Miyel's T-5R, het begin zonder einde.

Gestart door Miyel, 09-10-2009 18:07:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de geneRaal

Oooohh....een binnescherm vervangen!!
Leuk klusje ;D ;D ;D

Ga je het zelf doen?
Blackstone under construction

Miyel

Van de dealer dus origineel.
Moet nog wel met iemand die er verstand van heeft overleggen hoe de wielkast te vervangen.. of alleen het rotte deel.
Maar nu kan het in ieder geval naar mijn wens opgelost worden i.v.p. er een plaatje in kitten o.i.d.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

sanderT5R

Pfff wat een klus zeg! Respect hoor :eusa_clap:

Miyel

De laatste tijd weer wat dingen kunnen doen. Het schiet niet echt op.. er moet nog zoveel gebeuren en het nieuwe gezinsleven vraag ook erg veel tijd.
Op het werk is het drukker dan ooit en onze afdeling is zowaar onderbezet; een dag vrij zit er niet in..

Maar af en toe kan ik een paar uurtjes in de schuur doorbrengen en zo heb ik de laatste weken een paar lasmoeren vervangen die al jaren terug afgebroken waren.
Zo had ik al jaren geen plaat meer onder de katalysator zitten, maar nu het C70 convertible subframe op deze punten bevestigd wordt die moeren er maar weer eens ingezet;



En de beruchte radiator bevestigingsmoeren;


En toen ik zo onder de auto lag en de oppervlakteroest bekeek, zoals op de eerste foto te zien is, bedacht ik mij; die onderzijde behandelen ga ik niet op de rug doen...
Dus ik heb me bedacht om de carroserie aan een spit te hangen..

Maar voor ik daarmee aan de gang kan, wil ik alle niet standaard onderdelen een keer monteren, passen zeg maar! Ik heb natuurlijk geen zin om na het spuiten etc er achter te komen dat de slijptol ergens in moet..

Dus ik ben met de motorruimte aan het opbouwen gegaan met alle nieuwe, nog vieze onbewerkte, delen. Het C70 cabrio subframe past er zo onder (en de aluminium bussen zijn te verwijderen waardoor het frame naar de verzinkerij kan!).
Het B5244T5 motorblok had de koppeling er nog aan zitten en is gemaakt voor de 6-bak dus dat was ook zo gebeurd. Dan dat geheel in de auto hengelen en de motorsteunen plaatsen. Dat viel tegen; De aluminium bracket van de voorste steun heeft teveel offset en de originele 850 versie past niet. Boeing gaf de oplossing; Volvo heeft dit zelf ook ondervonden toen ze de MY00 classic maakten en dat model heeft een geschikte bracket. Binnenkort die bij ArjenT5R ophalen als hij de kinderkamer af heeft  ;D
De rechter motorsteun van de 850 paste ook niet op het C70 subframe. Vida zei dat de C70 motorsteun jaartal afhankelijk is. Ok.. maar welk bouwjaar had de c70 van mijn subframe dan?
Volgens de dealer was de 8631703 nog een regulier onderdeel (niet classic) en om te ruilen als niet de juiste.. Dus die als eerste besteld en deze past gewoon, dat was een geluk (hoewel ik denk dat ze allemaal wel passen).

Ploaties;









En met het motorblok in de juiste positie kon ik dan aan de achterste motorsteunbracket beginnen. Hier is geen OEM oplossing voor om de M66 bak in de P80 te leggen, dat was bekend. Dus de krik onder de versnellingsbak om alles in de juiste positie te krijgen en een idee uitgewerkt;



En die in staal uitgewerkt;








Klinkt makkelijk (en moeilijk is het ook niet) maar wel een dagje werk..

Nu een turbo uitzoeken... De K24 wordt het waarschijnlijk niet, al is het maar omdat iets anders bouwen best leuk is  ;D
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

razorx

Pff wat een puist werk weer.
Geweldig hoe je dat van die motorsteun hebt opgelost.  :eusa_clap:

de Boeing

In theorie had je die voorste motorsteun dus ook gewoon kunnen maken\lassen? ;D :eusa_whistle:

Maar lekker aan't knutselen :eusa_clap:



Vulk


NinaPaul

Hoe heb je de juiste hoogte van het blok uitgemeten?
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Miyel

#293
Citaat van: de Boeing op 16-12-2018 00:55:48
In theorie had je die voorste motorsteun dus ook gewoon kunnen maken\lassen? ;D :eusa_whistle:
Haha.. in theorie wel, maar dat is wel de laatste optie. Heb zowel de 850 steun als twee verschillende M66 steunen geprobeerd passend te maken voordat ik er achter kwam dat dit de enige mogelijkheid was.

Citaat van: NinaPaul op 16-12-2018 08:30:57
Hoe heb je de juiste hoogte van het blok uitgemeten?

Oh god, deze opmerking vreesde ik al vanwege mijn zelf bedachtte manier.. :D
Omdat ik geen p80 (met gloednieuwe rubbers) had staan ter referentie heb ik het blok dus maar in de overige (wel gloednieuwe) rubbers gehangen en de achterste 'gesimuleerd' middels de krik. Zo letterlijk het blok waterpas gehangen met.. een waterpas, en gekeken of hij mooi vrij hing rondom.
Toen een paar mm hoger om inzakken van het achterste rubber onder gewicht op te vangen en de steun in de auto geconstrueerd.

Nu mag hij achteraf een mm of twee tot vijf hoger volgens de waterpas, maar de M66 komt dan wel erg dicht bij de linker chassis balk. Maar ik maak nog een opvulplaatje die ik tussen bracket en steun kan leggen om te kijken wat het effect is.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

spijky

My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

NinaPaul

Dan gaat het helemaal goed komen :D
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Miyel

#296
Volgende pas-projectje; Ik wil het nieuwe type inlaatspruitstuk gaan gebruiken, vooral omdat ik zo de hulpaggregaten, benzineleiding/rail en carterventilatie van de B5244T5 kan blijven gebruiken. Maar deze heeft een elektronische gasklep midden onder zitten.
In mijn ogen nog een betere plek ook, midden tussen de runners en recht boven de uitgang van de intercooler. Maar dan moet wel de kabel-bediende gasklep en stationairklep hier geplaatst worden. Op internet zoeken geeft eigenlijk maar twee voorbeelden, één van Johann die een T5 in een Opel Blitz bouwt en één andere. Beiden eigenlijk niet voor een 850 T-5.

Maar goed, het kan dus wel en ook dit is al eens eerder gedaan, dus maar eens een testopzet gemaakt.

Vinden jullie ervan?? Zie ik iets over het hoofd?



De gasrol 'off centre' zodat bij gas bijna dicht het draaieffect minder groot is. Dit wordt met de originele gasrol ook zo gedaan.
Wat testjes gedaan en er is ca. 6cm kabel nodig om de hoek van 90 graden te maken in de oude situatie, en met deze diameter nu ook;


En dan lijkt dit mij de beste plek voor de stationairregelaar, met een 90* bocht de spacer achter de gasklep in.


850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)


Miyel

Oh ja, dat kan ik me nog wel herinneren een keer gelezen te hebben. Bedankt voor de link!
De intercooler slangtule verplaatsen is een goeie, eens kijken of dat nodig is.
De gasrol is bij jou gedraaid; het stangetje staat onder zo'n hoek dat onderin de hoekverdraaing maximaal is, terwijl bij WOT het gaspedaal minder uitwerking heeft.. Heb je iets dergelijks ook gevoeld tijdens het rijden?
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Piet

Mja, hij pakt wel lekker op wanneer je gas gaat geven, maar daar zal de 3" klep ook
aan bijdragen.
Is wel gewoon nog steeds uitstekend  doseerbaar.
Ik ondervind er in ieder geval geen nadelen van.