It takes two to tango

Gestart door Marc O., 09-11-2009 23:25:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marc O.

De heen- en terugreis hebben we gewoon dicht gereden. Op de snelweg is het zonder dak voorin prima uit te houden, ook zonder windscherm, maar voor Thomas achterin is dat een heel ander verhaal. Bovendien was het op de terugweg echt veel te heet om open te rijden. Zoals ik al aangaf was het op een gegeven moment 43 graden. Toen ik uitstapte om te tanken wist ik niet wat me overkwam. Echt smerig heet was dat. Als je dat dakloos doet dan ben je aan het eind van de dag geroosterd.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Taranis

Citaat van: Marc O. op 18-08-2019 20:46:51
Als je dat dakloos doet dan ben je aan het eind van de dag geroosterd.

Als je op het onzalige idee komt om met een cabrio met kapotte airco met 41 graden naar Italië te gaan, ook ;D

Gewoon dicht rijden dus :)

Marc O.

Citaat van: Taranis op 18-08-2019 21:05:02
Als je op het onzalige idee komt om met een cabrio met kapotte airco met 41 graden naar Italië te gaan, ook ;D

Airco moet het gewoon doen, ook in een cabrio. Als het echt warm is, maar niet té warm om open te rijden, dan is het heerlijk om de airco aan te zetten (default gaat ie uit zodra je het dak open doet) en de uitstroomopeningen op je gezicht en armen te richten :)
...The Nile isn't just a river in Africa...

)()()sT

Leuke update, jee zeg!
Ziet er uit als een geslaagde vakantie, jammer van de belabberde WiFi ;D ;D

Snellebaksteen

Mooie foto's hoor!
Wij hebben 2 jaar terug aan het Comomeer gezeten, in Dervio.
Ik heb een heleboel foto's die bijna het zelfde zijn. ;D
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Marc O.

Citaat van: )()()sT op 18-08-2019 22:06:17
jammer van de belabberde WiFi ;D ;D

Ik wist dat die langs zou komen :P ;D


Citaat van: Snellebaksteen op 18-08-2019 22:08:08
Wij hebben 2 jaar terug aan het Comomeer gezeten, in Dervio.
Ik heb een heleboel foto's die bijna het zelfde zijn. ;D

;D ;D Het lijkt idd wel allemaal erg veel op elkaar, maar gelukkig verveelt het nooit. :D
...The Nile isn't just a river in Africa...

vasquez

Net gisteren terug uit Italie, heb iets soortgelijks gedaan  ;D

In Oostenrijk naar Lermoos Zugspitz Arena en via Fernpass en Brennerpas naar Italie gereden aan het Gardameer en daar verschillende plaatsjes bezocht.

Heb bijna gelijke foto's :D


Fantastische vakantie gehad en heerlijke wegen ontdekt.

Heb de oude Classic R meegenomen, knallen met de N R was het nog leuker geweest, maar dat bewaren we voor de volgende keer  :angel:

Vulk

Geweldige foto's! Is een leuke vakantie geweest zo te zien.

Marc O.

#3728
Citaat van: Vulk op 25-08-2019 16:56:34
Geweldige foto's! Is een leuke vakantie geweest zo te zien.

Ja, absoluut! Italië (en zeker de omgeving van het Comomeer) is geweldig mooi!


Vandaag is de Saab weer APK gekeurd. Afgezien van twee stuurkogelhoesjes weer probleemloos goedgekeurd. Wel is tevens de vacuumpomp vervangen. Die lekte minimaal. Geen APK afkeur, maar wel iets dat op termijn voor meer problemen zou kunnen zorgen.


De Ioniq Electric draait ook probleemloos zijn kilometers weg. De teller staat momenteel op ca. 19.000km, dus extrapolerend kom ik uit op een jaarkilometrage van zo'n 30.000. Het verbruik staat momenteel op zo'n ca. 14kWh/100km, dus dat zou een jaarverbruik betekenen van zo'n 4200kWh. Die zijn grotendeel thuis geladen en kosten me dus zo'n €924,-. Beduidend goedkoper dan de €3500 die ik daarvoor met de laatste V70 kwijt zou zijn geweest aan diesel :)

Om die kosten nog wat verder terug te brengen komen er binnenkort 21 zonnepanelen op het dak, met een piekvermogen van 21x 370Wp = 7770Wp. Dat zou voldoende moeten zijn om het jaarverbruik af te dekken, en er is nog wat ruimte op het dak over om er nog een stuk of 10 bij te leggen voor het geval er in de toekomst een warmtepomp gaat komen (de hele wijk is reeds gasloos, maar de warmwatervoorziening (voor verwarming en sww) vanuit de Amercentrale is peperduur).

Het is nog steeds leuk om de ontwikkelingen bij te houden op het gebied van snelladers. Die komen er overigens steeds meer, wat een goede en tevens noodzakelijke ontwikkeling is. Binnen een straal van tien minuten van huis heb ik nu zo'n 8 snelladers staan. Ook langere ritten gaan probleemloos. We hebben recent een bedrijf in Zuid Limburg overgenomen met een stel (langzaam)laders in de parkeerkelder, dus na een dagje meetings kan ik weer met een volle accu huiswaarts. Hoezo kost laden veel tijd?  :P ;)

Grappig is ook dat de nieuwigheid binnen deze branch zo nu en dan tot hilarische fouten leidt. Zo was het recent mogelijk om een laadpasje aan te vragen van SwissCharge, waarmee je voor een paar cent per kWh kon snelladen (hier in NL dus). Sterker nog, in de bijbehorende app van SwissCharge staan die laadsessies nog steeds voor een bedrag van €0,- geboekt, dus met een beetje mazzel gaat dat nooit meer gefactureerd worden. Die lol duurde overigens maar een paar weken. Toen er binnen relatief korte tijd enkele duizenden passen werden aangevraagd vanuit Nederland is men gaan kijken wat er aan de hand was en is de fout uiteindelijk hersteld  ;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

Taranis

Citaat van: Marc O. op 10-09-2019 18:32:57
Om die kosten nog wat verder terug te brengen komen er binnenkort 21 zonnepanelen op het dak, met een piekvermogen van 21x 370Wp = 7770Wp. Dat zou voldoende moeten zijn om het jaarverbruik af te dekken, en er is nog wat ruimte op het dak over om er nog een stuk of 10 bij te leggen voor het geval er in de toekomst een warmtepomp gaat komen (de hele wijk is reeds gasloos, maar de warmwatervoorziening (voor verwarming en sww) vanuit de Amercentrale is peperduur).

Wat voor panelen zijn dat? Ik heb er afgelopen november 12 laten leggen van 300 Wp per stuk en toen moest ik al serieus bijbetalen voor 330 Wp dus niet gedaan (dat verdiende ik niet terug). Nu al 370... ontwikkeling gaat hard.
Welke oriëntatie kies je? Oost/west of zuid?

Succes in Limburg. Na ruim 2 jaar is mijn vooroordeel een oordeel geworden, al zal het cultuurverschil tussen Brabant en Limburg ongetwijfeld minder groot zijn dan dat tussen Zeeland en Limburg.

elianmars

Ik vond de 330 Wp panelen goed te betalen. Al ging het bij ons om slechts 10 panelen.
Ik zag wel dat ze nu ineens ruim 4 tientjes per stuk duurder zijn geworden. Heb ik mazzel gehad ;D

)()()sT

Idd, ik heb ook 330Wp.
En over de Limburgers, bedankt hè! 8)

Taranis

Graag gedaan :D

Ik vond de Limburgers altijd al een uitermate vriendelijk en bourgondisch volkje wat geen gelegenheid voorbij laat gaan om een feestje te bouwen 8) Dat is voor een calvinistische Zeeuw wennen :P

Citaat van: elianmars op 18-09-2019 13:05:50
Ik vond de 330 Wp panelen goed te betalen. Al ging het bij ons om slechts 10 panelen.
Ik zag wel dat ze nu ineens ruim 4 tientjes per stuk duurder zijn geworden. Heb ik mazzel gehad ;D

4 tientjes is niks. Ik kreeg een 40% hogere offerte omdat er dan ook weer een grotere omvormer nodig was. Laaaaaaaaaaaat maar ;)

Marc O.

Citaat van: Taranis op 18-09-2019 12:17:26
Wat voor panelen zijn dat? Ik heb er afgelopen november 12 laten leggen van 300 Wp per stuk en toen moest ik al serieus bijbetalen voor 330 Wp dus niet gedaan (dat verdiende ik niet terug). Nu al 370... ontwikkeling gaat hard.
Welke oriëntatie kies je? Oost/west of zuid?

Dat zijn panelen van Yingli Solar (een van de grootste producenten van zonnepanelen ter wereld). Ze komen zuidoost te liggen (-35graden azimuth volgens mij). Jaaropbrengst zou bijna 8000kWh moeten zijn volgens https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html.

...The Nile isn't just a river in Africa...

Taranis

Waarom zuidoost?

Wat ik zelf zie is dat we met onze panelen pal op het zuiden overdag een geweldige productie hebben maar 's avonds, juist als je stroom gaat gebruiken niet veel meer. Als we uit gaan breiden, ga ik ze dus op het westen leggen: dan gebruik je de stroom direct die je produceert, bijvoorbeeld als je je elektrische auto 's avonds aan het net prikt.