Miyel's T-5R, het begin zonder einde.

Gestart door Miyel, 09-10-2009 18:07:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Miyel

Na een jaar de 850 T-5R standaard te hebben gelaten, begint het na een aantal aanpassingen toch aardig op een projectje te lijken.

En zoals bij het begin van elk project.. Het eind is nog niet bekend..

Daarom heb ik een aantal gebeurtenissen op een rijtje gezet, om een mooi dagboek bij te houden.

Veel leesplezier!

Edit okt 2015; Een aantal niet werkende foto's herplaatst.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Miyel

#1
Juni 2008;

Hoe het allemaal is begonnen; mijn (vakantie)werkgever kocht zich een 850 t-5R toen ik nog maar 17 was. Met de testrit kwam hij voorrijden en zei me achterin te gaan zitten om te kijken wat ik er van vond. Tijdens deze korte testrit maakte ik al de opmerking die wagen ooit van hem over te nemen.
Een klein jaar later mocht ik regelmatig met de auto op pad, voor het werk maar zelfs ook met een weekendje weg omdat het gewoon zo'n fijne auto is. Al na korte tijd had ik dit forum doorgespit en wist ik meer van de 850 af als de eigenaar zelf. Je begrijpt, de voorliefde voor de auto en dit model werd er alleen maar erger van.

Ik heb geprobeerd mezelf er van af te houden door eerst een mazda 323 GT te nemen, maar zodra ik die Volvo weer zag werd ik weer happy. Dus uiteindelijk moet je er aan toegeven;
Je kunt geen goede relatie hebben terwijl je verlangt naar een ander...

Dus, na jaren van wachten had ik hem dan eindelijk van mijn oud-werkgever overgenomen; De volvo 850 t-5R.

Het is een origineel Nederlandse met 2.3L B5234T5 motor. Zwart, en compleet standaard op zijn mooist.
Bijzonderheden zijn een ingebouwde PTT telecom telefoon, maar geen originele radio en spoiler..   

Zoals hij er bij stond bij aanschaf;




Na een paar dagen al werd hij volgegooid met kampeerspullen en ging ik met de kameraden naar een auto-tuning evenement. Hier trok hij zowaar meer aandacht als menig plastic bumper;





Nah, wat the f..k is dit nu weer??     En nou maken dat je van die bumper af komt!
altijd het zelfde, jullie kennen het vast.. eerst al die vrouwen erbij weg halen voor je een keer een foto kunt maken..  :eusa_snooty:
:eusa_liar:    :eusa_shifty:





en jongens.. Geweldig forum..!
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

petrolhead


Scooby Doo

Demowagen geweest voor Pioneer apparatuur?

Ziet er netjes uit.  8)  Waren de dames mee bij de prijs inbegrepen?  ;D

Zal ook eens aan mijn beestje(s) moeten verder doen.  :eusa_shhh:
Puppy Power!!!

Miyel

Haha..  die foto's met de dames zorgen nog dagelijks voor mooie reacties! (is ook de achtergrond op mijn telefoon)  ;D

Maar had hem net 3 dagen, en toen naar een tupperware party voor auto's geweest. Hier had ik de kans om een fotoshoot van de auto te laten maken..  en de dames waren al-inclusive..

Morgen weer verder met dit topic...
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Miyel

#5
September 2009;

Een tijdje geleden hoorde ik al dat mijn downpipe lek was, ik dacht zelf aan het flexibele deel. Ik kon via het forum goedkoop een zogenaamde 2,5" downpipe met leeg gehaalde kat overnemen. Hiermee spoelde de turbo veel beter op!  :eusa_dance: Helaas kwam hij echter ook hiermee niet door de APK.  :(

Bij het zoeken naar een goede uitlaat kwam ik er achter dat een 3'' JT systeem goedkoper is als een originele DP/kat.. en nu ik wist hoeveel beter de turbo liep zonder kat, moest ik natuurlijk weten wat een 3'' systeem doet!

Nu wist ik dat de turbo ook aardig gaar begon te worden en aangezien het zonde zou zijn om een downpipe voor een 15G te bestellen terwijl je weet dat het ooit een 16T wordt.. heb ik gelijk de turbo ook maar vervangen.

Heb via marktplaats een nieuwe turbo kunnen bemachtigen, een 16T met schuine flens. De jongens van Fasttech konden een uitlaat leveren die op deze setting past. Bovendien adviseerden ze meteen witte injectoren te plaatsen en vervolgens de mapping aan te laten passen.

Dus, van het weekend een 16T met schuine flens gemonteerd en de gare uitlaat voor een JT systeem;


Het verschil tussen 15G en 16T SF;


Aj, als dat maar niet teveel van het goede wordt;
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Miyel

#6
Ik heb de JT uitlaat bij FastTech in haaksbergen gehaald. Hierbij heb ik meteen nagevraagd of het nodig was om na deze upgrade de software aan te passen.

Ze adviseerden mij om ook witte injectoren te monteren. Op deze manier kom ik in de buurt van de setup van bijvoorbeeld een 850R.
Hiermee kunnnen ze me een chip verschaffen die ze 'standaard op voorraad' hebben. Kosten; 350,-
Of, ik zou het maximale uit de motor willen halen en voor costum made software gaan. Kosten; 650,-

Uiteraard is costum software beter. Ik verwachtte echter dat dit kwa vermogen winst t.o.v de standaard chip niet giga veel uit zal maken. En ik vind 300 euro voor pak 'm beet 10 pk wel veel geld. Zeker aangezien deze hele opknap beurt me al aardig uit de hand is gelopen.

Ik verwachtte men dat het vermogen met de standaard chiptuning rond de 280pk zou komen. Bovendien ben ik niet zo'n agressief rijder, trap af en toe even het gas in, maar denk dan snel weer aan mijn voorbanden, wielophanging, portemonnee en de boos kijkende mensen langs de weg...
De standaard chip moest het dus worden!

850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Miyel

#7
Zoo...  De chip zit er in.

Alles is voor elkaar. Vandaag dus bij Fasttech langs gegaan, en zoals velen mij al bevestigden, die jongens hebben er echt sjoegge van. Dit blijkt wel uit de auto's die er staan, en uit de auto's die er al geweest zijn. Van een oude transporter diesel tot Scuderia's, alles kunnen ze.

Als eerste gemeld welke onderdelen er nu op zitten.
De computer werd er uit getrokken en los gehaald ( ''sjips, er zit zelfs nog een originele in. Dat zie je niet vaak meer.. moet ik nog gaan solderen ook''  :D ) De oude IC is vervangen voor een mooi insteekvoetje en na een standaard programma erin geladen te hebben starte de auto.
Meteen werd de computer weer mee naar boven genomen. Omdat ik geen standaard set-up heb met de turbo en injectoren moest hij de software even aanpassen.

Ik ben mee geweest met de testritten, en de eerste ging wel gruwelijk hard. Het blok reageerde echt aggresief. Hij vond de remmen en vering ondermaats (en gelijk heeft ie) en de auto nu te hard gaan hiervoor.
Vervolgens heeft hij de wastegate wat aangepast om 'pieken' te voorkomen, en nogmaals de software aangepast.
Weer een testrit, en vervolgens de software nogmaals aangepast om de turbo bij lage toeren iets minder in te laten komen, hij hakte er nog te agressief in. Dit vinden de drijfstangen schijnbaar niet fijn.
Weer een testrit, en hij was goed gekeurd. En door mij ook..   Wat krijg je daar een andere auto van zeg. Als je vol gas geeft, trekt hij zo mooi liniear door.. Geen hokken of stoten, geen gevoel van een turbo-gat. Hij geeft je het gevoel dat je niet hard gaat, maar als je de tellers bekijkt is het gekkenwerk.

Over de afhandeling van Fasttech niets dan lof  :eusa_clap:
Je besteld standaard tuning. En wanneer je denkt dat ze dan een chippie uit de kast pakken, erin drukken en je veel plezier toewensen, heb je het mis. Je hebt wel degelijk inspraak in de rij-eigenschappen. Als ik had gezegd dat ik hem wel maximaal getuned wil hebben had ik dat ook gekregen. Ze hebben mij goed geadviseerd en lange niet het maximale uit de motor gehaald, maar er wel voor gezorgd dat het verantwoord is voor de auto en mij.

Komende donderdag ga ik nog weer terug voor een rollenbank test, waarbij de verbrandingswaarden nog eens worden bekeken en een vermogens uitdraai. De auto zou nu ongeveer 280pk moeten hebben, en de witte injectoren worden nog niet voor 85% los gestuurd.

En nu zijn er uiteraard weer wat punten op het verlanglijstje gekomen;
- Betere remmen. Alleen andere schijven en blokken
- Nieuwe dempers rondom. Niet verlagen, maar wel sportiever.
- En misschien blauwe injectoren, en terug naar fasttech. Maar dat is voor de lange termijn.

De testrit leverde en mooie rode turbo op..
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Miyel

#8
Afgelopen donderdag weer naar fasttech geweest voor een vermogens meting.

Na een bak koffie en een hoop mooi geproat werd de wagen op de rollenbank vast getrokken. Marco schatte aan de hand van een eerdere testrit dat het vermogen rond de 300pk zou liggen. Ik verklaarde hem voor gek.. 280 was me beloofd, en ik zou het al mooi vinden als hij dat haalt.

Na 2 metingen bleek het dan toch echt.. ruim 300pk! Alleen was onze perfectionist van Fasttech nog niet tevreden, er zat een kleine bobbel in de grafiek. Hop, de computer weer mee naar boven.
Na enige aanpassingen heeft hij de injectoren ook nog wat langer los gestuurd. Ze stonden nog niet voor 80% los.

En de laatste run wees uit: 319pk en 470Nm! In het schakelgebied van 4250 tot 6500 rpm constant 300pk! :eusa_dance:

Fasttech, Bedankt!  :eusa_clap:





850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

jrs2k3

Nette resultaten zeg! En dat allemaal met de "standaard" software die ze hebben of ben je wel voor de custum software gegaan?

Turbo-Geek

SUPER waardes ! Heel erg indrukwekkend hoor ....
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Turbo-Geek

Citaat van: jrs2k3 op 10-10-2009 15:31:42
Nette resultaten zeg! En dat allemaal met de "standaard" software die ze hebben of ben je wel voor de custum software gegaan?

Het lijkt erop dat hij betaald heeft voor de custom software maar dat hij uiteindelijk Custom gekregen heeft :)
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Miyel

Dat is dus met de 'standaard' chip.
Echter, ze hebben de software wel aangepast omdat bij hen nog geen volvo met deze set-up bekend was.

En zo vaak en goed als ze de software hebben bijgetuned, zou ik zeggen dat het bijna costum is. Maar wel gewoon voor 350,-. Deze resultaten voor dat geld, dat zie ik bij de andere welbekende chiptuners nog niet gebeuren.

Met costum software is de schatting dat ik met deze injectoren tot de 330pk zou komen. Zoals ik al eerder heb gezegd, 300 euro voor 10pk meer vind ik erg veel.

Dus ik ben tevreden, en heb inderdaad betaald voor een standaard, maar heb bijna costum!
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Miyel

Citaat van: Turbo-Geek op 10-10-2009 15:59:28
Het lijkt erop dat hij betaald heeft voor de custom software maar dat hij uiteindelijk Custom gekregen heeft :)

Foutje?? je bedoelt waarschijnlijk betaald voor standaard...
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Turbo-Geek

Citaat van: Miyel op 10-10-2009 16:03:03
Citaat van: Turbo-Geek op 10-10-2009 15:59:28
Het lijkt erop dat hij betaald heeft voor de custom software maar dat hij uiteindelijk Custom gekregen heeft :)

Foutje?? je bedoelt waarschijnlijk betaald voor standaard...

Precies !   Mea Culpa

Enne nette prijs idd, krijg je nergens in dit land, eerlijk is eerlijk  :angel:
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------