2.5 20V tuning voor de lowbudgetman (zoals ik)

Gestart door toppertheo, 10-11-2009 21:35:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ludo

Citaat van: razorx op 11-11-2009 21:00:35
Omdat ik mijzelf graag citeer ;)

Dat is nu net het probleem.
Tijdens de rollenbankmeeting kreeg je ook andere feiten voorgeschoteld als dat je dacht.
Zo'n gegevens hecht ik toch nog altijd meer belang aan, dan wat er zich 'tussen de oren van een amateur'  :P afspeelt.

;)

toppertheo

enkele seconden arm mengsel of zelfs geen mengsel is totaal geen probleem voor een non turbo motor maar een turbo motor daarentegen met zijn hoge druk op de zuigers bij toeren komt dan echt koeling en smering tekort waardoor je enorme wrijfing en uitzettingen kunt krijgen met alle gevolgen van dien.

tja tunen is en blijft een vak appart en is soms niet uit teleggen of te beredeneren waarom het de ene keer wel goed loopt en andere keer weer minder.

ben er zelf achtergekomen in de periode dat ik nog grasbaan wedstrijden reed en ik met mijn oude motor die ik zelf getuned had reed ik voorop en vermogen genoeg en daarna een veel nieuwere motor gekocht en nog meer getuned en flink geld er in gestopt maar deze heeft nooit zo goed gereden als mijn oude motor en kon het niet meer bijhouden door tekort vermogen in pk en euro's dus maar gestopt met rijden.


groeten Theo.

Ludo

Citaat van: toppertheo op 11-11-2009 21:23:24
enkele seconden arm mengsel of zelfs geen mengsel is totaal geen probleem voor een non turbo motor

Die proef wil je vast niet op de som nemen.
Mag ik de brandstoftoevoer komen dichtknijpen terwijl jij gaat planken?.
Daar heb ik wel een ritje naar de andere kant van NL voor over.  :eusa_dance:

razorx

Citaat van: razorx op 11-11-2009 20:11:42
..
Als je met mijn systeem blijvend aan rijdt, dan onthoud de ECU de waarden die hij geleerd heeft.
Dus 0 seconden.
..

Citaat van: razorx op 26-09-2009 18:59:26
..
Toch wel vol verwachting, totdat ik hoorde dat het een vollast meting was.
..

Eigenlijk citeer ik mij zelf helemaal niet graag, maar ik probeer iets duidelijk te maken en merk dat er over zaken heen gelezen wordt of dat ik misschien niet duidelijk genoeg ben.

Het begon er mee dat Ludo het effect betwijfelde, prima. Misschien dat een redelijk aantal gebruikers van deze optimalisatie allemaal fantasie tussen de oren hebben, maar dat lijkt mij sterk.

Nu dit argument uitgestreden lijkt, gaat het over de AFR waarden.
Nogmaals deze zijn na de rollenbanktest wederom, en niet thuis ;) ,gemeten en in orde.
Echter: Mijn roffel reageert te langzaam op het overschakelen van de diagnose schakelaar met het corrigeren van die waarde.


Het is b.t.w. heel goed dat je tot voorzichtigheid aanmaant Ludo.

Ludo

Citaat van: razorx op 11-11-2009 21:45:43
Misschien dat een redelijk aantal gebruikers van deze optimalisatie allemaal fantasie tussen de oren hebben, maar dat lijkt mij sterk.

Waarom zou dat sterk zijn?.
Hebben de anderen gebruikers dan wél aantoonbare gegevens?.
Je eigen fantasie, of liever gezegd je enthousiasme, meende ook dat je auto super liep, en los van het hele volgas verhaal, kwam er naar boven dat je op een arm mengsel draaide, je had het niet eens gemerkt!!.
Volgens mij ook niet enkel arm bij vollast, maar ook al eerder in de toeren. ??
De motor draaide dus helemaal niet zoals je gedacht/verwacht had.
Daarom word er ook steeds aangehaald: enkel meten = weten.

Alle gezwets over een goed mengsel omdat er zelf wat gemeten is (je moet tenslotte ook weten wat je meet), of omdat een ander een goeie indruk heeft of iets roept over enkele seconden geen brandstof kan geen kwaad, gaat nergens over, het heeft zelfs geen enkele toevoeging als je niets kan aantonen.
Daar ging het tenslotte over.

Misha

Wat Yits bedoelt -zonder mij met de inhoudelijkheid van de discussie te bemoeien- is dat bij gebruik van de schakelaar het mengsel even in de war is. Te vergelijken met het lostrekken van de accu.
Dit wordt klaarblijkelijk keurig gecompenseerd en blijft in orde tot je weer aan de schakelaar zit.

In de praktijk gaat dit niet voorkomen omdat het er slechts voor diagnosedoeleinden op zit, je trekt immers ook niet regelmatig je accu even los.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Ludo

Citaat van: Misha op 11-11-2009 22:10:59
Wat Yits bedoelt -...- is dat bij gebruik van de schakelaar het mengsel even in de war is.

Dit wordt klaarblijkelijk keurig gecompenseerd

Ik snap het wel hoor.
Wat ik wil zeggen is, dat dat 'even' cruciaal kan zijn.

Soortgelijke discussies zijn er al vaak geweest met bv de 5 witte injectors en chippen..... gasinjectie op een Turbo....
Van mij mag het allemaal hoor, heb ik geen enkel probleem mee, ik moet tenslotte de rekening van anderen niet betalen, maar zorg dan wel dat je 'gebruikers' op de hoogte zijn van 'eventuele nadelen'.  ;)
Dat is het moraal.

toppertheo

Citaat van: Ludo op 11-11-2009 21:39:47
Citaat van: toppertheo op 11-11-2009 21:23:24
enkele seconden arm mengsel of zelfs geen mengsel is totaal geen probleem voor een non turbo motor

Die proef wil je vast niet op de som nemen.
Mag ik de brandstoftoevoer komen dichtknijpen terwijl jij gaat planken?.
Daar heb ik wel een ritje naar de andere kant van NL voor over.  :eusa_dance:

elke nieuwere auto schakelt de brandstoftoevoer helemaal af als je bijvoorbeeld op de snelweg rijd en je laat dan het gas los dan staan de injectoren helemaal dicht en dat zelfs als ik 6000 rpm draai dan gas los laat dan nog gaan de injector dicht en ook dan gebeurd er niks (het is tenslotte geen 2 takt).
de zuigers worden netjes gekoeld door de olie die er onder zit en de kop word gekoeld door de koelvloeistof en alles prima maar ga je minuten lang op een arm mengsel rijden dan worden de zuigers enz te heet en kan het niet genoeg meer gekoeld worden en gaat het dus kapot. zelfs een halve minuut op een heel schraal mengsel dan nog gaat er bij een non turbo niets kapot omdat het allemaal veel rustiger gaat en de extra hitte wel gekoeld kan worden maar een turbo motor levert zoveel hitte dat dat niet afgestaan kan worden aan het koelende element dus gaat het kapot.

dus ja te arm is helemaal geen probleem zolang je maar weer voldoende brandstof hebt voor het punt dat het te warm word en dat duurd best wel even hoor dus even weinig brandstof is geen enkel probleem maar continu te weinig is ook voor een non turbomotor motor fataal.

dus ja je mag best tijdens het rijden de branstof iets dicht knijpen zodat de motor te weinig krijgt als je hem maar weer los laat voor de temp meter bij rood komt.

ander voorbeeld: als ik op de snelweg rijd en mijn gastank is bijna leeg dan wil de auto niet best meer trekken (dus te weinig brandstof) en bij volgas= veel te weinig brandstof dan slaat hij af maar volgens jou zou hij dan dus vast moeten lopen of kapot gaan ofzo?? heb dit namelijk ongeveer 3X in de week en loopt nog prima dus geen enkel probleem.

groeten Theo.

Ludo

<zucht>

Zoek de verschillen...  ::)

Citaat van: Ludo
Mag ik de brandstoftoevoer komen dichtknijpen terwijl jij gaat planken?.

Citaat van: toppertheo op 11-11-2009 22:22:16
elke nieuwere auto schakelt de brandstoftoevoer helemaal af als je bijvoorbeeld op de snelweg rijd en je laat dan het gas los dan staan de injectoren helemaal dicht

Marc O.

Citaat van: toppertheo op 11-11-2009 22:22:16
elke nieuwere auto schakelt de brandstoftoevoer helemaal af als je bijvoorbeeld op de snelweg rijd en je laat dan het gas los......

...... maar een turbo motor levert zoveel hitte dat dat niet afgestaan kan worden aan het koelende element dus gaat het kapot.

Sorry, even offtopic: Hoe moet ik dit zien als ik met mijn turbo motor van een lange bergpas afdaal? Ter aanvulling: Ik heb een automaat.
...The Nile isn't just a river in Africa...

M a r c

#55
dus als ik het goed begrijp levert de VVIS iets extra's bij halfgas/deellast? Maar dat snap ik dan niet helemaal, want bij halfgas wil je toch helemaal niet harder gaan? Als je harder wilt geef je volgas, daarvoor hebben ze het gaspedaal toch uitgevonden? Bij halfgas heb je dus met ingeschakelde VVIS meer koppel (misschien) dan zonder VVIS, maar het kan nooit meer vermogen zijn dan bij volgas, alleen bij volgas merk je geen verschil met in of uitgeschakelde VVIS omdat het maximale vermogen dan al geleverd wordt. Dus als je harder wilt geef je plankgas en ga je niet halfgas rijden met VVIS ingeschakeld toch? Ik weet niet, maar lijkt me dus redelijk nutteloos.... áls het beter zou werken dan had Volvo dit toch standaard zó al laten werken  ???
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

M a r c

Citaat van: Marc O. op 11-11-2009 22:29:37
Citaat van: toppertheo op 11-11-2009 22:22:16
elke nieuwere auto schakelt de brandstoftoevoer helemaal af als je bijvoorbeeld op de snelweg rijd en je laat dan het gas los......

...... maar een turbo motor levert zoveel hitte dat dat niet afgestaan kan worden aan het koelende element dus gaat het kapot.

Sorry, even offtopic: Hoe moet ik dit zien als ik met mijn turbo motor van een lange bergpas afdaal? Ter aanvulling: Ik heb een automaat.

Dan belast je de motor niet dus maakt niks uit. Turbomotor heeft alleen extra brandstof nodig bij vollast ter koeling.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Marc O.

Citaat van: M a r c op 11-11-2009 22:37:22
Citaat van: Marc O. op 11-11-2009 22:29:37
Citaat van: toppertheo op 11-11-2009 22:22:16
elke nieuwere auto schakelt de brandstoftoevoer helemaal af als je bijvoorbeeld op de snelweg rijd en je laat dan het gas los......

...... maar een turbo motor levert zoveel hitte dat dat niet afgestaan kan worden aan het koelende element dus gaat het kapot.

Sorry, even offtopic: Hoe moet ik dit zien als ik met mijn turbo motor van een lange bergpas afdaal? Ter aanvulling: Ik heb een automaat.

Dan belast je de motor niet dus maakt niks uit. Turbomotor heeft alleen extra brandstof nodig bij vollast ter koeling.

OK, duidelijk, dankje! :D
...The Nile isn't just a river in Africa...

razorx

#58
 
Citaat van: M a r c op 11-11-2009 22:34:43
..
áls het beter zou werken dan had Volvo dit toch standaard zó al laten werken  ???
Je laatste vraag is iets waar ik me ook over verbaas. Aan de andere kant. Het klinkt zo verdomde arrogant en zo bedoel ik het helemaal niet. Dus uitdrukkelijk niet om stoer te doen, maar om aan te geven hoeveel fouten bij professionele bedrijven gemaakt worden.

Ik heb als externe partij (ik was toen 26 , nu wat ouder) redesigns mogen doen voor Nokia (hun monitor devisie), Kenwood, Yamaha, correcties mogen uitvoeren op het werk van Prolian (Nederlands eerste melkrobot fabrikant), Zweedse luchtvaart haven, Schiphol en Shanghai airport.
Deels software, deels hardware en soms mechanica. In basis is het allemaal het zelfde.

Mensen maken nou eenmaal fouten. 
En soms wil de baas doodgewoon dat het klaar is. ;)

Om terug te komen op je eerste vraag, het is een goede vraag, want hiermee kan ik wat duidelijk maken.
Citaat van: M a r c op 11-11-2009 22:34:43
dus als ik het goed begrijp levert de VVIS iets extra's bij halfgas/deellast? Maar dat snap ik dan niet helemaal, want bij halfgas wil je toch helemaal niet harder gaan? Als je harder wilt geef je volgas, daarvoor hebben ze het gaspedaal toch uitgevonden? Bij halfgas heb je dus met ingeschakelde VVIS meer koppel (misschien) dan zonder VVIS, maar het kan nooit meer vermogen zijn dan bij volgas, alleen bij volgas merk je geen verschil met in of uitgeschakelde VVIS omdat het maximale vermogen dan al geleverd wordt. Dus als je harder wilt geef je plankgas en ga je niet halfgas rijden met VVIS ingeschakeld toch?
..
Ik ben heel blij met je inhoudelijke reactie. Het klop exact wat je zegt. Met één klein extraatje waar ik zo op terug kom.

De ergernis van een 20V NA rijder:
Je rijdt op de snelweg. Zeg 120 á 120 km/h je wil even inhalen. Op dit moment zijn op de Volvo manier nog beide kanalen open. Een normale bestuurder verwacht niet dat hij voor simpelweg even passeren plankgas moet geven wil er bij een GLT überhaupt wat mogelijk zijn. En voordat er wat gebeurt duurt het te lang.
Er speelt er nog wat mee:

Op het moment dat ik door de Volvo manier gedwongen ben om plankgas te geven duurt het zeker een halve seconde voordat de instroom van mengsel een zinnige snelheid bereikt. Een halve seconde lijkt niet veel, maar bij invoegen heel hinderlijk.

Dat is een scenario. Samengevat, 2000rpm á 2500rpm en dan accellereren. Ik denk dat iedere GLT rijder die ook eens in een 10V gereden heeft het gevoel heeft wat te missen. Ondanks die mooie pk's op papier (bij hoge toeren).

Andere scenario met de mod:
Ik rijdt weer op de snelweg, tuf achter iets lanzaams aan en wil inhalen.
Weer met een relatief laag toerental, maar met alleen het smalle kanaal open. Dus een hoge snelheid van het binnenkomende mengsel. Als ik nu accelereer reageert de motor uiteraard veel alerter. Letterlijk onmiddelijk.

Een heel leuke bijkomstigheid is dat zodra beide kanalen open gaan er door de al aanwezige hoge snelheid van het binnenkomende mengsel, het mengsel van het tweede kanaal door massatraagheid meegetrokken wordt.

Nogmaals mijn dank voor een technisch inhoudelijke vraag.

Groeten,
Yits.

P.S. Ik sta er zeer voor open, mits dit ook interessant is voor jou om hier wat verder over te bomen. Afstand speelt met dit heerlijke vervoermiddel voor mij geen rol.

UserID6342

Even wat feiten van het VVIS, zoals iedereen ondertussen wel weet heb ik het er ook in, ook bij andere ingebouwd.  Het is zoals Yits zegt en proefvindelijk ondervonden.  Juist bij deellast komt een standaard 2.5-20V zonder VVIS gewoon te kort, maw het duurt te lang voordat er iets gebeurt ern zeker bij inhalen is dit absoluut niet wenselijk.  In VOLLAST is er geen enkel probleem met een standaard 2.5-20V, daar gaat het hele verhaal dus ook niet om.  Als je nu op de snelweg rijd, zeg met een gangetje van 100-120 en je wilt inhalen en je hebt VVIS uitgeschakeld, druk terwijl je gaat inhalen de knop maar eens aan.  Dan merk je het grootste verschil, en nee dit zit niet tussen de oren want op het moment dat je de VVIS aan zet, trekt de auto ala minuut beduidend beter.  Hetzelfde geld voor als je tijdens het inhalen de VVIS uitzet, je krijgt er een trager reagerende auto voor terug en e.e.a. duurt dus gewoon langer.

Het mooiste voorbeeld hiervan is het verhaal van Jos, te lezen in het VVIS topic.  Meer hoeft men niet te zeggen.  Dit betreft dan een 2.0-20V uit Italië.

Nu even over de testen, die ikzelf heb uitgevoerd in stadsverbruik. Zonder VVIS moest je het gaspedaal beduidend verder intrappen om te merken dat er iets ging gebeuren en met VVIS is dat echt minder, je hebt ook meer koppel voorhanden als zonder.  In plain Nederlands, je merkt dus dat de auto beter / sneller reageert op het gaspedaal.  Dit zijn geen belevingen in je kop, maar daadwerkelijke feiten. 

De enigste restrictie die er kan zijn is bij mensen die met een gasverdamper installatie rijden, dit omdat o.a. de luchtinlaat al zover word geknepen door de venturi-ring.  Daar hoef je rekenwonder voor te zijn en snapt iedereen wel.  Als je gasklephuis normaliter een ingang heeft van bijvoorbeeld 70 mm en er komt een venturi voor van 40 mm dan kom je gewoon een flinke mep te kort.  En dit merk je wel degelijk.  Toch zorgt ook VVIS hier voor een waarneembare verbetering omdat het traject achter (!) de venturi beter verloopt.