik 3 nokkenassen om te vergelijken en ik benoem ze als volgt;
'oude' assen; de originele assen uit de kop van een 1995 B5234T
'vaste' assen; De vaste inlaatnokkenas van een 1999 V70 turbo B5234T3 (uitlaatas VVT). De vaste uitlaat as is van een N/A B5244S.
'VVT' assen; De nokkenassen van de 2005 kop, beide VVT.  

Eerst heb ik de kleplift gemeten, deze is bij alle assen hetzelfde; 8mm
Als tweede heb ik de vorm van de nok bekeken. Die van van de oude as en van de vaste as komen exact overeen! Toen die van de VVT as, die moet anders zijn, dat zie je op het oog al. En ja; hij is iets scherper, en dikker in de basis.. Wacht even, dikker in de basis? dat moet de vaste as toch ook zijn, daarvoor heb ik deze juist aangeschaft!
Wat blijkt; De assen van een 1999 kop met enkelvoudig VVT hebben ook een basis van 32mm! dus ook deze assen zijn niet bruikbaar! en daar heb je dan een complete cilinderkop voor aangeschaft..  :eusa_wall:

Goed, foto's;

De oude as.

de vaste as.

de VVT as.

Volgende; de 'timing' eens bekijken met de 'sleuf' horizontaal..;
http://i292.photobucket.com/albums/mm28/michellammers/WP_20151222_007_zps5vlzcpbu.jpg
De oude as, cilinder 4 keurig 90 graden omhoog.

De vaste as, cilinder 4 staat heel iets terug..

De VVT as, cilinder 4 staat duidelijk iets naar voren..

Conclusie van mij; de VVT intake as is goed bruikbaar, mits hiervan de timing iets veranderd wordt.. de nok is iets scherper, maar dit zal ook zijn om de grotere basisdiameter van 34mm met gelijke kleplift te compenseren?
Heren experts, is dit correct? En welke nokkenas zouden jullie anders aanbevelen?

In de volgende aflevering gaan we de uitlaat assen bekijken, dus zorg dat je dan weer kijkt!
« Laatst bewerkt op: 22-12-2015 16:17:35 door Miyel »

de Boeing

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • 855R AUT Lpi
« Reactie #58 Gepost op: 22-12-2015 23:40:25 »
interessant!

gave tool ook (om die nok te meten)

Ik zit net op het moment: distributie erop leggen of nog op zoek naar andere assen ?
Denk toch dat ik de kop dicht ga laten en de originele assen van de B5244T5 ga gebruiken, ik zou denken dat de beter flowende kop (en dus minder tegendruk) de scherpere nok (en dus kortere openingstijd) wat zal compenseren. Uiteraard is het beter om de nokkenasverstelling ook effectief te gaan gebruiken, maar dat is iets wat later eventueel nog kan...

Miyel

• Club lid
  • Lid 500+
  • Offline Offline
  • 855 T-5R Black Stone.
« Reactie #59 Gepost op: 23-12-2015 08:39:56 »
Zijn bij jou ook beide assen VVT? Er is namelijk ook nog een B5244T3 met enkelvoudig VVT en ik ben heel benieuwd naar de basisdiameter daarvan.

Die 'gave tool' is van de gamma 😋

Als je de originele assen gebruikt zou ik de inlaat as vastzetten op ~20 graden vroeger zoals schutten in het andere topic zei. Dit om die timing van de laatste foto te corrigeren. Vastzetten lijkt me dan nodig omdat 'als' hij zich verdraaid misschien een klep de zuiger kan raken?

Ik heb waarschijnlijk nog twee assen over, zet je die in als je VVT wil gaan gebruiken..