Auteur Topic: It takes two to tango  (gelezen 187021 keer)

Claudia

• relais 103 deskundige
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • 940GL, 850GLT, V70N 2.4T en 940HPT. Nu V70N D5
Re: It takes two to tango
« Reactie #3585 Gepost op: 30-10-2018 16:19:25 »
Tsja, dat zou die van mij dan wel weer mogen ;D

Dabedoelik.
Ik vergeet Berlijn!

Psssst Clau, is een Nissan Leaf niet een heule mooie auto voor jou? ;D :-*

Ik ook van jou hoor! :-*
Citaat
meneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

Marc O.

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Ioniq Electric, '84 744 GLE, '04 Saab 9-3 Cabrio
    • Reisjes naar de Poolcirkel en naar de Noordkaap
« Reactie #3586 Gepost op: 09-12-2018 12:22:49 »
Inmiddels alweer een week Volvo-loos (nou ja, op een in de stalling staande 740 na dan) enneeeehhh..... nee, ik heb nog geen ontwenningsverschijnselen :P Mijn dagelijkse woon-werkverkeer doe ik nu met de Saab en dat bevalt eigenlijk ook prima.

Dat ik de NN niet mis verbaast me niet. Het was weliswaar de fijnste Volvo die ik ooit heb gehad, maar tegelijkertijd ook de meest karakterloze. Of dat komt doordat het een halve Ford is, of doordat die auto eigenlijk gewoon te goed is, steriel bijna, weet ik niet. Het is eigenlijk een soort spagaat waar mijn hersens in zitten. Een superfijne en kwalitatief perfecte auto waar ik geen klik mee kan krijgen, versus de oudere Volvo's die ik heb gehad, met name de classic R, waar ik continu mee bezig was om die in de juiste staat te krijgen, waar ik die klik wel mee had....

Anyway, de opvolger van de NN is besteld. Levering zal waarschijnlijk in de eerste week van januari plaatsvinden.

Is dus een Hyundai Ioniq Electric in Premium uitvoering. Volledig electrisch met een batterij van 28kWh, een vermogen van 120pk, 300Nm, en zo'n beetje alle luxe die je je kunt wensen, waaronder lederen bekleding, schuifdak, electrisch bedienbare stoelen, electrisch verwarmde stoelen en achterbank, verwarmd stuurwiel, easy entry, adaptieve cruise control en auto-steering.

Range volgens WLTP bedraagt ruim 200km. Voor mijn dagelijkse woon-werkverkeer en de familiebezoekjes in de weekenden is dat ruim voldoende. Ik kan 'm thuis in een paar uur weer voldoende bijladen voor de volgende dag. Voor de dagjes naar zee is de range niet voldoende. Echter, die laatste zullen we meestal in de zomer doen met de Saab, en anders zijn er diverse snelladers op de route waarmee we in een kwartiertje weer voldoende hebben bijgeladen om thuis te komen (ter info: op deze website zie je een overzicht van beschikbare laadpalen). Een snellader laadt op gelijkstroom (DC) die rechtstreeks de batterij in gaat. De meeste snelladers laden met 50kW, maar er zijn er ook (van Fatned) die een vermogen hebben van 175kW. In de toekomst komen er zelfs die met 350kW kunnen laden. De auto moet daar wel geschikt voor zijn. De Ioniq kan met max 70kW DC laden.

Om thuis te laden zijn er een aantal mogelijkheden. Ten eerste is er de 'granny charger'. Dat is een lader die je in het stopcontact steekt en die met max. 10A (2.3kW) je batterij voldruppelt. Tweede en meest gebruikte optie is een dedicated laadstation. Voor AC laden (wisselstroom, wat je thuis hebt) ondersteunt te Ioniq slechts één fase met een max. van 32A. In theorie kun je daarmee dus 230 x 32 = 7.3kW laden, waarmee de batterij in een uurtje of 4 weer vol zit (mocht je hem echt helemaal leeg gereden hebben, wat je normaliter eigenlijk niet doet). In de praktijk hebben de meeste woningen een 3 fase aansluiting met 3x 25A. Op een fase mag je (vanwege selctiviteit) max een groep zetten van 16A. Er zijn (een paar) auto's die met drie fasen kunnen laden (dus 3 x 230 x 16 = 11kW), maar zoals gezegd is de Ioniq er daar niet eentje van. Dus één fase à 16A betekent dat ik kan laden met 3.7kW. Iets sneller dus dan 'granny'. Zou je sneller willen laden dan zou je je huisaansluiting kunnen laten verzwaren naar 3x 35A, maar dan gaan je vaste lasten behoorlijk omhoog.

Er zijn behoorlijk wat thuisladers op de markt die in prijs variëren van ruim €500 tot rond de €2000. De simpele varianten zijn redelijk domme laders, de duurdere varianten kunnen load balancen. Een lader bevat electronica die met de auto communiceert en hem vertelt met hoeveel ampere er mag worden geladen. De domme laders staan ingesteld op een vast amperage. De duurdere varianten kunnen dynamisch de laadstroom varieren op basis van het totale verbruik van de woning (om te voorkomen dat de stop eruit vliegt als er andere zware verbruikers aan staan) of ervoor zorgen dat de energie die je zonnepanelen opwekken rechtstreeks de auto in gaan.

Naast die kant en klare laders is het natuurlijk ook mogelijk om zelf zo'n lader te bouwen. Dat is niet alleen leuk, maar ook een stuk goedkoper. Een complete kit kost ongeveer de helft van de goedkoopste domme lader en bevat dezelfde functionaliteit als een dure lader van €2000. Dus vorige week zo'n kit besteld bij OpenEVSE en deze gisteren in elkaar gezet:

Losse onderdelen:

Halverwege:

Netjes ingebouwd:

Kastje dicht:

De kabel die van de lader naar de auto gaat was vertraagd, dus die ontbreekt nog, net zoals de aansluiting van de voeding vanuit de woning.

Het leuke van deze lader (behalve de prijs en dat je hem zelf in elkaar mag zetten) is dat ie gebaseerd is op open source en er continu functionaliteit aan wordt toegevoegd. Zo kun je met een paar simpele html commando's de laadstroom variëren, een schema instellen wanneer geladen mag worden en kan e.e.a. vanuit een webinterface ingesteld en gecontroleerd worden. En mocht ik ooit een auto hebben die op 3 fasen kan laden, dan kun je heel simpel het relais vervangen door een 3F relais.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Reis naar de Noordkaap (2016) en Poolcirkel (2010): http://www.vomac-nl.com

KIM

• Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Online Online
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
« Reactie #3587 Gepost op: 09-12-2018 12:38:53 »
Ah, ik begrijp het nu wat beter dan via de app.
Ik ben nog wel in de veronderstelling echter dat de balancing in de auto plaatsvindt; jij zegt dus dat dat niet zo is?

En een tipje voor de toekomst: Rapid charging (DC charging) is enigszins discutabel. De reden is dat bij dit proces de balancing niet wordt uitgevoerd. Dat zou op termijn de levensduur van de batterij kunnen bekorten. Met raadt af om dit vaak te doen.

Bij KIA (en ik denk dan ook Hyundai) zijn ze wel in staat om modules van de batterij te vervangen en die separaat te balancen. Dat drukt de kosten nogal bij reparaties aan de batterij. In het verleden betekende dat de volledige vervanging van een batterij.

Marc O.

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #3588 Gepost op: 09-12-2018 12:49:41 »
Ah, ik begrijp het nu wat beter dan via de app.
Ik ben nog wel in de veronderstelling echter dat de balancing in de auto plaatsvindt; jij zegt dus dat dat niet zo is?

Je hebt in feite drie soorten balancing:
1) Balancing die nodig is om ervoor te zorgen dat je groep- of hoofdzekering er niet uitklapt. Dat doet de auto niet, maar kan de laadpaal doen (mits daar op voorbereid).
2) Balancing die door de auto wordt gedaan wanneer de batterij koud (of te warm) is, of bijna leeg cq. bijna vol. In alledrie de gevallen zal de laadstroom beperkt zijn of worden om de batterij te beschermen.
3) Balancing intern in de batterij om ervoor te zorgen dat iedere cel even zwaar wordt belast en er dus geen 'scheve' slijtage plaatsvindt. Hier zorgt het BMS (battery management system) voor.

Ik had gisteren echter de indruk dat jij dacht dat het omzetten van AC naar DC in de laadpaal (dus ook thuislaadpalen) gebeurde, maar dat is dus beslist niet zo. Een AC lader (dus alle thuisladers) geeft simpelweg via een relais door wat er binnenkomt. De auto doet de AC/DC conversie. Behalve dus bij een DC snellader, daar gaat de (gelijk)stroom via separate pinnen in de aansluiting min of meer direct de accu in.

En een tipje voor de toekomst: Rapid charging (DC charging) is enigszins discutabel. De reden is dat bij dit proces de balancing niet wordt uitgevoerd. Dat zou op termijn de levensduur van de batterij kunnen bekorten. Met raadt af om dit vaak te doen.

Jawel, dat doen alle auto's eigenlijk standaard (zie punt 2 en 3 hierboven). Als je een batterij bijna leegrijdt dan zal deze beginnen met zeer langzaam te laden (ook op een 175kW snellader). Vanaf ca. 5 à 10% gaat de snelheid omhoog tot het maximum om bij 80% weer in te zakken. Een Ioniq (en ook Kona en Niro) kunnen aan een DC snellader tot max. ca. 93% laden. Het laatste beetje moet aan een AC lader.

Dat gezegd hebbende: DC laden is inderdaad wel slechter voor de batterij omdat deze zwaarder wordt belast. Dat het discutabel is durf ik tegen te spreken. Het is de enige manier om de steeds groter wordende accu's in acceptabele tijd vol te krijgen. Je moet er niet aan denken dat je een 150kWh accu (die al snel op de markt zullen komen) moet vullen met je thuisaansluiting van 11kW. Ik verwacht dan ook dat de accu's steeds beter worden en daarmee ook beter bestand tegen snelladen.

« Laatst bewerkt op: 09-12-2018 13:00:42 door Marc O. »

Vulk

• Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Het blijft een familiewagen!
« Reactie #3589 Gepost op: 09-12-2018 13:00:38 »
Ik ben benieuwd hoe die gaat bevallen! Hou ons alvast op de hoogte!

Hoeveel goedkoper/duurder is volledig elektrisch rijden tegenover klassieke brandstoffen nu eigenlijk?
Ga je de ruimte van de V70 niet missen?

NinaPaul

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #3590 Gepost op: 09-12-2018 13:08:15 »
Ongeveer (normaal rijden, 50/50 stad/snelweg) € 2,75 per 100 km uitgaande van zelf laden, laadpalen kunnen soms het viervoudige per kWh vragen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Marc O.

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #3591 Gepost op: 09-12-2018 13:08:32 »
Hoeveel goedkoper/duurder is volledig elektrisch rijden tegenover klassieke brandstoffen nu eigenlijk?
Ga je de ruimte van de V70 niet missen?

Als je een eerlijk vergelijk maakt dan is het duurder. Om een electrische auto te rijden die vergelijkbaar is met een NN zou ik een Tesla Model X of S moeten gaan rijden. Die zijn onbetaalbaar (vooral als je onderhoud meetelt) en dus significant duurder dan een NN.

Een klasse kleiner, zoals de Ioniq, is de vergelijking echter heel anders. Ik betaal nu geen wegenbelasting meer (NN: 150,- per maand), mijn brandstofkosten zijn nog maar ca. €40 per maand aan electra (NN: 300,- per maand), onderhoud is naar verwachting zo'n €300 per jaar (NN dit jaar ca. €1500). Afschrijving van een nieuwe Ioniq versus een 5 jaar oude NN zal min of meer hetzelfde zijn, als vermoed ik wel dat die grote diesels extreem gaan afschrijven in de komende jaren, terwijl de praktijk leert dat electrische auto's erg weinig afschrijven omdat de vraag naar tweedehands wagens zo groot is.

Dus voor mij was de keuze uiteindelijk niet heel moeilijk. Ja, ik zal de ruimte wel missen, maar dat is misschien maar 1x per jaar tijdens de zomervakantie. Dat alleen is niet (meer) genoeg reden om het hele jaar met zo'n grote auto te rijden.

Marc O.

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #3592 Gepost op: 09-12-2018 13:10:25 »
Ongeveer (normaal rijden, 50/50 stad/snelweg) € 2,75 per 100 km uitgaande van zelf laden, laadpalen kunnen soms het viervoudige per kWh vragen.

Hangt van de auto af. Een Ioniq is erg efficiënt en gebruikt per 100km ongeveer 15 kWh. Dat kost thuis niet meer dan €3,-. Met zonnepanelen zelfs minder.

KIM

• Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Online Online
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
« Reactie #3593 Gepost op: 09-12-2018 13:13:05 »
Jawel, dat doen alle auto's eigenlijk standaard (zie punt 2 en 3 hierboven). Als je een batterij bijna leegrijdt dan zal deze beginnen met zeer langzaam te laden (ook op een 175kW snellader). Vanaf ca. 5 à 10% gaat de snelheid omhoog tot het maximum om bij 80% weer in te zakken. Een Ioniq (en ook Kona en Niro) kunnen aan een DC snellader tot max. ca. 93% laden. Het laatste beetje moet aan een AC lader.

Nee met DC charging vindt geen balancing plaats. Dat is ook de reden dat men het af raadt om veelvuldig op deze wijze te laden. Op deze wijze kan echter maar tot 80% geladen worden. Hoe die andere 20% geschiedt weet ik niet precies; dat zou ik even moeten uitzoeken.
De reden dat ik dit zo met zekerheid zeg is dat er bij KIA gevraagd werd om specifieke gevolgen qua levensduur van veelvuldig snelladen. Men wilde/kon daar geen uitspraak over doen: Alleen dat het om de voornoemde reden wordt afgeraden.

NinaPaul

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #3594 Gepost op: 09-12-2018 13:14:03 »
Hangt van de auto af. Een Ioniq is erg efficiënt en gebruikt per 100km ongeveer 15 kWh. Dat kost thuis niet meer dan €3,-. Met zonnepanelen zelfs minder.

Natuurlijk heb ik het over de Ioniq, als de vraag gaat over globaal elektrisch rijden is er geen antwoord mogelijk (te veel variabelen).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Marc O.

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #3595 Gepost op: 09-12-2018 13:16:45 »
Nee met DC charging vindt geen balancing plaats. Dat is ook de reden dat men het af raadt om veelvuldig op deze wijze te laden. Op deze wijze kan echter maar tot 80% geladen worden. Hoe die andere 20% geschiedt weet ik niet precies; dat zou ik even moeten uitzoeken.
De reden dat ik dit zo met zekerheid zeg is dat er bij KIA gevraagd werd om specifieke gevolgen qua levensduur van veelvuldig snelladen. Men wilde/kon daar geen uitspraak over doen: Alleen dat het om de voornoemde reden wordt afgeraden.

Sorry, maar dat klopt echt niet. Een Ioniq (en Kona en Niro idem) kan tot 94% DC laden. Heb het nog even nagezocht. Het is inderdaad wel zo dat vanaf ca. 83% de snelheid gereduceerd wordt. En bij 94% stop het DC/snelladen dus. Overigens is het wel zo dat cell balancing inderdaad niet plaatsvindt bij DC laden. Bij AC laden is dat echter ook alleen maar effectief wanneer je tot 100% laadt.
« Laatst bewerkt op: 09-12-2018 13:51:55 door Marc O. »

Taranis

• Ik ben eco-moe.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • '11 XC70 D5 AWD, '00 C70 2.4t conv.
« Reactie #3596 Gepost op: 09-12-2018 13:18:20 »
Waarom heb je eigenlijk voor een Ioniq gekozen en niet voor een Leaf? (gewoon interesse, geen strikvraag :P)
Nee, vandaag hebben zelfs etterbakjes uit Zeeland gelijk... :eusa_wall:

sander69

• Lid 100+
  • Online Online
« Reactie #3597 Gepost op: 09-12-2018 13:20:35 »
Slimme keuze!

of je het nou leuk vind of niet, elektrisch rijden is wel de toekomst....Hyundai heeft idd mooie elektrische auto's, al vind ik de nissan leaf ook wel mooi qua looks dan, ik heb me niet verdiept in de technische aspecten.

ik vind diesel nog steeds heerlijk, maar denk ook dat de afschrijving vrij hard zal zijn de komende jaren.
C70 cabrio D5 2007
V70 R AWD 1997
245 Turbo 1983
Saab 900 Aero classic coupe FPT 1992

NinaPaul

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #3598 Gepost op: 09-12-2018 13:22:26 »
Zwaarder, hoger verbruik, lelijker ;), duurder

Dus qua ratio zit het goed ;)

-Gottfried Leibniz

Marc O.

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #3599 Gepost op: 09-12-2018 13:25:22 »
Waarom heb je eigenlijk voor een Ioniq gekozen en niet voor een Leaf? (gewoon interesse, geen strikvraag :P)

Omdat een Leaf wat duurder is, in de praktijk een vergelijkbare range (ondanks de grotere accu) en ergonomisch (vooral voor lange mensen zoals ik) wat minder is. Daar komt bij dat de Leaf een andere aansluiting heeft voor snelladen (Chademo) die weliswaar in Japan en Frankijk veel gevonden wordt, maar daarbuiten snel aan populariteit verliest (CCS is de nieuwe Europese standaard).

Last but not least: Nissan heeft ervoor gekozen om de batterij niet actief te koelen waardoor je op langere ritten geconfronteerd wordt met een laadsnelheid die nog maar een fractie is van wat ie max. kan zijn doordat die batterij simpelweg veel te heet wordt (google Rapidgate). Het is dan zelfs niet eens meer mogelijk om harder te rijden dan 80km/u. Kortom, wat mij betreft gewoon een produkt dat niet goed doordacht is.
« Laatst bewerkt op: 09-12-2018 13:33:24 door Marc O. »