Auteur Topic: It takes two to tango  (gelezen 189140 keer)

Marc O.

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Ioniq Electric, '84 744 GLE, '04 Saab 9-3 Cabrio
    • Reisjes naar de Poolcirkel en naar de Noordkaap
Re: It takes two to tango
« Reactie #3675 Gepost op: 14-01-2019 18:02:16 »
Ik haal nu 185km, maar het is dan ook nog niet echt heel koud. Voor mij persoonlijk ruim voldoende, maar voor veel mensen idd te weinig.

Succes met je ritje Oostenrijk, komende zomer..... ;D
https://ev-database.nl/auto/1057/Hyundai-IONIQ-Electric#range

Och, we rijden het in twee dagen (wat we met de Volvo trouwens ook al deden), dus het zal per dag ruim een uurtje extra kosten. Kan daar nou niet echt wakker van liggen.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Reis naar de Noordkaap (2016) en Poolcirkel (2010): http://www.vomac-nl.com

Marc O.

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #3676 Gepost op: 17-02-2019 17:48:44 »
Inmiddels al weer ruim 4.000km op de teller van de electromobiel staan, dankzij diverse tripjes naar Vlissingen, om te genieten van zon, zee en voorbij tuffende bootjes. Voor die 4.000km heb ik ca. 640kWh nodig gehad, die voor het grootste deel gratis bij de Lidl 'getankt' zijn. Daarnaast een aantal laadbeurten bij Fastned alsmede de snelladers bij Van der Valk in Middelburg en Eindhoven.

Voor dat laden bij Fastned en Van der Valk heb ik twee verschillende Duitse laadpassen. Eentje van Maingau (die ik gebruik voor Fastned) en eentje voor de andere snelladers (Van Deutsche Telekom, a.k.a. T-Mobile). Die Duitsers willen een deel van de markt 'kopen' met extreem lage prijzen, dus daar profiteren we als echte Hollander natuurlijk van zolang het kan. Het lijkt er echter op dat beiden hun administratie nog niet op orde hebben, want ik heb nog geen enkele factuur gezien voor die laadbeurten. Ook anderen maken daar melding van en zeggen zelfs al geen factuur meer te hebben gezien sinds augustus.

En zo kan het dus gebeuren dat je 4.000km rijdt en daarvoor slechts 30 Euro extra hebt betaald via de eigen woonhuisaansluiting. Die 30 Euro is het meerverbruik t.o.v. vorige maanden en bestaat deels ook nog eens uit een verhoging van het kWh tarief. Anyway, ik ben er blij mee en zoals gezegd: Zolang het kan profiteren we er maar van :D

De Saab blijft ook redelijk probleemloos zijn kilometers maken. Eind december is de koppeling vervangen en vanmiddag heb ik de achterste schokbrekers vervangen. Dat waren nog de originele en lieten zo nu en dan bij korte oneffenheden een flinke bonk horen. Daar voor in de plaats komen kinky gele Bilstein B6'en. Vervangen is vrij eenvoudig. Meeste tijd ging zitten in het lossen van de onderste bouten. Aan de bovenkant zitten ze vast op een rubber dat op zijn beurt in een metalen steun zit die met drie bouten vast zit aan de binnenzijde van de wielkuip. Totale klus incl. opruimen van gereedschap duurde ongeveer anderhalf uur.

Plaatjes:

mehn

• Inspector Columba
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855R 609 MT + V70 D5 AWD 452 AT6
    • Maikel's Volvo
« Reactie #3677 Gepost op: 18-02-2019 15:09:44 »
Dat met die verschillende laadpassen moet ik ook maar eens induiken ;D

Wij krijgen er standaard eentje bij de ZOE voor de eerste 20.000km, maar als er goedkopere opties zijn gaan we deze alleen zij de duurdere palen gebruiken  :eusa_whistle:

R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
V70 D5 AWD:

Marc O.

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #3678 Gepost op: 18-02-2019 17:51:20 »
Dat met die verschillende laadpassen moet ik ook maar eens induiken ;D

Wij krijgen er standaard eentje bij de ZOE voor de eerste 20.000km, maar als er goedkopere opties zijn gaan we deze alleen zij de duurdere palen gebruiken  :eusa_whistle:

Check https://laadpastop10.nl/ :)

Snellebaksteen

• Dummy's love Volvo's
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855 RIP. V70 D5 nu.
« Reactie #3679 Gepost op: 18-02-2019 22:00:27 »
Hmm. De enorme krent in mij vindt dit bijzonder interessant.
Ik volg je op de voet!
Nomore Kliko Koereur, Dark D5 Driver now.
Saaie Silver S40 on the Side.

Marc O.

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #3680 Gepost op: 19-02-2019 18:13:45 »
Duidelijk zichtbaar trouwens, die toename van het electraverbruik sinds we die auto hebben (sinds tweede week van januari dus):

:P

Vulk

• Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Het blijft een familiewagen!
« Reactie #3681 Gepost op: 19-02-2019 18:22:26 »
Ik vind het nog wel meevallen eigenlijk. Dat opladen bij de supermarkt loont echt wel blijkbaar!

Marc O.

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #3682 Gepost op: 14-05-2019 22:33:28 »
Maar weer even een update, zolang dat hier op prijs wordt gesteld  ;)

De Ioniq Electric heeft inmiddels bijna 12.000km op de teller staan. Gaat lekker zo, en als we in dit tempo kilometers blijven maken dan heb ik er eind december ruim 35.000 op staan :D

Die kilometers zijn probleemloos (en geluidloos  :P) onder de auto door gegleden. Best wel een verschil met de verhalen die je hoort over Tesla's, die gemiddeld met een bovenmodale lijst aan herstel- en aandachtspunten worden afgeleverd. Desondanks blijft een Model 3 een erg aantrekkelijke auto, en zou dat over een paar jaartjes zomaar eens de opvolger kunnen zijn van de Ioniq.

Die 12.000km hebben mij aan electra ca. €270 gekost, dus ca. 2ct/km. Grotendeels te danken aan de prijsvechters met hun extreem lage tarieven (die ook nog eens een aantal maanden niet in rekening zijn gebracht) alsmede de Lidl waar behoorlijk wat gratis kWh'tjes zijn getankt tijdens het boodschappen doen of gewoon na het werk (even de mail bijwerken en voordat je het weet kun je weer verder). Ik houd het niet goed bij, maar ik gok dat ik iets meer dan de helft thuis laad. Impact op het totale stroomverbruik is goed te zien:

Overigens is de impact van de hogere temperatuur van de laatste dagen goed merkbaar. Was het verbruik in de winter nog ca. 16kWh/100km, vandaag was dat nog maar ca. 13kWh per 100km. Is overigens niet volledig aan de hogere temperatuur te danken. De zomerbanden dragen daar ook positief aan bij, en het feit dat het redelijk droog is eveneens. Regen (of liever: een natte weg) heeft een vrij significante negatieve invloed op het verbruik. Doordat EV's zo efficiënt zijn, zijn verstoringen snel merkbaar. Bij een natte weg wordt het meerverbruik veroorzaakt doordat de banden het water opzij moeten drukken. Een lage buitentemperatuur werkt op een aantal manieren door in het verbruik: Doordat de accu koud is kost het meer energie om er stroom doorheen te laten lopen. Daarnaast heeft koude lucht meestal een hogere dichtheid, waardoor de luchtweerstand hoger is en tot slot zijn de banden stugger waardoor de rolweerstand hoger is. Allemaal zaken waar een brandstofauto ook mee te maken heeft, maar waar het verschil minder merkbaar is.

De afgelopen paar maanden is er veel veranderd in het land van laadpalen en laadpasaanbieders. Eerder schreef ik hier dat er een paar Duitse partijen waren (Maingau, een Duitse energieleverancier, en Deutsche Telekom, hier bekend van T-Mobile) die laadpassen aanboden waarmee je vrijwel gratis kon laden. Omdat de Duitse wet het verbood om kWh's te verkopen aan een laadpaal die niet geëikt is, rekende men een vast bedrag per tijdseenheid. Wanneer je in korte tijd veel kWh's kunt laden, dan kosten die kWh's dus minder dan wanneer je aan een langzame paal staat te laden. Gevolg was dat een kWh uit een snellader omgerekend ca. 2 à 5ct kostte. Veel goedkoper dan thuis dus, ook omdat men de kWh's die ik de eerste maanden heb geladen nooit in rekening heeft gebracht.

Helaas hebben beide partijen hun prijsbeleid inmiddels aangepast. Maingau is nog steeds relatief goedkoop met 30ct/kWh. De Telekompas kun je beter doorknippen en weggooien, de prijzen die zij rekenen zijn niet interessant meer.
Er is nog even een Oostenrijkse aanbieder geweest (TIWAG - Tiroler Wasserkraft AG) waarmee je voor ca. 22ct kon snelladen bij de snelladers van Allego, maar ook zij hebben hun prijzen inmiddels aangepast.
Mensen die een EV hebben met een grote accu kunnen nog steeds relatief goedkoop laden met het Duitse DEW21. Zij rekenen een vast bedrag per laadsessie (ca. €12,- voor een AC paal en €15 voor een DC (snellaad-)paal). 80kWh kost dan ca. 15ct/kWh, iets goedkoper dan thuis, maar voor mijn auto, waarmee ik max. 28kWh kan laden is dat niet interessant.
Gedurende korte tijd was het mogelijk om met een NewMotion (overgenomen door Shell) laadpas voor 10ct/kWh te laden bij de nieuwe Ionity laders, maar dat was waarschijnlijk een foutje. Een paar dagen nadat dat bekend was geworden werden die prijzen ook alweer aangepast. Ionity is overigens een samenwerkingsverband van Mercedes, BMW, Ford en Volkswagen en hebben zich ten doel gesteld om pan-Europees netwerk van supersnelladers uit te rollen. Goede ontwikkeling, want je merkt duidelijk dat het steeds drukker wordt bij de snelladers dus er moeten er snel meer bij gaan komen.

Wat ook moet verbeteren is de snelheid waarmee auto's geladen kunnen worden. Mijn auto laadt met maximaal 70kW, wat relatief snel is voor zo'n kleine accu. Bij meerdere keren per dag snelladen (waardoor de accu behoorlijk warm wordt), en zelfs bij koude accu blijft hij met die snelheid kunnen laden. Dat is niet voor alle EV's vanzelfsprekend. De Nissan Leaf heeft ernstig te lijden gehad van wat men rapidgate noemt: Al bij de tweede keer op een dag snelladen werd de accu zo warm dat deze, om zichzelf te beschermen, geen hoge laadstroom meer toeliet.
Tesla heeft echter goed begrepen hoe belangrijk het is om snel te kunnen laden. Recent hebben ze via een over the air upgrade de Model 3's een firmware update gegeven waardoor die met 250kW kunnen laden. Er zijn al geruchten dat dat in de toekomst zelfs 350kW kan worden. In een kwartiertje (nauwelijks meer dan een reguliere tank+plaspauze) heb je dan weer zo'n 4 à 500km range geladen.

Een andere mooie ontwikkeling is het draadloos laden, waarmee men in Oslo aan het experimenteren is. Je sluit de auto niet meer middels een stekker aan op een snellader, maar je parkeert hem boven een lus in de grond en via inductie (primaire spoel + secundaire spoel, wellicht herinner je je het nog van natuurkunde op school  :P) wordt de accu geladen. In de wat verdere toekomst zou dat wellicht zelfs al rijdend kunnen. Zie filmpje van Bjorn Nyland (een Noorse EV/Tesla goeroe wiens Youtube filmpjes érg interessant en onderhoudend zijn): https://www.youtube.com/watch?v=5_g-pZpRXVM

Ofschoon ik erg tevreden ben over deze auto is er één kleine ergernis: De Lane Keeping Assistent, of LKAS. Op een min of meer rechte weg functioneert dat prima. Dat wil zeggen, gedurende 15 seconden, want dan moet je je handen even aan het stuur houden zodat het systeem weet dat je er nog bent. Anders wordt LKAS uitgeschakeld. Wanneer de weg iets bochtiger wordt dan reageert het systeem te traag, en onder de 60km/u werkt het sowieso niet.
Vandaag hoorde ik voor het eerst van OpenPilot; een systeem dat uit een aantal componenten bestaat en achteraf kan worden ingebouwd. Helaas nog niet beschikbaar voor mijn Ioniq, maar het lijkt méér dan prima te werken en ziet er veelbelovend uit. Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=5EhCJAucNk0&t=1993s Of zoiets in Nederland is toegestaan weet ik niet. Ik heb het idee dat de wetgever hopeloos achterloopt op de ontwikkelingen op dit gebied.

Ook leuk: Het multimediasysteem van de Ioniq draait op Android. Er zijn wat handige lui die hebben achterhaald hoe je toegang kunt krijgen tot dat OS. Het leuke is dat je daar nu dus zelf apps in kunt installeren. Ik weet overigens nog niet of ik dat ga aandurven (als je het systeem brickt dan valt dat vast niet onder garantie, en er schijnen er al een aantal gebricked te zijn) maar het biedt wel een aantal leuke mogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld een app installeren die actuele verbruiksdata en state of charge kan versturen naar de server van abetterrouteplanner.com (www.abetterrouteplanner.com / ABRP). Dat is een routeplanner die speciaalvoor electrische auto's is gemaakt. Op basis van de SoC (state of charge, ofwel percentage acculading), het actuele verbruik, soort auto, hoogteverval in de route en veel andere data berekent die planner de ideale route naar je bestemming met optimalisering van laadstops, en past die route ook aan op basis van verbruik en SoC indien nodig.

ABRP is vele malen beter dan de standaard routeplanner in de Ioniq (die geen fatsoenlijke integratie heeft van laadpalen), maar heeft als nadeel dat er geen app voor is en dus ook niet via Carplay kan worden gebruikt in het multimediasysteem. Vooralsnog werkt ABRP alleen in een browser. Met de hierbovengenoemde hack waarmee je zelf apps kunt installeren, kun je echter ook een Chrome browser installeren. Daardoor kun je deze routeplanner alsnog op een veilige en gebruiksvriendelijke manier gebruiken.

Bovenstaande route naar Oostenrijk gaan we overigens waarschijnlijk niet met de Ioniq doen. In dat deel van Oostenrijk zijn niet heel veel snelladers, maar in Italië (waar we ook nog een weekje zullen bivakeren) vind je er bijna geen. We zullen dus met de Saab Cabrio gaan. Ook geen straf, al zal het wel even puzzelen worden met de beschikbare bagageruimte. Mocht er nog iemand een bagagekoffer die op de trekhaak kan worden gemonteerd te leen/huur hebben, dan houd ik me van harte aanbevolen! :D

volvobug

• Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 2.5 10v '97 LPi / V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
« Reactie #3683 Gepost op: 14-05-2019 22:40:56 »
Ik ben zelf nog niet (toe?) aan de EV, maar vind het altijd zeer leerzaam je analyses en bevinden te lezen. Dus vooral blijven posten uiteraard  :).
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

classicT5

• Jeroen
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #3684 Gepost op: 14-05-2019 22:54:05 »
Mercedes is bezig met laadpalen van 3000kw, voornamelijk bedoeld voor trucks, maar ze willen dit ook voor auto's gaan gebruiken.

Dan tank je sneller elektrisch dan benzine :)

elianmars

• V70 T5 + C70 T5
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 T5 '05 + C70 T5 convertible '00
« Reactie #3685 Gepost op: 15-05-2019 09:37:01 »
Ik ben zelf nog niet (toe?) aan de EV, maar vind het altijd zeer leerzaam je analyses en bevinden te lezen. Dus vooral blijven posten uiteraard  :).

Eens  :)

En aangezien mijn pa, als het goed is, dit jaar nog zijn Kia e-Niro gaat rijden, vind ik het sowieso interessant om te lezen.

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
« Reactie #3686 Gepost op: 15-05-2019 10:54:24 »
Erg leuk om te lezen Marco, hoe bevalt de auto zelf (stoelen, sturen en rijden etc)?
Soms ben je gewoon uitgekwetst met elkaar.

Marc O.

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #3687 Gepost op: 15-05-2019 11:37:23 »
Stoelen zitten beter dan ik had gedacht, ook op lange ritten. Het is weliswaar niet zo goed als in een Volvo, maar het komt er (ondanks mijn lengte van ruim 2 meter) behoorlijk in de buurt. Hoofdruimte is ook ruim voldoende, ondanks het schuifdak. Het weggedrag is wel duidelijk minder. Althans gevoelsmatig. Komt deels ook door dat LKAS, dat soms net iets te sterk naar het midden van de rijbaan wil sturen. Daardoor lijkt het of de auto niet koersvast is en wat aan het zweven is. Ook voelt ie in snelle lange bochten wat instabiel, ondanks de bijna perfecte 50/50 gewichtsverdeling. Zal voor een deel worden veroorzaakt door de iets te slappe dempers, vermoed ik.

Taranis

• Ik ben eco-moe.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • '11 XC70 D5 AWD, '00 C70 2.4t conv.
« Reactie #3688 Gepost op: 15-05-2019 12:43:13 »

Dat heb ik ook. Al moet ik eerlijk zeggen dat de wegenbelasting in Zeeland dit jaar dusdanig exorbitant verhoogd is om de sanering van Thermphos te betalen (bedankt EU) dat een elektrische auto inmiddels een serieuze overweging geworden is: geen wegenbelasting scheelt dan gewoon ruim 2000 euro per jaar.
Jammer dat een auto met een realistische actieradius van 420 kilometer (rij ik regelmatig op 1 dag) nog erg duur blijft: zelfs met een 85 kWh model S haal je 't amper en ik ga echt niet onderweg een half uur af staan niften tot dat ding weer vol is. Ik weet het, het is een instelling maar die heb ik niet.

We zullen dus met de Saab Cabrio gaan. Ook geen straf, al zal het wel even puzzelen worden met de beschikbare bagageruimte. Mocht er nog iemand een bagagekoffer die op de trekhaak kan worden gemonteerd te leen/huur hebben, dan houd ik me van harte aanbevolen! :D

Wij zijn nu voor de 3e keer op rij met de cabrio op vakantie geweest en ik weet niet hoe de kofferbak van een C70 zich verhoudt tot die van een 9-3 maar je wordt er echt handig in om met weinig op reis te gaan: we hadden dit jaar voor 2,5 week zelfs ruimte over in de kofferbak en geen moment het idee gehad dat we te weinig bij hadden.

Deze kwam ik laatst nog tegen. Spijker op de kop, voor Jan met de Pet is 't erg lastig en duur om een EV te rijden en voorlopig is het vooral voorbehouden aan ondernemers of mensen die een actieradius van max 200 km accepteren:

« Laatst bewerkt op: 15-05-2019 12:50:52 door Taranis »
Nee, vandaag hebben zelfs etterbakjes uit Zeeland gelijk... :eusa_wall:

Marc O.

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #3689 Gepost op: 15-05-2019 19:13:06 »
Wij zijn nu voor de 3e keer op rij met de cabrio op vakantie geweest en ik weet niet hoe de kofferbak van een C70 zich verhoudt tot die van een 9-3 ....

Dit is die van de 9-3:

De ruimte onder de bak waar de kap in zakt lijkt hoog, maar dat vertekent. Heb het niet gemeten, maar is hooguit een centimeter of 15, gok ik. Je kunt die bak wel omhoog klappen. Dan krijg je er redelijk wat ruimte bij, maar kun je natuurlijk niet meer open rijden. Voor de heen- en terugreis uiteraard geen groot probleem.
« Laatst bewerkt op: 15-05-2019 19:15:16 door Marc O. »